Goed... dommefout -> ontwerptip.....
Ik heb een batterijgevoedde G-logger. Volgens metingen gebruikt hij ongeveer 10-15 (het schommelt volgens m'n multimeter, zal wel komen dat de SD kaart zo nu en dan een groter deel van de gespecificeerde 100mA trekt).
Om dat te reduceren heb ik getest hoe het met een DCDC converter gaat. Ik heb er drie verschillende (twee van sure electronics, 1 van Hobbyking) geprobeerd. Het verbruik wordt dan ongeveer 20-25mA (bij 8.4V!). Duidelijk meer!
Een 7805 er tussen is dan efficienter.
Na enig nadenken (geforceerd doordat ik geen 7805 kon vinden) bedacht ik me dat de ik al een lm1117-3.3 er op heb zitten die ook van 8.4V makkelijk 3.3 kan maken bij 10-15mA. Maar ja, de 5V van de FTDI232R hangt ook aan de ingang van de LM1117. Dus dat doorgekrast. Verbruik gemeten: 40-45mA!!!
Ohja. Bijkomend probleem: De FTDI trekt dan onder andere de pin laag die aan de reset van de atmega168 hangt, kortom: lastig.....
Toen gedacht dat ik de ftdi had losgehaald omdat ie zo geen stroom zou trekken. Dus de FTDI maar weer teruggezet.
Ter verficatie gemeten: verbruik inderdaad weer 10-15mA.
Even later realiseerde ik me: Ooops. Nu staat er 8.4V op de 5V ingang van de FTDI. Dat was ook de reden dat ik initieel had bedacht dat ie los moest.
Toen diep gaan nadenken of ik het al getest had met die 8.4V op de FTDI. Antwoord: Ja. Dus dan zal ik de ftdi wel opgeblazen hebben. Hmm. Nee, die heb ik ook al gebruikt sindsdien. Hmmm.
So far de domme fouten.
Dan nu dus de ontwerptip: Ondanks dat er door FTDI een "absolute maximum rating" van 5.25V voor de VCC wordt opgegeven kan de (ehmm... MIJN) FT232R gewoon tegen ruim 8V op z'n 5V VCC.
Achteraf bedenk ik me dat aan de 5V ingang van de FT232R gewoon alleen maar de 3.3V regulator hangt. Best een kansje dat dat ding gewoon een pass-transistor er in heeft zitten die makkelijk 10V op z'n ingang kan hebben. Door de externe LM1117 hoeft ie ook niet meer vermogen te dissipieren om de 3.3V aan te maken. (specs zeggen 50mA * 1.95V = 97mW, het max op 8.4V input kan best 97mW/ 5.1V = 19mA zijn).