Op 19 januari 2011 13:34:09 schreef LUCB:
dus denk ik toch dat die veeraansluitingen geen amateurverbindingen zijn maar dat we onze mening wel zullen moeten herzien.
Die veerverbindingen zijn in ieder geval door KEMA goedgekeurd. Dus je mag ze gebruiken. En dat gebeurt ook, volgens mij vooral onder invloed van de installatiebranche, waar alles sneller moet.
Mening hoeven we niet te herzien. Ondanks het feit dat ze goedgekeurd zijn blijf ik van mening dat er technisch betere opties zijn.
Op 19 januari 2011 13:25:45 schreef D.W.70:
Dat is een inschatting over iets dat natuurlijk niet zo hoeft te zijn. O.a. EX-verlichtingsarmaturen schreeuwen om doorverbonden te worden met elkaar. En een beetje snel als het kan. En dat kan ook op een goede en nette manier.
Daar zul je ongetwijfeld gelijk in hebben. Ik doe niks in verlichting, dus daar kijk ik ook nooit in.
Op 19 januari 2011 14:16:47 schreef KlaasZ:
[...]Die veerverbindingen zijn in ieder geval door KEMA goedgekeurd. Dus je mag ze gebruiken. En dat gebeurt ook, volgens mij vooral onder invloed van de installatiebranche, waar alles sneller moet.
Mening hoeven we niet te herzien. Ondanks het feit dat ze goedgekeurd zijn blijf ik van mening dat er technisch betere opties zijn.
Ik ben geen installateur, maar in bv schakelkasten zie je toch ook meer en meer veerklemmen in plaats van schroefklemmen. En dat die veerklemmen beter en betrouwbaarder zijn is nergens punt van discussie. Overigens gaat het installeren daarmee nauwelijks sneller.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (45%)]
Biggles87
Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.
Op 18 januari 2011 17:51:32 schreef The Headhunter:
[...]Het schijnt in de huidige NEN1010 wel toegestaan met een aantal mitsen en tenzij-en.
Labelen? Labelen of merken niet. Niet meer toegestaan volgens de 2008 +c1 2009
X-Fusion
Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.
Biggles87
Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.
Ach ja. Combinatie van meningen en regelgeving. Maar ik meen dat het ook nog wel kan verschillen tussen Nederland en België.
Dat verschilt zeker. In Belgie heeft de overheid ook nog de moeite genomen om het bij wet te regelen, in Nederland is niet echt iets bindend vastgelegd en moeten we het met de NEN 1010 stellen. Omdat die niet bindend is worden er ook wel andere normen toegepast in NL. Maar dat is een discussie die hier wel erg ver off-topic gaat en die al geregeld gevoerd is. Dat hoeft dus niet over.