Uv Led belichting voor PCB's met fotogevoelige laag.

Hallo mede Co's,

Omdat mijn oude belichtingsbak met Uv buizen de geest begint te geven. (buizen worden slecht) Wil ik een nieuwe gaan bouwen maar dan met leds, deze leven langer en zijn relatief goedkoop in aanschaf. Maar nu mijn probleem, ik zit een beetje met de opstelling van de leds. Moeten ze nou in rijen staan, in ruit formaat of weet ik veel wat nog meer. :D Ik herinner me, dat ergens op het forum beschreven staat dat ze in een soort zes hoek moeten staan. Maar dat weet ik niet meer zeker.

Ik heb wel al schetsje in design spark gemaakt wat volgens mij een goede opstelling is.
Wie o wie kan mij vertellen of dit gaat werken

Dit is het schetsje:

http://www.fotoarchiefje.nl/Share/CO/Uv-led-belichtingsbak/UV%20LED%20Paneel%20BelichtingsbakT.bmp
Klik voor Full size.

Deze led's wil ik gebruiken.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
klein is fijn

Moderator

Zeshoek format:
http://www.kleinisfijn.nl/co/pcbs/img_0041.jpg

Maar met bovenstaand ruitformat zal je ook wel een goede belichting hebben.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op zondag 24 juli 2011 15:30:27 (35%)

Heb zelf ook net een andere belichter gemaakt.

Daar staan de leds in een vierkant met een 16mm raster.
In totaal zijn het 77 Leds.

Wat je zult moeten weten is de brand hoek van de leds.
Daardoor kun je de hoogte naar je print bepalen.
Ook kun je dan zien hoeveel leds je nodig hebt om een gelijke belichting te krijgen.
Mijn huidige leds heb ik bij Dealextreme gekocht. Kwaliteit van de leds in minder als die van Buy-leds online (led van de eerste belichter). Maar doen het toch ook prima.

In 4:35 min is het printje goed belicht.

Niets is onmogelijk het is alleen nog nooit met succes geprobeerd.

@ Kif, Aha dat is dus zeshoek formaat :) Maar mijn ontwerp gaat dus waarschijnlijk ook wel werken. mooi! :)

@ Simpleman, De staal hoek van leds is 160/180 graden. zie ook hier de specificaties van de leds

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

En Toen was er een printje :)

Foto:

http://www.tinuselectronics.nl/images/stories/UV_Led_Belichtingsbak/UV%20Led%20Paneel%20(5).jpg

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

hoe weet je nu of je het goede uv licht type heb gekozen ?
uv spectrum a , b , c

Spectrum van de led staat meestal gewoon bij de specificaties van de leds, althans de ledshop waar ik naar heb gekeken stond het er altijd bij.

UVA = 400nm-315nm
UVB = 315nm-280nm
UVC = 280nm-100nm

@Tinus016
Ben benieuwd naar de eerst testen.

Edit/
De leds van Tinus016 zijn volgens mijn 390-400nm.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Wat bedoel je daarmee, is dat niet goed? Ik durf daar niks over te zetten, ik belicht namelijk met een gewone spaarlamp van paar watt, en kan prima 0.254mm baantjes etsen. :D

Zou het ook niet weten welke type leds/lampen ik moet nemen voor printplaten te belichten.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Bungard PCB materiaal: The maximum spectral response is in the range of 350 - 400 nm.
Leds 390 - 400nm lijken dus OK te zijn.

Ik vraag me toch af of de spreiding van het licht uniform genoeg is. Welke afstand is er tussen de leds en de PCB? Heb je al eens een proef belichting gedaan?

Ghole

Op 28 juli 2011 23:29:35 schreef Ghole:
Bungard PCB materiaal: The maximum spectral response is in the range of 350 - 400 nm.
Leds 390 - 400nm lijken dus OK te zijn.

Ik vraag me toch af of de spreiding van het licht uniform genoeg is. Welke afstand is er tussen de leds en de PCB? Heb je al eens een proef belichting gedaan?

Ghole

Je kan een blad papier er boven houden en dan bekijken via de bovenzijde in hoeverre het vel beschenen is.

HTH

@Damic, Gewoon deze :)

Op 24 juli 2011 15:26:06 schreef Tinus016:
................
Deze led's wil ik gebruiken.

Zijn prima! meerde mensen op dit forum gebruiken ze. Het Spertal van de leds is 390/400 nm en dat is nodig om een Bungard print te belichten. Wat Ghole eigenlijk ook al zegt.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

ja klopt ik heb even na gecheckt op mijn werk.

uvA Licht heb je nodig om pcb's te ontwikkelen.

uvC Licht wordt gebruikt in de waterbehandeling om bacterie te doden

het schijnt dat dit uv spectrum door loopt tot uvZ.

klein is fijn

Moderator

Hmm.. Ik heb nog nooit van iets hogers van UV-C gehoord.

Maar 390-400nm werkt prima voor Bungard printen. Wel een stukje echt glas op leggen, en geen plexiglas. Plexiglas absorbeert te veel UV licht.

Op 29 juli 2011 19:56:06 schreef klein is fijn:
Maar 390-400nm werkt prima voor Bungard printen. Wel een stukje echt glas op leggen, en geen plexiglas. Plexiglas absorbeert te veel UV licht.

Je had toch zo'n grafiekje gemaakt waarom te zien was dat dat wel meeviel?

klein is fijn

Moderator

Voor vensterglas valt het wel mee, dat absorbeert pas flink onder de 360nm. Plexiglas absorbeert al flink op 400nm.

Hoever moet je nu van je leds zitten?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Dat hangt van de stralingshoek af.

Uit het blaadje "DJO" rond 1975..... Als de lichtbronnen egaal alle kanten op stralen, moet de afstand tussen de lichtbronnen op dezelfde afstand van het oppervlak als hun onderlinge afstand. Dit geldt voor een lineaire rij met lichtbronnen.

Nu is het egaal stralen van de leds niet waarschijnlijk. Bovendien niet wenselijk. Je wil niet dat de helft van de UV onder een hele flauwe hoek op je masker/printplaat komt. Dan kijkt het bij het minste bobbeltje ineens een heel stuk onder je masker.

Kortom: Neem gerichte leds, zet die op ongeveer dezelfde afstand van mekaar als dat de lichtvlekken groot worden (de 50% cirkels).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Had het eigenlijk op tinus :D

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Ik ga op 7.5 cm zitten, dan is het licht mooi verspreid.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Amaai dat is wel ver ervan he.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar