Hallo,

Ik vroeg me af of iemand hier ook ervaring heeft met auto elektronica.
Ik hoor wel eens van verschillende bronnen dat de startmotor bij het starten elektronica kapot kan maken door de piekspanningen die hij genereerd bij het starten.

In welke grote mate moet ik mij hier zorgen over maken als ik iets wil maken wat ik wil aansluiten op de 12V van de accu.

https://lh3.googleusercontent.com/_GsZ1o46yy_w/TX9rlzfkPTI/AAAAAAAAAE8/2UHGwDiUFmk/emi.png

Hier een leuke schema. Zal ik voor mijn reguliere PCB nog iets moeten aanpassen? Een low-pass filter? Immers een piek bestaat uit hogere harmnonischen.

Ik gebruik trouwens als voeding een LM2576. Dus ben benieuwd of dat voldoende was of zal ik toch extra aanpassingen moeten maken inverband met die startmotor.

Groetjes

Reken maar op pieken van zo'n 40 volt op je boordnet. Misschien kun je een weerstandje met elco en zenertje van 15 volt opnemen aan je ingang ofzo.

piekspanningen bij GEWOON starten zijn niet zo'n probleem

piekspanningen bij OVERSTARTEN wel.

maar wat is je doel en wat wil je bereiken?
Even heel simpel. Als jenormaal volgens de regels overstart is er geen probleem.

Als je een huftrproof apparaat wilt bouwen, moet je hier rekening mee houden. Als je de elektronica in heel je auto wilt beschermen verklaar ik je voor gek

even de achtergrond

Je accu is te leeg om te starten (bijv 10.2 V). Je zet er een accu naast. Je start en je dynamo gaat werken: op dat moment is je accu nog 10.2 V, echter door de hulpaccu denkt je dynamo dan dat er minimaal 12V is, en ziet de volle hulp accu. Die trek je er vervolgens meteen af, waardoor je dynamo dus ineens 10.2 V ziet. Die regelt als een wezenloos bij en genereeert dan misschien een piek van 18 V of meer.

Maar gewoon starten is geen probleem, want de tegen EMK. is door het startrelais intkoppeld.

Op 15 maart 2011 14:54:06 schreef Red_Arrow:
Reken maar op pieken van zo'n 40 volt op je boordnet. Misschien kun je een weerstandje met elco en zenertje van 15 volt opnemen aan je ingang ofzo.

vraag me af waar je dit op basseert... Als dit zo is fikt de helft van de italiaanse spaghetti binnen een week uit.

Er zijn wel pieken in de injector drivers.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (19%)]

De norm piekspanning van automotive componenten ligt volgens mij op 42V. Maar even iets uit eigen ervaring: wij gebruiken IRFZ44N fet's in een apparaat in de automotive die soms "onverklaarbaar" doorslaan. Het lijkt me sterk dat die mensen met een hulpaccu bezig zijn. Maar aan die piekmeting heb ik me nooit gewaagd.

in DIN40839 staan een aantal specifieke pulsen/vormen die je tegenkomt. Denk oa aan shutdown, load dump en scherpe pulsen.

Op 15 maart 2011 15:42:16 schreef Red_Arrow:
De norm piekspanning van automotive componenten ligt volgens mij op 42V. Maar even iets uit eigen ervaring: wij gebruiken IRFZ44N fet's in een apparaat in de automotive die soms "onverklaarbaar" doorslaan. Het lijkt me sterk dat die mensen met een hulpaccu bezig zijn. Maar aan die piekmeting heb ik me nooit gewaagd.

kan je uit ervaring vertellen dat veel zaken dat niet halen.

En die IRF die eruit rookt. weet niet wat je schakelt, maar als je iets inductiefs schakelt ben ik niet verbaasd. En als je tegen de max stroom aan zit ook niet: m.a.w. er is meer voor nodig om een FET te vermoorden

Positieve en negatieve transients kunnen voorkomen op het boordnet.

Afhankelijk van de toepassing kun je bijvoorbeeld een LC filter bouwen met een TVS-diode erachter en eventueel een lowdrop spanningsregelaar die geschikt is voor automotive, bijvoorbeeld de MIC2941A.

Piekspanningen boven de 16-18v zal je niet gouw tegen komen.
In alle boord electronica zitten clamping diodes van 15v.
Die komen in geleiding bij 18 en volledig bij 24v.
Daardoor fikt er meestal een printbaan uit en de betreffende ecu, teller of wat dan ook die niet meer. Dus 42v zeker niet...

Edit net te laat.

Op 15 maart 2011 19:38:39 schreef Zonnepaneeltje:

Afhankelijk van de toepassing kun je bijvoorbeeld een LC filter bouwen met een TVS-diode erachter en eventueel een lowdrop spanningsregelaar die geschikt is voor automotive, bijvoorbeeld de MIC2941A.

Best lastig als je je hele auto wilt beveiligen. Daarom mijn vraag: als ik plaatje van TS zie, denk ik namelijk dit verhaal.

Maar wat Paul ook zegt: ik heb nooit hoger gemeten dan 18V en meestal vanwege defect in dynamo..

Toch kun je via de accu je een groot gedeelte beveiligen met een varistor en een suppressor diode deze worden ook gebruikt in overspannings beveiligers .

Deze moet parallel over de accu .

Deze dioden ( bzw 06-15b) worden vaker gebruikt in schakeling waar hoge pieken optreden .

[Bericht gewijzigd door daandc op (20%)]

Even voor de goede orde, mijn lezing van de startpost is dat ie 1 apparaat aan het bouwen is, en wil weten wat ie op z'n eigen voedingscircuit moet zetten om te voorkomen dat z'n nieuwe (zelfbouw) apparaat kapot gaat.

(Zeg maar: dat zijn IRFZ44N FETS niet zomaar spontaan kapot gaan).

blenagrijkste is een ompool beveiliging eigenljk: legio mensen die de hulp accu verkeerd aansluiten.

verder kan een piekspanning tot 30 V altijd goed. alsje slim bent kun je e.e.a. combineren afhankelijk van je verbruik. (denk aan zekering en antiparallel diode)

Aha, dus bij een auto met boordspanning van 12V kun je pieken verwachten van 30V. Dus even rekenen: Dus bij vrachtwagens (24V)kan dat dus oplopen tot 60V? Goed om te weten, ik zal de volgende keer goed op moeten passen, als ik weer eens iets bouw ;)

Op 16 maart 2011 08:16:59 schreef rew:
Even voor de goede orde, mijn lezing van de startpost is dat ie 1 apparaat aan het bouwen is, en wil weten wat ie op z'n eigen voedingscircuit moet zetten om te voorkomen dat z'n nieuwe (zelfbouw) apparaat kapot gaat.

.

Precies ik wil een kleine voeding bouwen met 5V en 3,3V aan de uitgang. Dit wil ik maken door een DC-DC converter.
En ik hoef niet meer te leveren dan 1A max.
(stom ik had dit er bij moeten vermelden: een voorwaarde was dat je 6 tot 36V kon aansluiten op de ingang)
Of zouden dit soort DC-DC converters wel deze pieken makkelijk aankunnen? Alleen weet niet hoe snel die feedback loop is bij een DC-DC converter dat hiermee bijvoorbeeld wel een hogere spanning doorslaat.

Toen ik hier mee bezig was moest ik denken aan de autoradio en ander spul wat even "UIT" ging tijdens het starten. Toen dacht ik aan de startmotor met daarin de spoelen die pieken kunnen genereren op de DC lijnspanning.

De vraag is dus. Wat de beste oplossing is om mijn elektronica te beschermen tegen deze piekspanningen. Ik had zelf gedacht aan een laagdoorlaat-filter omdat pieken nog hoge frequenties bevatten?
Een TVS-diode lijkt me ook wel iets..

Trouwens, als de piekspanningen 40V zijn kan ik dus ook wel een DC-DC converter pakken die 40V aankan? Maar liever heb ik ff een klein beveiliging circuit ervoor :) haha je weet het nooit.

In ieder geval bedankt voor de reacties, ben al stukje wijzer!!

[Bericht gewijzigd door HermanW op (13%)]

Op 16 maart 2011 20:43:15 schreef Fredjuhh:
Aha, dus bij een auto met boordspanning van 12V kun je pieken verwachten van 30V. Dus even rekenen: Dus bij vrachtwagens (24V)kan dat dus oplopen tot 60V? Goed om te weten, ik zal de volgende keer goed op moeten passen, als ik weer eens iets bouw ;)

das de waarde waar je op berkent als de dynamo de geest geeft: zoals al gezegd: ik heb nooit hoger vastgesteld dan 18V, maar een elco op 25V berekennen is dan niet handig. Das meer hetgeen ik op doelde, maar stond er niet heel erg duidelijk inderdaad.

Ik gebruik de l5973D als dc-dc converter op een tractor (is denk ik wel vergelijkbaar met een auto). Daarbij heb ik nog een v10p10 als schottky diode voor het verkeerd aansluiten van de voeding, nog een PI filter (Farnell nr. 1186430), een tvs diode van 33 volt (Farnell nr. 1578983) en nog 3 verschillende condensators.

Misschien een beetje overkill, maar er is nog nooit wat stuk gegaan op machine's die het hele jaar door draaien.

Ik heb zelf nog nooit gemeten op een accu van de tractor, opzich zou dat nog wel een goed idee zijn om kijken of er ook piekspanningen voorkomen en om te kijken of de ingang van de voeding wat goedkoper zou kunnen worden uitgevoerd.

Ik heb een leuke component gevonden wat ik precies nodig heb!! haha
Het is een "Reverse battery and overvoltage protection" IC.

http://datasheetoo.com/wp-content/uploads/2009/10/the-basic-application-of-the-RBO40-circuit.jpg
Edit: Oeps was zo blij dit te gevonden te hebben... zucht. Dacht ff niet aan mijn eis dat er 6 tot 36V op moet komen te staan. Dat hij dan ook werkt.. zucht. Toch weer verder kijken :P

Dank u allen !! :)

Nou ben ik wel benieuwd naar het merk en typenummer van het IC, misschien dat iemand anders er nog wat aan heeft.

Gaat over dit IC: RBO40-40G
KLIK

Als je de elektronica aansluit zoals in het schema bovenaan dit topic, en dus ACHTER de startmotor via de kabels van de startmotor, dan neem je de enorme stroompieken en spanningsopdonders door deze kabels mee naar je elektronica.
Maar als je de elektronica aansluit via 2 kabels (+ en -) die beiden recht naar de batterijklemmen gaan, dan heb je geen last van die enorme spannings en stroompieken van je startermotor. Want de batterij op zich werkt als een enorme capaciteit die dit soort fraais netjes de kop in drukt. Tijdens het starten zal de batterijspanning wel flink dalen, maar dat kan voor de elektronica geen kwaad. Overspanning is de boosdoener. Maar als je op je batterijklemmen meet met een oscilloscoop dan kan je starten zoveel je wil en zul je nooit enorme spanningspieken zien. Die zie je wel als je over je startmotor meet, want die is inductief en gaat dus bij het inschakelen en uitschakelen een flinke opdonder geven.

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=154994
Deze heb ik ooit eens willen gebruiken: kan tot max 72Vdc

Als ik de topic lees "tijdens starten" is er geen probleem omdat tijdens starten de meeste stroomverbruikers worden uitgeschakeld zoals mijn verlichting autoradio en meer , muv boordcomputer en ontsteking

waarom , omdat ik alle beschikbare vermogen wil gebruiken om te starten

lichten en radio dimmen automatisch wel om dat de start motor tijdelijk maximaal vermogen vraagt van de accu

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (64%)]

Op 22 maart 2011 19:50:47 schreef nudle:
lichten en radio dimmen automatisch wel om dat de start motor tijdelijk maximaal vermogen vraagt van de accu

NEE die worden keihard uitgeschakeld tijdens starten , "lichten en radio zouden gewoon werken met 10 Volt"

Op 22 maart 2011 17:26:21 schreef Roelken:
Als je de elektronica aansluit zoals in het schema bovenaan dit topic, en dus ACHTER de startmotor via de kabels van de startmotor, dan neem je de enorme stroompieken en spanningsopdonders door deze kabels mee naar je elektronica.
[...]

NEGATIEF:

het startrelais op de startmotor voorkomt deze pieken.