Goedendag, mijn actieve speakerset (Dap Soundmate 2) heeft altijd prima zijn werk gedaan en ben er gezien de prijs/kwaliteit redelijk tevreden over. Het zijn 2 subs waar de versterker zit ingebouwd, daarbovenop zit met een buis de passieve hoog-speaker, middels een speakon kabel krijgt de topkast zijn signaal vanaf de versterker in de sub. Omdat het niet het beste merk is ben ik er altijd voorzichtig mee omgegaan, dus netjes op max 0db aansturen en het volume op de ingebouwde versterker niet te hard zetten (max 75%).
De set had ik een maand geleden voor het eerst aan iemand uitgeleend en afgelopen weekend had ik m zelf weer nodig voor een feestje. Bij het neerzetten viel me al gelijk op dat de volumeknop helemaal openstond en dat ze uit phase stonden geschakeld (ze zullen dus weinig laag hebben gehad op hun feestje). Tijden ons feestje hadden we voor het eerst problemen met het setje; als het volume op de versterker boven de 50% stond viel het hoog steeds uit, het klonk alsof er wat mis was met de speakon kabels, dus deze beide verwisseld met een reserve setje kabels maar het probleem bleef. Na wat gezoek bleek dat bij 1 sub de 2 ingebouwde ventilatoren niet werkten, dus om te voorkomen dat deze zou gaan oververhitten hebben we deze niet meer aangezet en zijn op 1 sub + topkast verder gegaan waarbij we het volume onder de 50% moesten houden om te voorkomen dat het hoog steeds wegviel :s
Dus ik heb met deze set 2 problemen; bij 1 versterker werken de 12v ventilatoren niet meer en bij beide versterkers valt het hoog steeds weg als het vermogen van de versterkers boven de 50% komt. Heeft iemand tips waar ik het moet zoeken.
Met vriendelijke groet, Bossche Bol

Ik denk dat je het moet zoeken bij de vorige gebruiker......

Ik leen alleen spullen uit waarvan ik weet dat het OF niet kapot kan OF waarvan ik zeker weet dat degene aan wie ik het uitleen er mee om weet te gaan. Bij audio apparatuur is dat laatste vrijwel nooit het geval, anders hoefde je het niet uit te lenen.

Mijn basgitaar stack is nagenoeg onverwoestbaar, dus daar hebben regelmatig andere bassisten op gespeeld. Mijn basgitaren: no way! Ook van mijn camera's, lenzen en flitsers blijft iedereen af.

Bedankt voor je bericht Fuzzbass.
Bij wie ik het moet zoeken is eigenlijk niet van belang, ik wil graag dat het weer 100% werkt.
Mijn vrag hier is dus waar in de versterker ik het probleem moet zoeken.
Met vriendelijke groet.

Wellicht kun je HIER iets mee, gaat ook over de Soundmate 2 versterker.

Nog even ter volledigheid, gaat het hier om een Soundmate 2 MK 1 of MK 2? Verschil kun je zien aan de vorm van de subs en de versterkerunit:

MK1
http://www.sound-systems24.de/out/pictures/1/dap_soundmate_ii.jpg

MK2
http://www.smitsound.nl/verkoop/data/mediablocks/0__788_ms1.rvf_2.jpg

Ok, ik heb niet echt zin om die dingen nog een keer open te gooien, maar als je goed op de foto's kijk, zie je dat de draden van de fans naar de voedingsprint lopen. Ik denk dat daar de 12 volt vandaan moet komen. Je kunt altijd nog een 12v omvormertje ertussen zetten om die fans te laten draaien toch?

ja ik denk ook dat dat de makkelijkste optie is, ik heb nog een 12v adapter liggen.
ik zal die er vd week inzetten en dan de set goed gaan testen.

[Bericht gewijzigd door BosscheBol op (28%)]

ik zou niet met een losse adapter gaan lope kutten om de fans aan de gang te krijgen
begin maar in de voeding te zoeken waar die 12v gebleven is lijkt me verstandiger kom je misschien gelijk er achter waarom die uitvalt
ik zal ook wel even kijken of ik nog ergens de service manual heb staan