Hallo,

Ik heb onlangs een Sansui AU-555 voor 5,00 euro op de kop kunnen tikken. Uiteraard kon hij voor 5,00 euro niet werken, maar ik wou het er toch op gokken.
Inderdaad werkt de versterker niet, althans op alle normale kanalen (aux1, aux2, tape, etc.). Hij werkt echter wel op de main input. Deze input versterkt slechts. Dit betekent dan ook dat er op de versterker zelf niets te regelen valt (volume, bass, treble, etc.).
Toch klinkt de versterker echt goed en lijkt het me wel de moeite waard om het eens te gaan proberen te repareren. Nu kom ik zelf niet veel verder dan alle glaszekeringen nakijken. De versterker ziet er ook behoorlijk intimiderend uit om alles door te gaan meten.

Mijn vragen zijn concreet:

-Weet iemand wat het probleem kan zijn waarom alle overige kanalen niet werken?
-Is de main input bedoelt om de versterker als pre-amp te gebruiken? De functie is me anders nog niet echt duidelijk.

Alvast bedankt!

Main input is de ingang naar de eindversterker.

Zit er toevallig ook een pre-amp output op? Dan krijg je de versterker waarschijnlijk prima werkend als je een brugje legt tussen de pre-amp out en de main in :-) . Of gebruik een tulp-tulp kabeltje.

Een veel voorkomend iets, dus met wat geluk heb je een prima versterker op de kop getikt. Als je er niet uitkomt, maak dan even een foto van de achterkant, weten we het zo.

O ja, editje, de functie is bedoeld om er bijvoorbeeld een equalizer tussen te hangen. Of whatever, voor een apparaat dat het signaal processed tussen pre- en power amp.

Nogmaals edit, heb intussen wat info gevonden over deze AU555. En jawel, kabeltje leggen tussen pre-out en main in. werkt ie geheid naar behoren!!

Zie hier:

http://www.classicsansui.net/images/Literature/Integrated%20Amplifiers/AU-TU-555/AU-TU-555%203.jpg

[Bericht gewijzigd door Roy B op (24%)]

Roy heeft helemaal gelijk.
Zie ook onderstaande foto voor een voorbeeld van het brugje. Je kan hiervoor een normaal tulp kabeltje gebruiken.

http://www.realsound.se/realsoundaudio/audio_amplifiers/SANSUI%20AU-55…

Een 555 voor 5 euro, het heeft zo moeten wezen haha! In ieder geval een leuke prijs voor een dergelijk apparaat. Op marktplaats betaal je al snel het 20 voudige voor hetzelfde apparaat. Of dit het waard is is een tweede natuurlijk :)

Laat maar weten of het gelukt is!

Hoi Roy B en Piet Elektro,

Super bedankt voor jullie advies! Hij staat hier nu kraakhelder te draaien en klinkt super. Zelfs de potmeters hoef ik niet schoon te maken. Ik ben er erg blij mee!

Nogmaals bedankt! en dit topic kan gesloten worden (voor zover jullie daar aan doen).

Ha ik zie dat Roy zijn post nog bewerkt heeft, maar we zaten wel op één lijn :)
Goed te horen dat de versterker weer naar behoren werkt. Veel plezier ermee!

Waarschijnlijk hebben we gelijktijdig zitten posten :-)

Ook blij dat de versterker werkt!
Je zult er heel wat plezier aan hebben.

Op 15 oktober 2011 18:08:18 schreef Bohemian:
Hij staat hier nu kraakhelder te draaien en klinkt super.

Geen ruis? Ik heb er zelf lang geleden eentje naar de kringloopwinkel gedaan omdat ik 'm erg vond ruisen.

Heb nog wel de TU-555 bewaard omdat deze er bijzonder uitziet.

De ruis verschilt per ingang. De aux2 ingang ruist inderdaad bij mijn versterker ook. De aux1 klinkt echter wel kraakhelder. Ik ga ervanuit dat de ruis zo maar eens kan verdwijnen als ik de boel van binnen eens goed schoon maak...

Heb zelf aardig wat apparatuur uit deze periode (Quad 33, 303, 44, etc) en ik heb gewoonweg preventief alle elco's vervangen.
Vaak hebben die oudere versterkers ook een ingangsgevoeligheid van rondom de 100mV, waardoor het met aansluiten van een cd speler wel wat kritisch is. Maar kwa ruis zou dat moeten meevallen.

Kijk eens goed naar de voeding van de voorversterker, misschien is hier nog wel iets aan te modificeren zodat het ruisniveau iets minder wordt.
Mijn Quad 33 stamt uit 1972 en kwa signaal/ruis zit deze rond de 100dB, en 80dB volumeregelaar vol open. Dus dat stoort me totaal niet.

De Sansui is een mooie amp, maar een beetje revisie kan wel helpen.

Ik was zelf een wat latere Sansui gewend die perfect klonk.
Vandaar dat ik de AU-555 vond tegenvallen en dat meteen de ruis opviel.

Een revisie om van de ruis af te komen heb ik overwogen, maar het leek me te veel werk. Verder heb ik ook niet de apparatuur en kennis om zo'n versterker definitief van zijn ruis af te helpen.

Het voordeel van de Quad apparatuur is dat er een hoop info over te vinden is. Zo heb ik de 33 en 303 "omgebouwd" volgens het artikel dat ooit in HVT is verschenen.

De kleine modificaties aan de Quad 44 heb ik weer voor een deel van het internet afgeplukt. Je moet natuurlijk opletten met al die internetverhalen. Niet alles klopt, dus je moet goed kunnen filteren.

Misschien is er over de Sansui ook wel wat te vinden, maar door het vervangen van wat elco's, die intussen toch al een jaartje of 40 oud zijn, kun je, denk ik al wat verbetering horen.