Hallo iedereen.

bij ons in huis(huurhuis) is een verbouwing gaande en grondig ook.
nu komt er een nieuwe keuken in waar we een inductie kookplaat in willen hebben. nu lees ik overal dat je minimaal 2 maal 230 volt moet hebben om deze aan te sluiten. ik ben wel zover dat ik weet dat de meterkast dan aangepast moet worden. ik kan zelf wel een contactdoos in de keuken plaatsen(perilex) en een kabel naar de meterkast brengen.maar nu komt het. in de meterkast komt dacht ik geen krachtstroom binnen en er zitten 3 groepen in met 2 aardlekschakelaars. op de foto zie je dat de rechterkant in gebruik is(2 maal 16 ampere) dit is voor de boven verdieping en de beneden verdieping. aan de linkerkant en aardlekautomaat 40 ampere en 1 zekering 16 ampere. deze wordt niet gebruikt nergens voor maar wel aangesloten.

mijn vraag is komt er voldoende stroom binnen in huis gezien de 2 draden die van de hoofdzekering komen en is dit 230 volt? ivm veligheid want ik heb geen hoofd schakeleaar en vraag 2 is kan ik de linker ongebruikte zekering vervangen voor een kookautomaat(2 maal 16 ampere)en deze met een goede kabel naar de keuken brengen met een periflex contactdoos?

ik voeg een foto in en hoop dat jullie me raad kunnen geven.
let wel het is een huurhuisje dus wil niet veel geld uitgeven aan een elektricien.

bestaat er uberhaupt een inductieplaat met alleen 230 volt aansluiting.

alvast bedankt

http://img52.imageshack.us/img52/8361/img2519e.jpg
By pauluitgroningen at 2011-03-07

Op de linker aardlek kun je een kookgroep plaatsen .

Dit is geen probleem zeker niet als je een 35 amp hoofdzekering hebt.

Ik zelf zou wel voor de automaat de boel bedraden met 6Q .

Het is niet verplicht maar ik zelf hanteer dit wel als ik een groepenkast plaats.

Zwaardere bedrading = minder weerstand dus minder warmte :).

Officeel als je groepenkast gaat veranderen moet je er ook een hoofd schakelaar bij plaatsen .(of is deze al aanwezig onder de kast?)

En eigenlijk aan de nieuwe normen voldoen

Maar ik heb de foto nog eens bekeken en komt er van de kwh meter 4Q
af .(weet het niet zeker maar het lijkt er wel op .)

Dan heeft verzwaren geen zin .

Nog even op de plaat zelf terug te komen als je een plaat koopt zorg dan dat je er een neemt met niet meer dan 7200 watt in totaal dit is de grens deze kun je nog net kwijt op 2 x 16 ampere .

Hoger dan kom je toch op krachtstroom uit.

Dit gebeurd nog wel eens als mensen korting krijgen bij de keukenboer als ze deze zelf installeren sparen ze 600 euro uit .

Maar zeggen er niet bij dat je de kast moet aanpassen .

Met als gevolg dat ze bij een familielid of kennis aankloppen of jij dit eventjes kan oplossen:P.

Hoi Paul,

je bent verplicht om een zogenaamde fornuisgroep te plaatsen, dwz dit zijn 2 automatische zekeringen, die met een brug aan elkaar gekoppeld zijn, zodat als er iets fout gaat altijd beide groepen spanningsloos zijn.
Verder moet je een aparte kabel naar de keuken trekken, rechtstreeks vanaf de fornuisgroep naar de inbouwdoos in de muur van de keuken, deze doos is meestal donkerblauw en een maatje groter dan de standaard grijze inbouwdozen. hierin komt de perilex inbouw stopcontact. De kabel moet een 5-aderige VMvK-kabel zijn doorsnede 2,5Q, zijnd aarde(geel-groen), 2 keer fase(bruin) en 2 keer nul(blauw). Aan de foto te zien heb je een hell oude meterkast, omdat er nog groene en grijze kabels inzitten. Deze zijn meen ik rond 1960 al uit het pakket verwijderd. ik adviseer je dan ook om toch een nieuwe kast te plaatsen en als het even kan ook alle oude bedrading eruit te gooien(groen, rood en grijs). Dit in verband met veroudering en een vergroot brandgevaar en kortsluitingen.

Groeten Ad

Is dat alles van meterkast?

3 kringen van 16A, waarschijnlijk zal het kiezen worden tussen koken, wassen, strijken, frituren. Maar niet op hetzelfde moment dus.

Die kast is gewoon niet zwaar genoeg.
Een andere zekeringkast is aanbevolen.

Dus de linker aarlek met de automaat is volledig vrij zoals je mededeeld en ook op de foto te zien.
Het beste is om nog een automaat L16 bij te plaatsen, of vervangen door een 4 polige fornuis automaat,
en dan kan men deze gebruiken voor de kookplaat, voor elk twee platen.
Wat wel is dat de ROOD - GROEN - GRIJS al sinds 1970 is vervangen door BRUIN - BLAUW - GEELGROEN.
Dus hier is een zeer verouderde instaltie, maar wel met een nieuwe zekeringkast.
Onlangs bij een kennis ook deze oude draden aangetroffen, verharde draden met brokkelige isolatie, direct vervangen door nieuwe.
Want zo had er sluiting kunnen onstaan.

ik zou even wachten met dat fornuis , gezien de bedrading bovenin de kast is de bouw nog van voor 1968 en toen was 1x 230v standaard nog met 1x 25amp hoofdzekering . dat is nogal krap aangezien een 4 pitter al meer als dat opneemt , en komen er nog de andere verbruikers in huis bij.

dit kastje is gehangen in eind 80s , maar een aanpassing naar een fornuisgroep 2x 16amp is goed te doen . die linker automaat eruit halen en daar de kookgroep plaatsen .

je woont toch niet in een flat ? want dan zit de hoofdzekering in de kelder en hebben er meer mensen belasting opzitten .

je komt nogal wat tegen in oude huizen ja , onlangs bij een restauratieklusje kwam ik nog een groepkast tegen zonder hoofdzekeringen , bleek dat er 3 huizen op 1 voeding zaten die nog uit vezeldraad bestond , nog uit 1935 ofzo .

[Bericht gewijzigd door testman op (17%)]

Hallo, bedankt voor de info allemaal.

het betreft hier idd de gehele instalatie voor het stroom en het is een hoekwoning. er is in de kast geen hoofdschakelaar aanwezig, alleen een hoofdzekering welke verzegeld is.

dus ik begrijp als de hoofdkabel maar 25 ampere heeft is het eigenlijk al nutteloos omdat ik minimaal 2 maal 16 dus 32 apmere nodig heb. de aardlek is 40 ampere aan beide kanten maar dat zal dan niets zeggen over de aanvoer vanaf de hoofdzekering.

nogmaals het is een huurhuis en zal ik geen toestemming krijgen om de meterkast te laten vervangen maar ik zal de wonningbouw vereniging eens vragen hoe zij dit zien.

weet iemand de rechten en plichten van een woningbouw vereniging?http://img88.imageshack.us/img88/3497/img2520zf.jpg

Uploaded with ImageShack.us

hierbij nog een overzichtsfoto

[Bericht gewijzigd door pauluitgroningen op (13%)]

Als jij elektrisch wil koken en op jou kosten de kast wil laten aanpassen dan zal de woningbouw vereniging er geen moeite mee hebben .

Dit is voor hun een stukje waarde vermeerdering.

Zeker als de kast volgens de nieuwe normen wordt aangepast .

In heel veel oude huurwoningen worden op dit moment de groepenkasten aangepast om dat ze qua inhoud achter lopen t.o nieuwbouw huizen .

Kijk maar wat we de laatste jaren voor luxe hebben vaatwasser/droger/
combioven/ cooker noem maar op .

[Bericht gewijzigd door daandc op (12%)]

ik zou het niet melden aan de woningverhuurder , al vaak zat mensen gesproken die van 25amp naar 35amp wouden gaan maar geen toestemming kregen , en daarom 2x per jaar de hoofdzekering konden laten vervangen .

hangen er aan de hoofdzekeringkast loodjes of zo'n plastic zegel ? als er loodjes zitten is de kans op 1x 25amp alleen nog hoger . gelukkig hoef je niks aan de hoofdkast te doen , gezien er speciale zekeringen zijn voor k2 houders die 35amp zijn ( normaal maar tot 25amp in een k2 houder ) die zou er bij jou al zo inkunnen , want de aardlekken zijn 40amp . wel zou het niet onverstandig zijn om de draden van de hoofdzekerigen naar de meter en groepkast 6mm2 te maken .

dus 1x zekering van 35amp k2 , en een fornuisgroep , en 6mm2 en je bent er al een heel eind .

Hellow,

Las net dat je op zoek bent naar een inductiekookplaat die je monofasig wil aansluiten.
Goed nieuws het kan :p.

Een ( nieuwe ) inductiekookplaat kan aangesloten worden op monofasig , zekering minimum 16A.
Hierbij enkele voorbeelden:

Denk hierbij aan Siemens ( qua kwaliteit en prijs beste op de markt ). Srry, mss maak ik wat reclame,ben namelijk technieker voor Siemens als Miele.

Voor een inductiekookplaat had ik meer gedacht aan de EH645TE11E.
60 cm, inductiekookplaat. Verder kan je nog uitbreiden met disc Control alsook Flexinduction. DiscControl zorgt voor de bediening,eenmaal niet gebruikt kan je bediening wegsteken.
Flexinduction gaat over een kookplaat waar dat je meer dan 1000 mogelijkheden hebt om potten op te zetten.

Mocht je stapke verder willen gaan kan je overschakelen na Miele.
De km4845 zou bijvoorbeeld een goeie kookplaat zijn.
Opnieuw zonder technische hoogstandjes. Maar je mocht je later van plan zijn om een ook een dampkap te plaatsen kan je bijvoorbeeld kiezen vooer het @home functie. Daarbij kan je kookplaat communiceren met de dampkap.

Mocht je meer vragen hebben, stel ze gerust.
Als je de digitale catalogussen wil of op papier let me know.

Grtz Mooose

Als ik mOOOOSe goed begrijp heeft hij het over een kookplaat die met 1x16A genoegen neemt. Ik heb een kookplaat die gewoon 2x16A aansluiting wil hebben.

Het vermogen wat een kookplaat KAN leveren is duidelijk beperkt door het vermogen wat ie elektrisch KAN opnemen. Een kookplaat die 2x16A kan opnemen, kan meer soep warmmaken in dezelfde tijd dan eentje die een 1x16A heeft. (Moet je hem waarschijnlijk wel over twee pannen verspreiden).

Zo'n kookplaat die "2x16A" nodig heeft, kan gewoon zonder krachtstroom worden aangesloten. Krachtstroom kan ook. Hij heeft gewoon 2x 0-230 nodig. Dat kan je uit verschillende fases van krachtstroom halen, maar ook via twee stoppen uit een normale enkelfase aansluiting. (in het eerste geval staat er tussen de twee "fase" aansluitingen 400 volt. Daar doet ie niks mee. In het tweede geval staat er ongeveer 0V tussen. Doet ie nog steeds niks mee.... )

Weet niet waar mooose deze wijsheid vandaan haald?
Aansluitwaarde: 7,2 kW voor de EH645TE11E.
Dus 1x 16 a ga je niet redden.
Monofasig onder de noemer 2x 16a komend van dezelfde fase zal het zijn.
Mocht het wel zo zijn graag dan meer uitleg mooose als technieker voor Siemens als Miele!!!!!

In de installatie handleiding zetten ze intern de L1 en L2 en de N1 en N2 aanelkaar. Zo zou het kunnen op 16A. Maar je zal niet het volledige vermogen kunnen gebruiken.
https://portal.bsh-partner.com/TCcustomBSH/controller/download_file?PD…
(Pagina 3)
Ik zou het persoonlijk niet zo doen (maar dat is mijn mening)

Op 13 maart 2011 04:32:49 schreef rew:
Hij heeft gewoon 2x 0-230 nodig. Dat kan je uit verschillende fases van krachtstroom halen, maar ook via twee stoppen uit een normale enkelfase aansluiting. (in het eerste geval staat er tussen de twee "fase" aansluitingen 400 volt. Daar doet ie niks mee. In het tweede geval staat er ongeveer 0V tussen. Doet ie nog steeds niks mee.... )

Dan blijft het één op L1 en N en de andere op L2 en N, dus niet op L1 en L2, zonder N.

Op 13 maart 2011 09:41:43 schreef dirkie:
In de installatie handleiding zetten ze intern de L1 en L2 en de N1 en N2 aanelkaar. Zo zou het kunnen op 16A. Maar je zal niet het volledige vermogen kunnen gebruiken.
Ik zou het persoonlijk niet zo doen (maar dat is mijn mening)

Dit is helemaal niet toegestaan om twee zekeringgroepen parallel te koppelen.

MVG Gerard.

Dan wil ik hier ook nog even een rekenschemaatje overkwijt.
als je hem zoals we goed bergijpen van mOOOse hem op 1 groep van 16A kan aansluiten dan weet ik niet hoe het geheel kan werken.

want de plaat heeft als spec een 7,2kw aan stroom verbuik.

Doe ik dus 16A x 230Volt ac dan kom ik toch echt op 3,68kw uit.

Dus dit geheel kan zeker zo niet gaan werken.

Misschien gebruikt mOOOse wel dunne draden om het vermogen te delen.

MVG Gerard.

Dit is helemaal niet toegestaan om twee zekeringgroepen parallel te koppelen.

MVG Gerard.

daar heb ik helemaal niet over gehad....
Had het over de interne aansluitpunten. staat ook in de link

Een inductiekookplaat kan je gewoon op 230 aansluiten.
Pas wel op de interne connecties worden wel dan veranderd.

En mocht er zijn die me niet geloven stuur ik gerust paar foto's op

tuurlijk kan een inductieplaat 4 pits op enkel 230v , maar niet met 4 pitten tegelijk in gebruik . wel kun je er 2 stekkers aanzetten en 2 verschillende groepen pakken , maar niet op 1 enkele 16amp groep met een 4 pitter .

Op 13 maart 2011 22:36:49 schreef mOOOse:
Pas wel op de interne connecties worden wel dan veranderd.

ENOSENSE: Geen zin is.

@ testman: 2 netsnoeren aan 1 plaat is niet toegestaan.
Mag alleen via een Perilex stekker.

Algemeen: Ja hij kan op 2 keer 16A/1fase mits je onder de 7300VA blijft. (er word ook 7200VA genoemd, weet niet wat nu de echte NEN1010 waarde is)
Moet dan wel via een fornuis groep schakelaar.
Je moet dan in 1 buis 2 keer een fase, 2 keer een nul en 1 keer aarde trekken met 2,5 draden of kabel. Doe dit bij voorkeur in een "dikke" buis anders loop je na een paar bochten vast.
De doorverbindingen in de kookplaat moeten er allemaal uit zodat je 2 losse groepen krijgt.
Je hebt echter 2 problemen: de fornuis groep schakelaar gaat zo te zien niet passen in jou groepen kast en je hoofd zekering is 25A.
Als je de 4 pitten aanzet, de wasmachine laat verwarmen en nog wat belasting aan zet gaat die 25A er gegarandeerd uit.
Misschien wil je energie leverancier de hoofd zekering wel verzwaren Naar 1x35A
Advies: Geen kookplaat aanschaffen als je dit niet voor elkaar kunt krijgen.