Ik erger me al lang aan de ruis van mijn gitaarversterker en ben op zoek naar vervangers.
Nu zitten er ne5532 en tl072 in.
Ik zag op youtube een modificatie van een equalizer uitgevoer met Burr-Brown opamps, welke weet ik niet maar mijn interesse gaat daar wel naar uit.
Weet iemand vervangers voor bovenstaande ic's?

Deze opamps zijn ongeveer zo goed als het voor audio wordt.

Als het ruist zal dat aan de schakeling liggen, gitaarversterkers zijn vaak akelig hoog (100-en kOhm) gedimensioneerd, en dat geeft ruis. Net zoals een ongunstige gain structure. Pas als de dimensionering optimaal is heeft het zin verder te kijken naar betere opamps.

Als je hier iets aan wilt doen is de eerste stap het schema even op te nemen.

Over wel merk en type versterker praten we hier. Ik heb genoeg versterkers gezien met low-cost kool weerstanden, condensatoren en van gebrekkig ontwerp. Als een fabrikant 50 cent kan besparen door low cost onderdelen en snoeien in het ontwerp zullen ze het niet laten.

5532 en TL072 is ruim, ruim voldoende voor een gitaaramp (dat vind je ook in mengtafels en voorversterkers). Low noise meer dan zat, veel beter dan een 5532 is wel te vinden, maar niet al te veel.

Als je last hebt van veel ruis, zit het probleem oftewel in de schakeling zelf of ergens anders, maar zeker niet in die opamps.

Over welk type/merk gitaarversterker hebben we het?

Gitaarversterkers ruisen gewoon. Ook als het er één is van vijfduizend euro. Het wordt een bak erger als er flink overstuurd wordt (overdrive/distortion), of als de gitaar als antenne voor brom en HF signalen dienst doet (slechte aardig of slechte/ouderwetse gitaar).

Gebruik een noisegate op de effect loop.

Met de 5532 is niks mis. Ik heb er zelf een microfoonversterker mee gebouwd, en die ruist minder dan enkele professionele mengtafels waar ik ook wel eens mee werk.

Ik denk dat Fuzzbass gelijk heeft; in een gitaarversterker wil men veel tegenstrijdige zaken zoals wel mooi oversturen van vanalles en nogwat, maar geen hard geclip tegen de voedingsspanning, toon- en gainregelingen met een groot en muzikaal verantwoord bereik, niet te duur etc.

Ik denk dat je op basis daarvan theoretisch al met een beperkte signaal / ruis uitkomt. Het gemiddelde signaalniveau moet b.v. laag zijn om de gewenste headroom te halen, de voedingsspanning van opamps is een vaste beperking. Veel gain- en volumepots met een groot bereik in de keten is een recept voor een matige gain structure.

Ja, hetgeen Fuzzbass schrijft had ik nog niet aan gedacht.
Effectpedalen + overdrive etc. levert ook een hoop extra ruis op. Dat is gewoonweg een feit.

Ik neem regelmatig multitracks op en betreffende ruis maak ik me tijdens mixen al helemaal niet meer druk. Zeker niet als je bands tegenkomt met 2 gitaristen. De gitaaramps ruisen in het algemeen harder dan hetgeen mijn apparatuur produceert.

Het betreft een blackstar versterker.
Helaas zijn daar geen schema's van te vinden. Wat ik wel weet is dat het grotendeels gebouwd is met smd spul, ook de opamps zijn in smd uitvoering.

Oh een Blackstar....die maken ook maar een miljoen verschillende types.....
Transistor? Hybride?

Welke effectpedalen heb je in gebruik? Hoe hard staan de outputs van die effecten open?
Als je je gitaar rechtstreeks op de versterker aansluit, zonder pedalen, ruist ie dan ook nog te erg?

Na ja, als het je niet bevalt, probeer dan eens een andere versterker.

Blacstar is hybride, buizen en transistor techniek.
Ik speel zonder effect, dus rechtstreeks. Het derde kanaal ruist nogal.
Ruisen had ik wel verwacht aangezien het hi-gain versterkers zijn, met echt een enorme bak gain op het derde kanaal, maar de gain heb ik niet vol open.
Maar goed ik was een beetje enthousiast geworden door dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=JpBmIMXJffk&feature=related

ok ;-)

Derde kanaal is dan ook een ander kanaal dan de eerste 2 (kwa type/instellingen)?

Geef het type van de amp, al zijn er al niet veel opties meer kwa amps met meer dan 2 kanalen :-)

Meer ruis kan toch wel voorkomen als dat een kanaal is met meer gain cq. crunch of overdrive. Denk niet dat je daar iets aan moet gaan doen of veranderen. Het zijn goeie versterkers.

Ik gebruikte in mijn bas backline ook altijd een noise gate, ook al speelde ik meestal zonder overdrive. Ik heb alleen maar actieve bassen en twee knappe multi-processors (Boss en Digitech) en een Yamaha P1600 eindtrap, maar toch zat er nog ruis op. Hup, noise gate ertussen op één van de processors weg ruis. Zelfs met een Fuzz effect of metal distortion geen ruis.

Yep type vergeten bij te zetten ik heb dus een blackstar HT60 stage.
Leuke bak en ook nog betaalbaar.
Heb al begrepen dat een goede noisegate ook moeilijk te vinden zijn.
Ik neig dan meer naar de isp decimator en dan ook nog de g-string.
Tis geen gate die met een threshold werkt maar het haalt de ruis uit het geluid.

Ruis hoor je meestal alleen op je zolderkamertje...

Het wordt heel anders op een podium, in een band, in een ruimte met achtergrondgeluiden etc.

Als je echt last van veel ruis hebt, dan is een noise-gate inderdaad een optie.

Zelf vind ik de Rocktron hush in mijn Chameleon multi-effect erg fijn... die staat hier standaard aan bij alles wat een beetje gain heeft.