zeg kan ik met deze trafo:

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=020405…

3 volt omzetten naar 230 volt ofzo ?

en moet ik 3 volt wisselstroom gebruiken om dit te laten werken ? zoja hoe kan ik 3 volt dc omzetten naar wisselstroom

thx

Is een trafo voor een DC-DC converter of te gebruiken voor een flitsbuis. Hij is niet bedoeld voor 3V AC/50Hz naar 230V AC.

Zie de datasheet van de trafo. (INFO BOX op de pagina van je link). Daar staan ook wat schema's in voor een toepassing.

zeg traffo's die de voltage verhogen of verdubbelen hebben die een speciale naam ofzo ?

stel dat ik van 9 volt gelijkstroom naar 110 volt wil gaan

welke traffo zou ik nodig hebben ?

als jij een trafo hebt die 110 naar 9 volt omvormt
kan je hem ook andersom gebruiken gewoon de trafo 9 volt aansluiten op de uitgangen dan komt er 110 uit de ingangen wel rekening ermee houdend dat het aantal ampere's verminderd dus als je uitrekend 110:9=1:12
dus als er bijvoorbeeld 700ma uitkomt bij 9 volt komt er dan nog maar 58 Ma uit op 110 volt hoop dat je hier wat aanhebt

Je kan met een trafo nooit van een gelijkspanning naar een wisselspanning.

Wil je van 9V gelijkstroom naar 110V zal een step-up converter moeten bouwen. Daar was nu juist die trafo die je aangaf geschikt voor.

Overigens komt er geen 58mA uit die trafo, maar 110Volt. Je kan hem tot max. 58mA belasten.

nee ik weet wel dat je niet van gelijk naar wissel kan maar toch als je een trafo omkeert kan het wel
en volgens mij wat jij zegt over dat je hem max met 58Ma kan doen klopt niet de 9 volt levert 700ma dan levert die transformator bij 110 volt nog maar 58ma

btw, werkt een traffo op gelijk spanning of niet ?

of is dat alleen voor een spoel thx

een transfo werkt alleen maar op AC

Modurator ofzow

Mensen er is ooit gebabbeld over een modurator of iets om de spanning te vverhogen en er was iemand die een schema had. Weet iemand hier nog iets vanaf en kan er maybe wel en schema met uitleg geplaatst worden. Ik heb zelf ook iets gevonden voor een 1 of andere laser. en die gaat van 600 V ac naar 1560 V ac, maar hoe hij werkt snap ik niet. Hij werkt naar mijn ID met diodes en condensatoren waarbij door de verschillende fasdraaiingen en de sinussen je een hogere spanning kan bereiken. Ik zal eens kijken of ik het kan sturen naar de site als er iemand enige uitleg bij zou kunnen geven, Graag, want dit probleem wordt hier echt vaker aan de kaak gesteld en duielijkheid over dit onderwerp zou erg verhelderend zijn

Op zo 24-02-2002 15:00:14 schreef Erik:
nee ik weet wel dat je niet van gelijk naar wissel kan maar toch als je een trafo omkeert kan het wel
en volgens mij wat jij zegt over dat je hem max met 58Ma kan doen klopt niet de 9 volt levert 700ma dan levert die transformator bij 110 volt nog maar 58ma

Als je nu eerst eens wat theorie over spanning (V of U) en stroom (I) gaat bestuderen, praten we daarna verder.
Kijk ook eens naar de wet van ohm, of de formulecirkel op deze site.