Hallo allemaal.

Ik heb een auto (seicento sport) alleen schijnen mijn lampen totaal niet fel. Zelfs als ik met groot licht in de stad rijd zie je bijna geen lamp, tenzij het dan echt donker is.

Ik wil dus meten of ik genoeg spanning op mijn lamp krijg.

Ik heb een 3 pins fitting (H4) en nu wil ik dus gaan meten hoeveel volt er op iedere pin staat. Ik weet alleen niet welke pin nou wat is dus hoe kan ik het beste eraan meten en moet de motor aanstaan of kan het ook gewoon met alleen de verlichting aan?

Je klikt die drie aansluitingen gewoon op de lamp dus moet ik de lamp laten branden of kan ik ook die aansluitingen eraf halen en zo meten? (maar dan word hij volgens mijn niet belast die krijg je andere waardes?)

Ik hoop dat jullie mijn een beetje op weg kunnen helpen. Ik heb zelf wel een idee maar ik weet niet of dat slim is namelijk.

Groetjes, Mike

Als je achteraan tegen de connector kijkt die op de lamp zit:

bovenste contact - dimlicht
linkse contact - massa
rechtse contact - grootlicht

zie ook: http://www.4crawler.com/4x4/CheapTricks/Images/H4_Pinout.jpg

Meten tussen massa en dimlicht aansluiting dus. Kan je zowel bij niet als wel draaiende motor doen. Zonder lamp meten kan ook, maar dan krijg je misschien toch 12V omdat er geen belasting is...

[Bericht gewijzigd door Pieterjan V. op (11%)]

Oke bedankt! En kan ik ook beter voor de zekerheid groot en dimlicht meten met de min van de accu? Dat het misschien een massa probleem is?

Ik heb net de spanning over de lampen gemeten. En dit waren de resultaten:

-De motor heb ik uitgelaten en de lamp heb ik er ingelaten en dit kwam er uit:

-Linker voorlamp:
*Dimlicht: 10,3V
*Groot licht: 10V

-Rechter voorlamp:
*Dimlicht: 10,5V
*Grootlicht: 10,3V

Dit lijken mijn goede spanningen aangezien de motor uitstaat.

Het is trouwens een H4 12v 60/55W lamp. Het is niet een standaard lamp maar beetje groen/blauw/geelachtig.

Maar toch schijnt hij helemaal niet fel op de snelweg ook niet.. Ik kan dan makkelijk met grootlicht aan rijden en dan zie ik soms mijn lichten nog steeds niet als er andere auto's voorbij rijden.

Ik heb al een andere lamp geprobeerd maar die ligt hier ook al een tijd. Zou het misschien wel aan de lamp kunnen liggen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (74%)]

10 Volt is aan de lage kant moet gewoon 12 Volt zijn en met lopende motor hoger.
Tenzij de accu rot is maar dan moet de spanning met lopende motor wel goed zijn.
Meet het eens als de motor loopt.

(goede spanningen? Als een accu van 12V bij wat belasting al zakt tot 10V, vind ik dat toch niet zo goed)
Wat is de openklemspanning van de accu?

onder de 11V is deze dood...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu

Maar dan zou je bij het draaien van de motor geen problemen mogen ondervinden aangezien dan de alternator/regelaar voor voldoende spanning zorgt. Meet dus misschien best ook een keer met draaiende motor

edit: pa3gws was me net voor

Of je lampen staat fout afgesteld, of je bent nachtblind of en daar zou ik eerst naar kijken, je maakt de massa aansluiting schoon en de stekker en zekering verbindingen. Meestal is dat de oorzaak. Ik heb een tijdje terug iemamd met een volvo geholpen en daar was de aansluiting van de hoofdzekering zo geroest dat er bijna geen stroom meer doorkwam.. Spanning meten met de motor uit zegt niet zo veel. Als je 10V meet kan dat zijn doordat de accuspanning inzakt maar ook dooradt er een hoge overgangsweerstand ergens in de bedrading zit.

het is een fiat he?

alles is magnetti spaghetti waarsch: goed schoonmaken! vooral de verbindingen.

Ik hoop alleen dat je geen ECU's hebt voor je verlichting, maar bij een Seicento gok ik daar niet op.

heb ge die spanning gemeten op de lamp zelf, dan zou ik ook eens meten met plus op lamp en de min eerst op de massaklem van de lamp en daanna op de min klem van de batterij
mvg luc

10v met niet lopende motor is zo verkeerd nog niet.
Zoals Henk al zegt Italiaanse spagetti je mag bij zijn als er 1mm2 gebruikt is met 5A en
vóór de zekeringen meer dan 10A ben je zo een paar volt kwijt.
Off Topic: was van de week met een Amerikaanse Ford bezig daar wordt de hele auto (niet de startmotor) met 1 10mm2 kabel gevoed.
Die kan je dus bijna niet meer beet pakken als alles aanstaat. Verlies bijna 2v over 50cm lengte!

Glas eens schoon maken?
Reflector aan z'n eind?

Tja, FIAT = fiasco in auto techniek, helaas geld dat ook voor de electrische installatie. Gaan je lampen ook minder fel branden als je de achterruitverwarming (als die het nog doet) inschakelt? Meet eens de spanning op de accu met draaiende motor.

Onzin, FIAT maakt zeker geen slechter spul dan andere fabrikanten.

10,5V met motor uit zegt helemaal niks, dan moet je ook de accuspanning vermelden. Liever meet je gewoon met draaiende motor, dat zegt veel meer.

Ik gok dat de spanning dan gewoon 12V is op de lamp, en dat het probleem vooral in de reflectoren zit. Die worden slecht met de jaren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (24%)]

10,3 en 10,5volt , dus de accu zit links ? deze waarden zijn niet zo slecht ,gezien de massa van elke lamp naar een centraal massapunt gaat , meestal vlakbij de accu . de dim en grootlicht draden gaan helemaal naar de zekeringkast onder het stuur , over een relais of schakelaar heen , via de acc stand van de contactsleutel , en een 6 stekkerverbindingen naar de accu toe . terwijl de autolampen al aan staan ga je wrs pas meten terwijl er al een totaal van 20ampere loopt met dimlicht , achterlichten , ventilator en dashboardlampen aan . ook stond de auto al een nacht stil ? , voor het meten dus heb je de zelfontlading van de accu bij 2 graden omgevingstemperatuur er nog bij .

ik denk dat ts het verschil van gewone geellicht halogeenlampen tov de nieuwere ( irritante ) blauwe minder licht lijkt te geven . dat is niet helemaal zo maar het blauw lijkt intenser door de lichtkleur .

Op 23 januari 2011 16:28:54 schreef maartenbakker:...Ik gok dat de spanning dan gewoon 12V is op de lamp,...

Ik gok dat hij hoger is ;)

De t,s er zal eens een v4 meting moeten doen.

Dan kan ie er achter komen waar het verlies zit dit kan in een massa zitten of in een schakelaar o/d .

Dit wordt je standaard geleerd bij een auto monteurs opleiding .

http://www.uploadarchief.net/files/download/v4_meting.jpg

[Bericht gewijzigd door daandc op (12%)]

TS is verdwenen.
Je moet meten tussen de massaklem van de lamp en de - van de accu. Als je daar spanning tussenmeet heb je slechte massaverbinding.

Dat is zo te zien 1 van de 4 v'tjes ;)

Misschien een xenon setje monteren?

Op 23 januari 2011 16:28:54 schreef maartenbakker:
Onzin, FIAT maakt zeker geen slechter spul dan andere fabrikanten.

Dat zou best kunnen maar kwa duurzaamheid is het een ander verhaal. Dat geld ook overigens ook voor een paar franse merken. Dan heb ik het over connectors, dynamo's en ECU's. Ik zeg niet dat het bij alle zuid-europese auto's het geval is maar daar komen wel de meeste electrische storingen bij voor. Kijk maar eens bij duurzaamheids top 10's, de lijst wordt meestal aangevoerd door japanse en duitse auto's. Italiaanse en franse auto's staan bijna nooit in die lijst..

de stekkers aan de lampen zelf bakken weleens weg , maar heeft de ts de lampen wel goed gericht staan ? anders staan ze met dimlicht te hoog en zie je niks , en grootlicht nog hoger en dat is al helemaal niks.

het richten is afhankelijk van het gewicht in de auto , met 4en erin of 100kg aardappels in de kofferbak zorgt voor een veel hoger uitvallende lichtstraal .

En meet ook met de lamp erin. Als je slechte overgangscontacten hebt dan kan de spanning nog weleens verder inzakken.

Op 24 januari 2011 07:13:52 schreef Blue Sky:
Misschien een xenon setje monteren?

Tuurlijk joh, zonder niveauregeling, met rotte reflectors, enz. Als de TS er zelf al baat bij zou hebben dan heeft al de rest van het verkeer er wel last van, en met rotte reflectors houdt die baat ook ergens een keertje op.

[...]

Dat zou best kunnen maar kwa duurzaamheid is het een ander verhaal. Dat geld ook overigens ook voor een paar franse merken. Dan heb ik het over connectors, dynamo's en ECU's. Ik zeg niet dat het bij alle zuid-europese auto's het geval is maar daar komen wel de meeste electrische storingen bij voor.

Kan, maar ik heb zelf bij Italiaanse en Franse auto's nauwelijks problemen gezien. Hangt vast ook af van de toeleverancier (Magneti Spaghetti wordt al genoemd, maar ook daar weinig problemen mee gezien). Lucas bijvoorbeeld is berucht als Prince of Darkness, deels terecht denk ik, maar dat is dan weer Engels. Zelf heb ik meer electrische problemen met een Opel gehad, daar zit geen draadje Italiaans in.

Kijk maar eens bij duurzaamheids top 10's, de lijst wordt meestal aangevoerd door japanse en duitse auto's. Italiaanse en franse auto's staan bijna nooit in die lijst..

Dat is helaas een slecht argument. Dat een auto niet in de top 10 van duurzaamheid staat betekent niet dat hij (electrisch of anders) slecht is. Simpele logica toepassen.

Anyway, 10,5V op de lampen als er 12V op de accu staat lijkt me niet echt vreemd op het eerste gezicht. Dat zou kunnen betekenen dat er netjes 12V of meer op staat als de motor loopt. Meten dus!

Ik zou dan de reflectors en armaturen als eerste verdenken. Zomaar andere lampen steken of zelfs lampen die er niet voor bedoeld zijn, is in dat stadium m.i. zoals gezegd nog geen oplossing want daar verhelp je het probleem niet mee.

Ik heb deze helemaal gevolgd en dacht laat ik eens meten bij mijn mitsubichi van 1995 11 jaar oud dus accu is meer dan 7 jaar

ik meet dimlicht op lamp met stilstaande motor 10,8 volt en op de batterij 11,73 volt

auto staat sinds gisteren stil (motor niet gelopen) meet na 5 min accuspanning van 12,35 volt

vind dit prima in orde , zeker voor deze oude auto en oude accu

dan vind ik 10,3 nog niet zo slecht van ts , denk ook dat hij slechte reflectors heeft op een vuile voorruit
hoe oud was zijn auto eigenlijk

[Bericht gewijzigd door Franssel op (16%)]

Vooruit ook even gemeten, was wel benieuwd.

Bij mijn Suzuki Swift uit 1999 meet ik in rust 12,7 volt en bij draaiende motor 14,4. Accu is 8 jaar oud.

Bij mijn Honda Civic (niet hybride) uit 2009 meet ik in rust 11,7 volt en bij draaiende motor ook 14,4. Die accu is 1,5 jaar oud.

10,3 vind ik verontrustend laag moet ik zeggen.

Op 24 januari 2011 15:39:05 schreef Antoine:
Vooruit ook even gemeten, was wel benieuwd.

Bij mijn Suzuki Swift uit 1999 meet ik in rust 12,7 volt en bij draaiende motor 14,4. Accu is 8 jaar oud.

Bij mijn Honda Civic (niet hybride) uit 2009 meet ik in rust 11,7 volt en bij draaiende motor ook 14,4. Die accu is 1,5 jaar oud.

10,3 vind ik verontrustend laag moet ik zeggen.

wij meten spanning aan de koplamp , niet alleen de accu spanning

11,7 volt van een accu in rust is bij mij afgeschreven , 12,7 is normaal

Precies. Overigens zijn er ook gewoon autofabrikanten die de bedrading naar de lampen op een zekere spanningsval schijnen te berekenen. Niet onlogisch, want bij 14V of hoger gaan die lampjes nou niet echt lang mee. Als je met een draaiende motor (eventueel iets boven stationair) minstens 12V aan de lamp hebt en minstens 13,8V aan de accu is het wat mij betreft gewoon goed.