Mijn DCD-1650AR had helaas wat moeite om kopieën van CD's te lezen. Daarbij ontstonden aardig wat leesfouten aangezien het ding bij gekopieerde CD's wat kraak gaf (beetje vergelijkbaar met licht clippend signaal). Kortom de lens raakte op. Het hielp wat om het vermogen van de laser op te schroeven, maar vond een nieuwe laser de beste oplossing. Dus vandaag een mooie nieuwe originele H8147AF lens gekocht uit Taiwan en netjes in de CD-speler gemonteerd.

Draait weer als een klok, CD's die de CD-speler eerst niet wilde lezen gaan er nu weer in als zoete koek. Maarrrrr... moet ik de lens nog afregelen? Focus ed. worden volgens mij automatisch intern geregeld, dus dat zal denk ik wel OK zijn. Maar hoe regel ik het vermogen van de lens af (mocht dit nodig zijn). Ik heb overigens helaas geen servicedoc.

Het gaat om deze lens: http://conley.myweb.hinet.net/images/H8147AF.JPG

Edit (update): Ik heb even de servicedoc van de QS-10 gedownload van Denon. Deze heeft dezelfde laser, is alleen nog een stapje luxer. Het HF-level zou 0,85V moeten zijn, en.... dat geeft deze lens netjes op de scoop. Kortom, ik denk dat hij al is afgeregeld volgens fabriekspecs. Zou iemand dit verhaal kunnen bevestigen?

Vorig jaar ook zo'n laser vervangen bij een Denon, toen ook wat "moeilijke" cd's geprobeerd en op de scoop gekeken, stond vanaf fabriek al goed bij mij.

Hoi Roland,

Top, dan kan het kassie mooi weer dicht! Bij het vervangen gelijk het loopwerk wederom even gesmeerd. Had ik al gedaan met de vorige lens, maar ook dat bracht geen soelaas bij het overslaan.

Ben blij dat het weer werkt, vind het een erg mooi apparaat om te zien, maar nog mooier om naar te luisteren. Op de scoop bleef de waarde mooi rond de 0,85 bij diverse CD's. Bij gebrande CD's een fractie lager, maar dat is wel logisch. Gelijk weer geleerd dat zo het uitgangsvermogen te controleren is, was nl. de eerste keer dat ik een lensje vervangen had.