Hallo COers!
Ik heb recent een mooie PA set overgenomen waarvan één van de versterkers defect was. Omdat ik van nature nieuwsgierig ben naar hoe dingen in elkaar steken of werken, maar nog beperkt ben in mijn electronica kennis, had ik wel zin in een nieuwe uitdaging om nieuwe dingen te leren (mijn soldeerskills zijn wel een stuk beter geworden in de afgelopen tijd, maar mijn componentenkennis is nog vrij beperkt).
Het gaat om sub-top combinatie waarvan elke kant dus één subwoofer en één top speaker heeft. Dit geheel wordt aangestuurd door een versterkerunit die in de subwooferkasten zit ingebouwd (actieve set). Van één kant was dus de versterkerunit defect, hij schakelde niet in.
Ik heb hierop de versterkerunit opengehaald en alle onderdelen bekeken. De versterker bestaat uit een AB versterker voor het hoog, van 200 watt en een digitale versterker van 400 watt. Aanvankelijk zat het probleem in de digitale versterker, hierop was een pootje van een keramische 5 watt weerstand afgebroken (transport?) en was het circuit onderbroken. Ik was blij om te zien dat dit een ogenschijnlijk eenvoudige reparatie was, want ik heb de weerstand vervangen en de versterker ging weer aan. Alles leek goed te spelen en kon ook prima disco volume leveren.
Echter, op het eerste feestje waar we hem wilde testen bleek dat hij nog niet helemaal gerepareerd was. Na een tijdje (10 minuten) op flink volume gespeeld te hebben, stopte de versterker ermee. Zowel de hoog als laagspeaker werkte niet meer. Wel bleven op de versterker de ingangsledjes knipperen om aan te geven dat er signaal binnenkwam.
Na de versterker 20 minuten uitgeschakeld te hebben, hebben we hem nog een keer aangezet en toen werkte de versterker weer. Als het volume weer wat harder ging dan leek de beveiliging weer in te schakelen, zelfde symptoom als eerder. Het lijkt dus op een thermische beveiliging.
Mijn vraag: Heeft iemand een idee hoe dit defect veroorzaakt kan worden? Ik heb nog een lading foto's van de module, die zal ik zo uploaden. Omdat de laagversterker eerder een probleem gaf, vermoed ik dat ook nu dit probleem hieraan ligt, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
Alvast super bedankt voor de input, ik probeer meer van componenten te leren en jullie hulp is enorm bruikbaar hiervoor.
De digitale versterkermodule:
Zijaanzicht 1:
Zijaanzicht 2 met vervangen weerstand:
Voor/achteraanzicht 1:
Voor/achteraanzicht 2:
Totaaloverzicht versterkerunit, naast de trafo zit normaal gesproken de digitale module:
EDIT: De unit is hier op zijn kop te zien. De trafo zit dus onderin normaal gesproken.
Hoi Nijhuisr,
Bedankt voor je reactie! Beide fans werken normaal, ook mooi één ingaand en één uitgaand van onder naar boven door de heatsink van de middelste print. Alleen zit de digitale module niet echt in de airflow, maar het lijkt me dat deze constructie zo gewoon hoort te werken.
Het vervelende is dat ik niet echt makkelijk kan testen in verband met overlast, om te kijken of het probleem zich in een andere omgeving zich ook voordoet (om omgevingsfactoren uit te sluiten).
Ik dacht slim de speakers uit fase tegenover elkaar te zetten, maar dan gedragen ze zich niet zoals ze dat normaal zouden doen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
meet de laagspeaker eens na , als deze stuk is en half in sluiting ligt kan de versterker in beveiliging vallen door oververhitting . vergelijk de speaker eens met de andere box.
Ganzz
-
Welke speaker is dit? De digiamp erin ziet er mooi uit. En ten minste niet ingegoten zoals in mijn DAP DPA2400 versterker...
Dit is de versterker uit een Soundmate 2, ook van DAP. Ik ben as we speak de laagdriver eruit aan het halen, alleen zit de plusaansluiting gesoldeerd in plaats van geklemd, dus dat is vreemd.
@testman, de speaker geeft 6.1 ohm aan. Ik moet de andere nog testen maar daar kom ik vanavond niet meer aan toe.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]
Als het prima op vol vermogen klinkt dan zijn de speakers meestal goed.
Blijkbaar wordt er iets warm waardoor de boel in protectie gaat.
Als er een lastige warmte meting is door de digitale versterker dan is het moeilijk te achterhalen zonder schema en meting.
Wordt de achterplaat flink warm in rust OF als je hem thuis gebruikt met de AB stereo versterker erbij dan heb je een richtlijn, dit kun je testen zonder hem op vol vermogen te gebruiken.
Ik zou even kijken of er geen grote thermische weerstand zit tussen de module en de achterplaat. Ik zie een vrij ruw oppervlak en geen thermische prut.
De 400W Hypex modules waar ik wel eens mee gespeeld heb worden als je ze helemaal niet koelt vrij snel (te-) warm.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het zou idd ook nog kunnen dat de ruststroom zorgt dat het koelblok te heet wordt door missende koelpasta tussen het blok en de achterwand , komt er dan nog op hoog volume spelen bij dan gaat hij in protectie .
overigens is het wel raar als 1 pool gesoldeerd is en de andere pool van de laagunit geklemd is . maar 6,1ohm is voor een 6 ohm unit normaal . je kunt deze waarde ook meten aan de draden die op de laagversterkerprint zitten naar de unit toe.
je zegt dat bij hoog volume de beveiling weer in leek te komen , hoe merkte je dat ? of vervorming ,of haperen en dat ging weg met het volume lager zetten ? dat geeft te denken dat de versterker ook kan gaan vervormen ( als deze warm wordt ) en dan komt de protectie ook in .
als er geen vervorming is en je wisselt de kanalen eens om van de ene naar de ander box , om de mengpaneeluitgang uit te sluiten . dan kan de beveiliging ook te snel inkomen . dit kan ofwel de dc protectie zijn , ofwel de stroom uit de eindtrappen naar de laagunit toe , wat weer kan komen door een verlopen emitterweerstand ( zo'n wit blokje met 0,1 of 0,22 ohm erop ) of een slechte soldering.
Wow super bedankt voor het meedenken! Even één voor één reageren.
@NijhuisR, ik had er al op gestuurd, maar ik vermoed inderdaad een thermische beveiliging. Wat bedoel je precies met "Als er een lastige warmte meting is? De speaker zit nu weer in elkaar en speelt gewoon op normaal volume en doet dit zonder problemen een uur lang. Ik heb laatst ook 2 a 3 minuten voluit gespeeld, ook zonder problemen maar het probleem deed zich voor nadat hij wat langer voluit speelde. Wegens overlast kan ik dat dus niet hier nabootsen.
De achterplaat (op de plek van de digitale versterker) wordt niet warm bij gebruik op normaal volume.
Qua testen heb ik de volgende opties in gedachten:
1. Alleen de subwoofer meenemen naar een feestje en naast bestaande installatie laten draaien. Hiermee wordt alleen de laagmodule getest, mocht hij uitvallen dan weet ik dat het probleem hierin zit.
2. Vervolgens de module uitwisselen met de andere (probleemvrije) subwoofer, daarmee kan ik nog een keer bevestigen dat het in de module zit en niet in de voeding of laag driver.
3. Mocht in bovenstaande situaties blijken dat er geen problemen optreden, dan is het misschien wel (heel toevallig) de AB versterker voor het hoog die in de beveiliging schiet. Dat zou dan toevallig zijn omdat het oorspronkelijke probleem hier niet vandaan kwam.
Dan zijn we wel 3 feestjes of een lange middag op locatie verder 
@Aart, ik moet nog even toelichten dat de heatsink van de digitale module niet direct op de achterplaat van de versterkerunit zit gemonteerd. De heatsink zit bevestigd aan een U-vormig stuk metaal, dat op zijn beurt aan de achterplaat geschroefd zit. Op de volgende foto is dit iets duidelijker te zien:
Rechts van het U profiel zie je de drie schroeven die in de heatsink zitten. Er zat geen thermische pasta tussen de digitale module, maar ik dacht dat dit ook niet nodig was aangezien het U profiel een soort van poedercoating heeft wat ook isolerend werkt. Het oppervlak is inderdaad erg ruw. Doordat hier geen pasta tussen zat nam ik aan dat de digitale module weinig warmte genereert, maar met deze vermogens kan dat natuurlijk wel.
@Testman, ik denk dat de driver er eerder uit is gehaald door iemand en dat die hem vastgesoldeerd heeft. Ik kan me inderdaad ook geen reden bedenken waarom je hem wilt vastklemmen en solderen.
Dus nog even de probleemsituatie:
Speaker speelde een x aantal minuten (minimaal 10 denk ik) op hoog volume. Hele speakerunit, dus laag en hoog stopte abrupt met spelen. Na even uitgeschakeld te hebben (15 minuten) weer inschakelen en dan ging het goed op laag volume. Zodra het volume weer harder ging duurde het maar even (1 of 2 minuten) voordat hij er weer uit knalde.
Signaal/limit led bleven gewoon knipperen, aan de versterkermodule was niet te zien dat er iets mis was. Wel werd zowel de hoog als laag module uitgeschakeld bij beveiliging. Er was dus geen sprake van vervorming of haperen.
Misschien ook goed om te vermelden dat de andere kant, dus dezelfde combinatie, hetzelfde stond ingesteld en geen problemen gaf.
De tip van de mengpaneel uitgang is echt goed, daar heb ik nog niet aan gedacht! Het mengpaneel is redelijk nieuw maar krijgt veel te verduren. Dat is dus ook nog een factor die uitgesloten moet worden. Bedankt allemaal, ik kan weer lekker uitvogelen!
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Zo te zien gaat het hier om een klasse D versterker. Ik heb nog niet zo heel veel klasse D versterkers gerepareerd, maar is de ruststroom van een klasse D versterker in te stellen, of uberhaupt wel aanwezig/noodzakelijk?
Het is inderdaad een klasse D (digitaal?) versterker. Wat betreft de ruststroom, daar kan ik niets over zeggen.
Ik heb net nog even de probleemloze unit uit elkaar gehaald en gekeken naar de digitale module om te dubbel checken, er zit geen koelpasta/thermische pasta tussen de heatsink en het U profiel waar hij aan gemonteerd zit.
Op 30 maart 2011 15:12:46 schreef DJohnny:
Zo te zien gaat het hier om een klasse D versterker. Ik heb nog niet zo heel veel klasse D versterkers gerepareerd, maar is de ruststroom van een klasse D versterker in te stellen, of uberhaupt wel aanwezig/noodzakelijk?
Dat is er niet, er kan wel shootthrough zijn door de mosfets, maar dat wil je liefst 0mA houden.
Ganzz
-
Of iets met deadtime maar meestal is daar niets aan af te stellen en als iets daarmee mis is merk je daar snel genoeg wat van. Handigst lijkt mij toch een testmiddagje 
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Het is een wat aparte constructie. Ik zou toch op temperatuur-problemen gokken, ook omdat ik begrijp dat het op laag volume wel uren blijft werken.
Dat vind ik ook, maar waarschijnlijk zou de warmte naar boven moeten stijgen en door de ingaande fan verder de unit door geblazen moeten worden. Ik ga me de komende tijd eens bezig houden met het testen op locatie.
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Als je beide units afzonderlijk verwarmd met een föhn kan je de fout mogelijk gemakkelijk localiseren.
Is wel zo fijn voor je buren!
[Bericht gewijzigd door Piet elektro op (34%)]
He Piet, dat is een zeer bruikbare tip! Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden als ik dit uit probeer? Kan ik bijvoorbeeld schade aanrichten met een huis tuin en keuken fohn? Ik kan namelijk de module lastig verwarmen als hij in de behuizing zit. Gewoon de warme lucht bij de fans naar binnen of is dat niet verstandig vanwege de andere onderdelen?
DJohnny
Ik lees zojuist dit hele topic nog eens door, en heb iets over het hoofd gezien. De TS verteld dat zowel de hoog- als de laagversterker van elkaar gescheiden zijn (klasse AB versterker voor het hoog, klasse D voor het laag). Ook verteld de TS dat BEIDE versterkers er na 10 minuten mee stopte. Ik neem dus aan samen tegelijk? Zo ja, dan zouden beide versterkers op precies hetzelfde moment heet lopen? Dit terwijl het twee totaal verschillende versterkers zijn met een totaal verschillende belasting en totaal verschillende muziekweergave (1 versterker voor laag, 1 voor het hoog).
Het lijkt m.i. haast onmogelijk dat het een temperatuur probleem is. Is de kans niet aannemelijker dat het in de voortrap zit? Wellicht een spanningsregelaar die heet loopt? Wellicht was het afgeknipte weerstandje al door iemand anders gedaan om een meting of probeersel uit te voeren omdat hij/zij tegen hetzelfde probleem aanliep?
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Op 2 april 2011 00:15:23 schreef DJohnny:Het lijkt m.i. haast onmogelijk dat het een temperatuur probleem is. Is de kans niet aannemelijker dat het in de voortrap zit? Wellicht een spanningsregelaar die heet loopt?
Dat kan zeker zo zijn. Maar is er ook geen optie dat als één van beide units (of beide) door wat voor reden dan ook in de protectie gaan, deze ook de voeding een seintje geeft?
Dan zou het weer goed kunnen dat bij één defecte versterker de hele set down gaat.
De spanningen op de voortrappen blijven volgens mij intact gezien de leds die blijven knipperen.
Zonder schematisch overzicht blijft het natuurlijk een beetje gokken!
Ik zou eerst eens met de föhn proberen. Het beste is om de plaat los te halen en de printen los te verwarmen. Gewoon een beetje spreiden over de gehele print. Springt 'ie er weer uit kan je altijd nog verder plekjes apart verwarmen.
Zou je dit via de fan's willen doen moet je best lang stoken en kunnen er dingen onbedoeld te heet worden.
Let wel dat je de printen verwarmd en niet heetstookt 
Met mijn Soundmate 2 setje heb ik ook wat problemen en heb er een onderwerp voor aangemaakt http://www.circuitsonline.net/forum/view/94615 en ik werd daar doorverwezen naar dit forum-onderwerp.
Op 29 maart 2011 18:43:13 schreef nijhuisr:
Er zit een Fan in, werkt deze wel?
Bij 1 van de versterkers bij mij werken beide ventilatoren niet meer, de ventilatoren zelf zijn goed maar krijgen vanaf het print geen spanning, dit getest door de connector los te koppelen en op het print te meten.
Wat toevallig dat je deze nu omhoog kickt, ik wilde net een update plaatsen. Even OT, ik heb afgelopen donderdag alleen de subs getest op een feestje. De hele avond geen problemen gehad, terwijl ze net onder de clip gespeeld hebben (oftewel maximaal). Ik vermoed nu dat het defect ergens anders heeft gezeten. Wat was er anders deze keer ten opzichte van de keer dat de problemen zich voordeden:
- 1 xlr kabel had een flinke kabelbreuk in de afscherming of aarde, ik weet niet precies wat de juiste benaming voor deze ader is. Ik heb deze afgeknipt (was vlak bij het eind van de kabel) en vervolgens de plug opnieuw erop gesoldeerd.
- de bron was dit keer een digitaal mengpaneel/midi console in plaats van het mengpaneel wat er al stond.
- Een laatste optie is dat het probleem in de hoogversterker zit en dat die oververhit raakt. Ik heb namelijk deze avond zonder de hoogspeakers gedraaid.
We hebben nog wat testmiddagen of uitsluitmomenten te gaan.
@Bosschebol, jouw probleem herken ik niet, bij mij werken beide fans prima. Het is mogelijk dat ze uitgevallen zijn en dat daardoor de hoogversterker oververhit is geraakt, maar daar heb ik niet op gelet. De fans zijn namelijk naar mijn idee meer voor het koelen van de AB versterker, de D versterker wordt amper warm.
Ik heb dan ook geen idee hoe zij die 12v verkrijgen (via print of direct van trafo)
Om dit topic weer wat leven in te blazen (afgelopen maanden druk bezig geweest met afstuderen), hier een update. Daarnaast blijft het leuk om te speuren naar het mysterieuze defect (nu ik er tijd voor heb).
De versterker is weer defect. Na het feestje met alleen de laagkasten aangesloten, heb ik op het volgende feestje de volledige set neergezet. Speelde prima op hogere volumes, geen probleem. Echter, gedurende de avond is de versterker toch uitgevallen.
Nu lijkt het laag gedeelte weer defect te zijn en dit keer schakelt de versterker zelfs niet in. Ik heb de laagmodule verwisseld met de werkende module uit de andere en dan werkt de versterker wel. Ik vermoed dus nog steeds dat het defect in de laagmodule zit. Daarnaast bedacht ik me ook dat er iets met de voeding kan zijn waardoor hij defect is gegaan.
Symptomen zijn nu als volgt, als de spanning ingeschakeld wordt hoor ik 1 relais schakelen, verder niets. De signaal en limiter ledjes gaan branden en knipperen ook om aan te geven dat er signaal binnen komt. De versterker geeft echter geen geluid.
Ter vergelijking, de werkende versterker geeft 1 klik van een relais, gevolgd door twee andere klikjes (andere relais die inschakelen), wat erop lijkt dat deze verder inschakelt dan de defecte versterker.
Er is dus iets dat voorkomt dat de defecte versterker volledig opstart. Naast de voeding naar de laagmodule gaat er een stekkertje met 4 aders naar de module. Ik neem aan dat twee hiervan voor het te versterken audio signaal zijn en dat de andere twee iets van een OK signaal doorgeven aan de rest van het apparaat. Dit signaal ontbreekt door een defect en daardoor blijft de versterker in een soort beveiligingsmodus.
Dat is dus 1 probleem, maar wellicht is dat niet de oorzaak. Ik heb ook nog eens naar de voeding gekeken en het viel me op dat bij de versterker waar nu het defect in zit een keramische weerstand vervangen is. Er is dus ook aan de voeding iets vervangen/aangepast. Bij de defecte versterker is de weerstand een 5W22ohm weerstand en origineel zou dit 5W25ohm moeten zijn. Kunnen deze 3 ohm verschil voor problemen zorgen?
Het is allemaal erg lastig diagnose stellen met beperkte kennis en ook zonder geschiedenis van het apparaat, maar dat vind ik aan de andere kant ook wel weer leuk/uitdagend.
Ik heb overigens als controle nog de (vermoedelijk) defecte laagmodule in de probleemloze versterker gedaan en dan schakelt de versterker inderdaad niet meer in.
Andere nuttige info over de opbouw van de versterker, er zijn twee signaal/controle kabels welke beiden op de hoogversterker aangesloten lijken te zijn. De ene kabel gaat naar de laagmodule en de andere gaat naar de voeding.
Hoe zou ik kunnen uitsluiten dat de voeding voor problemen zorgt, simpelweg de spanning op de positieve en negatieve rail meten of moet dat echt onder belasting gebeuren?
Alvast bedankt voor het meedenken!