Elektrische rolluiken

Hallo,

Ik heb een vraag over het ontstoren van een elektrische rolluik.
Thuis heb ik twee rolluiken parrallel geschakeld op één draai schakelaar. Op zich werkt dit prima echter op het moment dat de eerste rolluik bij zijn afslagpunt komt gaat hij daar als een gek staan klapperen net zo lang tot dat de andere rolluik ook zijn afslag punt heeft berijkt.

Schijnbaar stoort de ene elktromotor de andere. Ik had verwacht dat deze motoren wel ontstoort zouden zijn door de fabrikant. Ik weet niet precies wat voor een type motor gebruikt wordt in deze rolluiken maar er moet toch een redelijk eenvoudig manier zijn om dit probleem op te lossen?

Wie heeft dit wel eens bij de hand gehad?

Marcel.

EricP

mét CE

Hoe rijk is dat afslagpunt dan wel niet als het elke keer wordt berijkt?

Post eens een schema. Ik heb het idee dat dit helemaal niks met storen of ontstoren te maken heeft, maar eerder met onhandig aansluiten.

http://lmgtfy.com/?q=rolluiken+parallel

Hier staan enkele pagina's tussen met veel info hierover. Onder andere een pagina van deze site.

Het blijkt dan als je de Up aan de Up plaatst, en de Common aan de Common, dan gaat het goed. Maar als je tegelijkertijd de Down aan de Down plaatst gaat het verkeerd.

Hiervoor kun je waarschijnlijk wel een simpele schakeling maken, of eventueel iets kopen.

Je mag rolluiken niet parallel zetten, dan gaan ze dansen.

Je krijgt terug voeding via de onbediende draad.

Dus als je ze op stuurt en de ene luik is afgeslagen op de einde-op schakelaar dan krijgt deze een spanning via de tweede rolluik zijn neer draad.
Hierdoor loopt het eerste luik net zolang naar beneden totdat de einde-op schakelaar weer word vrijgegeven.
Bij 2 luiken valt het mee maar als het er 3 of meer worden kan het zijn dat de luiken pas ophouden met klapperen als je de schakelaar los laat.Dit kan schade toebrengen aan de rolluiken

Wil je tegelijk sturen dan pak je een relais met 2 maakcontacten voor op en een relais met 2 contacten voor neer.
in dat geval worden de niet bediende draden losgekoppeld van elkaar en danst de boel niet meer.

Dankje headhunter, ik volg je beredenering een oplossing met een relais lijkt me inderdaad een simpele en effectieve oplossing.

Marcel

@bol00052:
Hier een komplete schakeling voor TWEE rolluiken
Ze worden centraal bediend door de centraal schakelaar, die de relais bedienen en die de rolluiken.
Eventueel kan men ook de separate lokale schakelaar(s) gebruiken, mits er op dat moment geen centrale bediening is.
De ec zijn de in de rolluik gemonteerde eincontacten.
http://www.uploadarchief.net/files/download/zonwering3b.jpg

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Op 30 juni 2011 19:52:28 schreef The Headhunter:
Je mag rolluiken niet parallel zetten, dan gaan ze dansen.

Wil je tegelijk sturen dan pak je een relais met 2 maakcontacten voor op en een relais met 2 contacten voor neer.
in dat geval worden de niet bediende draden losgekoppeld van elkaar en danst de boel niet meer.

@The Headhunter:
Er is een originele schakeling van ( Somfy ) door mij geplaatst die 100% betrouwbaar werkt. Bewonder die maar eens.
Vele malen geïnstalleerd en werkend tot heden.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Wat wil je nu zeggen?
Je gebruikt exact wat ik beschrijf, alleen heb je nog lokale sturing waardoor je wisselcontacten moet gebruiken.

Ik weet ook wel dat je van Somfy kant en klare boxen kan bestellen waar alles in zit.

@The Headhunter:
Ik doelde ermee dat als men lokaal wilt bedienen, dat dat later wel zo makkelijk is,
de een omhoog en de ander omlaag of half; en centraal allebei omlaag of omhoog.
En de meeste relais hebben een of meerdere wisselcontact.
Maar dat kraakt jou uitleg niet af. Deze schakeling had ik al eerder gepost.
Alleen zijn ze van Somfy heden ten dagen elektronisch, maar met de oude relaisschakeling werkt het net zo goed.
En wat ook mogelijk is, dat men een Logo neemt,
maar daar kan niet iedereen mee overweg en dan voor de meeste wel het prijskaartje.
Een stel relais kosten zo en zo niet veel, maar het werkt en daar gaat het om.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.