electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Hallo,
Lange tijd niet gepost, maar ik zit toch met een vraagje.
Mijn broer heeft een Citta, klein brommertje, zeer simpel allemaal. maar omdat deze iets te hard loopt, branden de voor en achterlicht altijd door.
standaart zitten 6V lampjes erin, en hij heeft nu 12V lampjes erin gezet. maar alsnog branden ze door.
waarschijnlijk is het te hard lopen van de motor de oorzaak, zelfde als een fietsdynamo, hoe harder je gaat hoe feller het licht.
Kan ik hier gewoon een flinke weerstand mee in serie zetten? 1Ω
5Watt?
Ook heb ik me de moeite gedaan eens wat te zoeken hier op het forum, maar telkens bij een discussie loopt het af met een niet reageerende TS.
Nu heb ik ook nog dit schema gevonden:
Is dit bruikbaar? boven een bepaalde spanning sluit dit de dynamo kort, waardoor de spanning inzakt. darna gaat ie weer open etc...
Bedankt alvast voor de inleg.
Groet, Fabian
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dat schema is wel een botte bijl methode...
(Kan je wel een lichtspoel kosten)
Een stroombron is ook een goede mogelijkheid.
De 0.15 Ohm weerstandswaarde afstellen op lampvermogen, en de transistor goed koelen.
.------o-----|<-------- Lichtspoel
| |
| | Diode 10A
.-. .-.
2k2 | | ( X ) Lamp 6v
| | '-'
'-' |
| |
| |
| |
| |/
o----| BU931 (o.i.d.)
| |>
| |>
| |
| |
| |
| .-.
Led V -> | | 0.15E/5W
rood - | |
| '-'
| |
| |
=== ===
GND GND
Electronick
In theory there's no diffrence between theory and practice, in practice there is!
Weet je wat de spanning wel wordt? Anders is misschien een spanningsregelaar een goede oplossing? 7806 of een 78012?
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Arme 7806...
Een 35W 6V trekt bijna 6 Ampére!
Dát kan die 7806 alleen niet aan!
Een Zener van 5V6 desnoods "opgetild" door een SI diode in doorlaat ermee in serie, met een dikke NPN tor op koellichaam en een weerstand zal het ook goed moeten doen.
wel moet er een diode vanaf de lichtspoel in de lichtdraad (+ aan schakeling!) worden opgenomen, anders is na één Hz je Transistor al aan gort. (Diode en NPN tor van 10 Ampére of meer!)
Als weerstand zou je een 50Ω 5Watt kunnen kiezen, en als Zener een 5V6, welke tot 500mA zal kunnen geleiden.
die 50Ω zorgt voor een maximale stroom van 120mA, dus kies een NPN tor die die Basisstroom goed aankan, en ruim voor die waarde al in verzadiging ligt.
De voorgestelde SI diode in doorlaat met de Zener is om de spanning weer ongeveer 6V te krijgen, omdat je zowel door de zenerwaarde EN het verlies over de NPN tor onder de 6V uit zal komen. (Moet eigenlijk zelfs 1.1V zijn!)
Hieronder een schema'tje, waarbij Rl je lamp voor moet stellen.:
Neovo.
Als de gloeidraad koud is nog even veel meer, het is maar even , maar electronica is in deze ook snel 
Op 23 februari 2012 00:03:12 schreef electro_freakz:
zelfde als een fietsdynamo, hoe harder je gaat hoe feller het licht.
Niet helemaal waar. Een fietsdynamo is stroombegrensd, bij de meeste dynamo's is dat op 0,5A. Dus als je zorgt dat je verlichting 0,5A opneemt, dan zal de spanning niet boven 6V uitkomen.
Moderne fietsverlichting met leds trekt veel minder stroom, en dan bestaat het gevaar dat de spanning ontoelaatbaar oploopt. Dat verhelpen ze dan weer door het "overschot" aan stroom weg te werken in 2 zenerdiodes die anti-serie op de dynamoaansluitingen worden geschakeld.
Ik weet alleen niet of deze techniek ook werkt op een brommerdynamo toegepast kan worden.
dan zou je het schema van ARCO twee maal kunnen toepassen, een keer zoals geteken en een keer met omgepoolde schakeling dan branden de lampen elk op een halve golf?
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
@KlaasZ:
Moderne fietsverlichting met leds trekt veel minder stroom, en dan bestaat het gevaar dat de spanning ontoelaatbaar oploopt. Dat verhelpen ze dan weer door het "overschot" aan stroom weg te werken in 2 zenerdiodes die anti-serie op de dynamoaansluitingen worden geschakeld.
Ik weet alleen niet of deze techniek ook werkt op een brommerdynamo toegepast kan worden.
Dan zit je je trapvermogen te verstoken in de twee anti-serie geschakelde zenerdiodes over de de dynamospoel. Het is maar de vraag of die diodes dat wel aankunnen.
Op 23 februari 2012 12:29:58 schreef dawmast:
Het is maar de vraag of die diodes dat wel aankunnen.
Die zeners worden in ledfietslampen standaard ingebouwd. Ook bij de halogeen fietslampjes werd dat al gedaan. Dus het is helemaal niet de vraag of ze het wel aankunnen, het is tegenwoordig gangbare praktijk om het zo te doen.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
@KlaasZ:
Die zeners worden in ledfietslampen standaard ingebouwd. Ook bij de halogeen fietslampjes werd dat al gedaan. Dus het is helemaal niet de vraag of ze het wel aankunnen, het is tegenwoordig gangbare praktijk om het zo te doen.
Maar dit zorgt er wel voor dat je toch zwaarder moet trappen ondanks de zuinige LED-fietslampen.
Ja, maar het zwaar trappen merk je vooral bij een dynamo die tegen de band loopt. Daar gaat de meeste energie zitten in de mechanische verliezen. Die 3 watt elektrisch die je moet opbrengen valt daarbij in het niet.
Ik heb zelf een naafdynamo, en dat is een wereld van verschil. Daarbij merk je niet dat je licht aan staat.
Kijk maar eens om je heen. Als je overdag fietsers ziet rijden met hun licht aan, dan zijn dat allemaal fietsers met een naafdynamo. Die hebben helemaal niet in de gaten dat het licht aan staat.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Wat voor spanningsregelaar je ook kiest, het is waarschijnlijk wel verstandiger om de keuze voor een 12V boordnet te handhaven.