Nog meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Om zulke dingen te voorkomen leg ik de wartel, behuizing van de connector, o.i.d. meestal op de soldeerbout of de tin. Bij het sleutelen aan een auto of motor hebben sommige mensen hetzelfde probleem; olie aftappen, en beginnen met vullen zonder eerst de plug terug te zetten. Om dat te voorkomen ty-wrap ik de plug meestal aan de fles met nieuwe olie.

Ik ooit m'n baas uitgelachen om zo'n actie; hij had een DB25 gesoldeerd, en was het huisje vergeten. Ik kwam binnen toen hij bijna klaar was met alle aders weer los te solderen. De vraag waarom hij niet gewoon het huis vanaf de andere kant van de kabel (die nog vrij was) erom had geschoven, werd me niet bepaald in dank afgenomen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Of de twee shell-helften gewoon eromheen plaatsen...
Maar zo'n shell zal het dan wel niet geweest zijn :)

If you want to succeed, double your failure rate.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

of de krimpkous al op voorhand op maar knippen, beginnen solderen aan je connector (andere kant zit al vast) en na een paar draadjes merken dat je de krimpkous vergeten bent.

Of de krimpkous niet ver genoeg over de kabel schuiven (omdat je deze niet verder wilt strippen), waardoor hij tijdens het solderen al krimpt...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

merken dat je de krimpkous vergeten bent

Toen we voor het verbinden van distributiekabels (4x70mm2 en zo) overschakelden van gietijzeren verbindingsmoffen naar krimpmateriaal, is dat meerdere malen gebeurd. En een geperste verbindingshuls maak je niet even terug los...

[Bericht gewijzigd door pros op vrijdag 18 maart 2011 19:32:37 (11%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Was op de MTS Electronica.

Moesten een snelheidsregeling voor een Boormachine maken. Op basis van een Thyristor.
Printje ontworpen
Printje gebouwd
Printje nog niet ingebouwd in de behuizing.
De behuizing was wel al klaar.
Aangezet en kabanggg!!!!! knetter en rook.

printbanen weggebrand en Thyristor in staat van ontbinding

Was twee uur voor de uiterlijke inlevertijd
Kastje met alleen de gemonteerde potmeter en de wandcontactdoos met stroomsnoer in elkaar gezet en ingeleverd.
Vraagt de docent of ik hem had getest.
Mijn antwoord was uiteraard : JA
En ik heb hem niet hoeven bedriegen!!!!!!
Eindcijfer een 8.

cum laude geslaagd!

Dan zat de leraar zijn neus zeker verstopt ?
>:)
Als er iets penetrant is van geur is het wel verbrande elektronika .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Het kastje was verdr leeg, alleen een inbouwwandcontactdoos, een 220V snoer en een potmeter zaten gemonteerd want de gaten van het kastje moesten gevuld worden. Pure bluf dus om dit in te leveren, maar wat moest ik anders. De man was een zak van een vent en verdiende om te worden besodemietert. Haha, is nog gelukt ook. Het zal je niet verbazen dat ik later in de handel terecht ben gekomen. nee, niet van 2e hands autos...........

Een beetje domme ontwerpfout van mij. Blijkbaar zit de connector van dit LCD aan de bovenkant. Dus nu staat de tekst op de kop. Beetje jammer want hij is niet symmetrisch, dus ik kan hem niet zomaar omdraaien.

http://img846.imageshack.us/img846/3694/ded29dc080818c5742da8ee.jpg

Excuses voor de slechte foto.

It is simple to make something complex, and complex to make it simple.

Op 21 maart 2011 21:31:11 schreef marald_mec:
Een beetje domme ontwerpfout van mij. Blijkbaar zit de connector van dit LCD aan de bovenkant. Dus nu staat de tekst op de kop. Beetje jammer want hij is niet symmetrisch, dus ik kan hem niet zomaar omdraaien.

Bezit zo'n schermpje geen ondersteuning voor custom characters? Dan zou je 't in software kunnen oplossen.. ;)

De connectors zitten wel vaker aan de bovenkant.

Beetje jammer want hij is niet symmetrisch, dus ik kan hem niet zomaar omdraaien.

Bedoel je, dat de bevestigingsgaten niet symmetrisch zijn, en dat je frontpaneel verknoeid is als je andere gaten moet boren?
Zo ja, lees dit dan even door voor een volgend project. Of kij even hoe Turbokeu het doet.

@Bert M: ja, dat kan. Op voorwaarde dat je maar 8 verschillende karakters gebruikt. Nou ja, iets meer, omdat "I0OX8SHZ" er net hetzelfde uitzien als je ze 180 graden draait. :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 21 maart 2011 21:52:28 schreef Bert M:
[...]
Bezit zo'n schermpje geen ondersteuning voor custom characters? Dan zou je 't in software kunnen oplossen.. ;)

Dat zou wel veel werk zijn. Ik doe het liever hardware matig.

Op 21 maart 2011 21:59:27 schreef pros:
[...]
Bedoel je, dat de bevestigingsgaten niet symmetrisch zijn, en dat je frontpaneel verknoeid is als je andere gaten moet boren?

Dat bedoel ik inderdaad, maar ik denk dat ik wel een oplossing heb gevonden. Ik heb aan de achterkant met 2 componentenlijm 4 schroefjes gelijmd. Daar kan ik hem wel aan ophangen, als het in ieder geval stevig genoeg is.

Op 21 maart 2011 21:59:27 schreef pros:
De connectors zitten wel vaker aan de bovenkant.
[...]

Ja klopt, achteraf wist ik dat ook wel, dat was namelijk ook het geval bij het vorige LCD dat ik had. Dat maakt het extra dom :).

Edit:
Zo te zien was dat ook de oplossing van Torbokeu. Interessante linkjes overigens.

[Bericht gewijzigd door marald_mec op maandag 21 maart 2011 22:13:40 (13%)

It is simple to make something complex, and complex to make it simple.

Tsja, gisteren kreeg ik een heldere ingeving (toen ik een klein piepje hoorde) waarom mijn alarm maar bleef zeuren om een lage batterijspanning op twee zones. (In een ander topic eens gereageerd).

Wat blijkt, ik had de 3.6V cellen vervangen van twee PIR's een maandje of wat geleden, alleen niet op de zone nummers gelet.
Je raad het misschien al: in beide zones zit ook toevallig een rookmelder die batterijen waren dus op......grrrrrr.
Nu 2x de 9V bat. vervangen en storing weg.... domdomdom.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Wat je hier ziet, zijn twee SMD-LED's:

http://prosje.be/CO/Fotos/RareSMD-LED-B.JPG

Rechts onderaan is een groene stip te zien. Die duidt de kathode aan. Toch?
Nou, vergeet het maar! Bij de linkse LED is de groene stip inderdaad de kathode, maar bij de rechtse LED is het de anode!
Ook de onderzijde bedriegt:

http://prosje.be/CO/Fotos/RareSMD-LED-O.JPG

Linkse LED: kathode zit beneden.
Rechtse LED: kathode zit boven.

Gelukkig had ik er nog maar vier aan één zijde vastgesoldeerd, toen ik op het idee kwam om toch maar eens te meten...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Productiefoutje?

Aan de interne constructie van de LED zou je op het eerste gezicht ook verwachten dat ze hetzelfde zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Verschillend merk? Of verschillend type? De hapjes in de aansluitvlakken zijn bij de ene iets groter en de groene 'T' staat iets lager bij de ene.
Een produktiefout kan het ook gewoon zijn. Ik heb een hele tijd geleden ook zo eens een akkefiet voorgehad, met een gelijkrichtbrugje (plastic rechthoekig model) waar er ene op het geweldige idee gekomen was de opdruk ~ + - ~ op de achterkant te drukken i.p.v. de voorkant. Dat maakt dat + en - op de print verkeerd aankomen. Het was een printje voor een servoversterker waar toch wat duurdere onderdelen opstonden. Bij het inschakelen rook ik direct 'warmte' en na wat zoeken bleek het de afvlakelco te zijn, die niet akkoord was met de aangeboden spanning. Al geluk dat hij de spanning dermaten naar beneden trok dat de rest buiten schot bleef.

Als je de datasheet en het ding naast mekaar legde vertelden ze exact het tegenovergestelde, dus 1 van de twee liegt. Het was de opdruk van de component.

Weer rommel uit Chinezïe waar een Chinees die teveel aan de rijstwijn gezeten heeft, aan de produktielijn stond zeker grmmmffllll :-( De gelijkrichter heb ik achteraf gewidlariseerd...

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

De linker is een groene LED, de rechter een rode. Gelijktijdig aangekocht bij leds-buy.nl, maar dat betekent niet noodzakelijk dat ze van dezelfde fabrikant zijn.
Constructiefout (machine fout ingesteld?) lijkt mij ook de meest-logische verklaring.

Ik heb een hele tijd geleden ook zo eens een akkefiet voorgehad...

Ik moet er niet aan denken, dat je zoiets helemaal bestukt, en dan tot de ontdekking komt dat alle LED's andersom staan. Dan is de ganse week verknoeid...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

De volgende keer toch maar even eerst de voeding nameten voordat je de IC's gaat plaatsen?

Daarbij wel een andere tip: als je gatedrivers uit hun voetjes haalt om de schakeling te testen, toch even de gate en source van de MOSFETs kortsluiten, daarmee ben ik een keer de mist in gegaan.

Overigens test ik dergelijke schakelingen tegenwoordig met een gescheiden voeding voor de vermogenselektronica en de rest van de schaekeling, zodat je de labvoeding voor het vermogensdeel laag kunt instellen zonder dat de schakelende voedingen, gate drivers, etc. onderuit gaan, waarbij je ook steeds de debug sessie met de controller verliest en zo.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Gisteren een poging gedaan om een 16Khz. blokpuls te genereren met een PIC12F629. Werkte prima met een delayus van 33.

Deze puls gecontroleerd op de scoop en helemaal trots dat het gelukt was.

Vervolgens een potmeter aangesloten en geprobeerd die blokpuls frequentie te regelen. Helaas kwam het niet verder als 63 Hz. Na veel meten en testen de manual gelezen.

Wat blijkt de cyclus tijd word langer als je een potmeter inleest in Proton picbasic. Toch heel de middag zitten tobben.
Zo blijkt maar weer eens R.T.F.M.

Niets is onmogelijk het is alleen nog nooit met succes geprobeerd.

kun je dan niet beter een timer (pwm) functie gebruiken in de pic?

die is niet afhankelijk van de main loop

Of gewoon zelf leren hoe de periferals van zo'n controller werken? Nah, dat zou veel te pragmatisch zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@Pros:

SMD leds zijn soms hatelijk. Er zit geen maar ook geen duiding welke kant de anode of kathode is. Ik meet ze dan elke keer uit voor dat die op de print gaan.

http://assets.diylol.com/hfs/55d/2ed/ff8/resized/y-u-no-meme-generator-smd-led-y-u-no-work-as-auzzie-2cff0f.jpg?1302980276

[Bericht gewijzigd door robint91 op zaterdag 16 april 2011 21:00:23 (27%)

Elke diode heeft een merkpunt, dat de kathode aanduidt. Bij klassieke dioden is dat een ringetje, of een kort beentje als het een LED is; bij SMD-LED's is dat VZIW steeds een (groen) streepje of een punt.
Nu is het wel zo, dat die punt vaak zo klein is, dat je hem zonder loep niet kan bespeuren. En "meten is weten", dat weet elke elektronica-liefhebber. Maar als je elke SMD-LED moet uittesten om te weten waar de kathode zit, is de pret er snel af...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 16 april 2011 15:18:24 schreef pros:
...Ik moet er niet aan denken, dat je zoiets helemaal bestukt, en dan tot de ontdekking komt dat alle LED's andersom staan. Dan is de ganse week verknoeid...

Amai Pros, daar heb je weer eens echt werk van gemaakt. Mooi om zien. Zelf heb ik het ook graag zo juist mogelijk, dat geeft achteraf zoveel voldoening hé.

Op 16 april 2011 15:19:14 schreef SparkyGSX:
De volgende keer toch maar even eerst de voeding nameten voordat je de IC's gaat plaatsen?

Daarbij wel een andere tip: als je gatedrivers uit hun voetjes haalt om de schakeling te testen, toch even de gate en source van de MOSFETs kortsluiten, daarmee ben ik een keer de mist in gegaan.
...

Ja, maar alles was op een gaatjesbord en sommige chips waren zonder voet. Maar je hebt gelijk, als het kan de voeding altijd eerst checken. De servoversterker was eens een analoge, geen met MOSFETs maar met een poweropamp a la OPA541, gestuurd door een DAC, referentie erbij, logica en nog wat ander grut. Snel 70€ en niet superveel maar teveel om op te blazen.

BTW: het griezeligste wat ik ooit eens op een print gezien heb van MOSFETs waar wat misgegaan was, was in een vermogenconvertor waar waarschijnlijk een MOSFET doorgeketst was. Dat ding moet in brand gevlogen zijn, niet alleen wat vlammen maar met vlambogen. Onderdelen in de buurt (SMD s) waren alle spontaan van de print gedesoldeerd, zelfs de processor lag eraf en er was een gat in de print gebrand van ca. 40mm doorsnede. Desondanks de print FR4 was en dit toch veel kan hebben.
Het probleem is dat je bij hoge temperaturen carbon gaat vormen (koolstof), dat geleidt ook in zekere mate en de boel is vertrokken.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Dit topic is gesloten