Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Zanussi ZFT 11 FB, type B 227256, product 922725504
Geheel gestopt met koelen (vriezen). Geen zekeringen of aardlek die doorslaat in de meterkast.
Zelf heb ik het apparaat niet gezien, maar om m'n moeder te citeren:
De monteur had een nieuw sensortje meegekregen omdat dat een optie was voor de storing, maar hij demonstreerde me met z'n doormeetapparaat dat de motor wel wilde starten maar dat dat meteen niet bleek te kunnen, of zoiets, dus dat het de compressor was. Jaja, je kunt ons alles vertellen.
Nou klinkt het me er wel naar dat die monteur dus fatsoenlijk heeft gemeten, maar mijn vraag is of het misschien nog iets van een aanloopcondensator of clixon zou kunnen zijn die kapot is?
Ik vind het nogal vlot, een compressor na 5 jaar kapot (maar niet onmogelijk natuurlijk). Ding is na aanschaf (nieuw) nooit van z'n plek geweest, behalve om eens achter te dweilen.
Sluit ik nog af met de rest van m'n moeder d'r email, naar aanleiding van m'n vraag over typenummer etc:
Wil je meteen even regelen dat zo'n plaatje met de gegevens (in alle soorten apparaten) op een bereikbare plaats wordt gezet? Zodat je oude moeder niet op haar buik hoeft te gaan liggen en haar hoofd bijkans ín de vriezer een kwart slag moet kantelen en dan niet door het leesgedeelte van haar bril kan kijken? Dank u!

testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
motor vastgelopen , niet zeldzaam tegenwoordig , zeker als de deur niet dicht was en de motor al die tijd heeft staan rammelen . bij een vriezer is dat slechter als een koelkast omdat de condensor meer te verdampen heeft . ook een dichte kast en rommel bovenop en geen sleuven onder zijn een levensduur verkorter.
als de motor alleen nog even zoemt en dan klik doet en dit steeds herhaalt na een 3 minuten dan is hij rip ben ik bang ......
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Zou jammer zijn. Geen idee of hij zoemt.
M'n ouders zijn altijd van het vriezer-deur-snel-dicht, en het ding was niet dichtgebouwd met rommel enzo.
Controleer met multimeter de aanloopweerstand. moet laagohmig zijn in koude toestand. Meet tevens de wikkelingen van de comprssor, zijn deze ook aanwezig??? eentje iets lager in waarde dan de andere. Als kast op spanning aangesloten wordt, hoor je compressor aanlopen, of na een 30 seconde een clixon uitslaan??