Weet iemand hoe ik een regenmeter kan maken?
Ik bedoel niet een sensor die aangeeft of het wel dan niet regent.
Ook niet een weerstation dat de hoeveelheid regen na een bepaalde tijdspanne meet, dat zie ik wel op internet.
Gewoon een metertje dat aanduidt of het regent en zo ja hoeveel op DIT moment.
Op 9 augustus 2011 10:24:05 schreef Evarist:
Ik bedoel niet een sensor die aangeeft of het wel dan niet regent.
Ook niet een weerstation dat de hoeveelheid regen na een bepaalde tijdspanne meet.
Dat is toch een combinatie van, of mis ik nu iets. 
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Je zou daarvoor een bakje kunnen nemen met een schuine bodem.
Als je op het laagste punt een afvoer maakt met een gepaste diameter, zal er meer hemelwater in het bakje blijven staan, naarmate het harder regent. Dat wordt even experimenteren, maar het "mooie" zomerweer van de laatste weken is je daarbij meer dan behulpzaam...
Al wat je dan nog moet doen, is het waterpeil meten met behulp van een stel sensors.
Neem een bakje met in de bodem een elektrische klep. Zet het geheel op een weegbrug/weegschaal, en meet de massaverandering in de tijd. Afhankelijk van de resolutie kun je een tijd tussen metingen aanpassen.
Eventueel met een trechter oid het oppervlak vergroten zodat de massa op een passende ordegrootte uitkomt
Periodiek het bakje leeg laten lopen, maar dat hoeft niet tussen iedere meting.
[Bericht gewijzigd door HarmTido op (12%)]
Zou er geen systeem bestaan dat met IR kan meten hoeveel regen er valt? Dus een IR Led en een IR sensor, op een zekere afstand van elkaar geplaatst?
pros
Zoiets heb ik als eens gebouwd, met een lens ertussen zelfs. Dat werkte enkel goed als het sneeuwde. 
Een variant: een trechter met een dunne uitlaat, waarbij de druppels een IR-sluisje passeren. Nadelen: bij motregen duurt het vrij lang alvorens er druppels uit de trechter vallen, en bij hevige regen komt er een aaneengesloten waterstroom uit, zodat er geen druppels meer geteld kunnen worden.
Of gewoon een bakje, met aan de zijkanten één kopere ader die tot de bodem loopt, en dan een beetje verder een halve centimeter hoger een andere ader plaatsen, en zo tot je aan de top zit. Dan kijken of er verbinding is tussen de 2 aders, zo weet je hoeveel wat er in het bakje staat. Als je dan om het uur ofzo het bakje laat leeglopen, kan je denk ik wel uitrekenen hoeveel water er dat uur is gevallen en dan delen door 60 ofzo. LCD of enkele 7 segmenten, en je bent klaar. Wrs ontkom je niet aan een µc. Natuurlijk heb je dan maar een gemmidelde, je kan ook een knop meten maken, en dat die dan het badje niet meer gaat laten leeglopen, en dat die dan een paar seconden wacht, en dat die dan meet hoeveel water er in zit.
[Bericht gewijzigd door LEDfan op (18%)]
Ik werk zelf bij toyota, en de duurde modellen (prius ed.) hebben een sensor op de vooruit zitten, die detecteert hoe hard het regent, en aan de hand daarvan bepaalt hij de snelheid van de ruitenwissers. Wat ik me dan afvraag, hoe werken die regensensoren? Want dat zou ook wel een oplossing kunnen zijn..
EricP
mét CE
Ik werk zelf bij toyota, en de duurde modellen (prius ed.) hebben een sensor op de vooruit zitten, die detecteert hoe hard het regent, en aan de hand daarvan bepaalt hij de snelheid van de ruitenwissers. Wat ik me dan afvraag, hoe werken die regensensoren?
Meestal beroerd...
Want dat zou ook wel een oplossing kunnen zijn..
Volgens mij meten ze IR hoeveel licht er weerkaatst wordt. Iets met breking / reflectie en overgang glas / lucht of glas / water.
Op 9 augustus 2011 13:26:18 schreef EricP:
[...]Meestal beroerd...[...]Volgens mij meten ze IR hoeveel licht er weerkaatst wordt. Iets met breking / reflectie en overgang glas / lucht of glas / water.
Nouja, beroerd, heb er nog nooit problemen mee gehad. Dat terzijde.
Voor zover ik weet zit er tussen het glas en de sensor een soort gel, weet niet wat hij doet, kan ook voor afdichting oid zijn?
Geranium
"Ik ben wel dom, maar niet slim!"
Gewoon een trechter met een flowmeter.
Dat kan een simpel kunststof draaiflowmetertje met pulsuitgang zijn of een hele nauwkeurige (massa)flowmeter.
Kijk even aan wat je specs moeten zijn en pas je componenten daarop aan.
Als de regensensor op je auto niet goed werkt heb je hoogstwaarschijnlijk een wax laag op je ruit zitten of iets anders dat de infra rode straal niet terug laat kaatsen naar de detector.
En hier is een idee voor een akoestische regenmeter:
http://home.tudelft.nl/index.php?id=12439&L=0
http://www.kennislink.nl/publicaties/luisteren-naar-regendruppels
Ik heb alleen nog geen schema kunnen vinden hiervoor...
[Bericht gewijzigd door breitsma op (10%)]
pros
Zowel de trechter+flowmeter als de akoestische regenmeter hebben het nadeel dat een zachte motregen niet gedetekteerd wordt (of je zou een trechter moeten vinden, waarbij druppels niet aan de wand blijven kleven).
Maar misschien is het gewoon beter om twee of zelfs drie verschillende meetsystemen te gebruiken?
Geranium
"Ik ben wel dom, maar niet slim!"
Je kunt ook een vlakje met elektroden gebruiken en de geleiding hiervan meten om dit soort situaties te detecteren. Echt volledig betrouwbaar is het niet maar hangt natuurlijk van de situatie af. Motregen brengt natuurlijk ook niet zoveel neerslag. Zo wel dan hangt het van je meetinstrument af wat-ie gaat meten.
Een zachte motregen is toch gewoon een vorm van hoge luchtvochtigheid?
Daar heb je andere sensors voor...
kloppertje
Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
I.p.v. een flowmeter kun je ook een wip-wap systeempje gebruiken. Dat heb ik eens gezien. Er loopt een klein kuipje vol met water, en als daar een bepaalde hoeveelheid water in zit kantelt het bakje en krijg je een pulsje.
Bedankt voor jullie reacties.
Ik zou graag meten vanaf motregen tot stortregen en minstens om de minuut weten hoeveel mm/m² er valt.
pros
Zelf gebruik ik een simpele vochtsensor die op een schuin plaatje ligt, dat langs onder kan verwarmd worden.
Daarmee is het mogelijk een onderscheid te maken tussen "geen regen", "motregen", "lichte regen" en "zware regenbui", zoals je hier kan zien:
Maar dat is enkel een indicatie, geen echte meter.
Wil je absoluut weten hoeveel mm/m² er valt, dan zal je één van de bovengenoemde suggesties moeten gebruiken, met daarnaast misschien een simpele vochtsensor om motregen te detecteren.