KEF PSW 2000 defect

vlakbij de trafo aansluiting op de versterkerprint vindt je een klein elco-tje wat verkleurt zal zijn, deze elco verliest capaciteit.
Verder is deze KEF bij mij bekend om diverse rotte elco's, ook die in het protectie circuit verliezen capaciteit.

Iedereen bedankt voor alle goeie tips, maar kan iemand mij uitleggen waarom het relais niet " om" gaat? Dit heeft in principe toch niets met de eindtrappen te maken, of de elko bij de trafo aansluiting (C52) welke niet is verkleurd?.

Relais kan niet inschakelen door beveiliging circuit voor de woofer.
als er gelijkspanning (dc) op uitgang staat bijvoorbeeld, dit kan voorkomen als er probleem met eindtrap is. meet eerst die transistoren maar eens door.

De c52 condensator is erg verdacht want gaat bijna altijd kapot.

kan ook komen doordat beveiligings circuit zelf een probleem heeft.
inderdaad zijn slechte condensators vaak een oorzaak.

kijk hier maar een op deze website, staat veel goede info voor de psw2000

http://lug.demon.co.uk/kefrepair/?paged=2

Is er ergens een complete lijst met modificaties te vinden? Ik ergens gelezen dat bepaalde transistoren ook moeten worden vervangen voor BD139/140?
Nu ik de boel toch helemaal uitelkaar moet halen, kan ik gelijk maar alle "noodzakelijk" componenten vervangen.
Gelijk ook maar de 7815 en 7819 op een koelplaat monteren, net als R141/142/143/144/148/149. Moeten de 7815/7915 ook electrisch geisoleerd worden van de koelplaat. Ik weet niet meer op de behuizing "nul" of "voeding" is.

Verdere suggesties zijn welkom

bjokal

Golden Member

Ik zou zeggen, lees die site die siebo linkte eens door.

Er staat een pdf met "Amplifier board modifications and upgrades"

Daar staan alle modificaties en tips zo'n beetje wel in.

De 7815 en 7915 zitten ieder al op hun eigen koellichaampje, maar worden erg warm door het ontwerp van de subwoofer.
In de pdf staan ook een aantel tips om warmteontwikkeling te beperken.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Ik heb net Q16/17/18/19 losgesoldeerd en doorgemeten. Ze zijn allemaal goed, ook is er geen sluiting tussen C(ollector)
en E(mittor). Ik ga in ieder geval de modificaties doorvoeren die zijn meegegeven, hoop dat ik daarna weer een werkende Unit heb.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 8 januari 2012 18:08:14 schreef lammerts:
Moeten de 7815/7915 ook electrisch geisoleerd worden van de koelplaat. Ik weet niet meer op de behuizing "nul" of "voeding" is.

Verdere suggesties zijn welkom

De behuizing is altijd verbonden met "aarde" en als het goed is ook met de randaarde van je wandcontactdoos.

Alles wat je op een koelplaat schroeft inderdaad goed isoleren met micaplaatjes en afstandhoudertjes, en ook een beetje warmtegeleidende pasta ertussen (of als je siliconenplaatjes gebruikt: dan is dit isolatie en warmtegeleiding in 1)

Ik bedoelde eigenlijk de behuizing van de 78/7915, de behuizing/koelplaat hiervan is blank, dus als je deze vastschroeft zal die verbonden zijn met de koelplaat (=Massa)

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Dat begreep ik al. Daarom noemde ik ook de "isolatieplaatjes". Die zet je tussen je 7815 en je koelplaat. Dat voorkomt juist ongewenste verbindingen. Vergeet ook de afstandhoudertjes niet.

Dank voor alle reacties en meedenken. Ik ga morgen bij de electronica boer op de hoek de componenten halen en dan terug plaatsen, incl de modificaties (koeling)

Diamon

Golden Member

Voor dat je bepaalde modificaties gaat uitvoeren, zou ik eerst zorgen dat de unit weer werkt. Je kunt beter vanuit een werkende situaties zaken gaan modificeren, dan vanuit een niet werkende situatie.

Heb inmiddels iets van 6 van deze subs onderhanden gehad, en heb er nog 1 liggen (alleen nog de tijd er voor vinden om er mee aan de gang te gaan).

Vanavond alle componenten gehaald:
Q11 en Q13 vervangen door BD139/140 en op koellichaam geplaatst
R144/143 vervangen door 470E en ook op koellichaam geplaatst
C52, C55, C56, C44, C45 vervangen
7815 en 7915 vervangen en op koellichaam geplaatst.
Op het relais 2 zekering houders gemonteerd en deze in serie gezet met R144/143 en aangesloten op de vrij gekomen aansluitingen op het board van R144/143.

Alles gecontroleerd en gemonteerd, vervolgens aangezet en hoorde een lichte brom (uit luidspreker). Na +- 20sec een lichte "plop" en vervolgens werd het stil :-(. Ik kon wel een lichte brandlucht ruiken, maar kan deze niet plaatsen, niets lijkt te zijn "verbrand/opgestookt" Wel gemerkt dat de koelplaat in deze korte tijd al lekker warm was geworden.

na verdere inspectie blijkt de hoofdzekering van 3.15A te zijn gesprongen.........

Iemand een idee?

NOTE: bij nameten blijken nu Q16 en Q18 (2SA1943) eruit te liggen :-(

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Er loopt een dijk van een stroom, da's zeker.

De 2 kapotte torren verraden waar je fout zit.
Die BD's? Zijn dat je eindtorren geworden? zijn die nog goed?

Tip: gebruik voor testen de serieschakeling met de gloeilamp.
Lamp fel = versterker trekt VEEL stroom ('s niet goed)
Lamp zwak = versterker trekt WEINIG stroom ('s veilig)

Die truuk met de zekering die je hebt uitgehaald, gaat dat wel goed?
Je trekt zo volgens mij de protectie uit je versterker, met de kans dat je nog vele malen naar de elektronikaboer kunt lopen...

Michel,

Zou je mij een mail willen sturen zodat ik evt. wat dingen tegen je aan kan houden? mijn mail staat in je profiel, nooit op een forum posten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 11 januari 2012 19:32:01 (9%)

Daimon,

Je schrijft in een van je post's dat je een opamp hebt vervangen die in het regulator circuit zit. Kun je aangeven welke opamp dit is geweest?

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 10 januari 2012 16:39:46 schreef lammerts:
Michel,

Zou je mij een mail willen sturen zodat ik evt. wat dingen tegen je aan kan houden?

Ik wil je met alle plezier een mail sturen, maar als je hier post, kunnen meer mensen meedenken. Ik denk dat Diamon je beter kan helpen, die heeft al vijf dezelfde versterkers gerepareerd.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 11 januari 2012 19:31:10 (3%)

Diamon

Golden Member

Zelf heb ik op onderstaande link erg veel info gehaald voor het repareren van deze subs. Controleer ook de 2 grote weerstanden bij de voeding (die 2 witte van 5W). Deze willen zich graag zelf lossolderen door de hitte.

http://www.avforums.com/forums/subwoofers-tactile-transducers/424577-k…

1 van de opamps in de versterker werd nogal erg snel heet. Daarom deze vervangen en gelijk alle kleine elco's die in dat traject zaten.

http://www.uploadarchief.net/files/download/pcb7915.jpg

Ik zit even met het volgende "probleem"; Volgens het schema en diverse afbeeldingen op het net, moeten de 7915 (u15) en 7815 (u14) geplaatst worden met het koellichaam naar het midden van de printplaat. Volgens mij hebben de 7915 en 7815 de massa aansluiting op de middenpoot zitten. Als je echter de PCB layout napluist, zit de massa van de 7915 (u15) niet in het midden, maar aan de rechterkant (zie 2 omcirkelde items). Nu zijn er volgens mij ook 7915s met de massapoot aan de zijkant. Klopt mijn theorie of zit ik er ver naast? Waarschijnlijk moet ik dan een andere 7915 hebben, de nieuwe heeft massa in het midden volgens mij, geeft dan geen spanning op uitgang, waardoor 2 torren eruit geblazen zijn?

Diamon

Golden Member

Had je al in de datasheet van een LM7915 gekeken ?. De GND / Massa zit aan de linkerkant als die plat op tafel/pcb ligt.

Over dat opblazen van die torren, heb je ze wel in de juiste volgorde gezet (dus de 78 en 79 door elkaar gehaald).

Ik ga komend weekend opnieuw aan de slag. Ik heb nieuwe onderdelen besteld en zal nogmaals extra aandacht besteden aan het plaatsen.
Ik ging ervanuit dat de behuizing massa was, en deze zit aan de middenpoot. De layout maakt echter duidelijk dat niet massa maar input aan de behuizing ligt. Dit maakt veel duidelijk. Ik was in verwarring gekomen omdat er meerder uitvoering van de 7915 zijn, ook met massa in het midden. Uiteraard was dat de layout die ik had gevonden op het net en waar de verwarring is ontstaan. Dank!!

[Bericht gewijzigd door lammerts op vrijdag 13 januari 2012 10:03:26 (60%)

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Is al eerder genoemd: maar besteed ook zorg aan het isoleren van de transistors/stabilisators als je die op een koelplaat monteert, dus met isolatieplaatjes, afstandhoudertjes en warmegeleidende pasta.

Vandaag even rustig gaan zitten en uiteindelijk de PSW2000 weer werkend aan de praat gekregen. Uiteindelijk bleek Q14 ook nog defect.
Ik heb volgende vervangen:
Q16,17,18,19. (Q16&18 waren defect)
U14&15 en op heatsink geplaatst
Q11&Q13 vervange door BD139&140 en op heatsink geplaatst
Q14 (BD139) was defect
R143,144 (470e 10W) en op heatsink geplaatst
C55,56
C52
C44,45

Tot zover werkt het weer. Zal binnenkort ook nog proberen een foto te plaatsen van de gemaakte modificaties.

Helaas heb ik nog wel steeds de lichte 50 Hz brom, is ergens in achtergrond aanwezig en wordt erger als volume van PSW2000 hoger wordt gezet. Is hier ook een "fix" voor?

PS:Wat is de bedoeling van TP1 potmeter?

Hallo,

Ik hen hetzelfde probleem met de Kef psw-2000 als hier boven. Ik zette se sub aan en hij speelde gewoon zoals het hoord, ik hoorde een plop maar had niet in de gaten dat het de sub was vervolgens plopte de sub nog 2x snel achter elkaar aan en heb ik hem uitgezet. Toen ik hem weer aan wou zetten kwam er geen geluid meer uit. De eitjes doen het wel gewoon en het groene lampje brand ook gewoon. Hij heeft eerder al de modificatie gehad dat de amps tegen de koelplaat aan zijn gezet. Ik heb de sub open geschroefd om te kijken of ik kon vinden. Maar er zijn nergens bolle condensators of elco's te vinden en alles ziet er gewoon goed uit.

Wie kan mij helpen?

Ik heb onlangs een kapotte PSW 2000 gekocht. In eerste instantie deed hij niks (geen ledje oid). Inmiddels de volgende onderdelen vervangen:

1x Q14 TR BD139-10 PHILIPS HFE63-160 --> BD 139-10
1x Q15 TR BD140-10 HFE 63-160 --> BD 140-10
2x Q17/Q19 TR 2SC5200 T0-3P (L) TOSHIBA --> 2SC5200OTU 2453764
2x Q16/Q18 TR 2SA1943 T0-3P (L) TOSHIBA --> 2SA1943OTU 2453763
2x Q12/Q13 TR MPS A06 VCE 80V NS --> Bd139/140 mod
2x Q11/Q20 TR MPS A56 VCE 80V NS --> bd139/140 mod
2x C55/C56 CE 16V 220μF 20% RL 6x12 (radial)
1x R106 RCF 1/8W, 390R 5% AT
2x R143/R144 RWR 5W 279R, 5% AL --> Mount on heat sing
3x R114/116/120 RCF 1/8W, 100R, 5%, AT
1x R106 RCF 1/8W, 390R, 5%, AT
1x C52 CE 63V 47μF 20% RL 8X11.5 (radial)

Het ledje brand inmiddels weer, +15 en -15 is Ok, maar het relais schakelt niet. Iemand enige tips?

Opgelost, hij werkt weer...... (nog geen duurtest natuurlijk)

Heb C44,45 vervangen en een slechte baan op de print gerepareerd.

Nu alles netjes op de heatsing monteren.. effe koelpasta scoren en een mica o.i.d. om bs139 en bs140 niet geleidend op de heatsink te kunnen zetten.