Fake MAX7219

De MAX7219 led driver is erg populair binnen de Arduino gemeenschap.
Onlangs had ik contact met een kennis van me die problemen met deze chip had. Hij had het ic via Ebay gekocht ...

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/max7219.png

Kenmerk van deze chip is dat bij het inschakelen van de spanning de leds gaan branden, terwijl bij de echte conform het datasheet de led's uit zijn. De verschillen in behuizing zijn duidelijk te zien.

Mocht er iemand de spullen hebben om deze chips te de-cappen en duidelijk foto's te kunnen maken van wat er nu precies inzit dan wil ik een echte en een fake doneren.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Wat informatie over methoden tot het de-cappen van chips, waarvan enkele bijzonder ongeschikt voor de hobbykamer.

Ik denk dat Maxim dit ook erg graag hoort!

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ik heb ze gemaild, maar zeer waarschijnlijk weten ze het al, en krijg ik het standaard mailtje terug dat ik bij een "authorised distributer" moet kopen, Farnell, Mouser, Digikey, RS enz.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

kan je niet beter bij Ebay een klacht neer leggen, dat er fake spullen worden verkocht via dat account?

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

M'n kennis heeft al een geschil ingediend bij ebay begin deze week en inmiddels z'n geld terug gehad.

Er staan er nog genoeg op echter:

Item number: 250828820487 10 voor $4,79 incl verzenden
Plaatje is van een echte maar die krijg je uiteraard niet.

Waarbij deze nog enigszins eerlijk is, die laat zien wat je krijgt. Item number: 250896962575 20 voor 10,50 incl verzenden

Terwijl echte als je ze per 4000 koopt nog 4,22 Euro excl btw kosten per stuk...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Tja, als 't te mooi is om waar te zijn, is dat vaak ook zo.

Toch zijn er best legitieme redenen waarom onderdelen via kanalen als eBay veel goedkoper kunnen zijn: afdanken teveel ingekocht, restpartijtje uit faillisement, ongebruikt maar oud (New Old Stock), geprogrammeerd/gewist maar dus niet meer fabrieksnieuw, niet RoHS compliant, in zelfde fabriek als echte geproduceerd maar was extra productie die via achterdeur vertrok ;) etc, etc.

Kortom: elektronica onderdelen via eBay kopen houd een risico in, als je dat niet wilt ga je naar betrouwbare leverancier als DigiKey, Farnell & co maar betaal je daar vaak ook naar.

Overigens: voor zover ik weet hebben die bekende distributeurs ook wel eens last van fake parts, komt daar alleen een stuk minder voor omdat ze vaak rechtstreeks bij producenten inkopen.

Maar wat is het verschil behalve dat de uitgangen initieel hoog zijn? Als dat het enige is, kan er nog prima mee gewerkt worden. Het is dan geen origineel maar als het goedkoper is en functioneerd...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Nou, als eerste is het zo dat als de component op 1 merkbaar ding van het datasheet verschilt, dat je dan er niet op kunt vertrouwen dat ie op andere dingen zich wel aan het datasheet zal houden. Maar.. m.i. heb je gelijk: als particulier kan je best even testen of het verder aan je verwachting voldoet en dan toch met de goedkopere componenten werken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Maar wat is het verschil behalve dat de uitgangen initieel hoog zijn?

Afgelopen dagen nog wat mee zitten spelen, af en toe gaan er leds aan die je niet aangestuurd hebt. Dat was ook het probleem waar die kennis mee kwam. Stuur je de chip sneller aan via SPI, maar binnen de specs van het Maxim datasheet, dan loopt ie vast, maw reageerd nergens meer op. Met een originele gaat het uiteraard wel goed.

Kortom af en toe een ledje aanzetten werkt, maar een animatie op een 8x8 matrix kun je vergeten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Hrm, ik heb een zelfde probleem met een CAT4016 die ik compleet als kitje heb gekocht op ebay: soms gaan er segmenten (half) aan die ik helemaal niet heb aangeschakeld. Maar soms ook niet.