Hallo,
Ik wil een klein versterkertje gaan bouwen en ben best wel enthousiast. Heb alleen het probleempje dat er een AC spanning is vereist, alleen wil ik een batterij gebruiken. Als ik naar de componentjes kijk, links komt de voeding binnen, zie je dat de voeding eerst door een brugcel gaat en dan naar capaciteiten.
Nu dacht ik dus, Ipv de AC spanning over de capaciteiten en brugcel te zetten kan ik ook een dc, verlaagde met factor 0.7, op de output van de capaciteit zetten en de ground, toch?????
Zo wilde ik de Ac to DC overslaan.
Of kan ik mijn + gewoon op 1 ingang, AC, zetten en - op ground???
Je kunt gewoon een gelijkspanning op de AC-ingang zetten.
Door de brugcel wordt dit dan gelijkgericht op de Elco's gezet.
Klein nadeeltje is dat je wel spanning verliest over de brugcel...
Het is geen factor 0.7 maar absoluut 0.7V*2 wat je er af moet halen.
Maar je kunt je DC spanning ook zo voor de brugcel aansluiten. Neem de vereiste AC spanning als DC of ietsje meer.
Als je even opgeeft wat voor IC's er op zitten is een betere schatting te maken van de benodigde voedingsspanning.
Overigens ziet het er naar uit dat je een symmetrische gelijkspanning nodig hebt.
Dan zou je twee batterijen in serie moeten nemen.
Ahha, het makkelijkste zou dus zijn om de brugcel ertussen uit te laten en de uitgangen aan de ingangen te solderen met een draadje?
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je hebt wel een symetrische spanning nodig voor de versterker , dus dat worden 2 accu's dan....
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/stmicroelectronics/1458.pdf
de tda2030 werkt met symetrisch en enkele spanning . bij een enkele spanning zal je printje wel niet kloppen zo te zien . bij een enkele spanning heb je min 6 en max 18v voedingspanning .
[Bericht gewijzigd door testman op (58%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik denk dat de Gnd zwevend is, anders zou ik niet weten hoe ze de brugcel aangesloten hebben...
Dan zou een enkele batterij op de 2 AC pinnen voldoen...
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Aan de print te zien is deze ontworpen voor een transformator met middenaftakking. Ground is zodoende NIET zwevend.
Je kunt een symmetrische DC voeding gebruiken (+- 10 tot +-16V) of een enkele waar je zelf een symmetrische van maakt (18 tot 32V) (schakeling daarvoor staat op deze site).
+ aansluiten op de plus van de bovenste elco
0 aansluiten op de GND van de input
- aansluiten op de min van de onderste elco
Brugcel mag je weg laten
Dat klinkt opzich wel logisch ja.
Nu heb ik nog een versterktje gevonden en is het hierbij hetzelfde verhaaltje om hem op batterijen te laten werken??
Het betreft een TDA8920B chip.
Of kan ik deze makkelijker draagbaar maken??
De voeding gaat namelijk ook hier eerst door een brug en dan twee grote elco's.
Tot nu toe reuze bedankt voor de reacties. Heb echt zin om aan mn projectje te beginnen:):)
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Zoek nou gewoon een versterkertje dat op 12V DC draait. Ik zie hier ook weer 2 elcos, en dat ruikt toch weer naar een symetrische voeding zeker? Ook weer 3 aansluitingen op het blokje...