Dweil
1 electron per seconde = 16 atto ampere!
Ik heb de zoekfunctie hier op het forum gebruikt, maar kwam niet echt op een zinnige topic uit.
Mijn idee is namelijk het opzetten van een voorraad systeem tussen forumleden. Iedereen die actief met de hobby bezig is heeft wel een (gedeelte) van zijn/haar voorraad waar nooit meer iets mee gedaan wordt. Dat terwijl anderen wellicht een hoop leuke schakelingen hiermee kunnen bouwen, als ze nu maar wisten wat de ander had liggen.
Als voorbeeld: Ik heb hier een aantal SMD componenten in 1206 waar ik, naar alle waarschijnlijkheid, nooit meer iets mee ga doen. Het gaan dan puur over weerstanden en condensatoren, over IC's, diodes en andere halfgeleiders nog maar te zwijgen. Duizenden componenten zitten stof te happen. Zonde! Nu zou ik de vraag-aanbod kunnen gebruiken, maar het toeval dat de juiste persoon op het juiste moment daar kijkt om mijn componentjes over te kopen? Niet handig.
Een andere mogelijkheid is het opzetten van een webshop. Op die manier kan iedereen ten alle tijde zien wat er bij mij ligt. Maar, aan een webshop zijn kosten verbonden, betalingsverkeer moet professioneel geregeld zijn, factuurtjes geprint, een hoop adminstratie.. Niet handig.
Het idee is dus een online database waar iedereen componenten kan aanmelden, met alle eigenschappen daarvan (soort, behuizing, tolerantie, spanning, materiaal, prijs) waar CO-ers doorheen kunnen bladeren op zoek naar net dat ene precisieweerstandje waar we geen Farnell inkoop actie voor willen starten. gewoon een (bubble-)envelopje, postzegel erop en sturen die hap.
Heeft iemand een idee of een dergelijk database systeem met vrij programmeerbare velden voor dit doel geschikt kan zijn?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Gewoon ctrl-ffen door een simpele, platte HTML tabel kan misschien ook? Iedere deelnemende CO-er kan dan gewoon een lijstje in platte tekst op een gratis webspace gooien met linkjes naar de andere deelnemers onderaan. Geen moeilijk gedoe met een databasesysteem voor nodig.
Verder, ken je TGIMBOEJ? Is volgens mij nog niet echt van de grond gekomen in NL, maar is een ruilsysteem. Misschien ook leuk voor zoiets. http://tgimboej.org/
Daarbij is welliswaar de inhoud van de box eigenlijk niet bekend, voor het verassingseffect, maar waarom zouden we het niet ietsjes anders kunnen aanpakken?
Een rondreizende (per post) doos met spul, en een inhoudsopgave online. Kijken wat erin zit is dan mogelijk, maar niet verplicht.
Als programmeur zijnde kan ik vertellen dat dit best te doen is. Hoeft niet moeilijk te zijn, gewoon een simpele database met inderdaad wat opties om aan te passen en een zoekfunctie. Kan meteen dienen als voorraad beheer voor de persoon zelf.
Een uitbreiding daarop:
Het mooiste zou dan natuurlijk een account te hebben die gekopppeld is aan dit forum zodat je niet extra inloggegevens nodig hebt.
Als hier genoeg animo is, wil ik dit best in elkaar zetten, zo heel veel werk is het niet.
benleentje
Golden Member
Lijkt me een goed idee. Ik heb in het wel regelmatig voorbij zien komen dat een co lid in een topic een vraag stelde en er uiteindelijk ideeën kwamen waarbij ook een bepaald wat zeldzaam component als alternatief werd genoemd en dat later door een andere co-er aangeboden werd.
ik ruik gewoon een SQL database 
maar het lijkt mij een leuk idee, heb genoeg dingen liggen die ik waarschijnlijk niet meer gebruik.
rare waardes weerstanden, vage transformatoren etc etc.
Het moet dan voor de CO'er die het aanbied natuurlijk zo min mogelijk werk zijn, je wil natuurlijk niet uren kwijt zijn om wat gegevens in te vullen van componenten die je waarschijnlijk niet eens kwijt gaat raken.
Joeri de Man
LED there be light
Dweil
Het is natuurijk wel zo: Hoe meer info je over een component neerzet, des te zekerder is de koper ervan dat hij het ook kan gebruiken. Er moet een bepaalde minimum aan info aan een component worden gekoppeld. Bijvoorbeeld voor een weerstand: De waarde, het formaat en de prijs. Optioneel kan dan de tolerantie, maximum spanning, materiaal, fabrikant etc etc worden toegevoegd.
Ik vind dit een bijzonder goed idee.
Het achterlaten van je CO gebruikersnaam + componenten (waarde, beschrijving indien bekend) zou voldoende moeten zijn naar mijn idee. Andere informatie is dan vrijwillig toe te voegen.
Prijs opgeven lijkt me niet nuttig als verplichting: TEAB of PNOTK lijkt me heel vaak van toepassing.
TGIMBOEJ is wel leuk, maar het rondsturen van zo'n doos is vrij prijzig en je hebt geen idee of je er wat aan hebt.
[Bericht gewijzigd door Bert M op (15%)]
Dweil
Op 2 juli 2011 15:44:12 schreef Riktw:
..... rare waardes weerstanden ....
Ik gebruik net vrij veel rare waardes weerstanden, voor signaal terminatie, spanningsdelertjes etc. Zo heb ik, om maar eens een voorbeeld te noemen, weerstanden tussen 2K en 3K: 2K2, 2K32, 2K4, 2K49, 2K55, 2K67, en 2K8. Je zult ze maar net nodig hebben. (huh?)
Het is denk ik voor het onderhoud van het systeem makkelijker om een account te hebben. Zodat een gebruiker zijn componenten kan verwijderen bijvoorbeeld. Informatie moet je idd niet zo veel verplicht moeten invullen, bij een weerstand heb je genoeg aan waarde/tolerantie/power. IC's heb je het typenummer genoeg aan, als je meer informatie wil weten kan je dit natuurlijk altijd opvragen of gewoon even zoeken naar datasheets. Een plaatsnaam is ook wel prettig denk ik, zodat je soms het niet via de post hoeft te doen maar gewoon ff langs kan gaan als het dichtbij is.
Firehunter
Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?
Ik denk dat het (als het prettig werkt) erg handig en waarschijnlijk ook geldbesparend is.
Hierbij wil ik mij dan ook even opgeven om mee te helpen. Ik heb veel ervaring met webdesign en ik kan ook redelijk goed PHP programmeren.
Tevens heb ik al enkele leuke ideeën over hoe dit het beste gemaakt kan worden.
Ja ,je expirimenteer vooraad componenten zit "in the cloud".
Leuk idee.Tenminste voor mij zou het wel werken.Meetsal kan ik alleen wat in het weekend hobbyen,dus in de week denk ik vooruit wat ik nodig zal gaan hebben.
Fire_IC
"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
Toevallig zat ik gisteren met de zelfde gedachte in mijn hoofd.
Ik zoek ook al een tijdtje een stukje software om mijn magazijn aan electrische componenten bij te houden. Zo iets als Parts&Vendors maar dan natuurlijk gratis...
Mij lijkt het ideaal om gewoon locaal een database te hebben waar ik mijn eigen vooraad in kan beheren en waar ik een vinkje achter een component kan zetten mocht ik deze willen delen met een mede CO'er. Vervolgens klik je op de functie om je database te uploaden naar de grote CO-data base en klaar is kees...?
Ik heb hier nog bakken vol met obsolete IC's en transistors, voor mij niet echt interesant. Maar voor reparatie etc kan het soms best handig zijn. Een dergelijk database systeempje zou voor mij dan twee voordelen hebben: (1) ik weet zelf wat ik allemaal heb (2)Ik kan iemand anders blij maken met moeilijk te verkrijgen componenten
Dweil
Parametrische zoekfunctie lijkt me handig. Stel, je hebt net bepaald dat je een voorschakelweerstandje voor een LED het beste 220 Ohm kunt hebben. Die waarde heb ik niet, maar ik heb wel nog circa 3500 stuks van 221 Ohm liggen. Dat zou uit die zoekfunctie moeten komen op verzoek.
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
brilliant, ik heb hier echt veel materiaal dat ligt te verstoffen, maar wat eigenlijk niet de moeite waard is voor V&A omdat er simpelweg te weinig kopers voor zijn, die er naar kijken.
goed idee, koppelen aan de site is nog beter!
Echt een goed idee, ik zou er zeker spullen opzetten. Misschien ook een nederland/belgie "grens" maken? ivm de verzendkosten over en weer.
EMiel
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik doe mee! Ook ik heb een enorme voorraad onderdelen die ik lang niet allemaal zelf nodig heb, maar het is toch zonde om weg te gooien, en bij V&A staat het zo kort dat de kans dat iemand het dan nodig heeft, niet zo groot is.
Dweil
Volgens mij hebben we nu eigenlijk wel genoeg ideeën om een beginnetje te maken. Volgens mij is er genoeg animo voor een dergelijk systeem. Ik zou er in elk geval gretig gebruik van maken, als een soort van "externe voorraad". Nu is het zo dat ik wel een beetje PHP/SQL ken, maar webdesign zelf heb ik weinig kaas van gegeten. Ik weet zeker dat er CO-ers zijn die dit soort dingen beschouwen als een kolfje naar hun hand. Valt er misschien iets op te splitsen, zodat werklast verdeeld kan worden?
het is misschien ook nog handig om naast de woon plaats ook de werkplaats te noemen
het zal maar voorkomen dat je 2 leden, een uit den helder, en een uit den haag, samen in amsterdam op 30 M afstand van elkaar aan het werk zijn
niet zo nuttig bij 3 weerstandjes, maar wel leuk voor een trafotje
Op 2 juli 2011 15:48:37 schreef Joeri de Man:
Misschien kan je samenwerken met een zekere Roy hier. van het voorraad systeem.
Koppel die dingen maar eens. Het bijhouden van voorraad is al een drama, laat staan als je dat nog eens dubbelop moet doen. Prive is beide eigenlijk zonde van je tijd.
Het enige verschil is dat je daar alles in zet en dat je bij dit idee alleen invoert wat je kwijt wilt.
Ik zal er iig goed gebruik van maken.
Dweil
Misschien is een foto ook wel een goede zet voor bij een database. Van algemene componenten (kwart watt weerstandjes, 0805 condensator) kan een algemene foto worden geplaatst. Voor de grootte inschatting is misschien een referentie voorwerp wel handig, een industrie standaard lucifer bijvoorbeeld. Voor de 0402 componenten kan alleen het kopje erop, voor een PDIP40 kan de volledige lucifer erop. tenzij je natuurlijk een 1F 630V condensator hebt liggen, maar daar zullen we wel iets op gaan verzinnen. Misschien naast de vrachtwagen ofzo..
Firehunter
Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?
Zoals ik al gezegd heb, zou ik er graag aan willen meewerken. En zo te zien zijn er nog meer die hun steentje willen bijdragen.
Ik denk dat we het beste eerst alles op een rijtje kunnen zetten wie graag mee willen werken, wat ze willen doen en wat er allemaal gemaakt moet worden, dus alle functies/mogelijkheden en dergelijke.
En natuurlijk ook de goedkeuring van de moderators en beheerders van CO.net dat de gebruikers gekoppeld wordt.
Het bijhouden van de juiste gegevens van onderdelen zou voor een (klein) team niet te doen zijn. Hierbij kan juist mooi gebruik gemaakt worden van een soort van crowdsourcing. Dit houd bijvoorbeeld in dat als een onderdeel nog niet in de database staat, iemand deze kan toevoegen. Daarna kan iedereen dat onderdeel toevoegen aan zijn voorraad. Of als je een onderdeel zoekt en er staat een fout in de beschrijving, dan kan je deze verbeteren. Zo zorgen de leden er zelf voor dat alles volledig en juist online staat. Eigenlijk zoiets als Wikipedia dus.
benleentje
Golden Member
Ik vind wel dat er bij de ic verplicht even de minimale omschrijving erbij moet.
Gewoon zo dus.
LM741 opamp.
of
bc557 transistor pnp
Nu is dit wel duidelijk want iedereen kent de lm741 maar niet iedereen kent elke ic dus als je een opamp zoekt dan weet je dit er in elk geval 1 is. Zo voorkom je dat je voor niks heel veel datasheet voor niks opzoek om er enkel er achter te komen dat het geen opamp is.
En voor de 2de weet je wel of je een pnp of npn nodig hebt scheelt in ieder geval overbodig zoek werk voor degene die wat zoekt.
Uiteraard mag een ieder meer informatie geven maar een minimale verlichte informatie lijkt me wel handig ander haken er toch een hoop zoekers voortijdig af.