Hallo, Ik ben bezig met het maken van een steekkar die dmv 3 wielen een een PWM sturing de trap op gaat. Maar ik zit vast bij de elektronica, alles werkt behalve de MOSFET, deze blijft geleiden na ik een puls op de gate geef. Hij geleid hierna niet met het signaal die normaal aan de gate hangt maar met de volledige 12V en niet met het stuursignaal van de IC. Normaal gezien zou hij enkel mogen werken als de drukknop blijf ingeduwd(S4).

http://img407.imageshack.us/img407/7928/knipselm.jpg

Uploaded with ImageShack.us

afbeelding groter: http://img193.imageshack.us/img193/1696/knipselol.jpg

Als S4 open staat zweeft de gate van de BUZ11. Dat is volledig ongedefinieerd. Met een pull down weerstand van zeg 1K aan de gate zou het wel werken.

dus gewoon die weerstand plaatsen tussen de gate en de ground, na de schakelaar S4?

Of S4 ergens anders zetten, zo, dat hij de 555 laat lopen of stoppen. Dat is nog netter.

dus stel dat ik de s4 plaats tussen de vcc van de 555 en de voeding, dan zou hij moeten werken zolang ik die drukknop s4 ingedrukt hou?

Ja maar als je dan los laat, zit de 555 weer zonder voeding en dat is óók niet netjes.
Ik bedoel alleen dat je hem stopt, of laat lopen.
Bijvoorbeeld met de S4 in serie met R1. Als je dan loslaat, staat de 555 stil, maar is alles wel 'actief' en dus onder controle.

ik heb hem nu even in serie geplaatst met r1 en hij blijkt nu wel te werken(als ik de drukknop loslaat staat er terug een zeer lage spanning over de drain en source van de MOSFET, en zo hoort het ook!

Ik heb me vergist.
Als je de leiding bij R1 onderbreekt stopt de 555 wel, maar staat er continu 'hoog' op de uitgang van dd 555.
De mosfet zal dus continu open staan, en de motor op vol draaien.
Jij meet ook inderdaad een lage spanning over de fet.

Ik bedoelde juist dat de uitgang van de 555 'laag' zou blijven en de motor dus stoppen.

Dat kan als je S4 in serie zet met D2.
Dan is het dus Indrukken: motor draait met ingestelde snelheid; Loslaten: motor stopt.

Excuus voor de verwarring.
e: De pulldown van @floppy werkt natuurlijk ook goed; ik dacht alleen slim te zijn. ;)

idd, ik belde net met een collega en hij legde net mijn foutje uit dat als ik spanning meet over die mosfet hij net in sper staat, domme fout van mij. nu blijkt het wel te werkn

waar moet die pulldown dan precies komen,

e: multisim blijkt een error te geven als ik een wisselschakelaar zet waar s4 staat en het ene beentje aan R3 hang en het andere beentje aan die 1K die vervolgens aan de massa hangt en het gezamelijkt beentje hangt dan aan de gate natuurlijk

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]

dus gewoon die weerstand plaatsen tussen de gate en de ground, na de schakelaar S4

:) klopt

Je moet de gate niet open laten hangen, dus ook niet schakelen met een wisselschakelaar. Als je een pulldown gebruikt, laat die dan gewoon zitten; daar heeft de 555 geen last van.

Maar dat heeft met de multislim fout niets te maken. Daar weet ik niks van.. ;)

dus in feite zou ik dit zo moeten doen: http://img29.imageshack.us/img29/9255/knipsel3.jpg

jammergenoeg kan ik dit niet testen omdat multisim error's geeft elke keer ik de drukknop loslaat(schakelaar open)

Dat laatste schema zou kunnen maar je kan natuurlijk ook de reset (pin 4)van de 555 gebruiken, als die laag is dan gaat de output van de 555 ook laag. Dus de BUZ gewoon aan de 555 en aan en uitzetten met de reset op pin 4.

Klopt; dus reset van de plus afhalen, en in plaats daarvan via schakelaar naar massa.
Werkt-ie alleen wel andersom: doorverbinden = motor stopt; open = motor loopt.

Ik had al geprobeerd de reset open te laten, maar dat helpt niet: dan loopt de 555 gewoon door.

en van de 12V naar de schakelaar en dan naar de reset? werkt hij dan toch correct ?

[Bericht gewijzigd door mattijsstu op (64%)]

Nee.
Ik had al geprobeerd de reset open te laten, maar dat helpt niet: dan loopt de 555 gewoon door.

dus wat is nou de beste oplossing voor dit probleem?

Het kan wel via die reset pin, maar dan een weerstand tussen de ground en de reset en de schakelaar tussen de plus en de reset.

Zulke pinnen trekken zichzelf niet naar beneden. Zodra je de schakelaar opent blijft er wat lading achter. De 555 blijft dan actief. Een pulldown lost dat op.
Schakelaar open: reset is laag dmv pulldown.
Schakelaar dicht: verbinding wint van weerstand, reset hoog, 555 actief.

Probeer eens 1k, of 10k oid

ik zal da proberen, ik heb wel een andere mosfet, (IRF540) opgestoken omdat die andere kappot was(beentjes af) maar ik denk dat deze bijna even goed is, ?

Hooop! Het werkt! Bedankt voor de vele nuttige tips. Een dag vol frustratie maar met een goed eind ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]

Hoi!
Als het ding de trap op klimt, plaats je dan een foto?

Nee, FET, een filmpje???

Hij moet inderdaad nog wat extra power hebben, maar het ziet er wel gaaf uit.

Hoe gaat dat trouwens met bochten in de trap? de meeste trappen die ik ken hebben bochten.

Ik veronderstel dat er geen methode is om die sterker te maken of dat hij wordt geremd door een weerstand die er teveel is? In de bochten moet je deze gewoon op 2 wielen laten steunen, deze motor is geremd en zo kan je er zeer makkelijk mee draaien.

wat je kan doen is een grotere vertraging gebruiken. Dan draait het wat langzamer maar wel met meer kracht. Tja, of andere motortjes gebruiken.

en hoe verkrijg je een grotere vertraging ?