Op 27 december 2010 12:30:47 schreef MGP:
[...]
Ik ben nu geen motofreak, verre van, zelfs nog nooit op een moto gereden met vitessen...vroeger wel veel met een scooter gereden.
Maar ik vraag mij af hoe jullie de telling ervan zien.1ste vitesse naar beneden
dan telkens omhoog, maar dan passeren jullie toch de neutraalstand, of hoe detecteren jullie de neutraalstand?
Via een 7 segment LED, is te zien in welke versnelling de motor zit.
Neutraal stand komt van de neutraal schakelaar in/op het motorblok,
Bij sommige is het een schakelwals met meerdere contacten, maar bij mijn Kawa is het maar
één schakelcontact (maak contact).
Hier wordt een draad op afgetakt, en elke keer als ik voorbij de neutraal kom wordt mijn schakeling gereset ( naar massa geschakeld )
Op 27 december 2010 12:40:15 schreef joopoldenzaal:
Succes ermee Robert.
Soms is de eenvoudigste oplossing de beste.Ik heb gekozen voor een aanwijzing met een wijzer omdat
een display buiten in de zon slecht afleesbaar is.Het is inderdaad ingewikkelder op mijn manier met het tellen
van de ontstekings-pulsen, maar dan
heb ik wel altijd de juiste stand van de versnelling.Groeten Joop
Klopt ik moet nog zien of die van mij goed zichtbaar is in de volle zon.
Ooit bouw ik die van jouw na, maar ben nog maar een groentje, heb er de kennis nog niet voor.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]
MGP
LDmicro user.
Ben voor de fun een pic programmaatje aan't schrijven en zit nog met 2 probleempjes.
1) Wat gebeurt er als ge van neutraal naar boven schakelt, zit hij dan in 2de? of kan dat niet?
2) en als ge van neutraal 2 maal naar beneden drukt blijft hij in eerste zitten? of kun je dat ook niet?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Vanaf de neutraal naar boven zit je gewoonlijk in de 2. De volgorde is dus als volht: 1-N-2-3-4-5-6 (niet alle motoren hebben die 6de versnelling, en sommige (zeldzaam) hebben er zelfs 7). Als het ding in racevolgorde staat, zit het precies andersom, dus dat je omlaag moet trappen om op te schakelen, maar dat is natuurlijk een kwestie van de schakelaars verwisselen.
Als het ding in de 1 staat, kun je ofwel niet meer omlaag trappen (pooktje gaat gewoon niet), of je trapt loos en er gebeurd niets. Hetzelfde geldt voor de hoogste versnelling. In alle gevallen blijf je in dezelfde versnelling.
Maar er is nog 1 kleine complicatie; je kunt vanuit de 1 in een enkele beweging naar de 2, door het pookje wat verder te drukken. De uitslag van het pookje is dan wel groter. Je kunt dus ook met een klein tikje naar de neutraal, en dan nog zo'n zelfde tikje geven om naar de 2 te gaan, maar bij normaal rijden doe je dat eigenlijk nooit (of in ieder geval niet met opzet). Ik denk dus dat je een extra sensor nodig hebt om die grotere uitslag te detecteren.
De uitslag van het pookje kan dus iets verschillen, afhankelijk van de stand van de wals in de versnellingsbak. Of de afstand naar de neutraal kleiner is dan naar een andere versnelling, verschilt per motor. Misschien zou je de sensor zo kunnen plaatsen dat deze niet actief wordt als je naar de neutraal schakelt, en de neutraal schakelaar gebruiken om dat te detecteren. Een andere (waarschijnlijk beter) optie zou kunnen zijn het actief blijven van de neutraal sensor bij het afvallen van de omhoog schakelaar te gebruiken om het verschil te zien tussen de neutraal en de 2.
MGP
LDmicro user.
Mooie en leerrijke uitleg voor een leek als ik.
Als ik het goed begrijp, telkens als ge van eerste naar 2de schakelt gaat die over de neutraal, daarmee veronderstel ik ook dat het neutraalcontact op de wals niet geschakeld wordt in die korte tijd?
Jouke
Met geld moet je creativiteit bekopen.
joopoldenzaal
ik heb mijn hersens niet in de hand.
Bij het schakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 1 gaat altijd even
het neutraal lampje branden.
Je zou een filter kunnen gebruiken om de schakeling niet te
laten reageren op deze korte puls.
Groeten Joop
Jouke
Hi allemaal,
Heb het net even geprobeerd, met een test opstelling.
Neer = 1e v ( "1" op de display )
OP = neutraal ( neutraal-lampje brandt, schakeling wordt gereset)
Op = 2e v ( "2" op de display )
Op = 3e v ( "3" op de display )
Enz, Enz
Nu ben ik van 1e-v metteen naar de 2e-v gegaan zonder de neutraal-puls, en het display geeft netjes "2" aan.
Ook als ik van neutraal naar de 2e-v schakel geeft het display ook de "2e-v "aan.
Dus volgens mij wordt de neutraal plus alleen gebruikt voor het reseten van de schakeling bij eventueel misschakelen.
Robert
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 27 december 2010 22:12:48 schreef SparkyGSX:
Vanaf de neutraal naar boven zit je gewoonlijk in de 2. De volgorde is dus als volht: 1-N-2-3-4-5-6 (niet alle motoren hebben die 6de versnelling, en sommige (zeldzaam) hebben er zelfs 7). Als het ding in racevolgorde staat, zit het precies andersom, dus dat je omlaag moet trappen om op te schakelen, maar dat is natuurlijk een kwestie van de schakelaars verwisselen.
Mijn motorfietsen zijn (waren) 1-N-2-3-4, 1-N-2-3-4-5 en 1-N-2-3-4-5-6.
In de jaren '70 weet ik minstens van één motorfiets (Yamaha FS-1, 50cc'er begrensd op 40km/u) waar het N-1-2-3-4 was.
Ik begrijp niet waarom dit veel eenvoudiger/logischer/gemakkelijker schakelschema geen navolging gekregen heeft...
Maar er is nog 1 kleine complicatie; je kunt vanuit de 1 in een enkele beweging naar de 2, door het pookje wat verder te drukken. De uitslag van het pookje is dan wel groter. Je kunt dus ook met een klein tikje naar de neutraal, en dan nog zo'n zelfde tikje geven om naar de 2 te gaan, maar bij normaal rijden doe je dat eigenlijk nooit (of in ieder geval niet met opzet). Ik denk dus dat je een extra sensor nodig hebt om die grotere uitslag te detecteren.
De uitslag van het pookje kan dus iets verschillen, afhankelijk van de stand van de wals in de versnellingsbak. Of de afstand naar de neutraal kleiner is dan naar een andere versnelling, verschilt per motor. Misschien zou je de sensor zo kunnen plaatsen dat deze niet actief wordt als je naar de neutraal schakelt, en de neutraal schakelaar gebruiken om dat te detecteren. Een andere (waarschijnlijk beter) optie zou kunnen zijn het actief blijven van de neutraal sensor bij het afvallen van de omhoog schakelaar te gebruiken om het verschil te zien tussen de neutraal en de 2.
Op alle motorfietsen die ik heb/gehad heb (8 stuks) is/was de schakelafstand tussen 1 en 2 of tussen 2 en 3 en alle volgende versnellingen dezelfde (of niet noemenswaardig verschillend).
De neutraalstand N tussen 1 en 2 bekom je door licht aantikken van het versnellingspookje (naar boven of onder, afhankelijk of je in 1e of 2e versnelling staat), hetgeen bij de ene motor al dan niet iets gemakkelijker lukt als bij de andere.
Zeer gemakkelijk bij mijn Suzuki SV1000S, iets moeilijker bij mijn Harley (die gelukkig dan wel een verlengde pook achter het draaipunt heeft zodat je zowel voor of achter naar beneden kunt aantikken).
Het neutraalverklikkerlampje op een motorfiets is géén luxe, ik heb al een paar maal meegemaakt (op de Harley) dat ik meende (zonder te checken) in neutraalstand te staan waarbij ik het ontkoppelingshendel in één ruk losliet.
Op een 1450cc V-twin schiet je dan wel met een schok een paar meter naar voor...
Op 27 december 2010 17:24:00 schreef Rohag:
[...]
Via een 7 segment LED, is te zien in welke versnelling de motor zit.[...]
Klopt ik moet nog zien of die van mij goed zichtbaar is in de volle zon.
Ik heb mijn Suzuki SV1000S uitgerust met een Healtech gear indicator.
Enerzijds omdat de 6 versnellingen aan de nogal kort kant zijn, anderzijds omdat ik soms in 6e naar een 7e versnelling zoek (die er niet is) of op autosnelweg aan 120-130km/u continu in 5e zit te rijden terwijl ik naar 6e zou kunnen overschakelen.
Het display is een blauw 25mm 7-segmentdisplay dat omgevingslicht-gestuurd is.
Zowel tijdens de nacht als in volle zonlicht op het middaguur in de zomer is het display perfect afleesbaar en niet verblindend of te zwak.
Ik heb wel het geluk dat de SV1000 standaard een schakelwals heeft op de versnellingspook (elke versnelling geeft een verschillende weerstandswaarde).
Naast de schakelwals heeft de SV1000 ook een Gear Position Sensor die via de ECU de timing van de ontsteking/injectie aanpast in de eerste 5 versnellingen.
Het doel ervan is de vermogen/koppelafgifte (via de ECU) iets minder 'brutaal' te maken in de eerste 5 versnellingen, enkel in de 6e versnelling is het volle vermogen/koppel beschikbaar.
Een 6k8 weerstand in de stuurlijn van de GPS naar de ECU is voldoende om de ECU te doen denken dat je continu in 6e rijdt en de volle 120pk en koppel beschikbaar te hebben vanaf de 1e versnelling.
Het nadeel is dat dit het stationnair toerental enigszins nadelig beïnvloedt.
De Healtech gear indicator echter laat de ECU denken dat je continu in 6e rijdt (instelbaar op 3e, 4e, 5e of 6e versnelling of disabled) BEHALVE als je in neutraalstand bent.
PS: Als rijder op Duitse/Japanse/Amerikaanse motorfietsen is het lastig omschakelen naar rijden met vele Italiaanse/Engelse motors:
Het achterremvoetpedaal en de versnellingspook zijn hier van plaats gewisseld...
Jouke
PS: Als rijder op Duitse/Japanse/Amerikaanse motorfietsen is het lastig omschakelen naar rijden met vele Italiaanse/Engelse motors:
Het achterremvoetpedaal en de versnellingspook zijn hier van plaats gewisseld...
Maar.... Als ik op de Triumph snel moet stoppen en hem een versnelling terug ram remt dat ook behoorlijk.. 
Goedemiddag,
Ik ben totaal nieuw in deze wereld maar via Google ben ik op deze site gekomen. Ik wil graag een versnellingsindicator hebben zoals robert in zijn eerste post heeft gezet. 2x een hall sensor, reset bij neutraal en voor de rest geen poespas.
Is het iemand al gelukt? en zo ja, zou iemand mij (uiteraard tegen betaling) willen helpen er 1 voor mij te bouwen?
gr marcel