Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 5

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Zou eigenlijk verplicht moeten zijn voor mod's, met maandelijkse update >:)

@BV:
Flink aangepakt! Die plastic papierlaatjes zijn handig voor je componenten. Heb je er een vakverdeling in gemakt en waar bewaar je je ESD gevoelige componenten??

Die schuine steentjes in de onderste foto wat is dat??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Weet waar je om vraagt ...

http://www.gigawatts.nl/co/TEMP/zooi.JPG

Nee, groter krijg je niet :P

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
free_electron

Silicon Member

ik ga ook weer eens een trits foto's moeten plaatsen.
De stand van zaken tot nu toe : de werkvloer is gisteren geschuurd , ontvet , acidwashed ( een zuur wat de toplaag van beton afvreet en helemaal proper en poreus maakt ). binnen een paar dagen komt de epoxycoat erop. Eerst silvergrijs met een spikkeltjespatroon ( blauw, wit , zwart ) en daarnaa een topcoat van transparant epoxy met glaspareltjes vulling ( antislip ).

Een laagje verse verf ( is nu cremekleurig maar er zijn veel vuile vegen en stof op. der moet hier en daar serieus met isolatieschuim gespoten worden....

de garagepoort is al geisoleerd en afgewerkt nu.

dan elektriciteit , verlichting , netwerk , coax monteren ( de kabels zijn getrokken ) en dan binnen een tweetal weken de verhuis...

ik post dan de stap voor stap foto's ..

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Hoe zit dat nou toch, de helft van alle elektronicawerkbanken ziet er zo geweldig rommelig uit...
Bij mij zijn de sporen van iedere opruimactie na +- 2 weken weer compleet uitgewist...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

@Pros,LOL

Lekker knus! alles binnen handbereik ideaal toch.

Wel jammer dat je het plaatje zooi hebt genoemd :)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Sine

Moderator

Ik had het ook 'gezellig' kunnen noemen, maar de feiten liegen er niet om :P

Ik heb die kastjes eens gekocht van iemand die een knopenwinkeltje had.
Ik dacht dat het 10 euro per kastje was.
Ze zijn zeer handig. In de lades zitten er 16 bakjes de je eruit kunt nemen. En zo 5 kastjes met elk 6 lades en 16 bakjes per lade is 480 bakjes! En er zit 1 kastje tussen met 4 lades met grotere bakjes waar ik men grotere componenten in bewaar.
Ook staan er onder mijn werktafel nog 2 zo'n kastjes waar ik men gereedschap in bewaar. En dan nog 2 kastjes in de hoek voor onderdelen die ik niet zoveel gebruik. (Aan kastjes geen gebrek :p)
Esd gevoelige componenten bewaar ik dan in zo'n zwart matje in die bakjes. En echt dure esd gevoelige componenten gaan natuurlijk in een esd zakje he :)

En die steentjes op de onderste foto is de traphal :)

[Bericht gewijzigd door B.V. op maandag 21 februari 2011 21:54:05 (14%)

Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)

@Sine,
Dat noem ik niet rommelig maar "alles onder handbereik" :-)
Verbeeld ik het me of heb je nu wittere verlichting dan voorheen? Het kan natuurlijk ook de witbalans instelling van de camera zijn ... of mijn lekke geheugen.

edit: Tinus was me al voor.
en dat witte licht is natuurlijk door de flits.
Zucht, ben duidelijk nog niet goed uitgeslapen na het afgelopen weekend ...

[Bericht gewijzigd door erelder op maandag 21 februari 2011 22:19:19 (26%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 21 februari 2011 21:46:10 schreef Sine:
Ik had het ook 'gezellig' kunnen noemen, maar de feiten liegen er niet om :P

Zolang er geen brandsporen te zien zijn is alles goed gegegaan, dus het valt best mee hoor ;)

[edit]
Trouwens Waar is dat hele mooie voedinkje....?
[/edit]

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 21 februari 2011 23:15:36 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

haha , sine heeft zelfs een speciale uitronding in z'n werkbank om in de kerstvakantie nog achter z'n werkbank uit te kunnen :) :)

dat opruimen is trouwens in mijn geval wel nodig , anders is de zin om iets te bouwen/verbouwen er gewoon niet , lijkt wel geen ruimte geen zin :P

heb m'n 0-30v 0-10amp voeding gebouwd toen de werkbank nog 80cm breed was , en dan kom je erachter dat de enigste oplossing 3x opruimen in 1 project is ,of de stapeltechniek gebruiken :P sindsdien heb ik ook alle schroevendraaiers en tangen 2x in de lade liggen dat scheelt zoeken steeds.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 21 februari 2011 22:50:33 schreef testman:
haha , sine heeft zelfs een speciale uitronding in z'n werkbank om in de kerstvakantie nog achter z'n werkbank uit te kunnen :) :)

Dat ziet er uit als een Jerker. Uitspreken op z'n Zweeds a.u.b.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
free_electron

Silicon Member

jeuuurkeur

ik moet er nog ene op de kop zien te tikken ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Schimanski

Golden Member

Ik heb van die stapelbare kantoorlaatjes. Formaat A4 en dan in verschillende hoogtes. Ze waren jaren geleden op het werk bestemd voor de container dus ik heb ze toen gauw ingepikt. Heb er een houten kast op wieltjes omheen gebouwd en in de "formulier" laatjes heb ik vakjes gemaakt van stroken triplex.

Er gaat een hoop in en omdat het er niet rommelig uitziet mag het van SWMBO* op zolder buiten mijn hok staan :)

Foto's van mijn 9 m2 op zolder... overzicht, werkbank, radio's, bibliotheek. De spectrumanalyzer is het uiteindelijke resultaat van dit topic. Alle knopjes/asjes lopen weer soepel en alles werkt weer zoals meneer HP dat ooit bedoeld had.

http://www.uploadarchief.net/files/download/-%20051.jpg

* = She Who Must Be Obeyed

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

Mans,

Dat ziet er héél anders uit dan bij je "mede SA-er" ;)
Eigenlijk een beetje eng (voor mij), maar wèl heel overzichtelijk !
Had ik maar plek voor zulke laatjes, maae al mijn wanden zijn schuin, dus hewb ik alleen de borstwering van 70 cm om iets tegenaan te zetten :'(

Wat is dat projectje, midden op je werktafel? een buizen HSP voedinkje?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

na de zoveelste verbouwing ga ik ook maar eens wat fotootjes plaatsen (nu is het nog redelijk opgeruimd ;-)):

het is bij ons in de opslagruimte, een stuk stelling vrijgemaakt een houten blad erover (ca 3*1.2m):
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/DSC03027.jpg
(de haspel kan nu weer weg, ik heb nu wcd's ;-))

http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/DSC03028.jpg
het 'werk'-gedeelte
er mist wel wat apparatuur. mijn labo stond boven en voor mijn aanstaande dubbele labo heb ik nog geen behuizing...:(.
nu nog een functiegenerator...

http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/DSC03031.jpg
etshoekje (wel nadelig icm de stalen stelling)

http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/DSC03030.jpg
even wat WCD's geplaatst ipv de stekkerdozen

verrijdbaar kastje ernaast (kan onder het blad):
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/DSC03034.jpg

en wat extra bergruimte op de plaat erboven (pa de helft, ik de andere helft)
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/DSC03037.jpg

Op 21 februari 2011 23:34:33 schreef Schimanski:
heel verhaal, spectrumanalyzer

Dat was de SA uit Eelde? Die met dat truukje, dat als je hem voorover hield iemand de module moest opvangen? Wat is dat voor mooie DMM naast de SA? Lijkt in weller blauw, mooi voor de collectie :)

@timberleer, mooi plekje, maar waarschijnlijk wel wat fris bij winterdag?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Schimanski

Golden Member

Op 22 februari 2011 14:11:34 schreef Tidak Ada:
Wat is dat projectje, midden op je werktafel? een buizen HSP voedinkje?

Ja, klopt. Hoewel het niet thuishoort in dit topic even een foto.

http://www.uploadarchief.net/files/download/protopwr-12.jpg

Regelbare gestabiliseerde voeding met buizen. Uuit regelbaar 200-300V, Iuit max. 200mA. Gloeisp. Uff = 6,3V max. 10A. Kathodevolger is een 6080, regelcircuit op basis van long-tailed pair verschilversterker ( ECC83) en gain-stage (ECC83). Referentie is 85A2. Prototype (klik en klik) Regelt goed.Bij 250V / 200mA zakt Uuit 0,1V. T.z.t. komt er wel een beschrijving.

En die laatjes zijn koppelbaar op elke manier, je kunt dus ook een blok van 70 hoog en 1.80 breed samenstellen.

@MAH: Ja, SA is uit Eelde, is nu helemaal klaar. DMM is een Fluke 8600A (specs)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

tis inderdaad wel fris in de winter (heerlijk in de zomer trouwens)
maar voor de winter hebben we:
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/DSC03039-1.jpg

Op 22 februari 2011 17:33:01 schreef Schimanski:
<<>>
@MAH: Ja, SA is uit Eelde, is nu helemaal klaar. DMM is een Fluke 8600A (specs)

op mijn scherm leek hij net weller-blauw.. vandaar dat ik er vreemd tegenaan keek. Ook mooi HV-voedingkje trouwens.

@timberleek, dan gaat somers die mooie roldeur open een daar gaan uw smdtjes ;) Heeft dat geen nadelige invloed op de apparatuur? Warmte, kou, vocht etc?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Tidak Ada

Golden Member

Op 22 februari 2011 17:33:01 schreef Schimanski:
[...]Ja, klopt. Hoewel het niet thuishoort in dit topic even een foto. [....]
Regelbare gestabiliseerde voeding met buizen. Uuit regelbaar 200-300V, Iuit max. 200mA. Gloeisp. Uff = 6,3V max. 10A. Kathodevolger is een 6080, regelcircuit op basis van long-tailed pair verschilversterker ( ECC83) en gain-stage (ECC83). Referentie is 85A2.

Mijn interesse is hevig ! Zou ik wel willen proberen met een 4-65A of een PL177A....

En die laatjes zijn koppelbaar op elke manier, je kunt dus ook een blok van 70 hoog en 1.80 breed samenstellen.

Ik wordt er groen en geel van :9

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 22 februari 2011 20:24:34 schreef MAH:
[...]
@timberleek, dan gaat somers die mooie roldeur open een daar gaan uw smdtjes ;) Heeft dat geen nadelige invloed op de apparatuur? Warmte, kou, vocht etc?

de deur hoeft helemaal niet open in de zomer. Het is altijd koel, in de winter zelfs koud (wat ik gemeten hebt daalt de temp in de winter tot een graadje of 15) en in de zomer is het er heerlijk vertoeven. Juist met die enorme hitte die je uiteindelijk ook niet meer uit je huis krijgt (tenzij airco) is het daar heerlijk.

Ik heb gelukkig (nog) geen last van wegwaaiende smd'tjes. punt 1 omdat ik nog geen smd gebruik, en punt 2 omdat de wind nooit recht op de deur staat. Er staat nog een ander pand naast (ca 5 meter breed pad ertussen), de wind komt altijd langs het pand ipv erop.

de bedrijfsauto staat er altijd tussen (luxe auto voor de deur), die hoef je in de winter amper te krabben

@timberleek dat is een erg stevig werkbankje , die stellingen kunnen 1,5 ton per plank hebben .

als je een werkplek hebt onder de bomen of geen ramen is het heerlijk koel in de zomer. op m'n huidige werk is het steenkoud in de winter maar de zomer is er goed te doen zonder airco . er hing al jaren een niet werkende gasheater die ik aan de gang heb gekregen , wat nodig was want kasten bouwen met 4 graden is niet te doen .

op m'n oude werk zat er een puntdak op de werkplaats en stonden er hele dikke eiken om het gebouw , was het enigste gebouw daar wat na 3 weken 35 graden buiten nog steeds 23 graden binnen was . en dan zegt iedereen "hebben jullie wel airco ? " altijd leuk om daar op mee te gaan natuurlijk :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten