goeiendag mensen,
Ik heb een DVD speler, 5.1 op mijn pc aangesloten
techwood hc 5000,
ik weet het, het is niet de beste kwaliteit..
maar daar gaat het nu niet om, tot vanmorgen deed het apparaat het prima, tot de linker boxen er met een 'pfffft' geluid mee ophielden..
het lijkt erop dat het hele linker kanaal dus linksvoor en linksachter het niet meer doet..
enig idee wat dit kan zijn?
ik hoop eigenlijk dat het met een klein beetje soldeerwerk te maken valt..
Bvd! groet!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Met zo'n vage klacht kun je moeilijk een gericht antwoord verwachten. Beste is om het apparaat open te maken en zien of er elco's bol staan of zijn leeggelopen, of zien/ruiken of er iets verbrand is.
Als dat niets oplevert, het signaal volgen met een scoop of audio tracer. (of een PC boxje)
Je kunt tenslotte beide kanalen vergelijken en zien waar het mis gaat...
heb je het apparaat al open gehad? pffft klinkt als een elco die leegloopt, pffft met rook kan wel eens een fet of tor zijn waar het rook uit ontsnapt.
Zoals je al zei, het is een el cheapo ding, misschien wijs om voor 3 tientjes een nieuw el cheapo speler aan te schaffen
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Goh, je meld je aan, stelt een vraag en na 24 uur geen antwoord begin je al te zeuren en scheve gezichten te trekken. Vind ik allesbehalve netjes.
fijn mensen! reacties!
ik heb het apparaat open gemaakt en er lijkt een condensator/ elco te zijn gesprongen..
naast deze elco staat: "L6"
op de elco zelf staat: "30029963 LITAI 0406"
enig idee wat dit voor condensator is?
Bvd!
Heb je enig iets van een multimeter bij de hand met condensator stand? dan kun je kijken of er toevallig nog zo'n ding inzit en die uitmeten voor de waardes eventueel een fotootje kan helpen als je al het verschil niet ziet tussen een elco en condensator.
Op 3 maart 2012 12:28:56 schreef Fuzzbass:
Goh, je meld je aan, stelt een vraag en na 24 uur geen antwoord begin je al te zeuren en scheve gezichten te trekken. Vind ik allesbehalve netjes.
Misschien niet heel netjes nee, maar wel frappant dat er zodra ik dit deed er meteen geantwoord werd..
Willie W
Golden Member
Kijk eens goed op die elco of er niet een waarde met uF erachter staat, en een werkspanning V.
Op de meeste elco's staat dit gewoon vermeld.
en er staat verder niets op dan de gegevens uit mijn eerdere post..
ik heb geen multimeter bij de hand hier nee.. maar bedankt voor de tip!
http://imageshack.us/photo/my-images/820/snc00234a.jpg/
[Bericht gewijzigd door Evanhijum op (15%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Da's geen elco maar een spoel. (Het was al een hint dat er "L6" naast stond.)
De foto is trouwens belabberde kwaliteit. Probeer eens op macro stand.
okeej het is dus een spoel.. (ben geen elektrotechnicus
)
enig idee hoe ik aan een vervanger kom? met de gegevens uit mijn eerdere post?
Arco
Special Member
Je zou eerst moeten weten of 'ie kapot is, ziet er normaal uit.
(Voor zover er iets te zien valt op dat vage beeld...)
Of is hij verbrand?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik zou me eerder zorgen maken dat die spoel niet stuk is, of niet als enige stuk is. Doorgaans zijn die dingen vrij solide.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het is zo'n klasse d versterker met ic versterker die wrs een dubbele in en uitgang hebben per ic , deze gaan wel vaker stuk. de actieve subwooferuitgang heeft 2 van deze uitgangen parallel staan . als dat zo is zijn er 4 van deze ic's te vinden op de print met 2 spoelen voor elke uitgang. er kan 1 ic half ongebruikt zijn , gezien de center speaker ook een gewone uitgang is. dan zou er met wat brugjes naar het half gebruikte ic ,de linkeruitgang weer werkend te krijgen moeten zijn.
ok, er zitten ook 2 chips op de printplaat.. 1 daarvan is nog net te zien op de foto..
de onderkant lijkt een beetje zijn opgebold en er zit wat goud kleurige residu op kan dit het zijn?
info van de chips:APOGEE DDX-2050 H993A0345 MAL
de spoel lijkt namelijk niet verbrand of iets dergelijks.. omdat de bovenkant openstond leek het mij toe dat dit het probleem was..
Op 3 maart 2012 13:42:47 schreef testman:
het is zo'n klasse d versterker met ic versterker die wrs een dubbele in en uitgang hebben per ic , deze gaan wel vaker stuk. de actieve subwooferuitgang heeft 2 van deze uitgangen parallel staan . als dat zo is zijn er 4 van deze ic's te vinden op de print met 2 spoelen voor elke uitgang. er kan 1 ic half ongebruikt zijn , gezien de center speaker ook een gewone uitgang is. dan zou er met wat brugjes naar het half gebruikte ic ,de linkeruitgang weer werkend te krijgen moeten zijn.
ik vind 7 van dit soort spoelen op de plaat terug..
en wat jij zegt lijkt me het meest logische.. de rest van de uitgangen werken prima.. als ik er een beetje een fatsoenlijke foto opkrijg van de printplaat.. zou jij me kunnen uitleggen waar ik deze bruggen moet plaatsen?
[Bericht gewijzigd door Evanhijum op (15%)]
testman
als de ic's ( die nog op de foto staat ) hetzelfde typenummer hebben , en 1 ervan ziet er aan de bovenkant waar de tekst opstaat anders uit , is de kans dat deze stuk is groot. een scheurtje erin of bult is niet goed.
oow wacht je bedoelt met ic natuurlijk de chips..
daarvan zitten er 2 op, 1 daarvan pakt 4 spoelen..
de andere pakt er 3
Op 3 maart 2012 13:54:46 schreef Evanhijum:
oow wacht je bedoelt met ic natuurlijk de chips..
daarvan zitten er 2 op, 1 daarvan pakt 4 spoelen..
de andere pakt er 3
aan de bovenkant zien ze er goed uit
testman
dan is het een uitvoering met 4 uitgangen per ic , je hebt het over 7 spoelen . zitten er 6 uitgangen op de versterker ? 2x front , 2x rear , center , subwoofer. dan zou er nog 1 ongebruikte uitgang over zijn als het goed is..
precies!
2xfront 2xrear center en subwoofer
hoe ga ik nu dan te werk met het identificeren van het ongebruikte kanaal en hoe gebruik ik die wel...??
ik ben vanmiddag even weg.. ik ben rond etenstijd weer online!
iig al bedankt voor de tijd en moeite!
groet!
[Bericht gewijzigd door Evanhijum op (27%)]
7 klopt dan, de sub heeft dan 2 versterker's (en dus 2 spoelen) gebrugd staan. Dus 2 spoelen voor links+rechts voor, 2 spoelen voor links+rechts achter, 1 voor center en 2 voor de sub = 7.
Sub heeft bij zo'n 5.1 setje "altijd" (ik heb nog andere gezien, maar ik zeg ook niet dat die er niet zijn) meer vermogen op de sub uitgang en dat is dus het simpelste om het signaal te inverteren en het originele signaal aan 1 versterker te hangen. Het geinverteerde signaal aan een 2de en deze 2 te bruggen.
Op 3 maart 2012 18:22:53 schreef heggico:
7 klopt dan, de sub heeft dan 2 versterker's (en dus 2 spoelen) gebrugd staan. Dus 2 spoelen voor links+rechts voor, 2 spoelen voor links+rechts achter, 1 voor center en 2 voor de sub = 7.Sub heeft bij zo'n 5.1 setje "altijd" (ik heb nog andere gezien, maar ik zeg ook niet dat die er niet zijn) meer vermogen op de sub uitgang en dat is dus het simpelste om het signaal te inverteren en het originele signaal aan 1 versterker te hangen. Het geinverteerde signaal aan een 2de en deze 2 te bruggen.
okeej.. dan rest mij de vraag.. hoe?
waar "connect ik wat met wat? en je hebt het over inverteren wat bedoel je hiermee?
testman
je zult de datasheet van het ic nodig hebben om erachter te komen hoe je de 8e vrije uitgang kunt gebruiken als links voor.
je hebt wel al de speaker nagemeten of deze wel goed is..?
:S