Je mooiste meetapparatuur. Deel 3

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/?p=2269
Hierboven de link met meer info. Dit is een 20 pentaOhm meter annex fA meter.
Ik mis alleen de speciale meetkabel dus heb ik zelf wat gefabriceerd. Testen of hij echt goed is wordt wat lastig maar het lijkt te werken.
Je kan er in principe leuk elco's op DC lek mee testen maar in de praktijk wat lastig. Zodra de weerstand onder de 500K ligt ziet hij het niet meer, er loopt dan te veel stroom. Het elcotje op de foto lekte uiteindelijk 16uA bij 25V, bij 50V (het is een 40V type van 100uF) kon ik niet meer meten. Er liep dus meer dan 100uA maar hoeveel meer weet je niet en 200uA is bv nog best een nette waarde.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/04/hp4329voor.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Oei, femtoAmperes! Das niet veel ;)

Had je daar al een plekje voor gereserveerd?

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Ik mis nog een X-tal impedantiemeter.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

@Fred101

Is die HP4329A nou een soort high-end isolatie tester meter/megger? Een van mijn multi-meters kan met 100 Volt meten of er tussen 2 aders en de mantel isolatie/geleiding is. Maar mijne komt maar tot 300 MegaΩ.

Wel een tip om daar ook eens DC lek voor elco's mee te testen !

fred101

Golden Member

@flash, Het is naast een electronen teller inderdaad wel een soort laboratorium megger.

@Tidak, ik niet ;-) ik gebruik mijn VNA daarvoor. Die heeft een software tool daarvoor ingebouwd.

@Jochem, Ja, dit is onderdeel van die calibratieset, deze stond ook al op de tekening. De rest van het spul is nu ook binnen en zal tzt ook hier voorbij komen.

Niet ingepland was een hele mooie Keithley 5,5 digit bench meter die ik van Rene kreeg. Maar die staat nu ipv een fluke 8000A

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 19 april 2011 11:51:28 (44%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

Op 19 april 2011 09:12:48 schreef pros:
Naar aanleiding van mijn SMD-LED perikelen bracht free_electron me op een idee:

[...]

Een echte hobby'ist bouwt zoiets natuurlijk zelf:

[afbeelding]

Onder de rode kap zijn beide benen van mekaar geïsoleerd. Hoewel het een primitieve constructie betreft, werkt het bevredigend:

[afbeelding]

wahahaaa. Die krijgt van mij de originaliteitsprijs voor 2011 ! super knap gedaan!

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik ben wel benieuwd naar hoe je nu geïsoleerd hebt. Mijns inziens gaat de veerkracht verloren zodra je de twee benen losmaakt, of je hebt ze vernuftig weer ingeklemd?

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb eerst twee gaatjes geboord, daar waar de puntlassen zaten. Dan krijg je de beentjes gemakkelijker van mekaar.
Vervolgens isolatie er tussen, en isoleerringetjes gebruiken om kortsluiting te vermijden:

http://prosje.be/CO/Fotos/MeetPincetDetailII.JPG

De linkse isoleerring zit bovenaan, de andere onderaan.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dat heb je weer proper in elkaar geprost!

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/04/keithley199.jpg
Een heel mooi kado van RBeckers na een gezellig weekend samen meten.
Een echt goede benchmeter, 5,5 digit, snel, precies en goed afleesbaar. Echt TRMS dus met een goede crestfactor, niet zo extreem als de Fluke 8500 waar ik aan bezig ben. Die maakte het erg bont met een crestfactor van 9 (als ik het goed herinner) ook nog op veel hogere frequentie dan zijn specs aangeven.

Op dit moment wordt het een beetje mode om goedkope TRMS meter te bouwen maar kijk daarbij in de specs. bv TRMS met een crestfactor van 1.4 meet alleen een sinus en dan is de vraag tot welke frequentie en bij welke precisie. Om niet te spreken of dat men dat percentage noemt tov tracable standaards of bv tov het ontwerp of in theorie... daar is geen wet voor en dan hebben we het nog niet de tijdspanne, vaak noemt men alleen de 24 uur tracability maar niet de precisie over langere duur.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/04/hp440bcap.jpg

Weer een stukje van mijn caliberatie labje klaar. Hij lijkt nog goed te kloppen maar dat is moeilijk te meten. Een VNA heeft hier moeite mee omdat je het bijna niet kan calibreren. Dan zou ik de binnenkant los moeten maken en daar de open calibratie doen om de paracitaire capaciteit en de overgang coax naar banaan adapter weg te calibreren. Maar op mijn Agilent en LCR meter zit hij gemiddeld aardig binnen de specs. De afwijkingen blijven beperkt tot een paar pF. Ik ga daar nog even over denken. Misschien via een resonantie meting of een vergelijk met een referentie condensator. Een losse condensator kan ik wel uitcalibreren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als de archeologen achter 2000 jaar het elektrisch pincet van Pros opgraven, dan weet ik zeker dat ze de wenkbrauwen gaan fronsen en denken dat ze een of ander middeleeuws foltertuig uit de grond hebben getrokken. Maar als ze dan de harddisk van de circuitonline server opgraven, dan zullen ze met een glimlach moeten toegeven dat er in 2011 al zeer inventieve mensen rondliepen. ;-)

Succes kent vele vaders, doch falen is immer een weeskind.

@fred: drie meettoestellen binnen de 24h! Als je zo blijft doorgaan, heb je binnen de kortste keren alweer geen plaats meer... :D

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
fred101

Golden Member

Nee hoor, er staan nog een stuk of 5 apparaten, die horen allemaal bij de calibratie setup die ik gehad heb. Daar is al rekening mee gehouden bij de inrichting. Die had ik toen nog niet allemaal binnen maar nu wel.
Er staat nog het volgende te wachten op wakker maken: een kelvin-varley devider, fluke nul detector, twee transfer standaards, tek scoop kar voor de curvetracer, voltage divider, HP tijdstandaard, hp pinmodulator, hp low distortion sinus generator en een verhuisdoos vol orginele nieuw ingepakte Tektronix onderdelen. Dus de komende tijd komt nog wel meer voorbij ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

grappig , die keitley van fred staat bij r beckers ook op de foto :) ik heb er ook al vaker 1 willen aanschaffen maar gezien de 300v max wou ik een ander model wat tot 600v ging om psu's te kunnen meten.

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0025-1.jpg

heb er zelf ook een meter bij ; de fluke 77III als defect gekocht , maar hij gaf het defect al aan toen ik hem aanzette , de meetwaarde in het display was de oude batterijspanning ..... en daarom week de meter nogal af .heb hem langs een 75III gelegd en deze meet hetzelfde :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@fred: die keithley is een mooi ding (heb er hier ook twee staan), lekker helder display, GPIB, etc. Enige 'manco' is dat-ie maar tot 300V gaat.

Sine

Moderator

Heb er zelf ook twee ... waarvan eentje wat rond het nulpunt drift.

De 300V is geen echt probleem, je hoeft dat soort spanningen niet met 30 cijfers achter de komma te hebben.

Het probleem is niet de nauwkeurigheid, maar de max waarde. Als je in buizenschakelingen meet dan zit je al snel boven de 300V. Modernere meters hebben een range tot 1000V, en da's meer dan voldoende.

Sine

Moderator

Dat bedoel ik, aan de gemiddelde buizen schakeling hoef je niet te meten met een gruwelijke resolutie, daar pak je gewoon een andere meter voor.

Welke 'andere meter'?

Handhelds houden het hier niet zo lang uit (altijd gedoe met batterijen plus dat ze 'ergens blijven liggen'), en ik heb ook al eens verwonderd staan kijken naar readings die niet klopten omdat de batterij bijna leeg was.

fred101

Golden Member

Ik heb een paar handhelds, oa twee Flukes en een agilent. Geen probleem met batterijafhankelijke meetresultaten. De agilent is oplaadbaar, de fluke doet volgens mij bijna 10 jaar met een batterij. Volgens mij doen alleen low-budget meters dat batterijafhankelijke meyen.. Maar voor hogere spanningen gebruik ik inderdaad andere meters. Bv een AVO8 tot 2,5KV of andere benchmeter evt met hoogspanningsprobe.

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 20 april 2011 13:04:57 (16%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 20 april 2011 11:50:58 schreef alex278:
Welke 'andere meter'?

Handhelds houden het hier niet zo lang uit (altijd gedoe met batterijen plus dat ze 'ergens blijven liggen'), en ik heb ook al eens verwonderd staan kijken naar readings die niet klopten omdat de batterij bijna leeg was.

heh, eens stommiteiten mee gehad. Ik had toen 2 handhelds, 1 gaf standaard een batterijtekentje dat betekende 'batterij okee' en de ander standaard niet en geeft het tekentje als de batterij bijna leeg is. Geheid dat dat eens mis gaat, en dat ging het ook..

@fred: zeer mooi metertje! moet er zelf ook nodig eens een op de kop tikken.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

En, ander dingetje: ik wil mijn 'bench' DMM's ook graag aan m'n PC hangen. Dan zit je toch al snel in de wat betere meters.

Sine

Moderator

Op 20 april 2011 11:50:58 schreef alex278:
Welke 'andere meter'?

Elke andere, ik heb nog een HP 3438A en een keithley bench meter die eerste met GPIB, al kan ik niet zeggen dat ik er ooit behoefte aan gehad heb te interfacen met die meters.

Zeker niets wat in een buizenbak te meten is.

En inderdaad ligt er ook nog ergens een fluke 79 die daar ook meer dan goed genoeg voor is.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 20 april 2011 15:17:19 (18%)

Op 20 april 2011 15:15:46 schreef Sine:

Elke andere, ik heb nog een HP 3438A en een keithley bench meter die eerste met GPIB, al kan ik niet zeggen dat ik er ooit behoefte aan gehad heb te interfacen met die meters.

Mijn ervaring is dat het 2ehandsprijsverschil tussen de meters die jij opnoemt en 'n keithley 199 zo minimaal was (plus dat je met 2ehandsspul ook afhankelijk bent van wat er wordt aangeboden) dat het niet de moeite waard is om te gaan wachten tot er speciaal een meter met minder resolutie wordt aangeboden 'omdat ik dat niet nodig heb'.

Sine

Moderator

Je loopt rondjes alex, we hadden het over de limiet van 300V, dat hebben die andere meters allemaal niet.

En die andere meters HAD ik al, dus dan wordt het helemaal simpel, niet de oude vervangen maar de nieuwe erbij zetten.

-edit-

Deze is weer vol, verder in : http://www.circuitsonline.net/forum/view/94488

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 20 april 2011 16:06:45 (17%)

Dit topic is gesloten