Nog meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Had het eigenlijk 'frontpanel' of 'frontpaneel' moeten zijn? Misschien wat lijntjes van de b wegetsen, zodat het een (deels over-etste) e lijkt?

If you want to succeed, double your failure rate.

Niks meer weg etsen, ik ben het al aan het bestukken.
En het had "paneel"moeten zijn.

Ik heb besloten om het lekker te laten staan :P
Ik hoor het straks wel: "ohh, bekend paneeltje"

fred101

Golden Member

Een domme fout: weerstanden in raco kastjes bewaren zonder dat je ze vast schroeft aan de muur en dan je huis laten schilderen waarbij de schilder niet verteld dat hij bij het schilderen van het raam ernaast dat kastje heeft omgegooid waarbij de inhoud over de vloer is gegaan en de inhoud er weer willekeurig is ingepropt. Gemiddeld 50 tot 100 weerstanden per waarde en zo'n 50 laatjes. :-( :-(

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Wie was er dan fout? Jij omdat je hem niet had vast geschroefd of de schilder omdat hij het kastje heeft omgegooid? Ik zou toch wel even contact met hem opnemen... en het is zowizo niet netjes van de schilder om het helemaal niet te melden!

[Bericht gewijzigd door MAH op zaterdag 5 november 2011 20:32:46 (19%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Pfrt, je verandert er niks meer an, en je verkloot alleen de relatie met je schilder. Het beste wat je doet is voor-ie ergens aan 't werk gaat die ruimte 'schilder-proof' maken. Vindt hij prettig want hij kan gewoon doorwerken zonder gedoe, en is voor fred ook prettig want hij weet zeker dat z'n spullen OK blijven.

Sowieso had ik van te voren de spulen weggehaald de meeste normale mensen :P hebben geen tot helemaal niks met dit soort prularia.

Die zeggen alleen maar wat is dat voor meuk .

Die zien de waarde en de moeite niet als je dit moet uitzoeken .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 5 november 2011 20:44:19 schreef alex278:
Pfrt, je verandert er niks meer an, en je verkloot alleen de relatie met je schilder. Het beste wat je doet is voor-ie ergens aan 't werk gaat die ruimte 'schilder-proof' maken. Vindt hij prettig want hij kan gewoon doorwerken zonder gedoe, en is voor fred ook prettig want hij weet zeker dat z'n spullen OK blijven.

fred zn hok schilderproof, hehehehehe, dat wil ik zien

Op 5 november 2011 21:07:23 schreef Riktw:
[...]
fred zn hok schilderproof, hehehehehe, dat wil ik zien

dat is heel makkelijk! er is maar 1 klein raampje, verder is er toch geen muur zichtbaar die geschilderd moet worden. Dus deur op slot en schilder alleen de buitenkant maar.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 5 november 2011 19:43:33 schreef fred101:
Gemiddeld 50 tot 100 weerstanden per waarde en zo'n 50 laatjes. :-( :-(

Niet om mee te lachen, als het jezelf overkomt.
Maar misschien een goede reden om een handige weerstandsmeter aan je verzameling toe te voegen?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Oh, als 't mij zou overkomen zou ik ook balen. Zeker met 1%-weerstanden of SMD-spul (dat laatste kun je dan net zo goed meteen wegkeilen, want sorteren gaat je echt veel te veel tijd kosten vs de kosten).

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/03/duthouders576.jpg
Ik prik de meest rechtse adapter op mijn multimeter. Dat is het zelfde idee. Ik weet dat hij het niet expres heeft gedaan maar ik was net gewoon even vreselijk over de zeik. (heb al twee weken griep en dit werd gewoon even te veel)

Het huis werd aan de buitenkant geschilderd, niet binnen ! Met schuren heeft hij waarschijnlijk gedacht dat al die stopcontacten wel handig waren en dus het raam open gemaakt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lucky Luke

Golden Member

Het blijft gewoon een rotklusje om dat netjes opnieuw uit te soldrteren, met welk hulpmiddel dan ook. Als ik dat als schilder moest doen gooide ik de hele boel in de lichtbruine verf en dan overal 1 zwart randje om. Huppetee, alles 0 ohm. Weg van de minste weerstand. Maarja, daar heb je dus niks aan.

Bij SMDtjes-op-strip heb je het probleem wat minder, wel waarde achterop de strip schrijven en die dingen passen natuurlijk niet op een bruikbare manier in een breadboard.

TTH kun je natuurlijk ook op strip laten zitten maar die strips willen nogal 's gaan verkleven.

Nouja, zuur. succes met sorteren... Die schilder kán dat waarschijnlijk niet eens. (Nouja, hij kan het vast leren, maar hij zal er weinig zin in hebben, eerder nog koopt 'ie een nieuw weerstandenassortiment bij Conrad.)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zaterdag 5 november 2011 22:22:53 (13%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@lucky luke: als je ze op de strip laat zitten. Die strook folie achter die strips willen nog wel eens wat verder afscheuren dan je gewild had. Ik heb al m'n SMD-spul in zo'n doos zitten, waar zo'n 100-130 kleine cuvetjes in zitten.

Werkt prima, maar als al die cuvetjes openbreken ben je natuurlijk wel de pineut.

High met Henk

Special Member

ik heb die assorti van SMD shop in 0603..

das helemaal leuk als dat door elkaar gaat..

EDIT: Alex die heb ik bij werkgever ok gehad, ik vond die dingen niet makkelijk open gaan. Beetje geklooi, maar die van SMD shop is weer lastiger om er 1 uit te halen.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 5 november 2011 22:37:23 (49%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@henk: Heb je 't over dezelfde? Zijn vierkante buisjes, met een vierkant 'kapje' wat er over heen schuift. Heb geen probleem om die dingen open te maken. Wat wel een beetje lastig is, is dat je maar iets van 5x5 mm hebt om tekst op te schrijven -- dus je moet een hele fijne stift pakken en duidelijk onderscheidbare letters hebben (2n2, 22p, 220n..)

@alex278: die heb ik ook, werkt ideaal voor SMD componenten, zolang je niet teveel gelijke onderdelen hebt. Voor weerstanden, condensators, transistors en ander klein grut is het prima, maar voor relatief grote SMD IC's is het wat lastiger.

Voor de duidelijkheid: het is dus een doos met schuimplastic erin, met uitsparingen waar je kleine vierkante buisjes inzet. Elk buisje heeft een soort dopje dat er vrij gemakkelijk vanaf gaat. Je kunt dus het buisje dat je nodig hebt eruit pakken en voorzichtig het benodigde aantal onderdelen eruit halen, zonder gepriegel met een pincet o.i.d. Wel oppassen dat je het dopje weer op het juiste buisje doet, anders gaat het helemaal mis.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 6 november 2011 02:57:06 schreef SparkyGSX:
Wel oppassen dat je het dopje weer op het juiste buisje doet, anders gaat het helemaal mis.

Dit staat in het onderwerp ".....domme fouten", vertel... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

de containers op zich gaan wel open, maar als je de hele doos vol hebt kun je slecht bij de randjes om ze open te maken

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Deze zijn ook vrij prima! En met SMD wil je toch wel een pincet gebruiken.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
fred101

Golden Member

Nu nog een broodtrommeltje vol weerstanden die op de grond lagen ( onder scoop en CT kar, onder probes/ connectors kar enz.
Om dit te sorteren heb ik een grote grondplaatt ( 50x50 cm ) van lego gepakt en er met lego een vakverdeling op gemaakt met net zo veel vakjes als laatjes. Iemand had dat in show your projects en keer gemaakt van hout. Dat vond ik wat te veel werk. ;-) maar het idee was goed.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hugo Welther

Moderator

De 32e pagina in deel 2 alweer.
Gaan we hier KLIK verder.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zondag 6 november 2011 19:50:16 (16%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dit topic is gesloten