http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/06/Vref1cutecom.png
Dat is dan wel niet via de 2000 software maar hij doet daarin het zelfde als op dit plaatje. Twee digits erbij.

Gisteren een uur staan loggen met voorschreidend grafiekje, ik stop de meting, weg grafiek. Dan loggen naar file, error ivm time out handshake ofzo en lege file. Dus nog even finetunen.
Ze hebben het ook over labview ofzo maar dat stond niet op de CD. Verder kan ik wel de hele meter bedienen (moest wel de software in XP compatibiliteits modus laten draaien)

Jojo, ik heb bij hardware instelling het muis deel uitgeschakeld.

Alvast even een sneak preview van de verbouwing in m'n hok.

http://www.imgdumper.nl/uploads4/4ebafcd327865/4ebafcd327477-100_6646.thumb.jpg
De rare kastjes boven de tafel gaan weg en worden vervangen door keukenkastjes van 92cm hoog. Onder die kastjes komt dan ook nog een verlichting: TL buis of LED strip.
Voor de kabelgoot rechts ben ik nog op zoek naar stopcontacten. Spijtig genoeg is Legrand zo vriendelijk geweest om dit model uit te faseren... (Dit stuk hangt er al enkele jaren)

http://www.imgdumper.nl/uploads4/4ebafcda13aae/4ebafcda136c7-100_6647.thumb.jpg
Dit kon uiteraard niet meer ontbreken! Met 1 druk op de knop worden alle "gevoelige" stopcontacten uitgeschakeld.
Ik ben nog een beetje aan het uitzoeken waar ik wat wil zetten, da's namelijk het moeilijkste...

Op 9 november 2011 23:27:32 schreef Stijn S:
Alvast even een sneak preview van de verbouwing in m'n hok.

[afbeelding]
Met 1 druk op de knop worden alle "gevoelige" stopcontacten uitgeschakeld.
Ik ben nog een beetje aan het uitzoeken waar ik wat wil zetten, da's namelijk het moeilijkste...

Binnen handbereik van je werkplek of bij de deur waar je langs naar buiten vlucht als de onderdelen je om de oren vliegen. :p

Nee, achter het onderdelen rekje :P

je kunt daar natuurlijk een ros tegen geven en hopen dat die op je noodstop terecht komt.

Mooi, die noodstop !
Hoe heb jij dat geschakeld?
Ik ben namelijk met hetzelfde bezig en denk alles rond mijn werkplek uit te schakelen, behalve de hoofdverlichting van de ruimte.
Die noodstopschakelaar, die ik heb kan echter maar 4A aan...

Met een relais, zo heb ik het hier ook geregeld, simpele start-stop met de noodstop contacten in serie.

Zo heb ik het hier ook zitten met het idee er ooit nog eens een noodstop tussen te bouwen, alleen is dat natuurlijk nooit gebeurt :P

Er liggen hier nog *ergens* een paar van die grote paddenstoelen waar je eigenlijk amper naast kunt rammen daarvoor.

[Bericht gewijzigd door Sine op (20%)]

Deze noodstop mag ook maar 3A schakelen. Daarom schakelt hij de spoelspanning van een relais. Nog beter zou zijn om een overnamecontact te gebruiken hier achter. Noodstop = relais uit en om het terug op te zetten moet je dan nog een 2e handeling verrichten.
Onderaan het kastje is nog een gat vrij, hier komt waarschijnlijk nog ooit een "power up" knop.
Moet alleen nog ergens een DIN rail relais scoren. Iemand nog eentje op overschot? Liefst spoelspanning=230V :)

Het onderdelenkastje blijft er uiteraard niet voor staan, dat komt ook nog ooit tegen de muur. Het staat daar omdat ik snel wat onderdelen moest hebben... :)

Ja, mijn 'probleem' is om een en ander zo min mogelijk stroom te laten gebruiken. Ik ben dus op zoek naar een relais dat zo min mogelijk verbruikt, maar wel fail-safe is.

het spul staat hier ook niet continu aan, ik schakel daarmee bijna de hele werkbank spanningsloos, behalve een stekkerdoos waar apparatuur op ziet die van prik voorzien moet blijven.

Dus het verbruik van dat relais lig ik niet zo heel wakker van ( iets van 2W in mijn geval, een uit de kluiten gewassen hulprelais ( 10A 440V ))

http://www.bengshop.nl/images/picture1/11986854.jpg

Geen problemen met 'kleven'? Daar waarschuwde plankgas me laatst voor.
2W is inderdaad niet veel. Een contactor/magneetschakelaar gebruikt heel wat meer stroom, vandaar.

Als je bang bent voor kleven, dan neem je toch ook nog een tweede relais waarvan de contacten de te beveiligen spanningsrail kortsluiten op het moment dat je op de noodknop gedrukt hebt?

Kleven ?

Dat relais zit er al jaren, en inderdaad, als je op zeker wilt gaan maak je er iets korstluitends in, of je zet er twee in serie.

Maar ook een niet te zware contactor zuipt geen gruwelijk vermogen, bij het aantrekken misschien, maar daarna is het een erg reactieve belasting.

[Bericht gewijzigd door Sine op (52%)]

'k Ga het eens uitpluizen.... Voor zover bedankt voor de tips.

je kunt het noodrelais ook met het nc contact aansluiten , dus de noodstop inslaan zet er juist spanning op en dan valt alles af achter het relais. kost geen stroom ...

Zou kunnen, als ik het via een andere groep laat schakelen, alleen als die groep dan uitvalt, staat gelijk de hele werkplek weer onder spanning... Niet helemaal fail-safe dus !

Met een solid state relais kun je ook veel besparen op de spoelstroom.
En je hebt niet te maken met mechanische contacten.

't nadeel van ss relais is dat ze nogal prijzig zijn....
heb er hier zelf 3 of 4 liggen maar dat voel je wel in je portomonee :S

een solid state relais is niet geschikt, deze is niet geheel spanningsloos in de uit stand.

je kunt met het relais in nc contact ook een schakeling maken dat het met terugkomen van de spanning voor de spoel niet inkomt zonder een contact in te drukken eerst.

maar je kunt het moelijk helemaal verbruiksloos maken als het ook nog goed moet werken , en zo nauw komt het niet als je ook nog een pc uit 2001 gebruikt , buitenlampen met alleen een ldr erop die stby 3 watt doet ,en een oud huis bewoont wat ook veel energie kost om warm te houden... :)

Ja testman, maar al die kleine dingetjes lopen samen best op en aagezien we een FORSE bijbetaling hebben moeten doen, ga ik net als Appie, op de kleintjes letten.
Als ik ga tellen wat er allemaal ongemerkt staat te stoken.
Al die halaogeen- en LED-lampjes met een stekertrafo en meer van dat soort dingen. Ik heb één buitenlamp van 18W (SOX), die een fotocel in z'n ballast heeft en verder allamaal LEDs in de zelfde kleur (490 nm), die bovendien nog gezamenlijk op een schakelklok (die ook gebruikt) staan. En wat dacht je van modem en routers, de scannrervoeding.... en dan heb ik nog niet eens een NAS. Uitzetten van die modem heeft geen zin, moet ik een half uur wachten tot ik een internetverbinding heb :(
M'n PC is van 2008, dus best redelijk en schakelt alle peripherals, behalve modem en router af (middels een USB relais op de USB bus).
Tandenborstels, scheerapparaat accu boormachine, tja als je ze niet aan laat is je accu leeg als je hem nodig hebt. M'n UPS-en heb ik er al uit gegeooid !

Van dat solidstate relais wist ik. Is bovendien niet dubbelpolig.

@Hobbyknutselaar: Ik heb dat SST relais voor m'n peripherals in Hong-Kong gekocht foor €7,50 incl verzending. Het werkt perfect (NIet alle China-ware is porcelein of brol).

een solid state relais is niet geschikt, deze is niet geheel spanningsloos in de uit stand.

Je bedoeld hiermee de spanning over de contacten?
Dus, als je de noodstop indrukt, blijft er nog restspanning op de installatie staan?

Yep, een halfgeleider haalt nooit en te nimmer ∞Ω.
Bovendien zit je altijd met een aangesloten nulleider, wat ook niet mag.

@ testman @ Tidak Ada Een solid-state relais kan prima, zolang je die maar vóór de scheidingstransformator zet.

ik meen dat het een noodrelais moet worden , dus dan valt een solid state al af omdat deze ook de 230v rechtstreeks schakelt.

de modem staat hier ook altijd aan , maar alles op pc gebied zit achter de ups , die schakel ik uit als ik weg ben.

de 12v systeemlader was het ergste ding hier , stond een 40watt te verstoken omdat de 82 labvoeding waar het ding van gebouwd is minimaal 7volt verschil in de in en uitgang nodig heeft .dus voor 400ma in de nacht veel stroom trekt. nu schakelt de lader om met de pc uitzetten naar een omgebouwde smps voeding die precies 13,8v is en niks extra verstookt.

maar de kachel is nog niet aan geweest sinds april :)

let eens op de evt antieke vriezer , cv ketel met zo'n knopje voor de pomp continu te laten draaien wat in staat , vaatwasser op 60 graden borden programma , ipv 70graden pannenprogramma enz enz.

Op 10 november 2011 19:22:53 schreef testman:
ik meen dat het een noodrelais moet worden , dus dan valt een solid state al af omdat deze ook de 230v rechtstreeks schakelt.

Onzin, zie mijn vorige antwoord.