Er is op dit forum al het een en ander geschreven over een centraal aardpunt in de badkamer.
Maar wat ik daarin mis is hoe je dit praktisch aanlegt. Wat de elektrische bedoeling is, dat snap ik wel, maar hoe het geinstalleerd wordt, daar heb ik nog wat vragen bij.
Bijvoorbeeld:
-Is het centraal aardpunt een blokje wat los op de muur zit, of zit dat in een doos? En als het in een doos zit, zijn er dan speciale dozen in de handel waar dit blokje al in zit of moet je zelf maar wat bij elkaar verzinnen? En waar monteer je dat dan bij voorkeur?
- De bedrading naar het CAP, loopt die in het zicht, of zit die in buizen zoals de normale elektrische bedrading? En mag je daar gewone 2,5mm2 groen/geel voor gebruiken?
-Aansluiting aan koperen waterleiding, hoe maak je die? Vaak zitten die buizen in het stucwerk of achter de tegels, hoe kom je daar bij? En als die verbinding eenmaal is gemaakt, mag je dat dan weer gewoon dichttegelen?
-Als de waterleidingen in kunststof zijn aangelegd, moet je dan de muurplaten aarden? En zoja, hoe doe je dat dan, want ik heb nog nooit muurplaten met een aardaansluiting gezien.
Kortom, ik zou graag wat respons krijgen van ervaringsdeskundigen. Het mooiste zou het zijn als daar wat foto's bij zitten van gebouwde installaties.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je kunt het aardrailtje meestal wel in een normale inbouw doos kwijt
Neem wel een 50 mm diepe. Er zijn ook iets grotere inbouwdozen in de handel, voor Perilex. Een kabellasdoos kun je er ook voor gebruiken.
Leidingen mogen wel op de muur, maar fraai is het niet.
Meestal door een gewoon elektra 16 mm buisje.
Neem minimaal 6 qmm! Je neemt en massief blank vertint koperdraad voor.
Dus NIET geisoleerd.
Er zijn tal van klemmen en hulpstukken in de handel.
Je mag het allemaal wegwerken, maar moet nadien kontroleerbaar zijn!!
Je kunt je muurplaat aarden door een draad onder een van de bevestigingsschroeven te monteren, oogje aan buigen eventueel er een ringetje tussen, beetje kreatief, en er kan van alles.
Ook bij kunststof meerlaags-leidingen moet je aarden, alleen als de leiding volledig van kunststof is, dan mag je het achterwege laten.
Je mag ook de verbindingen en het CAP in de naast gelegen ruimte maken, maar dan wel zo dicht mogelijk tegen de douchemuur aan. Soms heb je een rommelhok (kopschot)of cv ruimte, een kast oid. achter een muur, kun je het mooi wegwerken.
Maar het moet kontroleerbaar en inspecteerbaar blijven!
Op 15 december 2011 14:56:46 schreef Toeternietoe:
Je mag het allemaal wegwerken, maar moet nadien kontroleerbaar zijn!!
dat is nou een van de punten waar ik mee zit. Als je een aardleiding aan een waterleidingbuis of muurplaat klemt en je tegelt vervolgens de hele zaak weer dicht, hoe kan je het dan nog controleren zonder hakwerk?
En hoe laat je die draad dan verder lopen? In een buis? Maar die pleister je dan toch ook dicht, of mag dat?
Een draad met een oogje onder de bevestigingsschroef van een muurplaat, dat vind ik eerlijk gezegd niet zo'n betrouwbare verbinding. Bestaat daar niks beters voor?
Aardleiding vanuit cap met een buis naar de plaats waar hij op de waterleiding zit. (bij mij steekt er onder de wasbak 1 cm buis uit de muur) Het aardnet zit in het beton weggewerkt. En op het doosje kan een blindplaatje
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als je de aarddraden los achter de tegels doorlegt , dan moet de diameter minimaal 6mm2 per draad zijn . lopen de draden door buizen heen dan mag 4mm ook gebruikt worden. het cappunt zelf moest vroeger een eigen 6mm2 naar de meterkast hebben die op de aardrail uitkwam. dit hoeft niet meer , nu is het genoeg om het cap punt aan te sluiten op de groep van de badkamer met een 2,5mm2 .
er dient ook een aardmat aanwezig te zijn in de vloer onder de douche . het cappunt zelf zit ook vaker onder de wasbak in een inbouwdoos.
Toch nog even wat concrete vragen naar boven halen die nog niet beantwoord zijn.
-als je een aarddraad met een buisklem aan de waterleiding verbindt, mag je dat dan weer dichttegelen?
- Als de waterleidingen in kunststof zijn gelegd, hoe bevestig je dan de aardraad aan de muurplaat, anders dan met een oogje onder de bevestigingsschroef?
Als het echt nodig is om in zo'n geval de muurplaat te aarden, dan zou je verwachten dat er muurplaten in de handel zijn met een deftige aansluitmogelijkheid.
Bij een zoektocht op internet kom ik meerdere forums tegen waar over dit onderwerp wordt gesproken. Maar nergens wordt concreet uitgelegd hoe een en ander er praktisch uitziet.
Het dichtstbij komt nog dit filmpje op youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=QCqKZxSNs9A
Maar ook daar duiken weer vragen op.
Tussen sec. 25 en 30 wordt aangegeven hoe een zwaluwstaartplaat wordt geaard. Het lijkt er op de de aarddraad met een paar stukjes gaatjesband tegen de plaat wordt gefrommeld. De camera blijft er te kort op rusten om duidelijk te laten zien hoe de elektrische verbinding wordt gemaakt.
Tussen 1.40 en 1.44 komen watertoevoer en afvoer in beeld. Aarding aan de afvoer? Is die dan niet van kunststof?
En waarom alleen een draad aan de koudwateraansluiting? Aan de warme kant is geen draad te zien. Verder komt die draad uit de wandbeplating, maar nergens is te zien waar hij aan vast zit en hoe hij vast zit.
De aarding van de badkuip en de douchegoot komen wel duidelijk in beeld, maar daar bestaat dan ook standaard aansluitmateriaal voor.
Omstreeks 1.47 gaat het over de aarding van de verwarmingsleiding. Zo te zien een kunststof leiding. Maar hoe krijg je daar in vredesnaam een aarddraad aan vast? Niet te zien.
Bij 3.01 is bij het doormeten een radiatoraansluiting in beeld, maar net niet ver genoeg om te zien hoe de aarddraad vast zit.
Kortom, dit filmje bevat een heleboel gemiste kansen.
Aangezien er weinig respons komt neem ik aan dat de expertise van de deelnemers hier op andere terreinen ligt.
Daarom denk ik dat ik maar eens andere manieren ga proberen om an de gewenste informatie te komen. B.v. mezelf binnen praten op een bouwterrein om te zien hoe het er in de praktijk uitziet.
Als uitsmijter nog een voorbeeld wat ik afgelopen zomer heb gefotografeerd in een vakantiehuisje. Foto radiatoraarding.
Iedereen die de hier gebruikte CV-montagetechniek kent zal beseffen dat alleen de pershuls is geaard. Als de radiator zelf aan aarde ligt is dat hooguit dom toeval. Ik hoop niet dat dit het normale niveau van badkameraarding is.
testman
er zijn speciale klemmen die om een moer ( van de kraan )passen van een badkamerradiator . zien eruit als een c .
verder is alles aarden zoals een metalen sierdop om een kunstof leiding geen normale aarding maar eerder de norm voor de ic van een ziekenhuis.
een aardmat zit vaak met een amp verbinder vast aan de 6mm2 aarddraad. de waterleidingen in het geval koper hoeven maar aan 1 leiding te worden geaard , gezien bij de kraan en de cvketel/ boiler de leidingen ook weer bijeen komen.
de aardingen van alle leidingen zijn over het algemeen bereikbaar behalve die van de aardmat . die verbinding is geknepen en de rest is geschroefd dus moet bereikbaar zijn.
de stang van de douchekop hoeft btw ook niet geaard te worden...
Die speciale klemmen had ik inmiddels gevonden. Zijn blijkbaar speciaal ontwikkeld voor designradiatoren.
Voor een paneelradiator geef ik dan toch de voorkeur aan zo'n blokje dat je op de rand van de radiatorplaat klemt.
Uitgaande van het feit dat de meeste designradiatoren in badkamers worden geplaatst zou ik verwachten dat die standaard van een aangelaste aardingslip worden voorzien. Maar wellicht denk ik te rechtlijnig.
Blijft er eigenlijk nog 1 vraag over: wat te doen met muurplaten in het geval van kunststof waterleidingen?
testman
de plaat zit op een muur met een kunstof leiding erdoor , dit is hetzelfde als een haakje voor de handoek op te hangen. en dat ga je ook niet aarden in een gewone badkamer...
Een muurplaat is in mijn beleving toch wat anders dan een haakje. De muurplaat staat via het water in verbinding met andere plaatsen in huis. Weliswaar een matige geleider, maar toch een geleider.
testman
en dat water loopt door een kunstof geleider . dus is er geen contact. met die logica zou je de dochekop ook moeten aarden want die is ook deels van chroom en zit aan een plastic slang.
zelfs de metalen deurkozijnen hoeven niet meer geaard te worden , dat was in de 80's nog wel zo.
voornamelijk radiator, leidingen aan de radiator , waterleidingen , wasbak ( als deze rvs is ) aardmat ,en de evt ijzeren douchebak ook .
alles wat los aan de muur zit zonder dat er geleiders naar de ketel of meterkast lopen hoeven niet geaard te worden.
mocht de aarding van het huis het begeven en de ketel gaat aardsluiting maken dan wordt je toch gefrituurd met douchen tenzij je een aardlek hebt ( wat al 30 jaar verplicht is op een natte groep )