KEF PSW 2000 defect

Gisteravond is plotseling mij KEF PSW 2000 overleden. De hele avond heeft hij het prima gedaan en op een gegeven moment, toen het even stil was, gaf de Sub een lichte "PLOP" en sindsdien is het helemaal stil. Bij het aanzetten gaat het rode lampje branden, en bij het aanzetten van de versterker, wordt het lampje groen (ten teken dat er signaal gedetecteerd is) echter de Sub blijft stil.
Heb vanavond de Sub gedemonteerd en wat dingen gemeten. Ik heb normaal + en - 15V vanaf de voeding. Echter het eind relais klikt niet bij aanzetten (na paar sec) Ik heb de spanning over het relais gemeten, en er staat geen spanning op.
Ik heb veel op Google gezocht maar de meeste topics gaan over "brommende" Sub's, mijn probleem heb ik (nog) niet gevonden.
Inmiddels ook het schema gevonden.

Wie kan me op weg helpen??

Diamon

Golden Member

Post even wat foto's van de printplaat, met name die van de voeding.
Deze subs hebben de vervelende eigenschap om sommige elco's bol te laten staan.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ik vermoed dat ie in protect staat doordat de eindtrap een te grote stroom is gaan afnemen (door welke oorzaak dan ook). Daardoor meet je geen spanning op je relais.

Het ruikt naar een revisiebeurtje (eindtrappen, drivers, elco's etc)

De elco's staan niet bol en ik heb "gewoon" + en - 15V op de voeding staan. Ik heb een externe 12V voedingsbron gebruikt om het relais te testen (parallel over D9)en dan gaat het relais aan/uit.

Krijg helaas geen foto's geupload. Kan ze evt wel mailen

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Tip: meet eerst je eindtrap 's door (als die tenminste uit losse transistoren bestaat)...

Op 7 januari 2012 23:26:44 schreef M-i-c-h-e-l:
Tip: meet eerst je eindtrap 's door (als die tenminste uit losse transistoren bestaat)...

Hoe meet ik die door (losse transistoren).................???

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Er zijn er velen voor je gegaan :-)

Je zult ze eruit moeten solderen, en dan met een multimeter in de diodestand doormeten. Een transistor kun je zien als 2 diodes, geschakeld van basis naar collector, en basis naar emitter. Tenminste, dat geldt voor de npn-versies. De pnp-meet je precies andersom door: van collector naar basis, en van emitter naar basis.

Ook kun je ze ohms doormeten om sluitingen te vinden.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op zondag 8 januari 2012 08:52:36 (14%)

vlakbij de trafo aansluiting op de versterkerprint vindt je een klein elco-tje wat verkleurt zal zijn, deze elco verliest capaciteit.
Verder is deze KEF bij mij bekend om diverse rotte elco's, ook die in het protectie circuit verliezen capaciteit.

Iedereen bedankt voor alle goeie tips, maar kan iemand mij uitleggen waarom het relais niet " om" gaat? Dit heeft in principe toch niets met de eindtrappen te maken, of de elko bij de trafo aansluiting (C52) welke niet is verkleurd?.

Relais kan niet inschakelen door beveiliging circuit voor de woofer.
als er gelijkspanning (dc) op uitgang staat bijvoorbeeld, dit kan voorkomen als er probleem met eindtrap is. meet eerst die transistoren maar eens door.

De c52 condensator is erg verdacht want gaat bijna altijd kapot.

kan ook komen doordat beveiligings circuit zelf een probleem heeft.
inderdaad zijn slechte condensators vaak een oorzaak.

kijk hier maar een op deze website, staat veel goede info voor de psw2000

http://lug.demon.co.uk/kefrepair/?paged=2

Is er ergens een complete lijst met modificaties te vinden? Ik ergens gelezen dat bepaalde transistoren ook moeten worden vervangen voor BD139/140?
Nu ik de boel toch helemaal uitelkaar moet halen, kan ik gelijk maar alle "noodzakelijk" componenten vervangen.
Gelijk ook maar de 7815 en 7819 op een koelplaat monteren, net als R141/142/143/144/148/149. Moeten de 7815/7915 ook electrisch geisoleerd worden van de koelplaat. Ik weet niet meer op de behuizing "nul" of "voeding" is.

Verdere suggesties zijn welkom

bjokal

Golden Member

Ik zou zeggen, lees die site die siebo linkte eens door.

Er staat een pdf met "Amplifier board modifications and upgrades"

Daar staan alle modificaties en tips zo'n beetje wel in.

De 7815 en 7915 zitten ieder al op hun eigen koellichaampje, maar worden erg warm door het ontwerp van de subwoofer.
In de pdf staan ook een aantel tips om warmteontwikkeling te beperken.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Ik heb net Q16/17/18/19 losgesoldeerd en doorgemeten. Ze zijn allemaal goed, ook is er geen sluiting tussen C(ollector)
en E(mittor). Ik ga in ieder geval de modificaties doorvoeren die zijn meegegeven, hoop dat ik daarna weer een werkende Unit heb.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 8 januari 2012 18:08:14 schreef lammerts:
Moeten de 7815/7915 ook electrisch geisoleerd worden van de koelplaat. Ik weet niet meer op de behuizing "nul" of "voeding" is.

Verdere suggesties zijn welkom

De behuizing is altijd verbonden met "aarde" en als het goed is ook met de randaarde van je wandcontactdoos.

Alles wat je op een koelplaat schroeft inderdaad goed isoleren met micaplaatjes en afstandhoudertjes, en ook een beetje warmtegeleidende pasta ertussen (of als je siliconenplaatjes gebruikt: dan is dit isolatie en warmtegeleiding in 1)

Ik bedoelde eigenlijk de behuizing van de 78/7915, de behuizing/koelplaat hiervan is blank, dus als je deze vastschroeft zal die verbonden zijn met de koelplaat (=Massa)

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Dat begreep ik al. Daarom noemde ik ook de "isolatieplaatjes". Die zet je tussen je 7815 en je koelplaat. Dat voorkomt juist ongewenste verbindingen. Vergeet ook de afstandhoudertjes niet.

Dank voor alle reacties en meedenken. Ik ga morgen bij de electronica boer op de hoek de componenten halen en dan terug plaatsen, incl de modificaties (koeling)

Diamon

Golden Member

Voor dat je bepaalde modificaties gaat uitvoeren, zou ik eerst zorgen dat de unit weer werkt. Je kunt beter vanuit een werkende situaties zaken gaan modificeren, dan vanuit een niet werkende situatie.

Heb inmiddels iets van 6 van deze subs onderhanden gehad, en heb er nog 1 liggen (alleen nog de tijd er voor vinden om er mee aan de gang te gaan).

Vanavond alle componenten gehaald:
Q11 en Q13 vervangen door BD139/140 en op koellichaam geplaatst
R144/143 vervangen door 470E en ook op koellichaam geplaatst
C52, C55, C56, C44, C45 vervangen
7815 en 7915 vervangen en op koellichaam geplaatst.
Op het relais 2 zekering houders gemonteerd en deze in serie gezet met R144/143 en aangesloten op de vrij gekomen aansluitingen op het board van R144/143.

Alles gecontroleerd en gemonteerd, vervolgens aangezet en hoorde een lichte brom (uit luidspreker). Na +- 20sec een lichte "plop" en vervolgens werd het stil :-(. Ik kon wel een lichte brandlucht ruiken, maar kan deze niet plaatsen, niets lijkt te zijn "verbrand/opgestookt" Wel gemerkt dat de koelplaat in deze korte tijd al lekker warm was geworden.

na verdere inspectie blijkt de hoofdzekering van 3.15A te zijn gesprongen.........

Iemand een idee?

NOTE: bij nameten blijken nu Q16 en Q18 (2SA1943) eruit te liggen :-(

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Er loopt een dijk van een stroom, da's zeker.

De 2 kapotte torren verraden waar je fout zit.
Die BD's? Zijn dat je eindtorren geworden? zijn die nog goed?

Tip: gebruik voor testen de serieschakeling met de gloeilamp.
Lamp fel = versterker trekt VEEL stroom ('s niet goed)
Lamp zwak = versterker trekt WEINIG stroom ('s veilig)

Die truuk met de zekering die je hebt uitgehaald, gaat dat wel goed?
Je trekt zo volgens mij de protectie uit je versterker, met de kans dat je nog vele malen naar de elektronikaboer kunt lopen...

Michel,

Zou je mij een mail willen sturen zodat ik evt. wat dingen tegen je aan kan houden? mijn mail staat in je profiel, nooit op een forum posten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 11 januari 2012 19:32:01 (9%)

Daimon,

Je schrijft in een van je post's dat je een opamp hebt vervangen die in het regulator circuit zit. Kun je aangeven welke opamp dit is geweest?

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 10 januari 2012 16:39:46 schreef lammerts:
Michel,

Zou je mij een mail willen sturen zodat ik evt. wat dingen tegen je aan kan houden?

Ik wil je met alle plezier een mail sturen, maar als je hier post, kunnen meer mensen meedenken. Ik denk dat Diamon je beter kan helpen, die heeft al vijf dezelfde versterkers gerepareerd.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 11 januari 2012 19:31:10 (3%)

Diamon

Golden Member

Zelf heb ik op onderstaande link erg veel info gehaald voor het repareren van deze subs. Controleer ook de 2 grote weerstanden bij de voeding (die 2 witte van 5W). Deze willen zich graag zelf lossolderen door de hitte.

http://www.avforums.com/forums/subwoofers-tactile-transducers/424577-k…

1 van de opamps in de versterker werd nogal erg snel heet. Daarom deze vervangen en gelijk alle kleine elco's die in dat traject zaten.

http://www.uploadarchief.net/files/download/pcb7915.jpg

Ik zit even met het volgende "probleem"; Volgens het schema en diverse afbeeldingen op het net, moeten de 7915 (u15) en 7815 (u14) geplaatst worden met het koellichaam naar het midden van de printplaat. Volgens mij hebben de 7915 en 7815 de massa aansluiting op de middenpoot zitten. Als je echter de PCB layout napluist, zit de massa van de 7915 (u15) niet in het midden, maar aan de rechterkant (zie 2 omcirkelde items). Nu zijn er volgens mij ook 7915s met de massapoot aan de zijkant. Klopt mijn theorie of zit ik er ver naast? Waarschijnlijk moet ik dan een andere 7915 hebben, de nieuwe heeft massa in het midden volgens mij, geeft dan geen spanning op uitgang, waardoor 2 torren eruit geblazen zijn?