Geachte leden,
Voor mijn eerste project buiten school wou ik graag een ledverlichtstrip maken voor onderaan me auto...
Ik heb hier en daar al een beetje rondgekeken en gesimuleerd met Tina Industrial 8 maar ik heb een probleem die ik niet meteen snap. Hopelijk kunnen jullie me helpen.
link naar schakeling = http://imageshack.us/photo/my-images/855/ledauto.jpg/
Ik wou graag dat de LEDS pas kunnen aangaan wanneer mijn motor draait en ik een schakelaar sluit. Daarom dacht ik met een 7408 te werken maar ik denk dat hier het probleem ligt bij de 14,4 V spanning die van mijn batterij komt. Ik heb geprobeerd met een weerstand tussen voeding en IC te steken maar dit lukte niet.
Zonder de IC werkt het , toch op de simulatie. Maar ik zou graag toch met de IC verder doen.
Ik kies voor // schakeling omdat bij serie als 1 LED kapot gaat heel de schakeling niet meer werkt en dan kan ik terug in de put kruipen om het er af te halen, te fixen en terug te hangen :d
Ik maak ook gebruik van white bright leds maar weet daar niet zoveel van, heb in de elektronica zaak even rondgekeken maar vergeten de spanningsval en stroom die die led nodig heeft te vragen. Morgen ga ik wel terug om die infortmatie te vragen.
Graag hierbij hulp.
Bedankt!
Is het de bedoeling dat er verschillende patronen gaan zijn of een constante verlichting wanneer deze wordt aangezet via een schakelaar?
Bij de elektronica zaak heb ik een paar soorten leds bekeken ook de RGB en de 2kleuren led maar die schenen niet zo door zoals die white bright led dus had ik maar 1 keus, spijtig genoeg. Ik had gehoopt dat ik een 2kleurenled kon gebruiken met RED/BLUE en die goed schijnen zodat het ook zichtbaar is in de dag. Van de leds die ik zag ben ik heel zeker dat dit niet mogelijk was.
dus constant als de schakelaar gesloten is 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (6%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Als je een relais schakelt met de spanning op de W aansluiting op je dynamo, dan krijgt het pas spanning als de motor draait.
Je kunt dan het relais je LED's aan laten schakelen.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (18%)]
Op 21 augustus 2011 17:07:29 schreef DsV:
Bij de elektronica zaak heb ik een paar soorten leds bekeken ook de RGB en de 2kleuren led maar die schenen niet zo door zoals die white bright led dus had ik maar 1 keus, spijtig genoeg. Ik had gehoopt dat ik een 2kleurenled kon gebruiken met RED/BLUE en die goed schijnen zodat het ook zichtbaar is in de dag. Van de leds die ik zag ben ik heel zeker dat dit niet mogelijk was.dus constant als de schakelaar gesloten is
Je zou dan eventueel ledstrips kunnen gebruiken ipv losse leds.
Deze kan je makkelijk aan de wagen bevestigen en maken een mooie lijn.
Maar ik hoop dat het niet de bedoeling is dat de leds branden tijdens het rijden?
Kan je een hoop problemen mee krijgen namelijk
dat vind ik dan weer de gemakkelijke oplossing als je dat gewoon koopt... ik wil het liever zelf maken omdat je dan alles naar je eigen hand kan zetten
en welke problemen zou dit opleveren?
TheBasher
Don't build anything you can't take apart
Op 21 augustus 2011 18:04:08 schreef DsV:
welke problemen zou dit opleveren?
In de orde van een flinke boete en je ledverlichting kwijt.
Inderdaad. Zoals TheBasher zegt een flinke boete en je ledverlichting kwijt.
Aangezien het verboden is om verlichting zichtbaar voor andere weggebruikers aan te brengen aan de wagen.
zonder dat het te grof klinkt ... ik dacht hier hulp te krijgen en geen lezing van de wet ... zover was ik ook al dat dit niet mag ...
Och, lezing van de wet zal je niet krijgen. Maar stel dat je nu niet wist dat..... TheBasher was alleen behulpzaam, het zijn jouw centen he..
Afijn, was het niet zo dat die felle witte leds een stroombegrenzer moeten hebben ?
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Behalve problemen met de sterke arm.
Moet je er ook rekening mee houden dat de led's het zwaar te verduren krijgen onder de auto.
Zeker in de winter met pekel en andere narigheid.
Dus goed in een isolerende en liefst waterdichte kit zetten.
Ik probeer hier gewoonweg simpel een circuit te maken, ik vraag me gewoon af hoe ik het moet doen zodat als ik mijn auto start een 1 signaal doorgeeft naar de 7408 en als ik dan nog mijn schakelaar sluit dan de leds branden... kijk naar het schema en geef me info die ik kan gebruiken alstublieft ...
pa3gws
Ga je de 12V voor de schakeling direct van de accu afhalen?
Dan moet je er ook voor zorgen dat de schakeling uit staat tijdens het starten van de auto.
Anders is de hele zaak een heel kort leven beschoren.
de schakeling zal toch uitstaan omdat ik pas de schakeling kan in werking stellen als ik de schakelaar sluit ...
pa3gws
Dat kan natuurlijk maar wat als je motor afslaat en de verlichting staat aan.
Je hoeft het maar 1 keer vergeten uit te zetten en de inductie van je startmotor vermoord de chip.
Als je de voeding van de schakeling aftapt van bijvoorbeeld de aansteker dan wordt de spanning tijden het starten er automatisch afgehaald.
hmm slim gezien, nooit aan gedacht
zoals in mijn eerste bericht is dit mijn eerste project en heb ik wel van hier en daar beetje hulp nodig!