een vraag die denk ik al vaak ik langs gekomen
maar wat is nou het inspelen van speakers?
welke muziek kan je er het beste voor gebruiken?
hoelang moet je speakers ongeveer inspelen?
wat is *heel* slecht voor speakers die nog niet ingespeeld zijn
en wat is het nut van inspelen?

ik hoop op een leuke leerzame discussie hierop!

ga alsjeblieft even ergens anders trollen. Dit is een serieus forum!

Fripster

Niets is echt schadelijk. Die rubberranden worden bij gebruik ietsje soepeler en dat is te horen.
Niet teveel aandacht aan besteden, zolang je muziek aan hebt staan is het goed.

Een gedegen Amerikaans onderzoek heeft uitgewezen dat nieuwe luidsprekers met de volgende muziek moet worden ingespeeld:
2 uur Stereo Total: http://www.youtube.com/watch?v=OQOV6KLl140&feature=related
1,5 uur The Petticoats: http://www.youtube.com/watch?v=L2zNeyfABeU
en als laatste 4 uur Fuzzbox: http://www.youtube.com/watch?v=q2LJI7sg1Z8
Daarna zijn de luidsprekers voldoende soepel om elke soort muziek weer te geven.

Als je de foamranden van een speaker vervangt, duurt het daarna een paar weken tot alles weer op z'n plaats zit...
De nieuwe rand zit nu eenmaal nooit precies op dezelfde plaats als de oude, waardoor de stand van de conus en spreekspoel iets veranderen.

Op 29 januari 2011 19:30:08 schreef Freddy:
Een gedegen Amerikaans onderzoek heeft uitgewezen dat nieuwe luidsprekers met de volgende muziek moet worden ingespeeld:
2 uur Stereo Total: http://www.youtube.com/watch?v=OQOV6KLl140&feature=related
1,5 uur The Petticoats: http://www.youtube.com/watch?v=L2zNeyfABeU
en als laatste 4 uur Fuzzbox: http://www.youtube.com/watch?v=q2LJI7sg1Z8
Daarna zijn de luidsprekers voldoende soepel om elke soort muziek weer te geven.

en behoor ik dat dagelijks te doen voor ik het weerbericht ga beluisteren

Bij Audiofriends staat ook een stukje over inspelen: http://www.audiofriends.nl/faq/page25.html

het gaat gewoon ter informatie
en ook het punt of het nou ook echt waar is
niet om te trollen ofzo
wil meningen en feiten

Op 29 januari 2011 19:37:08 schreef Franssel:
[...]
en behoor ik dat dagelijks te doen voor ik het weerbericht ga beluisteren

Nee hoor, dat hoeft niet. Voor het dagelijkse weerbericht bestaat er een quick and dirty methode: http://www.youtube.com/watch?v=UbiAKfK8ojM Wel hard afspelen, anders werkt het niet.

Tja, als je uit gaat moet je ook eerst indrinken, dus waarom zou je luidsprekers niet eerst inspelen hè?
Nou ja, qua muziek is Thin Lizzy het eerste wat er bij me op komt |:(

zouden mijn versterkers ook niet eerst goed op temperatuur moeten inspelen

@Willes ik geloof er geen woordt van

[Bericht gewijzigd door Franssel op (21%)]

Het inspelen van audio-apperatuur, wat een onzin. Moet je een pas aangeschafte superheterodyne soms ook maar eerst inspelen, zodat de diverse LC-kringen, mengtrap en Middenfrequentversterker optimaal werken? Ja, want een slecht ingespeelde superhet geeft allerlei rare bijgeluiden. En wat dacht je van een goed ingespeelde regeneratieve ontvanger en van slecht ingespeelde PC's met blauwe schermen dan?

Heeft iemand er al eens aan gedacht om zijn gehoorbeentjes in te spelen?
Met name de plaats waar de maleus (hamer) het incus (aambeeld) raakt moet altijd enigszinds op elkaar inslijten.

Een van de beste methoden en ook snelste is 10 minuten achtereen op 25 cm van de speaker van een hardrock- of metalic-guitaar te luisteren tot het gekraak in het oor niet meer hoorbaar is. Alternatief is - maar helaas niet voor iedereen mogelijk - 7 minuten lang op 1 meter afstand van de uitlaat van een Pratt & Withney motor met nabrander te gaan zitten....

Zodra het nafluiten verdwenen is, is het middenoor ingespeeld.

Hoe kan ik het beste mijn PC en Windows inspelen? Ja, want PC-onderdelen werken op digitale stroom en zijn daar ook speciaal ingespeelde CPU's, grafische kaarten, moederborden, geheugen, kabels en voedingen voor nodig?

Ik knipper hier ook nog steeds eerst 10 keer met de lichtschakelaars voordat ik het licht echt aan doe, het licht brandt dan gewoon mooier. Idem als ik iets afprint, meestal een 20-tal vellen volledig zwart afdrukken om op te warmen, de resolutie wordt dan ook iets hoger als die uiteindelijk ingelopen zal zijn.

Ja, maar als je je pc of laptop dan weer verplaatst, dan moet die weer wennen he,. Ander positie, andere stroom...

Denk ook eens aan groene stroom, geeft een veel natuurlijkere uitstraling van je audio en video...

Het inspelen van luidsprekers WAS HEEL LANG GELEDEN wel noodzakelijk
maar tegenwoordig niet meer nodig.
De onderdelen van een goede merkluidspreker zoals ribbel- of rolrand, conus en centreerring (damper) etc. zijn van heel verschillende materialen gemaakt en zijn zodanig op hun optimale eigenschappen gekozen om direct een goede weergave te kunnen bewerkstelligen.
Inspelen van een goede merkluidspreker..... das war einmal!
Mac.

Inspelen... ik ken een (niet nader te noemen) geluidsverhuur bedrijf wat bij nieuwe speakers een gat in de doos maakt ter hoogte van de aansluitingen. Daarna sluit men er een versterker op aan en de boel gaat meteen vol gas! De gedachte hierachter is dat de nieuwe speakers in hun doos kunnen blijven zitten... bizar. Alleen nog nooit een speaker kapot gezien daar!

[Bericht gewijzigd door DJohnny op (16%)]

Speakers spelen hun hele leven in.

Het is misschien niet goed voor de speaker om meteen voluit te gaan
maar even de rek in de spider te geven.

Puur mechanisch, verder is het totaal niet nodig.

Als het van belang is zalde fabrikant er iets over vermelden, het is immers in zijn belang dat zijn producten correct gebruikt worden.

Don't feed the troll.. :)

Als er ìets "ingespeeld" zou moeten worden, dan zouden het hoogstens de elco's in het scheidingsfilter kunnen zijn. Met name als de speakers lang zijn opgeslagen. Aan het geluid zal het niets uitmaken, maar de condsensatoren varen we misschien wel bij.
In extreme (hypotetische) gevallen zou er iets aan de capaciteit van die elco's kunnen veranderen, waardoor het kantelpunt iets zou kunnen verschuiven. Eigenlijk zou dit dan op de fabriek gedaan moeten zijn, anders kam men daar nooit controleren of het scheidingsfilter aan de specificaties voldoet.

Dus géén vol vermogen in het begin, maar langzaam opvoeren tot de formering van de elco's is gestabiliseerd. Bedank dat er wisselspannig over komt te staan en geen gelijkspanning (als je versterker in orde is), dus echt formatteren kun je het niet noemen.

Maar inderdaad:

Don't feed the troll. :)

Op 30 januari 2011 11:33:24 schreef Aart:
Als het van belang is zalde fabrikant er iets over vermelden, het is immers in zijn belang dat zijn producten correct gebruikt worden.

Don't feed the troll.. :)

Dat is het hem juist, d'r zijn van die audio zaken die maar al te graag die (dubieuze) zaken specificeren om dat product zo exclusief en waardig over te laten komen :D

Wat kan het probleem zijn ZOU een speaker ingespeeld moeten worden ?

Is het slecht voor mijn oren om naar een niet-ingespeelde speaker te luisteren?
In dat geval zou 99,99% van de bevolking met gehoorschade lopen!

Is het slecht voor de speaker om niet ingespeeld te worden?
In dat geval zou 99,99% van de speakers waardeloos geworden zijn en rijp voor de vuilnisbelt!

Gezond verstand is hier meer waard dan broodje aap verhalen.

Op 29 januari 2011 20:02:12 schreef toms7:
wil meningen en feiten

Meningen zijn er genoeg. Helaas ontbreken de feiten om te onderbouwen..

Ik ben nog nooit een goed technisch onderbouwd stuk tegengekomen over het inspelen van speakers/versterkers/kabels/etc.
Het gaat altijd over ik vind/ik hoor/ik voel/ik zie, maar nooit een plaatje van een oscilloscope voor en na 'inspelen'. Dit evenzo voor een luidspreker en kabel.

Het is gewoon een prachtig fabeltje wat uit een bepaalde hoek is komen waaien.
Bovendien staat nergens omschreven dat je een luidspreker moet inspelen. (datasheets, webshops, etc.)
Dan zou de fabrikant eigenlijk verplicht de units ingespeeld op de markt moeten brengen.
Immers kan de normale consument schade toebrengen tijdens het inspelen.
Kortom quatsch :)

Misschien een leuke vraag:
Heeft iemand wel eens een artikel uit de jaren 50/60 gelezen waarin wordt gesproken over het inspelen van een luidspreker ;)?

Überhaupt niets gelezen/gehoord over inspelen, terwijl ik toch abonne was van het blad 'Luister'
Er zaten toen iig geen audiofools in de redactie, maar mensen met gedegem kennis van muziek en akoustiek.
(Ik weet niet hoe het blad nu is).