benzinemeter sensor

Hallo beste mensen.

Ik wil een bezinemeter voor op mijn motor maken.
Omdat ik geen gat in de tank wil boren moet het met een druk sensor op de benzineleiding werken.
Ik wil de sensor aansluiten op de benzine leiding en dan het verschil tussen de luchtdruk en de benzinedruk meten.
Het moet dus een gevoelige verschil-druksensor zijn die tegen benzine bestand is.
Wie weet of er zoiets bestaat er waar ik die vind.

Groeten Joop

ik heb mijn hersens niet in de hand.

Wie heeft er ervaring met de druksensor MPX_2010 van conrad.
Kan die tegen benzine.
In de datasheet zie je een roestvrijstalen plaatje maar volgens mij
zit daar een gaatje in.
Dan zit er een siliconen membraam.
Kan dat tegen benzine?

Wie weet er meer van?

Groeten Joop

ik heb mijn hersens niet in de hand.
Anoniem

Wil je dit zo wel doen?

Ik denk dat je zo heel veel meetverschillen krijg omdat iedere keer als je gas geeft/remt of bochten maakt het vloeistofniveau en dus ook de druk veranderd, en naar mijn mening als je de sensor in een leiding maakt je teweinig druk heb om een goede meting te krijgen of je pas een "leeg" signaal krijg als er alleen nog brandstof in de leiding staat onder de sensor.
Dus dan is de beste manier toch om een gat anderin de tank te maken en daar de sensor in te hangen, of als er toch een gat inkomt een weerstands meting te doen (krijg je alleen wel maar 2 signalen vol en bijna leeg bv.)

Even als voorbeeld deze:
http://cy.rsdelivers.com/product/telemecanique/rm4la32mw/liquid-level-…

Deze meet doormiddel van 2 electroden en 1 common het vloeistofniveau in een tank, misschien is er verder nog iets vergelijkbaars te krijgen/maken.

Hoop een beetje geholpen te hebben

Gegroet
Scartie

Hallo Scartie..

Een sensor binnen in de tank is geen optie.
De leden van de motorclub hebben mij gevraagd om een benzine meter te ontwikkelen.
Onze 6 cillinder motoren (honda valkyrie)zuipen nogal hard en hebben geen benzinemeter.
Ik wil niet dat mensen een gat in hun tank moeten boren.
Dat moet met een druk sensor.
De variatie in druk lijkt mij gemakkelijk uit te middelen door een kleine verbinding naar de druksensor te maken.
Of zie ik dat verkeerd?

Groeten Joop

ik heb mijn hersens niet in de hand.
Anoniem

Ok, ik dacht dat het maar eenmalig was.

Ehh ik zou geen kleiner slangetje nemen naar de sensor toe omdat je dan volgens mij een hele kleine druk krijg ik zou juist met een grotere binnen-diameter slang naar de sensor gaan zodat de druk groter wordt (zou eens naar communiserende vaten kijken, dat van mij is iets te roestig), dan krijg je misschien een betere uitlezing van de druk (brandstof niveau) in de leiding.

Maar dan alsnog, net even een plaatje opgezocht en ik zie dat de tank niet zo heel hoog is, want je moet er natuurlijk wel aan denken dat alleen de brandstof die boven de slang zit druk uitoefent op de sensor, dus dat je tussen tank vol en leeg misschien ook maar heel weinig druk verschil heb.

[funmode]
Zit er geen dagteller op, gewoon reseten bij volle tank en dan kijken wanneer je moet tanken dan weet je dat voor de volgende keer, is misschien de goedkoopste/makkelijkste oplossing :D.
[/funmode]

Die MPX2010 is voor luchtdruk.
Sensors die tegen benzine kunnen zijn er wel maar daar hangt een prijskaartje aan.
Deze is in elk geval bestand tegen diesel:

http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=7…

free_electron

Silicon Member

Op 1 mei 2010 15:11:11 schreef joopoldenzaal:
Hallo beste mensen.

Ik wil een bezinemeter voor op mijn motor maken.
Omdat ik geen gat in de tank wil boren moet het met een druk sensor op de benzineleiding werken.
Ik wil de sensor aansluiten op de benzine leiding en dan het verschil tussen de luchtdruk en de benzinedruk meten.
Het moet dus een gevoelige verschil-druksensor zijn die tegen benzine bestand is.
Wie weet of er zoiets bestaat er waar ik die vind.

Groeten Joop

en hoe mag dat dan wel werken ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

en als je nu ergens een T stuk tussen de leiding zet, en die naar boven laat gaan, bv aan de voorvork. dan zie je op die leiding tot de brandstofhoogte? zoals ze bij een mazouttank (huisbrandolie) doen. eventueel kan je de luchtdruk bovenaan die slang ook meten. als die bovenaan nl dicht is, dan ga je de lucht daar samendrukken als je voltankt

die brandstofleidingen, zitten die erover geschoven, of zit de koppeling onderaan de tank ingedraaid. want eventueel kan je daar wel een systeem uitdokteren die je aan de brandstoftankleiding naar binnen schuift.

je moet eventueel eens zien naar gastanksensoren. bij vorkheflifts op gas heb je rond de gasfles achteraan een band met een sensor aan. deze stuurt een sonisch geluid in de tank en die meet zo hoeveel vloeibaar gas er nog inzit. misschien kan je zo iets ontwikkelen/aanpassen?

http://www.tvh.com/viasonic/nl/

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik had al gedacht aan een verbinding met een buis buiten de tank.
Maar dat gaat er nooit mooi uitzien.
Dat blijft een uitstekend ding.
Vandaar mijn voorkeur voor een sensor.

Ik begrijp dat het een gevoelig ding moet zijn.
Deze info heb ik gevonden: 1cm water = 1mbar= 0,1kpa
Ik ga dus even van water uit.
Zeg 25cm vloeistof hoogte =25mbar= 2,5kpa
Dat zou ongeveer de gevoeligheid moeten zijn.
En hij moet tegen benzine kunnen.
Die voor diesel hierboven is aardig aan de prijs.
Zoiets moet het echter wel zijn.

Dat met ultrasoon is ook niet verkeerd.
Is ook een optie.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 3 mei 2010 23:15:00 (5%)

ik heb mijn hersens niet in de hand.

Ik wil toch ook even reageren ;)
De diameter van de slang maakt niks uit voor de druk (mits stilstaande vloeistof) De kracht zal alleen veranderen op het oppervlak : P=F/A.

Dus gewoon ergens in je brandstof slang een T splitsing maken, en daar de drukmeter op zetten . MAAR, LET OP : je moet dan wel telkens de sensors op dezelfde hoogte t.o.v. de tank plaatsen, anders krijg je meet verschil.
En benzine is lichter dan water ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Is een flowmeter niks??die telt gewoon omwentelingen van een schoepenwieltje.Je begint immers altijd met een volle tank,trek eraf wat er verbruikt is en voila.
Je krijgt wel een onnauwkeurigheid omdat benzine nogal veel uitzet en krimpt met temperatuur.
bij Conrad hebben ze die ,zoek op "flowmeter POM"

Anoniem

Waarom niet naar een kilometerstand kijken met een dagteller? Op mn SV1000 heb ik alleen een lampje wat aan gaat bij 4.2liter in de tank. Ik kan dan nog een kilometer of 30 60 rijden, maar als je dat niet bijhoud dan weet je nog niks. Geen praktische oplossing dus.

Vandaar bij elke tank-beurt dagteller op 0 en bij 200 - 220km is de tank leeg, dus zorgen dat er voor die tijd is getankt ;).

Waarom zou je zo'n log ding willen rijden :+

Binnenin de tank, aan de kraan, zit vaak een bezine filter en reserveniveau buisje wat een eind omhoog steekt. Kun je daar niet een voeldraad op/in monteren en via de slang een draad naar buiten voeren die je later ergens uit je slang haalt? Dan de weerstand tussen die draad en je tank bepalen. (of 2 voel-draden gebruiken)

Is evengoed niet echt makkelijk besef ik, maar geen gat in je tank. Wel is het zo dat je kraan niet meer dicht kan... of je hebt voortaan een 'zogenaamd lege' tank. Mogelijk kun je de draad uit de tank halen voor de kraan. Bij injectie motoren kom je hier echter moeilijk tussen allemaal: meestal hangt de brandstof pomp in de tank. Maar die hebben dan ook vaak al een tankmeter/reserve signaal.

Fredjuhh je hebt helemaal gelijk.
De druk zal niet afhangen van de opening.
Ik wil het met een t-stukje doen en een sensor.
De sensor moet op een vaste hoogte en ik moet het signaal van de sensor uit middelen.
Dat moet geen probleem zijn.
Ik weet alleen nog niet welke sensor het moet worden.
Die van conrad zijn waarschijnlijk niet geschikt voor benzine.

De rest van de mensen bedankt voor de reactie, maar het moet toch echt met een druk sensor kunnen.

Die link naar dat ultrasoon ga ik nog eens goed bekijken.
Maar misschien is dat te ingewikkeld voor een hobbyist.

Groeten Joop

ik heb mijn hersens niet in de hand.

knifter, daar had ik ook aan gedacht, maar je wilt NIET met electroden in je tank zitten.

ook al zal er nooit een brandbaar mengsel aanwezig zijn, ik zou het nooit van mn leven monteren.

GMT+1
GJ_

Moderator

Valt wel mee toch? In oudere auto's zat ook een vonkende open rheostaat voor de benzinemeter gewoon in de benzine ondergedompeld.

Maar zo'n Valkyrie heeft toch een sensor?
--edit--
niet dus.

Met een druksensor kan er wel een probleem optreden:

Soms zit er een brandstofpomp achter de kraan, vaak nog 30 cm verderop. Deze staat soms niet continue aan maar houd de druk op zijn uitgang in de gaten waardoor hij steeds even aanslaat en dan weer 1 of 2 sec uit. (Dit was iig zo mijn mijn kawasaki). Dit gaat een druk verschil in de leiding geven wat groter is als het verschil in druk door de hoogte van het benzine niveau in je tank (slechts 30 mbar max voor 30 cm niveau verschil!). Kan me zo voorstellen dat de druk in de leiding zelfs iets lager uit komt als de atmosfeer.

e: mogelijk kun je door de stroom te meten naar je pomp je sensor 'blind' maken tijdens en vlak na deze puls. Of je kunt het softwarematig uitfilteren.

[Bericht gewijzigd door knifter op maandag 3 mei 2010 18:30:50 (12%)

Bij mijn weten zit er geen brandstofpomp op.
Het is geen injectie motor en de tank zit hoger dan de motor.
Vonken heb ik liever niet bij de benzine.
Er is al een keer een 747 ontploft door een vonkje in de tank.

Joop

ik heb mijn hersens niet in de hand.

Ik weet niet of het nuttig is, dus mods, excuseer me indien niet, het is nog vroeg :+

Die druksensor kan m.i. wel zijn nut bewijzen, vooral dan als je tijdens het toeren even stopt voor een hergroepering oid :+

Bij stilstand, zonder draaiende motor, lijkt me dat het perfect moet werken. Tijdens het rijden echter zal wel iets helemaal anders zijn.

Op mn sv650 staat trouwens een simpele NTC of PTC, dat weet ik nu ff niet vanbuiten, die in de tank zit. Er loopt behoorlijk wat stroom door waardoor die opwarmt, maar als er nog benzine rond zit heb je een heel andere weerstandswaarde.
Is natuurlijk nog altijd maar een reserve-indicator, en er is een gat voor voorzien, maar mss ben je er iets mee.

Kwestie van goed uitmiddelen lijkt me.
Water in de sensor is natuurlijk niet goed.
Dat moet een niet corroderende vloeistof zijn die niet bevriest.
Misschien glycerine of een koelvloestof.

Groeten Joop

ik heb mijn hersens niet in de hand.

Is het een idee om een mini low flow meter toe te passen in je brandstofleiding? Zoiets als dit:

http://cfnewsads.thomasnet.com/images/medium/460/460192.jpg

http://news.thomasnet.com/fullstory/Mini-Flowmeter-is-suited-for-low-f…

Meten hoeveel brandstof er passeert en vertalen naar je meter. Na het tanken een reset en opnieuw beginnen.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Misschien is dit wat, capacitief meten zoals hier:

http://mechanical.poly.edu/faculty/vkapila/ME3484/Readings/NV27-Measur…

Een t-stuk maken in de benzineslang en dat stuk slang omhoog laten lopen achter de tank?

Ik wil toch echt een druksensor gebruiken.

ik heb mijn hersens niet in de hand.
High met Henk

Special Member

succes, maar gaat niet werken zo eenvoudig:

.1 je druk varieert met de hoogte van de vloeistof kolom, welke continu wijzigt zeker op een motor bij elke bocht/hobbel.
.2 je druk verandert als je brandstofpomp loopt (volgens mij is dit een goldwing blok en die loopt al even op injectie) zag carbs staan, weet niet hoe dat exact zit, maar loopt op zwaartekracht afnahnkelijk van vlotter, heb hier nooit de druk in gemeten.

er zijn 2 methoden die WEL kunnen werken.

.1 een gewicht meting van de tank (moet je natuurlijk er niet op leunen of een tanktas vast maken

.2 een meting in de tank deze kan:
- capacitief
- met weerstand van de benzine
- hoogte van de vloeistof kolom

.3 een meting van het verbruik door de uitgang en de retour van elkaar af te halen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Mijn ervaring met zeerkleine drukmeting is dat er niet kan gewerkt worden met een gewone drukmeter maar met een verschildrukmeter omdat de druk in de tank ook afhangt van de buitendruk en die verandert dan weer naargelang de weersomstandigheden en dus hebt ge bij hogedruk of goed weder meer druk dan bij slecht weer en dat is toch ook de bedoeling niet geloof ik en dus bij kleine drukmeting is dat verschil goed merkbaar

mvg Luc

De zon is de mooiste krachtbron die er is lb