Een heel mooi kado van RBeckers na een gezellig weekend samen meten.
Een echt goede benchmeter, 5,5 digit, snel, precies en goed afleesbaar. Echt TRMS dus met een goede crestfactor, niet zo extreem als de Fluke 8500 waar ik aan bezig ben. Die maakte het erg bont met een crestfactor van 9 (als ik het goed herinner) ook nog op veel hogere frequentie dan zijn specs aangeven.
Op dit moment wordt het een beetje mode om goedkope TRMS meter te bouwen maar kijk daarbij in de specs. bv TRMS met een crestfactor van 1.4 meet alleen een sinus en dan is de vraag tot welke frequentie en bij welke precisie. Om niet te spreken of dat men dat percentage noemt tov tracable standaards of bv tov het ontwerp of in theorie... daar is geen wet voor en dan hebben we het nog niet de tijdspanne, vaak noemt men alleen de 24 uur tracability maar niet de precisie over langere duur.
Weer een stukje van mijn caliberatie labje klaar. Hij lijkt nog goed te kloppen maar dat is moeilijk te meten. Een VNA heeft hier moeite mee omdat je het bijna niet kan calibreren. Dan zou ik de binnenkant los moeten maken en daar de open calibratie doen om de paracitaire capaciteit en de overgang coax naar banaan adapter weg te calibreren. Maar op mijn Agilent en LCR meter zit hij gemiddeld aardig binnen de specs. De afwijkingen blijven beperkt tot een paar pF. Ik ga daar nog even over denken. Misschien via een resonantie meting of een vergelijk met een referentie condensator. Een losse condensator kan ik wel uitcalibreren.