Het probleem betreft een NAD 304 versterker die ik in 1993 nieuw heb aangeschaft. Sinds een half jaar valt het rechterkanaal soms gedeeltelijk en vervolgens helemaal weg, om vervolgens na een aantal minuten weer terug te keren.
Ik heb gekeken of het aan de speaker lag, maar dit lijkt niet het geval (bij omdraaien van de kabels verhuist het probleem naar de andere speaker). Het probleem doet zich wat onvoorspelbaar voor: soms wel, soms niet, maar meestal pas als ik de versterker een uur of meer aan heb. Het probleem doet zich voor met verschillende cd-spelers. Ik heb de cd-speler ook al eens op de aux-uitgang gezet om na te gaan of dat nog uitmaakt: maar bij zowel cd als bij aux krijg ik het probleem.
Wat zou het probleem kunnen zijn?
Loont het nog om een dergelijke versterker te repareren? Ik ben zelf niet technisch, dus kan dat niet zelf. In de winkel zegt men dat ik een nieuwe zou moeten nemen (maar is dat betrouwbare informatie in een winkel waar ze nieuwe apparten verkopen).
Dat is vrijwel zeker het speaker-relais. Die kun je (laten) vervangen, of eerst proberen te reinigen. Gelijk ook even kijken of alle schakelaars en dergelijke (alles waar mechanische druk op kan komen) nog netjes vastgesoldeerd zitten.
Je zegt dat je zelf niet technisch bent, dan ben je aangewezen op een handige kennis of aan de reparatiehandel. Of dat laatste je het geld nog waard is kun je alleen zelf bepalen.
Aan de onderdelen ligt het niet, die kosten een paar euro.
Bedankt 6502 voor dit snelle antwoord.
Ik ga eens speuren naar iemand die dit klusje zou kunnen opknappen.
Als het beperkt is tot het relais is een reparatie wellicht te overzien.
Dat zijn veel gebruikte relais in de jaren 80/90.
Ik heb ze hier nieuw liggen, als je in de buurt van alkmaar of amsterdam woont dan kan ik het voor je vervangen.
Wat je kan proberen om te testen of het relais is, is als het geluid uitvalt even het volume even lekker luid te zetten en weer terug in de oude stand, meestal is het probleem dan even weg.
Op hoger volume zou hij het dus gewoon moeten doen.
Beankt nijhuisr, voor de tip voor het testen en de mogelijkheid tot het uitvoeren van herstel! Nu woon ik helaas niet in de Amsterdam - Alkmaar hoek. Ik woon in Arnhem, dus niet direct naast de deur...
Kun je me zeggen welk type relais in deze NAD 304 past?
Ik heb hiervoor schrack RP420034 relais voor.
Maar die moet je wel solderen, je kunt ze erniet indrukken.
Even een oud topic weer openen.
Ik heb net getracht mijn relais schoon te maken. Het gevolg
ís nu dat hij het helemaal niet meer doet. Het relais schakelt
niet meer om? Als ik de contacten zelf tegen elkaar druk werkt hij
wel. Ik heb nu maar even ervoor gezorgd dat ze contact blijven maken. Maar nu natuurlijk wel een inschakelplop. Weet iemand een goed verkrijgbare vervanger voor het relais (DEC DH2U 24VDC)?
Of kan er ook meer aan de hand zijn?
Zie o.a. hier:
http://www.analog-forum.de/wbboard/index.php?page=Thread&threadID=…
En hier:
http://blog.boeses-vinyl.de/diy---reparaturen/vollverstaerker-nad-304-…
En eventueel hier (service manual):
http://www.hifiengine.com/manuals/nad/304.shtml
Dit relais moet dus ook werken:
24VDC 8A/250V Relais 2-fach Wechsler von Finder konnte ich übers Internet auftreiben. Meine Anfrage nach einem Relais erübrigt sich also erst einmal. Wenn alles klappt sollte der NAD nächste Woche schon repariert sein.
Wat ik in Google vindt is wel zeer zeker het relais het probleem.
Lukt het nu niet om een relais te vinden, neem dan contact op met de importeur van NAD. Indien ze aan partikulieren leveren kunnen ze je zeker verder helpen. Link importeur:
[Bericht gewijzigd door Roy B op (12%)]
Het is gelukt. Een nieuw relais geplaatst en hij werkt weer als vanouds. Bedankt voor alle tips. Ik heb het Schrack relais gebruikt dat hiervoor werd genoemd. Ik moest wel twee pootjes ombuigen die niet worden gebruikt in mijn NAD.