Defect Beest, de JBL TIK SUB 600 echte watts

Hallo daar
een Jaar geleden een Beest van een Subwoofer gekocht de JBL TIK SUB met 600 echte watts.
Dit is zo,n beetje het beste wat ik tot nu toe gehoord heb.
produkt gegevens vind je hier:
http://www.safat.nl/images/TIK_Sub_manual.pdf

Nu een paar weken geleden stopte de Sub er opeens mee en er kwam een "kapote electronica" geurtje uit.

Nu wil ik de SUB zelf maken (om wat te leren) en heb de schemas weten te krijgen.

voordat ik begin met onderdelen uit solderen en meet vraag ik op het forum hier alvast wat hints om te beginnen.
Ik heb de printplaat bekeken en al duidelijk is dat er in ieder geval 1 onderdeel vebrand is (IC3-A op het onderstaande schema).
http://www.safat.nl/images/TIK_Sub_sm.pdf
Het IC3-A is te vinden op de laatste pagina rechts onder.
Volgens mij is dit IC (MC34151P) een driver die op zijn beurt weer de drivers (andere 2 MC34151P) van de FETs aanstuurt?

Wat is een goede aanpak? Het IC3 eruit halen en de versterker gewoon aansluiten en meten of de rest gewoon werkt? of moet ik eerst meer checken voor dat de spanning er weer opgaat.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]

Dat is een chipje met een h-brug voor een dc/dc convertor voor de high (en blijkbaar ook low) side mosfet drivers. Ik zie eigenlijk niet goed wat voor defect dit chipje zou kunnen laten stukgaan en ik denk dus dat het het enige is. Misschien eens meten of 1 van de uitgangen van het trafotje niet kortgesloten is.

Hallo.

IC3 verzorgt de voedingsspanning voor de drivers van de eindtrap. Ik zou zelf eerst het schakelingetje rond IC3 zelf even aan de tand voelen voordat ik een van de drivers als verdacht aan zou wijzen.

Groeten, Ron.

Hallo daar

Bedankt voor de hulp
ik heb het ICtje besteld (2 stuks voor het geval die nog een keer sneuvelt)
ik zet er eerst een voetje in (je weet nooit)
Ik ga de onderdelen rond het IC testen
liefst zonder uit solderen! (of beter wel?)

om te testen dacht ik een weerstand op de speaker uitgang te zetten
ik heb er 1 gevonden van 5 ohm 20watt
ik neem aandat dat voldoende is.
op de ingang een toongenerator met 100 hz paar milivolt om mee te beginnen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (4%)]

D'r zitten een aantal diodes rond dat chipje. Vier stuks. Gaat er 1 kapot, dan gaat even later het chipje er aan. Ik heb het schema al weggeclickt, maar volgens mij hangen die bijna los als je het chipje er uit hebt. Dus die kan je in circuit nameten, of alvast preventief bestellen.

vervolg:
Ik heb de spanningen gemeten rond de MC34151 en die lijken binnen de grenzen!
Toen het ICtje er maar ingezet en al snel merkte ik dat het meer dan hand warm werd:-(
daarna heb ik er een temp sensor op geklemt en dan meet ik dit:
subwoofer op standby MC34151 word 70 graden
subwoofer in bedrijf MC34151 word 65 graden
de subwoofer lijkt gewoon te werken!
in de specs van de MC34151 vind ik dit
Operating Junction Temperature +150 °C
Operating Ambient Temperature 0 to +70 °C

Zit ik dus aan de grens?? of mag het 150 °C worden en is er niks aan de hand?

150 mag nevernooit niet. Dat is aan de juntion, dat meet je nooit.

Ik vind 70 graden niet onmogelijk, maar wel erg warm. Zit dat ding op een koelblok? Zit hij nog netjes (geen uitgedroogde paste of slechte drukverdeling)? Heb je rew's suggestie nog gevolgd en die diodes nog gemeten toen de 34151 uit de schakeling was? En de voedingsspanning gecontroleerd?

Hallo Jochem

het IC heeft geen koellichaam (nooit gehad)
is volgens my een 8 pens DIL behuizing (plastic).
Zat direct op de print maar heb hem nu in een voetje gezet!
heb de diodes gemeten en de spanningen ook.
zal die morgen even doorgeven (ik heb ze op het schema gezet maar hier niet bij de hand) maar lijken binnen grenzen.
ik dacht om er een koel lichaampje op eoa manier op te zetten.

Dit is een klasse-D versterker, die schakelt altijd,of ie nou veel of weinig vermogen moet leveren.Ik zou wel zeggen dat die drivers in standby uit zouden moeten staan.
Je mag zo'n versterker dus niet met een weerstand belasten!
En kijk ook eens naar de printlayout !is het niet zo dat er grote valkken koper aan die driverchips zitten?In dat geval is de print je koeling.Als jij daar een voetje tussenzet,dan is het wel gedaan met de thermische overdracht van de poten naar de print!

[Bericht gewijzigd door MC6800 op (36%)]

Ik heb wat fotos geplaatst op een webpagina!
http://www.safat.nl/jblsub.htm
hier is te zien:
De printbanen zijn geen grote vlakken aan de onderkant.
En aan de bovenkant zitten wel vlakken maar die hebben geen contact met het IC (zie ook de temp. sensor op het IC)

de voedingsspanning is 16.5 volt!

Ik weet niet zeker of hij standbij stond (want de ledjes zijn nu niet aangesloten) maar was in ieder geval temp meting met en zonder ingangs signaal (zonder was hoger).

Op de uitgang heb ik even een los bas speakertje hangen want de kast die er bij hoort weegt 65 kg en staat in mijn cinema room.

ingang heeft 80 hz met 75 mvolt

laatste foto is het IC met een koellichaampje erop!
deze heb ik met seconden lijm vast gezet (moet met warmte past, weet ik maar dan blijft hij niet plakken)
ik weet niet of dit een goed idee is maar moet nu even drogen en dan gaat hij weer op de print om even te meten.

ik kan niet echt vinden op de schemas (te vinden on orginele post) hoe het standby schakelingetje werkt, iemand een idee?

IC3-A wordt gebruikt om een hulpspanning te genereren.Als die te heet wordt kan het zijn dat hij te zwaar belast wordt.
Als één van de FET's de G-S kortsluiting heeft,kan het zijn dat de versterker gewoon functioneert,maar die hulpspanning wordt dan wel zeer zwaar belast.Chek eens met een skoop of alle gate's aangestuurd worden

op de 3 gates aan de ene kant meet ik een blokspanning van ongeveer 15 volt
op de 3 gate s aan de andere kant meet ik een blok spanning van 180 volt??
betekend dat de fets aan die kant defect zijn?
ik weet eigenlijk niet hoe zo,n fet versterker werkt maar die spanning verwacht ik niet
dit is gemeten ten opzichte van aarde.

Wel,ik hoop dat jouw meting niet t.o.v. GND is gedaan,want dan is er veel mis.
FET1,FET2 en FET4 moeten (zonder ingangssignaal) een 50% blokgolf krijgen aangeboden van 15V (da's goed) t.o.v. HT-1
De gates van FET3,FET5 en FET6 krigen een 50% blokgolf t.o.v. -9V_FL2_1.T.o.v. GND zullen deze van +60 naar -45V swingen.
(aangenomen dat de HT+1 en HT-1 spanninge + en -45V zijn.
Je kunt echter de GND van je skoop niet zomaar aan -9V_FL2_1 hangen,dan gaat er direkt heel veel kapot.
Ik vermoet dat je gemeten hebt t.o.v. HT-1.
Misschien is het allemaal wel normaal dat die IC zo heet wordt.Je hebt hem natuurlijk voor de defect niet open gehad.

Hoi MC6800

ik had iid ten opzicht van chassis gemeten en de 180 volt was iid tov de y as dus plus en min 90 volt (ik zal het nog een keer precies meten)(dacht dat de scoop op 20volt per schaaldeel stond)
hoe weet je dat de HT+1 en HT-1 spanninge + en -45V zijn?
ik kan dat namelijk niet vinden in het schema!

Nou ja dat dacht ik.De elco's hebben een werkspanning van 100V.
Dus + en - 90V is mogelijk maar wel erg hoog (de netspanning kan ook zomaar 10% varieren)

ik heb even gemeten op de diode brug en voedings elcos.
voor de brug komt 130 volt AC binnen van de travo.
dan klopt het wel dat ik + en - 90 meet na de voedings elcos.
Ik heb het apparaat nu een tijdje aan laten staan met het nieuwe koellichaampje op de MC34151 en het word nu hand warm (niet heet)
ik denk dus dat ik maar even proef moet draaien en zien of hij blijft werken:-)
even 15 Hz geprobeerd en dan beweegt de test speaker leuk op en neer zonder geluid te maken.

Ja,kan best wezen hoor dat IC's op hun limiet worden gebruikt.Dat is dan ook de reden dat hij uiteindelijk de pijp aan maarten heeft gegeven.Zo te zien werkt je versterker weer gewoon goed.Als uiteindelijk alleen IC3-A is overleden,en je hebt die vervangen,en bovendien van koeling voozien,dan is dit een succesvolle reparatie.
Ik zou alleen die secondenlijm niet vertrouwen.Als dat koelsterretje er af valt (trillingen zijn niet ondenkbeeldig in een 600w subwoofer) dan kan dat lelijke kortsluitingen veroorzaken.

Klopt
ik zit nog te bedenken hoe ik daar op een mooiere manier het koelplaatje op vast kan maken.
mischien een heel dun stripje aluminium onder het ic door en boven vastmaken met klein boutje en moertje.

Epoxy (2 componenten) schijnt hier goed voor te zijn.Blijft enigszins elastisch bij opwarmen/afkoelen.Superlijm wordt heel erg hard en broos na uitharding en kan misschien de thermische cycli niet aan.
Bij farnell hebben ze speciale lijm van Fischer (bestel nr 1211723)

Je kunt ook nog een MC33151V nemen, die mogen een stuk warmer worden.

Op 4 mei 2011 20:34:06 schreef MC6800:
Ja,kan best wezen hoor dat IC's op hun limiet worden gebruikt.Dat is dan ook de reden dat hij uiteindelijk de pijp aan maarten heeft gegeven.

Dat IC heeft een voedingsspanning van 16,5V en mag volgens z'n datasheet 18V hebben. Lijkt me niet dat hij daar voortijdig van kapot gaat. Zit er geen rimpel op die voeding? Of misschien is wat hij moet drive'n te zwaar?

Ik zou toch ook die diodes en dat trafootje nog een keer onder de loep houden. Heb je die uitgangen al eens simpelweg op de scoop bekeken?

[Bericht gewijzigd door Jochem op (12%)]

weet nog steeds niet hoe een fet word aangestuurd:-(
lees wel een artikel op circuit online maar dat heeft geen vervolg!
waarom is er een blokgolf nodig en wat doet die?
Ik meet op de speaker uitgang geen mooie sinus maar op de scoop een spanning van 40 volt waarop een sinus gesuppeponerd is (hoe schrijf je dat?)
sorry ik kom nog uit de buizen tijd:-)
wat zou ik moeten meten op fet 1,2 en 3 en op 4,5 en 6?
en de uitgang zou een zuivere zinus moeten zijn toch?

Zoals reeds gezegd,dit is een klasse-D versterker.Daar komt geen mooie sinus uit.Aan de linkerkant van L3 staat een perfecte blokgolf (als het goed is) die helemaal van de negatieve naar de positieve rail swingt.
Zonder signaal is dit 50% hoog en 50% laag.Ga je een signaal aanbieden dan verandert deze duty cycle naar gelang de amplitude van je ingangssignaal.
De frequentie is constant en schat ik op 60kHz.Aan de rechterkant van L3 zie je nog een residu van deze 60kHz,gesuperponeerd op je versterkte ingangssignaal.
Er is voldoende literatuur over hoe een klasse-D versterker werkt,o.a. wikipedia

weer wat gemeten!
Duurt wel lang maar beetje weinig tijd, En ander lastig probleem is de meetopstelling staat in de schuur en de PC in huis.
Dus voor iedere info over een component moet ik naar de PC zoeken en uitprinten.
ICtje wordt nog steeds heet dus ik durf hem eigenlijk niet meer aan te zetten, nu heeft ook mijn oude HP toon generator het begeven, dus dacht al een tijd nu komt er niks uit de versterker, maar hij had gewoon geen ingengs signaal meer.
dit heb ik gemeten
op de FETs 1 2 en 4 meet ik over de Gate en Source 89 ohm
Terwijl ik bij de FETs 3 5 en 6 120 Kohm meet?
Ik heb alle diodes rond de schakeling gemeten en alleen Diode D7 wijkt af.
Alle diode zijn goed volgens mijn Fluke maar D7 meet ohms 1,2 ohm beide kanten op (D8 geeft 8 Kohm)

kan iemand wat met deze meting?

Meet je de componenten op de print zelf door, of soldeer je ze eerst uit?

Halfgeleiders kan je het beste NIET IN de schakeling meten...

Dat gheeft rare effecten.

Het beste is dat je de betreffende diode / FET / .. uitsoldeerd, of bij tweepoters één zijde uitsoldeert, en dan opnieuw over de aansluitingen meet, ZONDER ook deze meteen vast te houden.
(Je lichaam geleidt ook een miniem stroompje op de meetspanning, wat de zaak nadelig beinvloedt.)
Dat D7 afwijkt, kan zijn dat je in de schakeling ook meteen andere comoponenten "doormeet".
Het kan ook een Zener zijn, waardoor er dergelijke effecten ontstaan wanneer je een meetspanning in sper aanbiedt.
Zeker als een zener een lagere of ongeveer gelijke doorslagwaarde heeft als de testspanning van de meter.

[edit]

Ik heb het schema ook even doorgelezen, en kwam er achter dat D7 in een gelijke schakeling staat als D8, en dat het geen Zener is.
OF C19 is aan barrels (Wat kortsluiting in één helft van de AC geeft), OF +9V FL1 1 heeft ergens een sluiting nmaar HT- 1, welke IC 4-A voedt. (Een driver IC)
Meet ZD1 (4V7, een Crowbar) nog wel goed, EN is de meetspanning van jouw meter duidelijk lager dan 4,7 V?
In volle sluiting van ZD1 trekt het dan ineens 50mA extra aan de Seciundaire kant van TX 1, en ik weet niet wat de wikkelverhouding van die trafo is.

[/edit]

Neovo

Het heeft niet veel zin om zomaar met een multimeter in de Ohm stand wat metingen te gaan doen middenin een circuit.
Ik zou zeggen: soldeer eerst eens D8 én D7 los aan één kant.
Als IC3 nog steeds warm wordt zijn de verdachten beperkt tot D3,D4,D5 en D6,C16 en TX1.
ZD1 en ZD2 kúnnen niet kapot zijn ,anders zou de versterker niet werken, en hij wérkt immers gewoon.
Verdere verdachten zijn nog C21,C22 en C28 en C26.