Ik gooi even wat in de groep :-)

Stel je hebt een gemodificeerde (lees gepimpte) oldtimer. Een Bus-systeem zat niet in deze auto toen ie gebouwd werd.

welk systeem zou je het best kunnen gebruiken om de verschillende sensoren (Oliedruk, Olietemp, Watertemp, Laadspanning, Sneldheid, Toerental enz. enz.) uit te lezen. Zou het met Can-Bus of een ander zelf te ontwerpen RS485 systeem moeten gebeuren of misschien wel draadloos met bijv. Zigbee, of draadloos op 433 mHz. Ik zit er ook aan te denken om er een Car-PC in te bouwen zodat het gehele instrumentarium op een LCD scherm weergegeven wordt.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Thnx alvast voor de feedback.

Grtz Gert

tja CAN bus is ervoor gemaakt, maar waarom zou je niet conventioneel bedraden, scheelt je klauwen met geld en/of tijd.
Kijk Can is er om bekabeling te sparen, maar dan hebben we het snel over zaken als climate control, alarmen, imobilisers, verlichting. Iets waar veel computers in zitten. Bij oldtimers is dat niet. Daarbij heb je genoeg ruimte voor bekabeling.

kijk de sensor en het metertje heb je toch nodig, draadje ertussen, klaar, daar kun je bijna nog geen elektronica component voor kopen.

Als je met CAN aan de slag wil, kn ik je wel helpen waarschijnlijk, maar ik zou het echt af raden.

PS. privé interesse: wat vooroldtimer is het? Ik wil in 1 van mijn oldtimers ook CAN inbouwen, maar das om e.e.a. makkelijker waterproof te maken. Ding zou weleens het water in kunnen gaan.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (19%)]

Op 13 augustus 2011 16:07:12 schreef ieddev:...Can-Bus of een ander zelf te ontwerpen RS485 systeem...

Even voor de duidelijkheid: CANbus is geen RS485

RS-485 tweedraads is echter wel qua hardware gelijk aan CAN bus.

Op 13 augustus 2011 16:39:03 schreef GJ_:
[...]
Even voor de duidelijkheid: CANbus is geen RS485

Ja ik weet dat het niet hetzelfde is. Zinsopbouw was niet helemaal correct.

Op 13 augustus 2011 16:24:08 schreef High met Henk:
tja CAN bus is ervoor gemaakt, maar waarom zou je niet conventioneel bedraden, scheelt je klauwen met geld en/of tijd.
Kijk Can is er om bekabeling te sparen, maar dan hebben we het snel over zaken als climate control, alarmen, imobilisers, verlichting. Iets waar veel computers in zitten. Bij oldtimers is dat niet. Daarbij heb je genoeg ruimte voor bekabeling.

kijk de sensor en het metertje heb je toch nodig, draadje ertussen, klaar, daar kun je bijna nog geen elektronica component voor kopen.

Als je met CAN aan de slag wil, kn ik je wel helpen waarschijnlijk, maar ik zou het echt af raden.

PS. privé interesse: wat vooroldtimer is het? Ik wil in 1 van mijn oldtimers ook CAN inbouwen, maar das om e.e.a. makkelijker waterproof te maken. Ding zou weleens het water in kunnen gaan.

Het is net een oldtimer geworden 1985. T'is een dodge met een gekietelde V8 van 7,3 ltr. Dus het is niet zo'n spannende nog oudere oldtimer. Maar ik wil wel veel monitoren vanwege de opgevoerde motor.

hahaha de oldtimer die ik wil mishandelen met can bus is een range rover uit 1986, maar die wordt meteen klaar gestoomd voor wat ruiger off road werk, vandaar de eis voor waterdicht.

maar veel monitoren.. Waar hebben we het over?
Oliedruk, motortemperatuur, laadspanning, laadstroom, olie temperatuur.

je hebt het over IETS gekieteld? inlaatdruk (turbo/compressor)?

Lambdawaarde?

9 draadjes. voor signaal. niet schokkend. niet iets om een can bus voor te bouwen.

bij mijn andere project zou het lonen: Ford scorpio uit 1998. Oook geen Can bus,maar daar lopen 3 pols dikke kabelbomen achter het dashboard!!