Goedenmiddag.
Ik probeer een electrische achteruit te maken op een auto.
De volgende 2 regelingen spreken me aan..
Dynastarter op de krukas, deze pwm voeden zodat alles een beetje vlekkeloos verloopt..
Ik denk een betere oplossing te hebben als ik een 100A dynamo neem
uit vb een auto en deze 3 fasig aanstuur mbv een bldc modelbouw regelaar ..
uiteraard de diodes en laadstroomregeling eruit.. vervolgens op het anker een gelijkspanning zetten.
weet iemand of een dynastart 2 richtingen uit mag draaien ?
de dynastarter moet nml "verkeerdom" draaien bij vooruit rijden van de auto...
iemand enig idee welke oplossing het beste koppel e.d. heeft ?
alvast bedankt.
Grt Ronald
Ik ben eigenlijk bang dat je die auto nooit echt snel kunt laten bewegen met een motor van slechts 1,2kW maximaal.
Mega natte vinger:
Stel dat je 500N nodig hebt om die auto een beetje aan het rollen te krijgen, dan gaat je maximum snelheid nooit hoger kunnen worden dan P/F = 1200/500 = 2,4m/s (dik 8km/u). Dat is echter een wel erg optimistische som. Als er een kiezel in de weg ligt krijg je je auto helemaal niet op gang, en die 1200W ga je waarschijnlijk ook nooit op je wielen krijgen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik had ook ooit bedacht dat je een dynamo als motor kon gebruiken, maar ik heb het nooit geprobeerd. Ik weet dus ook niet of dat met enig rendement zal werken. Kan dat blok er wel tegen om achteruit te draaien? Je moet de motor eerst stil zetten, dus daar lijkt me ook niet echt handig. Welke auto heeft er nu geen achteruit versnelling?
Haha, ik had de reacties welal verwacht.
De auto is een oldtimer waar een blok van een motorfiets inzit.
de auto is volledig legaal in nederland om de reacties te voorkomen.
een motor heeft geen achteruit.
er zijn reverser versnellingsbakken te koop deze zijn echter niet goed.
achteruitrijden met 8kmh is al meer dan snel genoeg. is enkel nodig om in en uit parkeervak te rijden.
de auto weegt ongeveer 500kg.
enig idee of dc of syncrone 3 fasen motor meer koppel e.d. heeft ...
de electromotor komt uit de uitgaande as van de versnellingsbak.
de motor laten draaien en in de vrij zetten. nu drijf ik enkel differentieel en achterwielen aan.
[Bericht gewijzigd door ronaldkelleners op (14%)]
Een Dynastart is een dynamo/startmotor. En iedereen die zijn auto wel eens in zn versnelling heeft laten staan bij het starten weet dat er beweging mogelijk is. Niet hard, maar het gaat. Een dynastart zal idd wel op de een of andere manier op de krukas zitten, dus om achteruit te rijden zal de auto in zn achteruit moeten staan, of zal de dynastart ergens anders gemonteerd moeten zitten, met een eigen reductor o.i.d.
--edit--
te laat.
Op zo'n licht geheel zou het best wel eens kunnen werken. Je zult echter wel een reductor moeten hebben om een beetje koppel te krijgen.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (14%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Je zult de motor ook moeten kunnen afkoppelen tijdens het rijden, anders gaat die veel te hard rond, lijkt me.
Differentieel is 3,6 : 1
en ik heb een redelijk kleine poelie op de electromotor en een redelijk grote op de uitgaande as vande brandstofmotor.
afkoppelen is niet nodig. het zou allemaal permanent mogen draaien.
SparkyGSX
Dan zul je de motor regeling toch af moeten schakelen met een relais of zo, want de spanning zou wel flink op kunnen lopen, zeker als je een permanente magneet motor gebruikt. Ik zou de overbrenging zo kiezen dat de motor op een hoog toerental kan lopen, maar dan loopt ie veel te hard als je normaal rijdt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Even grof gezegd, een electromotor levert z'n maximale vermogen bij een bepaald toerental. Bijvoorbeeld 10000RPM. Als je dan 8km/u achteruit gaat, is dat mooi.
Maar.... ga je nu 80km/u vooruit op de benzinemotor, dan heb je volgens mij een probleem met die motor/dynamo. 80000 RPM gaat ie niet lang volhouden.