Hoi Mensen, ik zoek al 2 dagen op internet enzo waarom mijn transistor niet de volledige spanning kan schakelen..

En even voor de duidelijkheid, ik heb geen idee welke weerstanden ik moet kiezen.

ik gebruik de transistor BD139
en wanneer ik op de basis 5 V zet en op de Collector 12 V dan krijg ik op de Emitter niet meer dan 4 V..
kan iemand mij vertellen wat ik fout doe, waarsch denk ik helemaal verkeerd :(

iig bedankt voor de reacties alvast

Dat kan wel kloppen. De emitter is altijd ongeveer 0,6 volt lager dan de basis. Dat geld voor alle bipolaire transistoren.

In dit geval kun je best als volgt aansluiten:
- Emitter aan Massa.
- Basis via weerstand naar 5 volt.
- En collector via belasting naar 12 volt.

Weerstand is afhankelijk van de stroom die je wilt schakelen. Over de weerstand valt ongeveer 4 volt. (want de basis wordt nooit hoger dan 0.6 Volt).

Transistor heeft een versterkingsfactor van 50 a 100.
Dus bij een te schakelen stroom van 1 A (meer kan deze transistor niet hebben) heb je 10 a 20 mA basisstroom nodig. Dan wordt de weerstand dus 4 V / 0.020 = 200 ohm.

De spanning op de emitter = 5V - Vbe van de BC139(=1V) = 4V, geheel juist.
Voor meer spanning moet je de spanning op de basis verhogen, of een PNP / NPN paartje gebruiken.

Dat klopt helemaal.

Het verbaast me dat die fout ZO vaak gemaakt wordt.
Als je 4V op een basis zet, en er op de emitter 12V uit verwacht, dan ZIE je toch dat de basis op dat moment 8V negatiever zou zijn dan de emitter, en de transistor dus nooit open kan zijn?

Ik zou beginnen met het schema te plaatsen want dit zegt niet veel.
De weerstanden en soort schakeling bepalen hoeveel spanning er waar staat.
Een emitter zit 0,6V (licht aan type) onder de basisspanning. Dus met 5V op je basis zit je bij de BD139 op 4V op de emitter. Je hebt daar een weerstand hangen.
4V gedeeld door die weerstand is de stroom. Er staat 12V op je collector, is dat Vcc of is dat na de collector weerstand.

tjee, jullie zijn snel ;-)

nice, bedankt!

ik ga hier morgen direct even mee knoeien.. Ik laat nog even weten hoe het geworden is, en als het niet lukt of ik heb nog andere vragen is dit de eerste plek waar ik ze stel :)

bedankt voor de snelle reactie en tot morgen.!

Tot zover snap ik het..
Nu snap ik ook eindelijk waarom mijn H brug niet klopt.

op de Emitter moet de spanning hoger zijn dan op de basis, eigenlijk wel logisch :$
Maar nu vraag ik me af, kan ik dan uberhaubt wel met 4 npn Transistoren een h-brug maken? Of moet ik zoals Arco zegt een npn en een pnp paartje gebruiken?

Want als ik mijn H-brug construeer zoals op de afbeelding dan komt er (heel logisch) te weinig spanning op de motor..

https://sites.google.com/site/gerbrandb/Hbrug.png

(ik weet dat over de H-brug veel geschreven staat, maar tot nu toe niet genoeg voor mij :$)

begin ik zo de goede kant op te denken?

https://sites.google.com/site/gerbrandb/Hbrug2.png

Mijn spanning over de moter is al wel een stuk verbeterd, maar nog niet genoeg naar mijn mening.. :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (63%)]

Google eens op high side drive of gebruik de term bootstrap in je zoekopdracht. Je kunt met 2 npn torren prima een H brug bouwen, dit vergt alleen wat extra circuit.

Lees eens wat application notes over halve bruggen (half bridge) of volle bruggen (full bridge).

Mzzls

Op 22 augustus 2011 17:37:45 schreef Gervuur:
Tot zover snap ik het..
Nu snap ik ook eindelijk waarom mijn H brug niet klopt.

op de Emitter moet de spanning hoger zijn dan op de basis, eigenlijk wel logisch :$

Van de meeste npn torren mag de basis spanning maar iets van 5 V lager zijn dan de emitter, anders gaat hij stuk. De emitter spanning hoger dan de basis is iets wat je liever niet wil.

Jij hebt in je simulatie voor die 5 volt een Vcc gebruikt, nu ken ik dit pakket niet maar is de gnd hierbij automatish gezamelijk ? Anders loopt er geen stroom door je basis

Je onderste emitters kunnen nooit 4V worden. Die hangen vast aan gnd. De motorweerstand en Vce van de onderste tor bepalen hoeveel stroom er door je motor loopt. Ik zou de basis ook niet open laten. Schakel de ongebruikte naar gnd via een weerstand.

Edit, zie nu je tweede schema pas, ik heb het over het eerste, die tweede vind ik wat " vreemd"

@fred101
sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoel het andersom..
op de Basis moet de spanning hoger zijn dan op de Emittor..

gnd is gezamenlijk, anders liep er idd helemaal geen stroom, maar die loopt wel, en als ik de grond verwijder dan is er geen spanning..

bij het tweede schema heb ik bovenaan 2 pnp transistoren gebruikt, maar omdat dan de basis aan ground moet (geloof ik) heb ik daar dan weer 2 npn transistoren tussen gezet zodat ik die wel kan schakelen..
geen idee of dat goed is zo..

@JustMe125
Zal ik zeker nog even doen, maar ik doe de hele tijd al niet anders dan googlen en zoeken en nog ben ik te dom om het te begrijpen (A)

Dat heeft niks met domheid te maken, dit heet kennis vergaren. Iets wat je, wat mij betreft, je hele leven moet blijven doen! We zijn allemaal ergens begonnen en we hebben allemaal moeten leren.

Mzzls

Wat ik niet snap, als ik dit overneem in mijn simulatie (multisim)
komt er ook maar 2,8 V over de motor..
http://letsmakerobots.com/node/9450

ligt dat dan aan de weerstanden die ik er voor kan zetten of klopt dat schema niet?

dit heb ik gemaakt.. goed of niet? ;)

https://sites.google.com/site/gerbrandb/Hbridge3.png

Meet eens stroom door de motor ipv spanning er over heen. Meet dan ook stroom van 5 Vcc naar een basis .
Je hebt nu een andere 12 V bron gebruikt ?
Die 12 V die je eerst had, plaats zo'n zelfde eens als 5 V. Dan loopt daar zeker stroom. Je jaalt de aarde weg. Dan gebeurd er idd niks. Maar haal nu die 5 V eens weg en kijk wat je dan meet.

Je kan de high side tor zo toch niet aanzetten? Je motorspanning wil oplopen naar 18V (je voeding) terwijl je de tor met 5 volt aanstuurt.
De emittor ligt dan op 18V (ongeveer), je basis op 5V. Hoe kan die tor dan open gaan?

Wat ik al voorstelde....lees eens wat over high side drive, bootstrap en dat soort dingen. Zoiets snap je niet in 2 dagen en 20 posts als je de materie niet kan/wil begrijpen.
Hoe werkt een tor? Wat gebeurt er als je spanning op een motor zet? Hoe ziet de stroom er dan uit? Hoe kan ik dan de basis aansturen? Al dat soort dingen zul je uit moeten pluizen en vooral (willen) begrijpen!

Mzzls

@fred101
de spanningsbron is gewoon nog een zelfde bron, alleen ander symbol.. zit nu ff op andere computer..
door de motor loopt 0.28A en van VCC 5V. loopt 0.01A
De verschillend grounds zijn gewoon in kortsluiting met elkaar..

@JustME125
18V?
bedoel je niet 12V?
ik blijf ook cker wel alles uitpluizen, maar dat schema heb ik zo van een ander forum, maar doe ik het dan fout of is dat voorbeeld fout?
en ligt het dan alleen aan de weerstanden die nog ontbreken bij mij?
De onderste tor werkt correct als ik er een weerstand van 200Ohm voor zet, maar d bovenste tor staat dan idd 10V op de Emittor dus zal die niet opengaan, maar zo heb ik het van een aantal voorbeelden.. (denk ik)

groeten

Zoals jij het getekend hebt zal je het nooid tegen komen.
Je zal als je zonder drivers werkt (high_site en low_side) dit niet voor elkaar krijgen met NPN transistoren.

Als je het zonder driver doet, gebruik dan tweemaal een NPN en tweemaal een PNP.
Hier heb je een voorbeeld:
http://www.uploadarchief.net/files/download/eind%20-%20trap.jpg
Inplaats van T5 en T6 kan je ook een NPN transistor zetten.
D1, D2, D3, en D4 moeten snelle types zijn.

Op 22 augustus 2011 18:00:07 schreef fred101:
[...]

Van de meeste npn torren mag de basis spanning maar iets van 5 V lager zijn dan de emitter, anders gaat hij stuk. De emitter spanning hoger dan de basis is iets wat je liever niet wil.

Fred: c.a. 5,6 volt. De B-E diode is een mooie zener....

@Lambiek

zoals dit eerder gepost schema?
kan je zeggen wat ik hier dan nog niet goed doe?
Want dat is denk ik wat jij nu bedoelt..?

https://sites.google.com/site/gerbrandb/Hbrug2.png

Heb nu dit schema..
Volgens de simulatie moet het werken, en volgens mij ook..
Ik denk dat ik deze morgen maar eens ga uitwerken op een breadbord..

https://sites.google.com/site/gerbrandb/Hbrug4.png

Misschien begin ik het een beetje te begrijpen;)

edit: btw zijn bij de laatste 2 eigenlijk alleen de weerstandswaarden verschillend..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (47%)]

Op 21 augustus 2011 23:39:31 schreef deKees:
Dat kan wel kloppen. De emitter is altijd ongeveer 0,6 volt lager dan de basis. Dat geld voor alle bipolaire transistoren.

ehhhh. let op met dergelijke uitspraken..
Schottky transistoren zijn ook bipolair.
charge injection transitoren , tunneling transistoren ook.. en dat ligt merkelijk lager ( tot zelfs 0.1 )

en je hoeft het zover niet te zoeken. hier is een AC127 germanium transistorje. huppekee 0.3 volt ...

of een Gallium arsenide transistor. die zijn 1.6 volt
of een darlington . die is 1.2 of 0.6 (als het een germanium darlington is )

van een siGe weet ik het niet precies meer maar dat is 0.45 geloof ik of 't kan ook 0.2 zijn.

dat zijn allemaal bipolaire transistoren ...

Op 22 augustus 2011 23:07:47 schreef Tidak Ada:
[...] Fred: c.a. 5,6 volt. De B-E diode is een mooie zener....

eh , dat issie dus niet... hij gedraagt zich als een zener , maar hij gaat wel kapot als je dat doet. er werkt een of ander fysisch proces , dergelijke diode zal zelfs breedbandige ruis produceren.
die ruis komt door de falende overgangen. afhankelijk van de stroom zal ie het langer of minder lang uithouden. maar defet gaatie...

Op 23 augustus 2011 00:45:48 schreef Gervuur:
Heb nu dit schema..
Volgens de simulatie moet het werken, en volgens mij ook..
Ik denk dat ik deze morgen maar eens ga uitwerken op een breadbord..

[afbeelding]

Misschien begin ik het een beetje te begrijpen;)

edit: btw zijn bij de laatste 2 eigenlijk alleen de weerstandswaarden verschillend..

echt ? volgens die simulator werkt het ?
do me een lol...zoek een grote tweeloop ( ene voor olifantenjacht )
laadt de grootste patroon die je kan vinden.
pak de installatie cd van die simulator en zet die op 10 centimeter voor de tweeloop.
haal de trekkers over..

waarom ? omdat die simulator LIEGT !

Q1 en Q2 staan ondersteboven... (emittor en collector verwisseld)
dat kan niet werken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (46%)]

Je hebt een voorbeeld gehad, doe daar iets mee.
En zoals FREE_ELECTRON al zij, schiet dat programma maar af.

Die sim vertelt gewoon de waarheid hoor. Bipo's doen het ook als je de C en de E verwisselt. Alleen doen ze niet zo goed, dus je kunt ze maar beter goed-om aansluiten, zodat de stroom in de richting van het pijltje loopt.

ik kon mn cdtje niet zo snel vinden dus heb mn pc maar kappot geschoten..
was dus miss niet eens nodig:P

nouwja, ik ga het vanmiddag gewoon testen.. goed aangesloten dan...

@Lambiek, yea tnx voor je schema, daar heb ik ook veel wijsheid uit:)

tot vanavond, dan horen jullie mijn conclusie

Op 23 augustus 2011 09:50:16 schreef Robin F.:
Die sim vertelt gewoon de waarheid hoor. Bipo's doen het ook als je de C en de E verwisselt. Alleen doen ze niet zo goed, dus je kunt ze maar beter goed-om aansluiten, zodat de stroom in de richting van het pijltje loopt.

En ga jij je school geld maar terug vragen.

Lambiek, hij hoeft zijn schoolgeld niet terug te halen maar misschien hebben ze het op jou school niet behandeld. Het kan en het wordt gedaan in sommige gevallen. Zie bv the art of electronics, maar ik dacht oook dat Williams het in zijn boek noemt.

Free: zo'n be overgang wordt inderdaad als ruisbron gebruikt. Maar dan inderdaad met zorgvuldige instelling anders gaat hij defect (net als een zener ) Een zener ruist ook als de ziekte dus er zijn wel overeenkomsten ;-)
Ik heb een meter waar ze een aantal torren zo gebruiken als een soort beveiliging, een beetje zoals een zener.

Sorry, misschien iets te overhaast gereageerd. Het is dan ook 35 jaar geleden, en is inderdaad nooit behandeld. :)

EDIT:
En echt goed zal het wel niet werken, want ben het ook nog nooit tegen gekomen.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op (28%)]

Op 23 augustus 2011 12:00:44 schreef Lambiek:
EDIT:
En echt goed zal het wel niet werken, want ben het ook nog nooit tegen gekomen.

Ik ben nog nooit een H/brug tegen gekomen, zou die dan ook niet echt goed werken :-)