Show your projects! Part 23

Dit topic is gesloten

Op 10 september 2011 16:06:16 schreef klein is fijnHij moet alleen nog wat ervaring krijgen om alles netjes in elkaar te krijgen. En die ervaring krijg je door het te doen. Ga zo door!

Beaam ik volkomen. Zelf ben ik na 25 jaar met elektronica bezig te zijn mechanisch nog altijd niet handig, en moet me uit de naad werken om een schoon afgewerkt geheel te verkrijgen.

Als het na 50 projectjes nog niet verbetert, dan kunnen we misschien de wenkbrouwen fronsen, laten we hem nu het voordeel van de twijfel geven :)

Suffering from wiseass oneliner blackout

...en moet me uit de naad werken om een schoon afgewerkt geheel te verkrijgen

Ik vrees dat hier bij de meeste CO'ers het grootste probleem ligt, mezelf niet uitgezonderd.
Soms komen er pareltjes voorbij, die bewijzen dat het beter kan, zoals het plaatwerk van Willis om maar iets te noemen. Maar dat vergt ervaring, gepast gereedschap, en vakkennis die niets met elektronica te maken heeft.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

maak je met je electrokennis een CNC'tje om zulk werk af te maken. Ik zal ook eens wat (onvoltooide) projecten onderuit de TODOlade halen

fred101

Golden Member

FlashB, je moet ze nog en tijdje laten inbranden. De spannimg van het solderen en montren zal nog drift veroorzaken. Mijn twee referenties zijn tussen bouwen en nu nog een paar honderd uV verandert. Nu is de lange termijn drift bijna gestopt en korte termijn niet meer dan 1 uV. En dat zijn vrij ordinaire huis tuin en keuken referenties. Zet de multiturns parallel aan een kleine weerstand. Verhouding ongeveer 1:1000

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Klop Fred101, dat had ik ook gemerkt. Het is net als 'belegen' kaas, hetzelfde produkt, maar wel lekkerder door de tijd! In de datasheet hadden ze het ook al over een "burn-in" periode

De temperatuur drift ook verbetert door de zaak in een kastje te bouwen en na 15 minuten is hij dan gebruiks klaar.

Wat bedoel je precies met: Zet de multiturns parallel aan een kleine weerstand. Verhouding ongeveer 1:1000 ??

Mijn multiturns zijn 10K/20 slagen en staan nu rond het 'midden'.

het zou inderdaat kunnen dat ik niet de gepaste werktuigen heb.
maar dat maakt voor mij niet uit, dit was mijn eerste grotere projectje.
vooraleer je iets prachtig kunt maken moet je eerst wat ervaaring opdoen met je nieuwe materiaal.

en idd het is in mijn eerste projectje wat slordiger is dan de meesten bij jullie, maar ik denk niet dat iedereen zonder enige ervaring iets prachtig van de eerste keer mag verwachten.

ook moet je rekening houden dan een student niet veel tijd heeft voor deze zaken, er zijn nog veel andere dingen die moeten gebeuren.
en natuurlijk is mijn budget niet grootgenoeg om al het materiaal dat benidigd is te kopen.

fred101

Golden Member

Als je multiturn nu mid staat dan meet je zo precies mogelijk beide helften en vervangt die door vaste weerstanden. Dan een 10 ohm weerstand in het midden ( voor jou toepassing is een 100 ohm ook bruikbaar) met die 10K parallel er aan. De drift van en multiturn is het grootst en ook mechanish. Op deze manier verklein je die fouten/effecten ook 1000 keer. En je hebt 20 turns om een paar uV te regelen. Dat moet je echter pas doen als hij "gerijpt" is anders blijf je bezig. Ik heb bij mijn 2,5 V zo twee stuks. Een voor grof waar ik ongeveer 500 uV mee kan stellen, de tweede doet maar iets van 2 uV.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Och wat heet gereedschap, met weinig kun je al erg leuke dingen doen.

Nodig :

Handzaag ( en dan niet de mini "hobby uitvoering" )
setje goede boortjes + boormachine (liefst iets toeren regelbaars)
setje vijlen.
centerpunt
Bankschroef

Handig :
Trapboor ( aanrader ! )
boormachine standaard of kolomboor.
machineklem
winkelhaak
verzinkboor
setje tappen M3 M4
snij/boor olie

Veel spannenders gebruik ik zelf eigenlijk ook niet.

en als je dan nog een paar tientjes over hebt is een x/y tafeltje voor onder de boormachine ook wel erg makkelijk!

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

En op die manier wordt je gereedschapsset steeds uitgebreider. ;-)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Op 10 september 2011 20:37:38 schreef pros:
[...]... grootste probleem ligt, mezelf niet uitgezonderd.

Nou, ik moet zeggen dat jou bouwsels er vaak heel netjes afgewerkt uitzien hoor, met de zelfgemaakte frontjes et al.

Dit project is nog van voor de zomervakantie, maar wel de moeite waard om nog te laten zien. Ik studeer aan de Hogeschool Rotterdam (MBO doorstroom toen nog 1e jaar). daar hadden we met een groep van vijf personen gekozen om als project een opvallende versie van Tetris te bouwen voor de open dag van school.

Het project moest in acht weken af zijn met alle bijbehorende documentatie (PVA, Requirements document, test document, planning, design document). Wij hebben er voor gekozen om met PIC microcontrollers te werken, met de software mikroC(als 'main' microcontroller de 16F887). Het display bestaat uit 200 LED's en wordt aangedreven door ULN2003's voor de lijnen en een Johnson counter die darlinton's laat sourcen voor de rijen. Zo sturen we de 200 LED's aan met 22 uitgangen.

edit: de Johnson sourced

http://i52.tinypic.com/2d8gx7o.jpg

Het scoredisplay wordt aangestuurd door een MAX7219 via SPI. We hebben een draadloze afstandbediening gemaakt met een draadloos verzend / ontvang circuit dat werkt met UART. De afstandsbediening werkt op twee batterijen en heeft een boost schakeling, zodat de batterijen zo efficiënt mogelijk gebruikt worden. Ook hiet zit een microcontroller in om de knoppen uit te lezen en de data te versturen via de draadloze verzend module.

http://i51.tinypic.com/29xzn7l.jpg

Verder hebben we een geluidsmodule gebouwd, waar we de Tetris soundtrack in 8 bit in hebben geprogrammeerd. Deze speelt ook een game-over tune af, wanneer iemand game-over is. In stand-by gaat het geluidsniveau omhoog om de aandacht te trekken. Wanneer er tien lijnen zijn weggespeeld vallen niet alleen de blokjes sneller naar beneden, maar gaat ook het geluid sneller spelen.

http://i54.tinypic.com/vmy979.jpg

We hebben alles zelf geprogrammeerd en gebouwd (op de draadloze modules na). Zo wordt de highscore opgeslagen in het EEPROM en wordt deze afgebeeld, wanneer het spel in stand-by staat. Het spel start, zodra de afstandsbediening uit de houder wordt gehaald (reedcontact). En stopt weer, wanneer deze wordt terug gezet. Er zijn zes knoppen: draaien, naar link, naar rechts, snel naar beneden, pauze en blokje laten vallen. Wanneer er meer dan één lijn wordt weggespeeld krijg je automatisch ook meer punten.

http://i54.tinypic.com/301kqcj.jpg

We hebben het project binnen de tijd afgekregen, we heb met het project in de Metro gestaan en het afgerond met een 10.

Anything that can go wrong will go wrong

Dat is een zeer mooi project voor een 1ste jaar MBO doorstroom.
Is er ook ergens een technische beschrijving van het project?
Met een schema bijvoorbeeld want dit is een mooi project om thuis eens te maken.

Mooi werk jongens, gefeliciteerd met jullie 10 en artikel. :)

Wat was de motivaties om darlinton transistor opstelling te gebruiken?

Op 11 september 2011 14:44:51 schreef Pieper:
Dat is een zeer mooi project voor een 1ste jaar MBO doorstroom.
Is er ook ergens een technische beschrijving van het project?
Met een schema bijvoorbeeld want dit is een mooi project om thuis eens te maken.

Er is een design document waarin alles gedocumenteerd is, ik zal eens navragen of deze openbaar mag worden gemaakt.

Op 11 september 2011 14:54:35 schreef peter79:
Mooi werk jongens, gefeliciteerd met jullie 10 en artikel. :)

Wat was de motivaties om darlinton transistor opstelling te gebruiken?

We hadden niet veel tijd, daarom hebben we dus voor een manier gekozen die bij veel projecten te vinden is. Zo weet je altijd zeker dat het werkt. Ik neem aan dat je doelt op het feit dat we ook FET's hadden kunnen gebruiken?

Uiteindelijk hadden we wel een probleem met de transistoren, want bij het uiteindelijke ontwerp zaten er twee LED's in serie in één behuizing. We hebben daardoor een tweede voeding bij moeten bouwen met hogere voedingsspanning.

Voor het programmeren hadden we ook twee printplaten gemaakt waar een klein display op zit. Zo konden we stap voor stap de programma's testen.

Anything that can go wrong will go wrong

Doelde op waarom voor een transistor kiezen met hoge HFE, neem aan dat je zorgvuldig de component heb overwegen en besproken met elkaar? En fet was inderdaad ook beter geweest voor stroom verbruik en warmte ontwikkeling.

We wouden niet 20 losse transistoren solderen, dus kwamen we automatisch bij de ULN2003 uit, waar darlingtons in zitten. De Johnson counter kan maar heel weinig stroom leveren als alle LED's in één rij aanstaan zijn dat er dus 20, dus minimaal 400mA. de stroom staat zelfs nog wat hoger ingesteld, omdat ze maar 1/10e van de tijd aan staan. Om veilig te zitten met de stroom hebben we dus voor BC517's gekozen.

Anything that can go wrong will go wrong

De ULN2003 levert echt meer dan zat voor de meeste transistors, zelfs al is de HFE 50. 400mA is natuurlijk niet zoveel, bijvoorbeeld 2n2222a heeft iets van HFE van 150 dan zou je zat hebben aan 3mA op de base, dat kan de ULN2003 makkelijk leveren.

Darlinton heeft hele hoge HFE, dat is namelijk de transistor 1 HFE * transistor 2 HFE. Als soms zijn de transistor ook nog eens hoge HFE. Krijg je iets van 200 * 200 = 4000 HFE. In geval van de BC517 is dat volgens mijn HFE van 30000. :)

Peter, je begrijpt het verkeerd. De ULN2003's sturen de rijen, terwijl de kolommen met de johnson counter en de darlingtons worden aangestuurd. Het is dus niet zo dat de ULN2003 ook nog eens transistoren stuurt.

Die darlingtons lijkt me een logische keuze, want de johnson counter kan waarschijnlijk maar maximaal een mA sinken. Een hFE van 1000+ is dus best gewenst.

Mooie tetris trouwens! Echt een ontzettend afgerond project, compleet met alles wat je van een spelcomputer verwacht.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Op 11 september 2011 15:34:13 schreef peter79:
En fet was inderdaad ook beter geweest voor stroom verbruik en warmte ontwikkeling.

Wat is dat nu weer voor onzin? Als je leds voed uit een constante spanning, moet je altijd een stroom-begrenzing maken. Vaak wordt daar gewoon een weerstand voor genomen. Als led 1.8V nodig heeft en je en FET neemt met 20mA zo'n 20mV (1 ohm RDSon, je kan veel beter krijgen) dan moet je 5V - 0.020 - 1.8 = 3.18 V in de weerstand verstoken. Nominale weerstand: 159 ohm. Gebruik je een darlington met een VceSAT van 1V, dan krijg je: 5V - 1 - 1.8 = 2.2V over de weerstand, oftewel 110 ohm nominale waarde voor de weerstand. Het verlies in weerstand+schakelelement is altijd precies hetzelfde. (3.2V * 0.02A = 64mW).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oke dat had ik niet door. Maar paar(wat is paar 2, 5 10mA?) mA zinken is toch nog steeds meer dan zat als je max 400mA moet zinken? Maar kan het mis hebben wat ik werkt nooit met dat soort opstellingen als ik veel leds aanstuur. Ben dus nieuwsgierig hoe en wat en ook vooral waarom. :)

@REW
Onzin? Kom op doe even normaal, en denk eens na over wat er nu heet/warm kan worden op het printje. Want ik heb het helemaal niet over de leds. Transistors zullen in algemeen meer stroom verbruiken en omzetten in warmte dan fets, dus minder stroom verbruik en warmte ontwikkeling op het printje. ;)

Of weet je manier om warmte te maken zonder dat het energie kost. :P

@Peter79, het zal zeker hoger liggen dan die 400mA zoals M4ngler al aangeeft. Dus ik rekende voor het gemak met 1A, je torren moeten ruim bemeten zijn. Dus als je dan een torretje hebt die rond zo'n stroom nog maar een hFE van - zeg - 70 heeft, moet je IC opeens 14mA kunnen verwerken. Oeps, een CD4017* gevoed op 5v zit rond de 0.5mA...

*) Voorbeeld, ik weet niet welke chip M4ngler gebruikt heeft.

Trouwens @M4ngler, hoe heb je het geluid geproduceerd? PWM kanaal van een microcontroller?

[Bericht gewijzigd door mr.stijntje op zondag 11 september 2011 17:38:35 (11%)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

1A is buiten de specificaties van de bc517, maar snap wat je bedoeld.
Al snap ik nog steeds niet hoe de counter dan de NPN transistor zinkt. M4ngler spreekt ook over leveren en niet over zinken. Wacht met spanning op de documenten als die openbaar gemaakt mogen worden. :)

pa3gws

Golden Member

Op 11 september 2011 17:51:11 schreef peter79:
NPN transistor zinkt. :)

Ik heb nog nooit een transistor zien drijven, volgens mijn zinken ze allemaal. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Oh mijn fout, ik had aangenomen dat het om een PNP darlington ging omdat je toch ergens je spanning vandaan moet halen om een led matrix te voeden. Aan twee kanten sinken heeft weinig nut. =p

(Dan nog, of de chip nou moet sinken of sourcen, stroom blijft stroom en hFE blijft hFE.)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Dit topic is gesloten