Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 5

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Materieel is het wel, grondstoffelijk zelfs vaak en gewichtig ;-) maar het meeste wat ik hier laat zien, en Ik ben niet de enige, is spul wat ik gebruikt en heel vaak met een of meer problemen in mijn bezit heb gekregen. Het is meer dat ik er trots op bent dat ik weer een mooi stukje techniek hebt gered. En het zelf trouwens ook leuk vind mooie meetapparatuur van andere te zien. Op een uitzondering na is dit voor mij meer een soort show your project topic, en projecten zijn dan restauraties en reparaties.

In Nederland ligt het bv nogal gevoelig als je aan iemand kan zien dat hij succesvol is. Je zou je als het aan sommige ligt moeten schamen als je dankzij hard werken een mooie auto of huis hebt.

Edit, oeps, dit is het werkplek topic, niet je mooiste meetapparatuur maar de insteek is het zelfde, dit is tenslotte je mooiste meetapparatuur in hun natuurlijke omgeving ;-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 16 april 2012 19:01:42 (11%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op 16 april 2012 18:09:29 schreef maartenbakker:
Ook om het topic niet te laten verruisen hou ik het hierbij.

Prima idee Maarten. Ik was ook niet van plan hoor om m'n - hoe zei je dat? - doopcel door jou te laten lichten.
Ik heb niets aan m'n opmerking toe te voegen.
Nogmaals: erg typisch om te zien hoe er gereageerd wordt op dingen die er niet staan. Dat zegt voornamelijk iets over de verstaander, ja toch?
:-)

maartenbakker

Golden Member

Aangezien je je opmerking met een vraagteken eindigt alsnog kort antwoord: Toch niet. De plaatser, inhoud en de plaats (context) van een opmerking maken groot verschil als het om de reacties gaat (zie mijn opmerking over trollen, waarbij opgemerkt is dat ik niet beweer dat jij dat bewust deed of juist niet). Als je dat eerlijk waar niet snapt, reageer dan niet hier (hoezo verruisen) maar per mail, en dan wil ik proberen om dat toe te lichten (kan niet garanderen dat me dat ook lukt, mijn ervaring in die dingen is grotendeels informeel dus soms lastiger onder woorden te brengen).

Om de zaak nu netjes naar het topic terug te krijgen, voeg ik foto's toe die mijn werkwijze van het moment illustreren: "Makeshift" werkplekken verdeeld over meerdere locaties en net hoe het even uitkomt (voor mijn hoofdwerkzaamheden heb ik wel een net kantoor, maar dat heeft weinig met electronica te maken). De bedoeling is in de ruimte waar deze foto's gemaakt zijn, na verbouwing een nette werkplek te realiseren:
http://www.robuust.nl/~maarten/forum/IM001096.jpg
http://www.robuust.nl/~maarten/forum/IM001097.jpg
Waarop te zien is dat ik de inverter van een televisie vervang, en vervolgens een videorecorder aansluit die getest moest worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
free_electron

Silicon Member

Op 16 april 2012 18:07:15 schreef M-i-c-h-e-l:
[...]

Ja daar heb je dan weer gelijk in: het is een showtopic :-)

Het enige waar ik een opmerking over had is de kreet "het voor elkaar hebben". Typisch dat er dan weer zoveel ruis ontstaat, en gereageerd wordt op dingen die er niet staan :-P

Verder naar jou persoonlijk free: Petje af, ik doe het je (nog?) niet na.

hangt van je definitie van 'voor elkaar hebben'.
Bij mij is dat :

geen zorgen hebben 'check
gezond zijn 'check
doen waar je zin in hebt 'check
plezier beleven aan alles wat je doet. ' check.

dus ja.. ik heb het voor elkaar ... toch volgens mijn eigen definitie.
bij sommige mensen zit daar misschien 'op bakken geld zitten' , ' de buren de loef afsteken' en nog andere dingen in , maar dat zit niet in mijn criteria.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
daandc

Golden Member

En een aanvulling op free, gratis oude apparatuur of kapotte apparatuur krijgen en maken .

Niet om het hebben maar om bezig te zijn de kick van het fiksen .

Zelf eigenlijk altijd oude versterkers en tuner's tv's etc gehad afdankertjes en als het even kon gaf het net zo lief weer weg .

En nog des te meer om iemand die minder bedeeld is hier weer gelukkig mee te maken!!!

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

maarten bakker z'n hobbyplek tussen de mitsubitsi en philips turbodrive vhs recorders , eindelijk de lang verwachte werplekfoto van een van de meest postende co leden .. is dat een eigen voorraad trouwens , want ik zie voornamelijk een grote nostalgische collectie op de achtergrond. ondanks dat ikzelf een hobbyhok/slaapkamer combi heb zou die grote werk en opslag ruimte die veel leden hebben toch ook wel fijn zijn. nu slaap ik bovenop de bakken sloopprinten en stukjes draad met een krantenbak/compressor als schoenen aantrek krukje . een bed waar ik 2 x in kan draaien zonder aan de rand te komen zou ik ook wel willen , but i have no space :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

geen zorgen hebben 'check
gezond zijn 'check
doen waar je zin in hebt 'check
plezier beleven aan alles wat je doet. ' check.

Ik zou daar aan willen toevoegen: zo regelmatig een probleem/uitdaging tegenkomen, en dat op bevredigende wijze oplossen.

BTW: mooi optrekje heb je daar, zeg! Zowel binnen als buiten!
Iets te zwaar voor mijn budget, vrees ik. Alhoewel, misschien valt er binnen afzienbare tijd wel wat moois te bemachtigen in het zuiden (van Europa) voor een appel en een ei...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

ik ga binnenkort verhuizen naar griekenland , m'n geld is er al :P nu is er nog mooie plek zat , straks niet meer.

Ik denk dat je dit topic moet zien als een uiting van blijdschap omtrent je werkplek; niet om anderen te overbluffen met jouw 'weelde' op een manier, die bekend staat als 'one up' ( heb ik nog ergens een leuke catoon over... ).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
maartenbakker

Golden Member

En die blijdschap kan inderdaad best bestaan uit oude goedkoop of gratis verkregen spullen. Hoewel ik absoluut niet de indruk krijg dat er hier door mensen echt opgesneden wordt, ook niet door de mensen die net wat meer of mooiere spullen hebben. Verder sluit ik me wat geluk in het algemeen betreft ook wel aan bij M-i-c-h-e-l; dat hoeft niet met materiële zaken te maken hebben, maar draait wel vaak voor een groot deel om het 'voorelkaar hebben', namelijk van die materiële of immateriële zaken die daar voor jouzelf belangrijk voor zijn. Het ruimteprobleem van testman ken ik ook, want tsja die ruimte die vult soms zichzelf gewoon, en als je dan niet zo slim bent geweest om éérst die werkplek aan te leggen... Als iemand nog een goede bestemming weet voor nostalgische videorecorders? Er gaat binnenkort al een partijtje naar een verzamelaar opzich, maar vast niet alles.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
free_electron

Silicon Member

Op 16 april 2012 22:06:12 schreef pros:
[...]
Ik zou daar aan willen toevoegen: zo regelmatig een probleem/uitdaging tegenkomen, en dat op bevredigende wijze oplossen.

eh, juist dat was ik ook nog vergeten. de grijze massa moet gestimuleerd blijven. anders wordt het een saaie bedoening.

Trouwens de meeste apparatuur die ik daar staan heb zat in die categorie van 'defect en zoek het maar uit'.

Ik heb gans mijn leven hard moeten knokken om te zitten waar ik nu zit. Het is iedereen vrij om het ook te doen (en kom niet af, jamaar jij hebt geluk gehad: Als een oen zoals ik , zonder diploma ( middelbare school... A2 .. met de hakken over de sloot, die niks van wiskunde kent, alleen in basic wat programmeert, waarvoor vhdl en 'c' te moeilijk zijn wegense 'teveel werk') het kan ... moet iedereen het kunnen. Ik zie hier regelmatig dingen passeren waarvan ik denk : daar versta ik nu eens geen bal van ( meestal wiskundige meuk ). Maar geef mij een soldeerijzer en ik kom er wel uit.

Dus , handen uit de mouwen , vlieg erin, bijt je vast, geef niet op, stamp tegen de 'botiennen' en 'neergevlijde achterwerken' van 'de gevestigde waarden' , toon wat je kan en dat je gedreven bent en ik verwacht jullie allemaal hier binnen een paar jaar. Dan houden we een grote agilent home-lab repair day gevolgd door een grote barbeque (we kunnen die aanstoken met 'papierkes' en 'schoolboekskes'...)

en nu gedan met topicvervuilen. Tis een show topic verdorie...

hopelijk heb ik volgend weekend weer wat te showen... ik heb net wat onderdeeltjes besteld voor mijn nieuwe aanwinst... Tis van agilent , modelleke 'B' , en er moet een kelvin probe op met 4 bnc connectors -op....

nu zegt het ding nog 'a/d error...' maar ik denk te weten waarom...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik ben het met free eens.

Zelf heb ik alleen LTS elektro en KMBO elektro gedaan. Altijd met de hakken over de sloot. Op de lagere school nooit hogere cijfers gehaald dan 6. Ik was altijd iemand die de handen uit de mouwen wilde steken. Theorie vond ik altijd saai. Ik heb een poosje in de bouw gelopen maar wist dat ik dat niet heel mijn leven wilde doen.

Mijn broer heeft HBO informatica gedaan. Ik was onder de indruk en dat wilde ik ook graag. Ik heb er hard voor moeten knokken en helemaal onderaan de informatica ladder begonnen.

Nu ben ik 38 en al +-9 jaar werkzaam als software ontwikkelaar.
Mijn geduld en doorzettingsvermogen hebben vruchten afgeworpen.

Wat me opvalt is dat de meesten hier meerdere soldeerbouten van het zelfde type naast elkaar hebben staan. Is daarvoor een praktische reden? (Heeft iedereen trouwens dezelfde lichtblauwe? :P)

Ik heb er ook twee, maar die zijn verschillend: De een is een stuk verdriet met een veel te dik snoer dat direct in mijn stopcontact plugt en de andere is een stuk verdriet dat niet genoeg warmte genereert om industrieël soldeer mee te desolderen. Ik zal ook nog weleens een foto van mijn werkplek maken, maar verwacht er niet teveel van. Ik ben nog niet zo'n doorgewinterde knutselaar. Ik ga na mijn examens een labvoeding bouwen zodat ik niet meer met adapters en batterijtjes hoef te hannesen.

free_electron

Silicon Member

bij mij is het puur voor het gemak van werken.

de microtouch heeft ene heel fijne punt voor het 0402 0603 en 0.5mm gebeuren.
de wsp80 heeft een iets grovere punt voor groter werk
de tweede wsp80 heeft een afgeschuinde punt voor het solderen met de 'rollende druppel techniek' van tqfp en consoorten.

zo hoef ik niet midden in de run van punt te wisselen.

Op 17 april 2012 21:00:46 schreef free_electron
zo hoef ik niet midden in de run van punt te wisselen.

Dat lijkt me dan ook zeer pijnlijk :P

Keoni: dat zijn degelijke bouten zonder gekkegheid. Goede bouten hebben een siliconen snoer (smelt ook niet als de bout erop komt) en is lekker soepel. Zelf heb ik ook drie weller stations, waarvan 1 dubbele. Twee zijn regelbaar de ander niet. Toch gebruik ik meestal de niet regelbare magnastat. Temp instelling is leuk maar vooral handig wanneer je met verschillende soorten soldeer werkt. Tin smelt op een vast punt, wanneer je een hogere temp nodig hebt om het snel te laten smelten heeft je bout te weinig vermogen. Iets dat je vaak gebruikt moet bij voorkeur van goede kwaliteit zijn, anders erger je je er telkens weer aan. Goede soldeerbouten zijn prima tweedehands verkrijgbaar.

En punten wisselen bij wellers gaat door een moet voor het handvat los te draaien waardoor een bus met de punt los komt. De punt kan je dan er zo uit laten glijden en een nieuwe er weer in om vervolgens de boel weer vast te zetten. Dus met een eenvoudig steeksleuteltje of baco is de klus in enkele tellen met een hete bout te klaren. :)

Aangaande het niet show-aspect: ik heb hts elektro gedaan en volg nu een economische master waarmee ik bijna klaar ben. Havo, hbo en WO heb ik altijd netaan gehaald. De enige momenten dat ik goede cijfers ontving was tijdens stages, daar waren ze wel altijd tevreden. Waar ik straks ga uitkomen weet ik niet, daar maak ik me ook niet druk om. Ik heb altijd werk gehad (en in de bijverdienste iedere vorm van horeca) en aangezien werkgevers altijd tevreden waren en zijn zie ik wel wat er straks in de weg komt. Ambitie om geheel te verplaatsen naar silicon valley heb ik (nog) niet, al wil ik daar nog wel eens koffie komen drinken. Een angilent repair met natijd een stuk koe thermisch oxideren klinkt ook wel aantrekkelijk.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

nu heeft vrijwel iedereen hier wel een weller of meer ( free heeft er zoveel omdat het in de usa net als het rijden in een duitse auto is , exclusief :) ) maar ik denk dat de meeste ook met een 230v bout met xmvk snoer zijn begonnen en daar de nodige vervloekingen over hebben uitgesproken , maar dat is de beginfase waar je nog start met spullen kopen en vinden op de stort en de stagekliko .

ik heb dat altijd een leuke tijd gevonden , want als je mensen vaker hielp met een defect toestel kwamen garagevondsten bij hun ook weleens jouw kant op . heb als kind feestjes gehad waar ik met meer ging als kwam :)

maartenbakker

Golden Member

Ik heb wel eens een strijkijzersnoer aan een losse bout gezet. Dat werkte echt uitstekend!

Overigens heb ik na mijn 2e rode Weller nooit meer Wellers geambieerd, zelfs al zijn de blauwe een stuk beter.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 17 april 2012 22:04:48 (39%)

Het heeft gewoon te maken met wat Free ook al aan gaf: gedrevenheid.
En dat staat gelijk als inzet en doorzettingsvermogen, en niet willen/kunnen opgeven.
(Ja, hier zit er ook zo een ;) )

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

@Maartenbakker:
Ik had verwacht dat jij met dat Philipsboutje uit de Pionier serie op dat waxinelichtje zou werken >:)

Zonder dollen:
Blauwe (tegenwoordig cyaan) Weller is echt goed, Maar er zijn ook andere goede industriële bouten, tegen een navenante prijs te bekomen.

@Fredjuh:
Helaas zijn er (voor hobbyisten) ook financiële en sociale grenzen ....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 17 april 2012 22:41:28 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
fred101

Golden Member

Ik heb twee verschillende bouten staan. En Pace soldeer/desoldeerstation. Deze gebruik ik eigenlijk het meeste. Geen idee waarom. Ik heb gewoon iets met dat ding ;-) hij is supersnel op temperatuur. Punten wisselen is een kwestie van seconden. Er zit zo'n lullig ogend schroefje wat echter heel soepel draait en niet strak hoeft. Dat schroeven doe je met de punt van een tooltje waar je ook de punt mee uit de bout haalt. Op het station zit een rubber punthouder waar je zo de hete punt in kunt zetten. De bout is alleen wat grof maar verder een super ding. Raar dat je zo weinig over dit merk hoort.

Daarnaast een Weller WS81 (ofzo) staat standaard met een punt spitse punt en gebruik ik voor het fijnere werk. Heel erg fijn station. Staat altijd aan en heeft zo'n uitschakel bout houder. Voor mij ideaal. Bout pakken, seconde of 30 wachten en solderen, ben je eenmaal bezig dan is hij in een paar seconde weer op temperatuur.

Ik ben rechtshandig maar bij mij staan de bouten links. Daar krijg ik wel ens ipmerkingen over. Ik heb rechts geprobeerd maar dat beviel niet. Nu zag ik bij Free de bouten ook links staan dus , of hij is linkshandig of ik ben niet de enige met die afwijking ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Neenee Fred, het soldeer walhalla van Free staat ook rechts, kijk maar eens terug op zijn foto's van zijn hardware bench.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
fred101

Golden Member

Oeps, te veel soldeerdamp opgesnoven denk ik. Ik had ze niet op de totaal foto gezien. Alleen die closeup en op de een of andere manier gedacht dat dat links was .

free_electron

Silicon Member

Op 17 april 2012 23:21:10 schreef fred101:
Ik ben rechtshandig maar bij mij staan de bouten links.

ik ben linkshandig , dus de bouten staan rechts.... >:) als ik niet averechts kan doen ben ik niet tevreden :p

Tidak kirbbelde ook dit

Helaas zijn er (voor hobbyisten) ook financiële en sociale grenzen ....

weet ik maar al te goed. van mijn 8e tot mijn 17e was het groothuisvuil mijn enige onderdelenleverancier.
ik kon dan na niewjaar eens bij 'kojak' in kortrijk gaan om iets te kopen waar in afbraak niet aan te geraken was... zoals een MK50389 teller ic...

mijn eerste compjoeter had ik op mijn 18e ...
Je moet je da gewoon bij neerleggen. je zult eers teen aantal jaren moeten 'krabben' tot het begint los te lopen. sociale grenzen.. ik was in zeker 4 computerclubs. :)

Op 17 april 2012 23:21:10 schreef fred101:
Pace [...]
Raar dat je zo weinig over dit merk hoort.

Pace en JBC kom je in een productie/repair omgeving ontzettend veel tegen hoor. Misschien hoor je er op dit forum wat minder over omdat ze behoorlijk aan de prijs zijn. Een Weller WS81 is voor de hobby nog wel te verantwoorden, maar die complete stations van Pace moet je echt tweedehands uit een boedeltje op de kop tikken ofzo.

De rommel die ik als jongeling bijeen heb gesprokkeld, is grotendeels nog steeds in m'n bezit. Elke vuilnis-ophaal-dag de hele wijk door, en elk apparaat met elektronica ging mee om de onderdeeltjes uit te solderen. Ik heb daarvan nog steeds weerstandjes, spoeltjes, etc in m'n voorraad.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten