hallo co ers
hoe kan ik het verschil meten tussen een lineare potmeter
en een logaritmse potmeter van dezelfde waarde ?
groeten en alvast bedankt
Op de helft zetten, en de helften met de ohmmeter opmeten.
Zijn ze (nagenoeg) gelijk, dan is hij LIN, anders LOG.
Staat er trouwens een letter na de weerstandswaarde? Meestal is A logaritmisch, B lineair.
Bijv.: 250 Ω B (lineair) of 100 kΩ A (logaritmisch)
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Ik heb hier een paar radiohm liggen en daar is A lineair en B logarithmisch. Maar ik heb ook een paar uitgesoldeerde exoten en daar is B lineair. (Wat een bende)
Meten dus.
Tjee, dat helpt dan inderdaad niet. A=log en B=lin is bij ALPS (en wie daarop wil lijken
).
Nu ja, meten is ook een peuleschil.
Ik heb zelf nog een tijdje geleden een volume-potmeter uitgesoldeerd die niet goed werkte. En die leek anti-logarithmisch te werken.
Nou ja, alle gewone volumeregelaars regelen in feite exponentioneel: de uitgangsspanning is een macht met de draaihoek in de exponent.
We noemen het alleen logaritmisch: de draaihoek is een logaritme van de uitgangsspanning.
Of bedoel je gewoon dat de draairichting omgekeerd was?
De draai richting zal het wel zijn. Volgens mij zie je dat vaak op parametrische EQ regelingen (van bijvoorbeeld mengtafels)
@FET, je hebt daar een punt.
Zou de naam logaritmisch potmeter in dit geval zijn oorspong kunnen vinden in wat het compenseert, zijnde het logaritmisch gedrag van het oor?
groeten
Kris
Ik heb altijd geleerd dat de karakteristiek van een (traditionele) volumepotmeter dient om de niet-lineaire gevoeligheid van het menselijk gehoor te compenseren, dusdanig dat bij verdraaien van de potmeter een gehoormatig gelijkmatig verloop ontstaat en dat het effectieve regelbereik niet alleen aan de rand van de potmeter zit.
Je had ook nog potmeters met een extra aftakking waar een extra RC-combinatie aan kon; dat was om fysiologische sterkteregeling (contour / loudness) te krijgen.
Dat klopt allemaal wel. Het oor reageert ongeveer logaritmisch, en de volumeregelaar is zo gemaakt dat bij gelijke hoekverdraaiingen, de logaritme van de uitgangsspanning ook met gelijke hoeveelheden toeneemt.
Tenminste, in theorie. Goedkope volumeregelaars benaderen de karakteristiek met twee lijnen - hun weerstandsbaan bestaat uit twee stukken, elk lineair, op elkaar aansluitend. Het tweede stuk loopt dan steiler dan het eerste.
Dat niet iedereen dat weet bewijst dat het vaak redelijk werkt.