Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Jep, zelfs loonix werkt met een beetje grafische shell tegenwoordig niet lekker meer met 512.

En acer .... tja, snip en direct aan de 5V dan maar ?

High met Henk

Special Member

hmm ubuntu 10.10 draait anders grafisch redelijk, maar multitasking kun je idd wel vergeten...

als ene proces loopt, beweegt de muis vloeiend, maar iets bevestigen (aanklikken ofzo) is er niet bij..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Tja .. dat heet vooruitgang ;)

Maar wel een hele lompe ontwerpvout van meneer acer.

Lucky Luke

Golden Member

Misschien is Xubuntu wat? Zou lichter moeten zijn.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Als je een printplaat ontwerpt met onder andere connectors daarop, check dan eerst even of die connectors wel gemaakt worden. 12-Polige IDC connectors worden dat dus NIET. Gelukkig is er ruimte voor 14-polige...

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Zo'n verhaal hoorde ik van de week ook, maar dan met de 8P variant... ;)

-

Had dat dan eerder gezegd!!! Ohnee. Dat was ook al te laat geweest. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Even een kleine update over de acer: dit bericht komt van het ding af.

Loopt nu als een tierelier. voor mensen met dezelfde problemen: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=10786348 (weet het hoort hier niet, maar bij zoeken is dit wel handig)

Overigens is nu de BIOS geupdate, zodat de ontwerpfout nu ook opgelost is in "hardware". dus kan elk OS op.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@hmh,
volgens mij is de acer 5xxx serie niet gemaakt voor ubuntu. heb hier een acer aspire 5741, en die runt wubi ook niet fatsoenlijk.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
High met Henk

Special Member

nou hij loopt er anders beter mee dan windhoos. ding is nog nooit zo snel geweest!!

en je fan aansturen op windhoos programma's vind ik toch ECHT wel een grove ontwerpfout!

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 17 december 2011 22:30:58 (36%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Nog net voor het slapen gaan snel iets gesloopt (een 2.5kW boost converter, bij deze excuses aan de stagairs die hem gebouwd hebben). Ik moest er 2 lijntjes bij aan solderen, dus de labvoeding uit en de bout erop. Op het moment dat ik het spoortje raak springt er een oranje vonkje over... Damn, da's niet goed.

De schakeling hing nog aan de labvoeding (die was dus uit), en aan een programmer via een RS232-USB converter aan de laptop. Het soldeerstation en de labvoeding zaten samen in een verlengsnoer met randaarde, maar de wandcontactdoos heeft geen randaarde (oud en gammel gehuurd appartement), en de laptop zat dus ook niet met de randaarde aan de rest, alleen via de USB kabel. Ik heb nog niet bedacht hoe het nu precies gebeurd is, maar ik vermoedt dat het iets met het netfilter van de laptopvoeding te maken heeft.

Nu zijn er een paar uitgangen van de controller stuk, en misschien de programmer ook. Het is tot overmaat van ramp een tqfp64 op een print met hoge dingen er omheen, en ik heb geen vervanger.

Niet echt een fijne manier om je avond af te sluiten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Op 16 januari 2012 01:05:16 schreef SparkyGSX:
[....] Op het moment dat ik het spoortje raak springt er een oranje vonkje over... Damn, da's niet goed. [....]

Dat deed je naam wel eer aan ;)

Hopelijk is niet alles kapot :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb men UPS vanochtend gesloopt(2000va, online model), weet nog steeds niet hoe precies. Het ging ongeveer zo.
Ik stond als eerste op en ging het koffiezetapparaat aanzetten, deze maakt kortsluiting en de aardlek gaat eruit, ik loop naar de meterkast om hem terug op te zetten en nog voordat ik de aardlek terug op heb gezet hoor ik ineens een luide knal gevolgd door een luide doorlopende piep. Ik ren in paniek naar boven en zie dat men pc en server ook ineens uit zijn(zitten achter ups), ik ga de zolder op en daar staat dat ding luid te piepen en zie het lampje van inverter rood branden.
Vanmiddag de ups maar eens open gedraait en kom een kompleet zwarte zekering tegen in het uitgangscircuit en zie verder niks.

maartenbakker

Golden Member

Test je de UPS regelmatig? Zo niet dan kan het ook best toeval zijn dat een mankement nu aan het licht komt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een fatsoenlijke online UPS test zichzelf toch regelmatig, door de netspanning af te koppelen?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik heb wel vaker gezien dat er dingen stuk gaan als een aardlekschakelaar of automaat ingrijpt, al vind ik het nog steeds vreemd. Een koffiezetapparaat trekt wel een redelijke stroom, maar hij is niet bepaald inductief, en de inductie van de kabels e.d. kan toch niet zo'n piek veroorzaken dat de netfilters, VDR's, etc. van zo'n UPS dat niet zouden overleven. Toch blijkt het in de praktijk nogal eens te gebeuren.

Van de week nog een router gehad die, nadat ik de automaat uit had gezet om aan de elektrische installatie te werken, alle instellingen kwijt was.

@Tidak Ada: hoe dacht je dat ik aan die naam gekomen was?

@Jochem: nog wel redelijk kunnen slapen, maar fijn is anders. Het enige voordeel is wel dat ik nu een andere controller kan gebruiken, en het ding gesloopt mag worden voor de onderdelen, want eigenlijk voldeed hij toch al niet voor het beoogde doel. De spoelen, condensators, etc. zijn de duurste onderdelen, en die kan ik nu dus hergebruiken met andere MOSFETs en logica om het ding aan te sturen. Als deze heel was gebleven, had ik dat spul allemaal nieuw moeten bestellen, met lange levertijden e.d., dus misschien komt het wel goed uit.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Is een Dequatec Argo(/ango?) ups 2000 welke ik een hele tijd geleden heb gekregen vanwege kapotte accu's. Heb er nog nooit van gehoord en kan er geen info over vinden, dat maakt herstellen lastig(of apc'tje van mp plukken).

En door invloeden vanuit het lichtnet defect geloof ik niet helemaal, omdat het een online ups is maar zal wel stom toeval zijn.

Als ik hem inschakel op alleen de accu (geen netspanning!) meet ik 318VDC over de kapotte zekering(1,6At), dus ik gok dat het ergens in de aansturing van de wisselrichter zit(de fet's op het koelblok meten goed).

Bij deze situatie kan ik me wat voorstellen:
In een appartementsgebouw loopt een leiding vanuit de kelder naar een verdeelbord op de 5e verdieping.
Op één kring doet zich een flinke overbelasting voor - de stroom loopt op tot 30A, en wordt dan pas onderbroken door de zekering.
De zelfinductie van de leiding zorgt er voor, dat de andere kringen een spanningspiek te verwerken krijgen.

Als er nu, buiten het apparaat dat de kortsluiting veroorzaakte, slechts één gevoelige verbruiker aangesloten was, is het best mogelijk dat die geest geeft.
Maar als er bv. een enkele lampen branden, gaan die toch de spanningspiek danig inperken, denk ik zo (alhoewel, die gloeidraad is een spiraaltje).

Bij een eengezinswoning, met slechts één verdeelkast in de kelder of de garage, is de situatie heel wat gunstiger.

Het enige voordeel is wel dat ik nu een andere controller kan gebruiken

Het valt dus nog mee. Hoe is het met de programmer?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Die programmer was een STK500 (gelukkig hing de JTAG ICE MKII er nog niet aan), en die lijkt het overleeft te hebben. Ik heb wel wat moeite moeten doen om hem weer aan de gang te krijgen, maar dat zal wel aan de USB-RS232 converter hebben gelegen, denk ik. Ook die lijkt het overigens nog wel te doen.

In plaats van de AVR die er in zat, komt er nu een nieuw bordje met een Freescale HCS12. Ik heb nog geen ervaring met Freescale controllers, maar ik denk dat ik die vrij snel werkend heb. Gelukkig zat er in die AVR weinig spannende code, dus het porten is ook zo gebeurd.

Ik kan het alleen niet hebben dat ik nog steeds niet snap wat er nu precies is gebeurd; de laptop voeding heeft geen randaarde, dus een netfilter met zwevende aarde kan het op die plek niet zijn. Als ik tussen de soldeerbout en de ground van de USB kabel meet, staat daar wel een aantal millivolts AC, en volgens de multimeter loopt daar 30mA AC als ik ze verbindt. Het lijkt erop dat er verschillende capacitieve koppelingen naar de fase en nul van de lichtnet zijn of zo.

In principe is een echte randaarde niet echt noodzakelijk om dit te voorkomen, lijkt me, als ik in ieder geval maar een potentiaalvereffening naar de laptop en eventueel de grounds van de labvoeding leg. De uitgangen daarvan zweven natuurlijk ook t.o.v. de randaarde, maar ook die zullen wel een parasitaire capacitieve koppeling hebben.

Het stomste van het geheel is trouwens dat ik een USB isolator op het bureau had liggen, maar vergeten was die er tussen te steken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Op 16 januari 2012 19:21:02 schreef SparkyGSX:
Ik heb wel vaker gezien dat er dingen stuk gaan als een aardlekschakelaar of automaat ingrijpt, al vind ik het niet steeds vreemd. Een koffiezetapparaat trekt wel een redelijke stroom, maar hij is niet bepaald inductief, en de inductie van de kabels e.d. kan toch niet zo'n piek veroorzaken dat de netfilters, VDR's, etc. van zo'n UPS dat niet zouden overleven. Toch blijkt het in de praktijk nogal eens te gebeuren.
[
Van de week nog een router gehad die, nadat ik de automaat uit had gezet om aan de elektrische installatie te werken, alle instellingen kwijt was.

Heeft bij mij ooit twee UPS-sen gekost. Hele fijne van MGE. Zou ik best willen repareren, maar die jongens zijn samengegaan met APS, die je nu voor iedere defecte MGE een APS proberen aan te smeren :( Bij MGE in Waddinxveen kreeg je persoonlijke hulp. NU geen schema's meer, dus.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Op 16 januari 2012 21:06:55 schreef SparkyGSX:
de laptop voeding heeft geen randaarde, dus een netfilter met zwevende aarde kan het op die plek niet zijn.

Meet toch voor de gein 's tussen de - van die laptopvoeding en de aarde (PE).

Ik heb hier meerdere schakelende voedingen zonder randaarde die toch een netfilter naar de gnd hebben: HP printervoedingen, de lader van m'n HP ipaq, de voeding van een halogeenlapje (niet HP)...

Waarom dat zo ontworpen is is me een raadsel, want er staat gewoon vrolijk 115VAC tussen de - van mijn ipaqlader en de GND van mijn USB aansluiting. (Ik meet 90V met mijn 10M DMM, dus veel stroom zal er niet kunnen lopen. Het prikt wel.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Sommige desginers redeneren als volgt:

De optocoupler en trafo hebben een "max isolatie weerstand" een maximum potentiaal verschil tussen de secondaire en primaire kant. Dus als dat compleet galvanisch gescheiden is, dan kan er door ladingseffecten enorme spanningsverschillen ontstaan, waardoor de boel doorslaat/kapot gaat. Om dat te voorkomen: een grote weerstand tussen primair en secondair.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

De aanvulling op die redenatie is dat er tevens een maximale lekstroom naar aanraakbare delen is vastgelegd in de normen, en zolang ze daar onder blijven is er niets aan de hand... Een weerstand ben ik inderdaad ook wel tegengekomen, maar vaak is dat (in verband met de eisen die aan de spannigsvastheid - 2kV danwel 4kV - gesteld worden, zodat een weerstand te duur is, vermoed ik) enkel een Y-condensatortje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 16 januari 2012 01:05:16 schreef SparkyGSX:
Ik heb nog niet bedacht hoe het nu precies gebeurd is, maar ik vermoedt dat het iets met het netfilter van de laptopvoeding te maken heeft.

Al diverse RS232 converters hierdoor zien sneuvelen icm Wago PLC modules, is toen bij Wago aangekaart.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten