Op 16 maart 2011 08:16:59 schreef rew:
Even voor de goede orde, mijn lezing van de startpost is dat ie 1 apparaat aan het bouwen is, en wil weten wat ie op z'n eigen voedingscircuit moet zetten om te voorkomen dat z'n nieuwe (zelfbouw) apparaat kapot gaat..
Precies ik wil een kleine voeding bouwen met 5V en 3,3V aan de uitgang. Dit wil ik maken door een DC-DC converter.
En ik hoef niet meer te leveren dan 1A max.
(stom ik had dit er bij moeten vermelden: een voorwaarde was dat je 6 tot 36V kon aansluiten op de ingang)
Of zouden dit soort DC-DC converters wel deze pieken makkelijk aankunnen? Alleen weet niet hoe snel die feedback loop is bij een DC-DC converter dat hiermee bijvoorbeeld wel een hogere spanning doorslaat.
Toen ik hier mee bezig was moest ik denken aan de autoradio en ander spul wat even "UIT" ging tijdens het starten. Toen dacht ik aan de startmotor met daarin de spoelen die pieken kunnen genereren op de DC lijnspanning.
De vraag is dus. Wat de beste oplossing is om mijn elektronica te beschermen tegen deze piekspanningen. Ik had zelf gedacht aan een laagdoorlaat-filter omdat pieken nog hoge frequenties bevatten?
Een TVS-diode lijkt me ook wel iets..
Trouwens, als de piekspanningen 40V zijn kan ik dus ook wel een DC-DC converter pakken die 40V aankan? Maar liever heb ik ff een klein beveiliging circuit ervoor
haha je weet het nooit.
In ieder geval bedankt voor de reacties, ben al stukje wijzer!!
[Bericht gewijzigd door HermanW op (13%)]
Op 16 maart 2011 20:43:15 schreef Fredjuhh:
Aha, dus bij een auto met boordspanning van 12V kun je pieken verwachten van 30V. Dus even rekenen: Dus bij vrachtwagens (24V)kan dat dus oplopen tot 60V? Goed om te weten, ik zal de volgende keer goed op moeten passen, als ik weer eens iets bouw
das de waarde waar je op berkent als de dynamo de geest geeft: zoals al gezegd: ik heb nooit hoger vastgesteld dan 18V, maar een elco op 25V berekennen is dan niet handig. Das meer hetgeen ik op doelde, maar stond er niet heel erg duidelijk inderdaad.
Gatze
Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
Ik gebruik de l5973D als dc-dc converter op een tractor (is denk ik wel vergelijkbaar met een auto). Daarbij heb ik nog een v10p10 als schottky diode voor het verkeerd aansluiten van de voeding, nog een PI filter (Farnell nr. 1186430), een tvs diode van 33 volt (Farnell nr. 1578983) en nog 3 verschillende condensators.
Misschien een beetje overkill, maar er is nog nooit wat stuk gegaan op machine's die het hele jaar door draaien.
Ik heb zelf nog nooit gemeten op een accu van de tractor, opzich zou dat nog wel een goed idee zijn om kijken of er ook piekspanningen voorkomen en om te kijken of de ingang van de voeding wat goedkoper zou kunnen worden uitgevoerd.
Ik heb een leuke component gevonden wat ik precies nodig heb!! haha
Het is een "Reverse battery and overvoltage protection" IC.
Edit: Oeps was zo blij dit te gevonden te hebben... zucht. Dacht ff niet aan mijn eis dat er 6 tot 36V op moet komen te staan. Dat hij dan ook werkt.. zucht. Toch weer verder kijken 
Dank u allen !! 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nou ben ik wel benieuwd naar het merk en typenummer van het IC, misschien dat iemand anders er nog wat aan heeft.
Roelken
Succes kent vele vaders, doch falen is immer een weeskind.
Als je de elektronica aansluit zoals in het schema bovenaan dit topic, en dus ACHTER de startmotor via de kabels van de startmotor, dan neem je de enorme stroompieken en spanningsopdonders door deze kabels mee naar je elektronica.
Maar als je de elektronica aansluit via 2 kabels (+ en -) die beiden recht naar de batterijklemmen gaan, dan heb je geen last van die enorme spannings en stroompieken van je startermotor. Want de batterij op zich werkt als een enorme capaciteit die dit soort fraais netjes de kop in drukt. Tijdens het starten zal de batterijspanning wel flink dalen, maar dat kan voor de elektronica geen kwaad. Overspanning is de boosdoener. Maar als je op je batterijklemmen meet met een oscilloscoop dan kan je starten zoveel je wil en zul je nooit enorme spanningspieken zien. Die zie je wel als je over je startmotor meet, want die is inductief en gaat dus bij het inschakelen en uitschakelen een flinke opdonder geven.
Fredjuhh
"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=154994
Deze heb ik ooit eens willen gebruiken: kan tot max 72Vdc
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Als ik de topic lees "tijdens starten" is er geen probleem omdat tijdens starten de meeste stroomverbruikers worden uitgeschakeld zoals mijn verlichting autoradio en meer , muv boordcomputer en ontsteking
waarom , omdat ik alle beschikbare vermogen wil gebruiken om te starten
lichten en radio dimmen automatisch wel om dat de start motor tijdelijk maximaal vermogen vraagt van de accu
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (64%)]
Franssel
Op 22 maart 2011 19:50:47 schreef nudle:
lichten en radio dimmen automatisch wel om dat de start motor tijdelijk maximaal vermogen vraagt van de accu
NEE die worden keihard uitgeschakeld tijdens starten , "lichten en radio zouden gewoon werken met 10 Volt"
Op 22 maart 2011 17:26:21 schreef Roelken:
Als je de elektronica aansluit zoals in het schema bovenaan dit topic, en dus ACHTER de startmotor via de kabels van de startmotor, dan neem je de enorme stroompieken en spanningsopdonders door deze kabels mee naar je elektronica.
[...]
NEGATIEF:
het startrelais op de startmotor voorkomt deze pieken.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@HmH: dat is niet (helemaal) waar; als het startmotorrelais aan de startmotor zelf zit, lopen er alsnog enorme stromen door de kabels van de accu naar het startmotorrelais, en op het moment dat die laatste afvalt, zal de enorme dI/dt in combinatie met inductie van die kabels grote spanningspieken kunnen veroorzaken.
Dit is het ergste als de motor niet daadwerkelijk gestart is; als het blok eenmaal loopt, draait de startmotor mechanisch vrij, en zal dus een groter toerental krijgen en daarbij minder stroom trekken dan tijdens het starten. Als je stopt met starten zonder dat het blok aangeslagen is, krijg je juist heel veel narigheid. En dan hebben we het natuurlijk ook nog niet gehad over de vlambogen over het relais, tijdens de charge dump van de spoelen in de startmotor zelf. Er zal altijd een vlamboog over de contacten van het relais gaan, met alle hoogfrequente narigheid van dien.
Ik ben het dus met Roelken eens; de schoonste spanning die je in een auto gaat vinden, is direct op de accuklemmen. Maar ook die is niet perfect; de accu is zelf ook (licht) inductief (dat voorkom je niet; de aansluitingen zijn stroomvoerende geleiders), dus die kan niet alles absorberen wat er vanuit de auto terug komt, en bij een grote dI/dt zal hij zelf ook wat pieken kunnen veroorzaken. Desalniettemin is dat waarschijnlijk het beste punt om je systeem aan te sluiten.
@Roelken: waar ik het niet mee eens ben, is dat onderspanningen niet schadelijk kunnen zijn; stel dat je een normale (niet logic-level) MOSFET gebruikt om een zware belasting te schakelen, en de spanning zodanig inzakt dat de source-gate spanning te laag wordt, maar niet laag genoeg om de MOSFET helemaal uit geleiding te krijgen. Zonder onderspanningsbeveiliging kun je de MOSFET in een fractie van een seconde slopen.
Franssel
Beste Sparky (als het relais aan de startmotor zit) , waar zou hij anders zitten haha , het relais verbind de accu met de startmotor nadat hij de bendix (tandwiel met vrijloop) in de starterkrans geschoven heeft (mechanisch met hevel)
of de motor aanslaat of niet in de bendix zit een vrijloop waardoor de startstroom altijd hetzelfde wordt onderbroken
hoe hoog zullen de inductiespanningen zijn bij 10,2V gelet dat de accu veel kan opnemen zo kort na het afgeven van veel stroom
[Bericht gewijzigd door Franssel op (15%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@Franssel: Het startmotorrelais hoeft helemaal niet op de startmotor te zitten, hoor. Je beschrijft nu 1 van de vele mogelijke startmotorkoppelingen.
Je kunt een gecombineerde bendix en startmotorrelais hebben, of een startmotor met een aparte solenoid voor de bendix, en een extern relais, of een startkrans met vrijloop (wordt veelvuldig op motorfietsen toegepast), of een startmotor die een soort draadstang aandrijft met een tandwiel erop (vooral op kleinere motoren, van grasmaaiers en zo), en zo zijn er waarschijnlijk nog tig andere mogelijkheden.
Dus: stellen dat het altijd hetzelfde is, zonder naar de werking van dat specifieke exemplaar te kijken, is niet bepaald handig.
De accu kan best wel wat opnemen na zo'n ontlading, maar we hebben het hier niet over een "korte tijd" in de orde van grootte van seconden tot minuten, we hebben het over microseconden. Dan gaan hele andere effecten spelen dan op een veel langere tijdschaal.
ik bedenk me net dat bij ALLE auto's die ik gemeten hebt een aparte kabel naar de accu loopt, die vangt natuurlijk een deel van die pieken op. De huidige startmotor relais zijn weinig inductief en meer ohms.dl/dt daarvan is vrij negatief, daar ze niet snel terug komen.
Franssel
je hebt volkomen gelijk Sparky maar we praten hier niet over grasmaaiers maar gewone auto's met normale startmotors en er zijn enkele met een dynastartmotor met relais zonder bendix
Mat
this is my signature
Wat ook veel narigheid oplevert is een auto met lege accu met een hulp accu laten starten.
Na het starten gaat er een flinke stroom lopen om de hulp accu weer bij te laden en als je die er dan af haalt, zou de normale accu de enorme stromen moeten opnemen.
Echter in lege toestand heeft deze een hoge interne weerstand, waardoor dat niet lukt en de spanning omhoog vliegt.
Ik heb weleens gehoord dat daardoor de bordcomputer het begeeft.
Er wordt dan ook geadviseerd om alle zware gebruikers in te schakelen alvorens de hulp accu eraf te halen en de voeding van je misschien wat gevoelige zelf gemaakte elektronica er af te halen;-)
@MAT: zie mijn verhaal even terug voor de reden, heeft te maken met overshoot op de spanningsregelaar van de dynamo
Franssel
ik heb de instruktie's van volvo touringcars gelezen vwb hulpstarten bij lege accu's
lege accu's 24V , geladen accu'S 25,5V , op elkaar aansluiten (loopt nog steeds geen stroom tussen de accu's of nauwelijk met 1 tot 1,5V verschil) daarna de de hulp touringcar of vrachtwagen starten en 5 á 10 minuten laten lopen , de lege accu's worden geladen
hulpstart (motor uitschakelen) en de toeringcar met "eerst lege accu's" starten
bij het afkoppelen van accu's wordt profesioneel eerst een soort weerstand over de polen geplaatst , evenals bij monteren
[Bericht gewijzigd door Franssel op (13%)]
idd een dumpload of de hulpaccu's even met aangesloten motor laten ziten en dan afkoppelen
blijkbaar doen ze hier beide.veiligheid voor alles.
alleen het starten op de "lege"accu's kan ik niet helemaal volgen, lijkt mij een integriteitstest van het laadsysteem en accu's.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (31%)]
Franssel
Henkie goed lezen hé
alleen het starten op de "lege"accu's kan ik niet helemaal volgen, lijkt mij een integriteitstest van het laadsysteem en accu's.
hulpstart (motor uitschakelen) en de toeringcar met "eerst lege accu's" starten
Ik moet toegeven, de zinsbouw is wat vreemd.
'Voorheen lege accus', of gewoon 'lege accu's' is duidelijker.
je bedoelt toch de accu's die in het voertuig zitten en dus aanvankelijk niet voldoende startcapaciteit hadden?
dan laat je hem 10 minuten draaien en moet hij wel op die voorheen lege accu's starten... Of begrijp ik het nu nog steeds niet.