Ja ford heeft bij modellen van vanaf 2005 blauwe weerstandsdraden gebruikt voor dimlicht omdat die te vaak stuk gingen ivm iets hoger afgeregelde spanning voor calciumaccu's
deed vroeger fordt ook voor zijn 10 volts onsteking een dikke blauwe weerstandsdraad die ook nog in een lus lag voor z'n lengte die tijdens starten overbrugt werd

Op 24 januari 2011 16:04:59 schreef Franssel:
[...]

wij meten spanning aan de koplamp , niet alleen de accu spanning

11,7 volt van een accu in rust is bij mij afgeschreven , 12,7 is normaal

Wij (lees: ik) ook. Daar ging het topic toch over of niet?

Op 24 januari 2011 15:39:05 schreef Antoine:
Vooruit ook even gemeten, was wel benieuwd.

Bij mijn Suzuki Swift uit 1999 meet ik in rust 12,7 volt en bij draaiende motor 14,4. Accu is 8 jaar oud.

Bij mijn Honda Civic (niet hybride) uit 2009 meet ik in rust 11,7 volt en bij draaiende motor ook 14,4. Die accu is 1,5 jaar oud.

10,3 vind ik verontrustend laag moet ik zeggen.

als jij deze waarde meet op de lamp dan zou je geen enkel verlies hebben , gouden draden zeker , of lamp defect

of meten aan de verkeerde gloeidraad , dus aan het grootlicht ipv het dimlicht :P

Huh? In een auto, met een "de min hoef je niet aan te sluiten, die loopt door het chassis" systeem, schakel je toch het grootlicht door de voedingskabel al dan niet te onderbreken? Dus als je 12V meet, dan stond die lamp aan..... Toch? Of zeg ik wat doms?

sorry, maar als je je auto een beetje christelijk bekabled hebt of is: is de accu spanning nagenoeg de spanning op de lamp. Ik zie geen reden waarom 10,5 V goed zou zijn!!!

immers zelfs bij een 75W lamp, loopt er "maar" 6,25 A Normale H4 koplamp is maar 55 W

En TS is verdwenen. Hij zal gezegd hebben "Fiat Lux" :-)

Op 25 januari 2011 10:12:32 schreef rew:
Huh? In een auto, met een "de min hoef je niet aan te sluiten, die loopt door het chassis" systeem, schakel je toch het grootlicht door de voedingskabel al dan niet te onderbreken? Dus als je 12V meet, dan stond die lamp aan..... Toch? Of zeg ik wat doms?

JA haha want ik zie geen enkele lamp of ander electrisch onderdeel tegen de carroserie liggen , altijd een min draadje met schroef of parker aant chassis en veel is kunststof dus toch soms lange draad (achterklep bv)
soms vele min draden op centraal punt , veel stroom dus

ENNE Heer Henk alle autos zijn al goed bedraad ivm strenge keuring eisen en u zegt 55 of 75 watt (een lampje dus)
ik tel 2 maal 55 watt plus 5 maal 10 watt als ik dimlicht inschakel
probeer ook eens de 4v meting zou ik zeggen ipv in te schatten vanuit je ...stoel , sorry geintje maar toch hé

@franssel:

ik tel vanuit elke zekering een aparte draad naar de lampen bij moderne auto's

als de lamp links kortgesloten is zou de rechter anders ook uitvallen
dimlicht staat zelfs ook aparrt, meestal ICM contourverlichting en achterlichten.

ik heb enkele jaren in voertuig elektro gewerkt en bij mdernere auto's waar meer dan 10 zekeringen in zitten zit het zo

4V meting dus niet verricht of begrepen zie ik , nou alle stroom gaat via een massakabel naar chassis en van chassis via kabel naar appendage's , ook via contactslot , idd ook jou zekering , lichtschakelaar of relais, en diverse stekkers

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]

de koplampchassis hangt direct aan chassis, dus geen problemen daarmee. Dikke massakabel doet de rest.

spanning van lampen via contactslot??? Sorry, maar ik heb daar mijn relais voor!

Als ik kijk naar mijn auto, heb ik een accu, zekering, connector, kabel, connector, relais, zekering, connector, kabel, connector.

dus waar het contactslot in deze zit in deze. Maar de 4V meting lever onder google geen hits, dus begrijp niet helemaal hoe je het bedoelt.

Echter, mijn auto heeft geen problemen met koplampen die niet te fel zijn. Maar overgangsweerstanden zijn meestal erger als kabelverliezen. uitzonderingen als door u genoemd bij fords vanaf 2005 zijn mij niet bekend. Vind het ook geen fraaie oplossing.

dus waar het contactslot in deze zit in deze. Maar de 4V meting lever onder google geen hits, dus begrijp niet helemaal hoe je het bedoelt.

http://www.innovam.nl/RPTPowerUp/Zelfstudie/eat/eat_140_dag1.pdf
zie pagina 11 , is vaker genoemd op CO

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=551301#p551301

[Bericht gewijzigd door Franssel op (12%)]

Ik meet bij mijn Toyota Yaris 11,8 Volt op de lamp aansluiting.
En nee geen gouden draden gewoon een goede accu en de standaard bekabeling.
2 Volt verlies bij de lamp is veel te veel.

Vind je het erg als ik innovam termen niet bezig en dit gewoon de wetten van kirchoff noem?(zou bijna kunnen dat dit bij 1 van mijn ex-werkgevers vandaag komt...)

zal als ik tijd heb eens meten bij mijn auto's

overigens kan ik het verhaal van de calcium accu's prima volgens, maar lees nergens iets over de weerstandsdraad: integendeel: de lampen krijgen teveel spanning, omdat de regelaar een stuk hogere spanning geeft. Wat ook kapotte lampen verklaart

klopt idd pa3gws ik meet ook minder dan 1 volt verlies

Franssel Gepost maandag 24 januari 2011 14:48:54 |
Ik heb deze helemaal gevolgd en dacht laat ik eens meten bij mijn mitsubichi van 1995 11 jaar oud dus accu is meer dan 7 jaar

ik meet dimlicht op lamp met stilstaande motor 10,8 volt en op de batterij 11,73 volt
Henk ik lees ook nergens over die blauwe weerstandsdraad maar kwam ze gewoon tegen in de praktijk vroeger

staat er wel bij , bij problemcar
tweepktje
Professional

het probleem is inderdaad dat de dynamo tot 18V kan gaan de lampen krijgen deze pieken dus ook te verwerken en kunnen dit niet aan!
andere ford modellen hebben dus daarom een weerstand tussen de bekabeling zitten een focus van 2001 tot 2004 niet, dus de enige oplossing zou een weerstand kunnen zijn !! ik werk zelf ook bij een ford dealer en zie het probleem vaak voorkomen , maar eigenlijk is het geen probleem
maar een bron van inkomsten !!
en meestal zijn het ook wagens die vooral korte afstanden doen !

groetjes

heb zelf al 3 stuks luxewagen gedemonteerd gehad , en de h4 lampen in deze hebben geen massa over het lamphuisje lopen ( meen dat dat hier ook werd gezegd ) de draden van de lampvoeten zijn van 2,5mm2 en de beiden massa's van de lampen lopen naar een centraal massapunt langs de accu op het chassis . de 2 andere dim en grootlicht gaan naar de zekeringkast toe . daarom gaat de lamp die het dichtst bij de accu zit ook altijd het eerste stuk , de ander heeft 2 meter meer draad ertussen zitten . reken maar dat spanningsval over de bedrading best hoog is , want op acc stand gaat er zo'n 20 ampere lopen met licht en dashboard en ventilator aan , de voeding van de accu naar de zekeringkast is vaak maar een 10mm2 ( is ook maar een dikke meter ).

kijk maar eens wat de accuspanning doet als de achterruitverwarming en de sigarettenaansteker aangezet worden samen met de koplampen :) dat is een dikke 50ampere bijelkaar.

mijn fordjes komen nooit bij de dealer eigenlijk: haal daar alleen onderdelen:

heb zelf een scorpio 2.9 24V, een scorpio 2.9 12V en mijn vrouw een fiesta 1.6 16V op kenteken (2.0 mondeo techniek inside). en nog een range rover (met 4 zekeringen denk ik dat de koplampen daar wel parallel zitten eigenlijk)
De H4 zelf heeft idd geen massa, maar de dimlicht loopt over de chassis en de H4 heeft een massa aansluiting vergens vlakbij de koplamp idd (was even abuis daar heb je gelijk)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (12%)]

Zo Henk dan ben je jullie wel goed mobiel uitgerust en ik maar opscheppen met mijn galant uit 1995 haha maar m'n vrouw een nieuwe fiets en sinds kort een nieuwe knie

alle auto's verschillen wel wat maar als ik nadenk over mijn werk aan auto's herinner ik mij dat de koplampen geheel van kunststof en glas zijn en gemonteerd worden in kuststof busjes in de carroserie

de duplolampen hebben 3 aansluitingen , dus altijd een massa
bij de enkele halogeenpitjes zit een massadraadje aan de fitting

koplampen meestal apast gezekerd http://www.uploadarchief.net/files/download/focusdimlicht.pdf

Foute post

[Bericht gewijzigd door Evarist op (89%)]

@franssel: ik mag niet klagen, ik hoop dit jaar een plaatje te kunnen laten zien van mijn werkplaats (op dit moment ernstig op de schop geweest)

maarem je hebt wel gelijk heb het e.e.a. verwisselt met dimlicht lampje. Maar de massadraad ligt dan meestal ergens tegen carosserie geschroefd met een oogje.

Op 25 januari 2011 19:30:40 schreef Franssel:
...en ik maar opscheppen met mijn galant uit 1995 haha

Kijk, zo een heb ik ook gehad, ook uit 95, een 2.0 met 137 pk. Helaas werden ze na 2003 niet meer geimporteerd anders had ik weer een Galant gekozen. Blijven toffe bakken, rijden prima en super betrouwbaar!!

Ik heb even aan mijn eigen Magneti Spaghetti gemeten. 10,5 en 11,0V op de lampen bij motor af (accuspanning ben ik vergeten). 12,5 en 12,9V bij lopende motor. Spanningsverlies nog geen 1,5V en mijnsinziens alles binnen de marges. Geen enkel zichtprobleem. Helaas op het moment geen lopende auto van ander merk om ook na te meten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

soms 24 volts lampen gemonteerd