hoi,

De cdi (capacitor discharge ignition) van mijn brommer, een honda mb5 is kapot. Honda zelf vraagt hier 200€ voor dus heb ik een schema gezocht. hier heb ik met de hand een printje voor getekend, ik weet dat het niet zo mooi getekend is maar, het is nog klad en het origineel is een stuk donkerder/minder witte plekken als de scan.
Zou iemand eens willen kijken of het klopt en evt. tips geven om de print compacter te krijgen.
De condensator van 10µF en de weerstand van 10K die parallel staan komen samen met de aansluiting op een ander printje omdat het beter uitkomt zo. Punten A en B gaan dus naar het andere printje.

alvast bedankt

Hans_4

ooit gehoord van marktplaats of mt5.nl?

natuurlijk wel gaaf als je dit zelf kan maken! ik heb zelf een mt5 staan en nog een doos vol met cdi's ontstekingen en nog wat van die ontstekingsgevallen :P

Jacar

Ja maar, misschien zijn die 2ehands cdi's ook weeer kapot na een maand. Honda cdi's staan er om bekend dat ze snel kapot gaan.
Zelf bouwen is ook gewoon veel leuker (en leerzamer) plus dat ik de onderdelen al gekocht heb.
toch bedankt voor uw antwoord.

ik heb ook een beetje teveel ervaring met de ontsteking van mijn mt gehad..., dus ik hou dit zeker in de gaten!

Jacar

Op 19 januari 2011 19:30:52 schreef hans_4:
Honda cdi's staan er om bekend dat ze snel kapot gaan.

Bij de brommers misschien want ik heb 3 Honda CDi Buitenboordmotoren en die doen het al bijna 30 jaar met die elektronica..
Honda is een sterk merk, maar de gebruiker verschilt..

Ik zeg zeker niet dat Honda een slecht merk is, ik ben er zeer tevreden over mijn brommer maar als je op mt5.nl of brommerforum kijkt zal je snel zien dat de cdi's redelijk snel kapot gaan en niet alleen bij mt's en mb's.
Op motorforum zijn ook een hoop topics over kapotte cdi's. meestal gewoon solderingen die lostrillen/warm worden maar hier is weinig aan te doen aangezien de cdi ingegoten zit.
Hierbij komt dat honda de toleranties voor sommige componenten nogal nauw neemt. desalniettemin heeft mijn cdi het 26 jaar volgehouden.
ik zou het ook gewoon een leuk project vinden om een nieuwe cdi te maken, gewoon al omdat bijna niemad dit doet. de meeste mensen kopen een nieuwe cdi als hij kapot is.

Hans_4

Hans gewoon bouwen dat ding !!! :+

Baat het niet dan schaad het niet !!!

En hou ons op de hoogte want als het werkt pas ik m aan voor de piaggio zip.

Deze is namelijk nu begrenst. :)

Sterk antwoord DaanDC..

Gewoon doen..
Misschien kun je wel een verbeterde versie maken en die onder de prijs van de orginele printen verkopen

Ja dennis mijn scooter is nu begrenst maar als hans dit voor elkaar krijgt dan zijn er nog meer mogelijkheden .

Nee bouw m alleen voor de piaggio zip .

En wat je zelf bouwt is soms nog beter dan het merk zelf !!

Vooral bij een piaggio .

Aan de ene kant vind ik het raar dat een brommer meer aan boord heeft dan een bobine, spoel en bougie en aan de andere kant vraag ik me af waarom mensen niet meer klussen aan de brommer.. Maak een mooi main-board waar je alles op bediend en bestuurt.. Sommige schakelingen hier op CO kun je ook handig toepassen op de brommer binnen de NEN normen
Denk aan LED verlichting bv.

een puch (maxi of city enzo) die hebben inderdaad niet meer dan een spoel en een bobine en dat zit ook nog is allemaal verstopt binnen het vliegwiel, maarja een mt/mb heeft een elektronische ontsteking, dus er is iets nodig om de contactpuntjes te vervangen;) geldt ook voor elke scooter die ik ken

een centraal board zou wel kunnen maar op de meeste brommers wordt het denk ik lastig om een goede plek daarvoor te vinden zo dat sommige kabels niet te lang worden (bij scooters al een stuk makkelijker vanwege plaatsing blok)

Jacar

In het zadel lijkt mij de meest schok bestendige plek :P

Ik begrijp wel dat een bepaalde ontsteking de bepaalde elektronika vereist maar ik snap niet dat dat in een brommer moet want ik heb een Maxi in de schuur staan die 1:23 rijdt en een 2 jaar oude zip die 1:20 rijdt.
Het is dus vast niet om het verbruik gegaan..

beetje lastig vergelijken :P hoe hard rijdt die zip? wat voor setup en hoe zit het met die puch?

een vriend van me heeft een brom puch die over gestapt is op een elektronische ontsteking en die vind dat zijn brommer zoveel beter rijdt erdoor, laat hem minder vaak in de steek enzo.

en hoe zie je in het zadel voor je? een mt/mb heeft geen buddy heh ;)
kan hooguit onder het spatbord als je tenminste niet zo'n groot luchtfilter hebt zitten daar :P

ik heb al led verlichting (op accu, is niet ideaal, want laadt niet bij) maar dat is maar een halve watt ofzo, ik zou er 3W voor en 1W achter in willen hebben, maar dat komt van de zomer wel :P

Jacar

Gut ja.. Wat zit er aan die zip.. Vroeg me wel af waarom er 3 printjes zijn voor 1 zo'n torretje.
Mijn Puch laat mij nooit in de steek, zelfs niet in de vrieskou of na een maand of 3 binnen staan. Gewoon afstellen met eigen kennis en nooit naar Fabrieksstandaarden luisteren :P (als je de kennis hebt dan)

@DennisPochenk, de cdi is maar één printje hoor, alleen bouw ik hem op 2 printjes zodat hij op de originele plaats past, er is niet echt veel ruimte. ik heb een motobecane gehad maar dan moet je toch regelmatig contactpuntjes afstellen. dit is een voordeel aan de cdi, hij moet niet afgesteld. in scooters zit dan weer overdreven veel elektronica gepropt vind ik.

hier is een beter getekende versie van het printje:
http://bayimg.com/FaDBAAadH
ik weet niet of ik dit weekend tijd heb maar ik ga zo snel mogelijk etsen,ik zal laten weten of het gelukt is.

iemand nog tips voor een goede, liefst (spat)waterdichte fiche, een voor op de print en een voor aan de kabelboom. 10 polig of meer liefst te bestellen bij farnell.

hans_4

[Bericht gewijzigd door hans_4 op (13%)]

Nee maar mijn kennis heb ik ontwikkeld met een Berini op de middelbare.. En bij een Scooter tegenwoordig haal je een bout weg en vervang je wat veertjes en hij rijdt 65 ipv 30 maar een Brommer moet je serieus klussen om hem op te voeren, Race olie.. 1:75 tanken ipv de aanbevolen 1:50 omdat het makkelijker glijdt

lijkt me niet helemaal de geschikte plek om een scooter vs. brommer rel te beginnen :P iedereen heeft vast zijn eigen voorkeuren en redenen waarom hij/zij brommer of scooter rijdt.

laten we nu vooral wachten op het resultaat en de ondervindingen van de ts

Jacar

printje is geëtst, nu nog op zoek naar een mooie waterdichte fiche. ik zal binnenkort foto's maken van het printje.

Hans_4

en hoe staat het ervoor met de cdi?

Jacar

hier zijn de foto's
http://bayimg.com/EADeGaaDl
onderkant
http://bayimg.com/eaDeLaADl

het printje is niet zo goed gelukt, gaten vergeten e.d. maar ik ga dit gebruiken om te testen. als het werkt bouw ik een netter printje.
spijtig genoeg ligt mijn brommer nu nog in onderdelen omdat hij geschilderd moet.
binnen plm. 2 weken hoop ik de cdi te kunnen testen

Hans

Wat ik me afvraag is, hoe wordt de voorontsteking geregeld bij deze cdi? voorontsteking is, hoe hoger het toerental word, hoe vroeger hij moet ontsteken. dus als de frequentie hoger word moet hij vroeger ontsteken.
Ik zie in het schema niet echt iets wat hiervoor kan dienen. of zijn dit C3 en R1 ? http://bayimg.com/CadjEaADg

Daar is schema te simpel voor zou je dit willen dan komt er iets meer bij kijken .

Dit zou je op twee manieren kunnen realiseren met gebruik maken van je spoelspanning die hoger wordt bij een hoger toerental maar dit zal denk ik vrij onzuiver worden .

Of je gebruikt hier een map sensor voor die je op het spruitstuk monteert.(onderdruk)

Dan zou je met een comparator schakelingetje iets kunnen verzinnen dat ie vervroegd .

een mb heeft volgens mijn broer mechanische vervroeging dus, dit elektronisch doen is niet nodig.
ik vraag me dan wel af waarvoor R1 en C3 dienen.
nu was ik aan het denken, als ik de cdi bouw, kan ik er evengoed een begrenzing mee inbouwen. een soort van low pass filter die de signalen boven de xx hertz afkapt, of nog liever pulserend onderbreek. is dit mogelijk zonder ic's? het pulserend onderbreken waarschijnlijk niet. zou dit schadelijk kunnen zijn voor C1 omdat deze dan meerdere keren opgeladen word. ik vermoed van niet.

mvg,

Hans_4

ik vrees dat een gewone low pass filter niet gaat werken omdat het signaal van de pickup niet echt een sinus is, of toch een heel stijle flank heeft. heeft iemand hier ervaring mee?
het signaal ziet er ongeveer zo uit:http://www.sportdevices.com/ignition/plato.gif
B is dat van de pickup.