Show your projects! Part *25*

Dit topic is gesloten

Inderdaad en het is nu ook niet echt een top versterker. Prijs/ kwaliteit zeker niet slecht, maar er is wel wat beters te verkrijgen.
Bekabeling is voldoende, behalve als je langdurig op 2 ohm gaat testen. Dan kan het wel wat aan de krappe kant zijn.

Wat mij dan weer meer interesseert is de kostprijs van de vermogen weerstanden.

De weerstanden zijn niet zo duur (€13,59): klik
Na het bestellen kwam ik er echter achter dat die weerstanden natuurlijk ook gemonteerd moeten worden. Deze montageset kost €8,09: klik
Bij elkaar dus €21,68 (excl. BTW) per weerstand.

maartenbakker

Golden Member

Ik zou me zorgen maken om de isolatie van de bedrading als hij een tijdje voluit staat te spelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 juni 2012 16:06:54 schreef electrofreak:
Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met het maken van een dummyload voor het testen van (audio)versterkers.
De behuizing is van een DAP Audio Palladium 2000. De zeefdruk die erop stond, heb ik eraf gehaald met thinner (ging heel makkelijk).
De gebruikte weerstanden zijn 8ohm/300W. Op die manier kan ik de volgende opstellingen realiseren:
- 2x 8 ohm/300W
- 2x 4 ohm/600W
- 1x 8 ohm/1200W
- 1x 2 ohm/1200W
- 1x 16 ohm/600W

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

De schakelaar op de achterkant dient om zowel links als rechts een weerstand uit te schakelen. Uiteindelijk wil ik ook uitgangen maken om de frequentierespons van een versterker te meten met de PC.

Ik zou er nog 2 BNC bussen aan hangen zodat je er ook makkelijk aan kan meten met je scoop. Aan de voorkant ofzo?

Vanavond onweer! Dus maar weer even de bliksemdetector tevoorschijn gehaald...

Ik heb op mijn site even een stukje geplaatst over mijn ontwerpje achter die van PI4RAZ. Ik heb er een AVR en een RGB LED aan toegevoegd. De source is beschikbaar gemaakt op mijn site (en vraagt om verbeteringen)! ;)

http://sites.google.com/site/benadski/electronics-1/lightning-detector/PCB_ld.jpg

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

ha, ja, vdbeke die is inderdaad van u afkomstig.:)

ik heb nog steeds geen vervanger bedacht die me aanstaat als nick. al word het wel tijd, ja. zenden doe ik niet, dus heb ik geen zendnaam.

Pcf is voornamelijk VHF- zie hierboven. maar hij is vast voor andere dingen ook bruikbaar. PCL is een eindbuis, F niet, dus voor mijn versterker dal het niet werken. maar zon ding hebben kan geen kwaad, ik heb stapels dingen die ik ( nog) niet gebruik. geintresseerd :)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Op 21 juni 2012 13:47:19 schreef Dominic:
Ik zou er nog 2 BNC bussen aan hangen zodat je er ook makkelijk aan kan meten met je scoop. Aan de voorkant ofzo?

Daar heb ik inderdaad aan zitten denken. Ik meet echter meestal zo dat ik van het ingangssignaal zowel massa als signaal op kanaal 1 zet en dan op kanaal 2 de uitgang van de versterker, waarbij ik dan de ground niet aansluit. Het probleem met BNC chassisdelen is dat ze het massacontact aan het chassis van de dummyload zouden leggen. Ik heb besloten maar gewoon een banaan naar BNC-adaptertje te gebruiken.

Er komen sowieso ook nog Jack-uitgangen op. Ik gisteren een dubbele (passieve) DI-box besteld zodat ik vanuit de jack-aansluitingen het speakersignaal galvanisch gescheiden terug kan voeren naar mijn audio-interface.

[Bericht gewijzigd door electrofreak op donderdag 21 juni 2012 19:22:28 (15%)

flash2b

Special Member

Gewoon een geisoleerde BNC gebruiken.

http://dickbest.nl/images/uploads/UG1094ISO.jpg

[Bericht gewijzigd door flash2b op donderdag 21 juni 2012 20:11:59 (46%)

Ik was mij deze week aan het vervelen. Dus ik heb maar eens een nixieklokje gemaakt. Het bovenste printplaatje had ik al een hele tijd geleden eens laten maken.

De sturing van de segmenten zit daaronder op een gaatjes print. Als microcontroller heb ik een atmega88 gebruikt. Eventueel zou ik het later nog upgraden met DCF77 of RTC (DS1307). Als voeding zal ik een adapter gebruiken denk ik.

De hoogspanning wordt gemaakt door dat klein printje voor de klok. Ooit eens op ebay gekocht (voeding)

http://i49.tinypic.com/2utn9n6.jpg

http://i49.tinypic.com/p654y.jpg

Nu nog een mooie behuizing zoeken om de niet zo propere elektronica te verbergen :p

Al bij al ben ik tevreden van het resultaat :p

(Het 2de buisje brand niet volledig, ik denk dat de transistor niet volledig in geleiding is. Dit moet ik nog eens nakijken)

Lucky Luke

Golden Member

Welke buisjes zijn dat?

En die stapel printjes vind ik nog redelijk netjes hoor. Geen rafelrandjes en/of dradenspaghetti... Aan elkaar vastzetten met van die afstandshoudertjes, evt. plankje eronder als ze niet breed genoeg zijn, mooi kastje eromheen... Ja hoor, mooi klokje.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Nixie? zijn dit geen numitronbuisjes?

edit: of toch niet, gezien de hoogspanning.

[Bericht gewijzigd door Kareltje op zaterdag 23 juni 2012 20:59:27 (39%)

Elfin Rodan MG-17G

Ik vind het wel iets hebben die 7 segment nixies :) Ik had er nog nooit meegewerkt, dus ik was zeer tevreden dat het van de eerste keer werkte :)

Juist omdat het 7 segments buisjes zijn dacht ik aan Numitrons, ik wist niet dat die er waren.
Weer wat bij geleerd.
Maar een mooi klokje dat vraagt om een mooie behuizing

Dat zullen geen goedkope buisjes zijn geweest! Mooi klokkie zo!

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Tidak Ada

Golden Member

Ah, een voedingkje van Tayloredge.
Waarschijnlijk de kleinste met het hoogst haalbare rendement en uitgangsstroom :)
Er bestaat ook een horizontale uitvoering (zelfde prijs)

Helaas denk ik dat je tweede buisje rot is...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zou dat niet een gevalletje van kathodevergiftiging zijn? Of valt dat in de categorie "rot"?

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ik zal eens proberen met een ander buisje, ik heb er nog enkele liggen. Ik heb de schakelpulsen al eens nagemeten en die leken mij op het eerste zicht in orde.

Turbokeu

Golden Member

@charel000:
Hoe stuur je de MG-17G's aan? (direct/multiplexed?) en met hoeveel segmentstroom?

Heb hier ook nog een zwik liggen (setje van 6 used en een 45-tal NOS):
http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/pict0053.jpg

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

turbokeu, schaam je, ga eens snel een klok ofzo maken daarmee :)

leuk klokje charel dat ze zo roze lijken zitm zich dat in de foto of heb je dat in het echt ook. mijn nixies (IN-8-2) zijn echt oranje

Nou inderdaad, een stapel met zulke mooie nixies kan je niet laten liggen!

Tidak Ada

Golden Member

Even een alternatief nixieproject dat ik op Neonixie tegenkwam:

http://www.lasermad.com/?p=235

Handig als je een stapel nixies hebt met "onbruikbare" symbolen...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 24 juni 2012 12:59:57 (23%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Turbokeu:

Gemultiplexed. Ik had niet genoeg driver transistoren liggen voor direct aan te sturen. Het eerste probleem was dat ik ze te snel multiplexte, ze doofden nooit volledig. Nu op 50Hz en dat lukt perfect.

De voorschakelweerstand is berekend op 350µA met een voeding van 200V kwam ik op 56k uit. Is dit goed of doe ik iets mis? Ik heb er niet zoveel verstand van :)

@gideon_wackers:

Was mij nog niet opgevallen dat ze "rozig" zijn. In het echt zijn ze toch mooi oranje.

[Bericht gewijzigd door charel000 op zondag 24 juni 2012 15:32:36 (39%)

Turbokeu

Golden Member

@charel000:

56k bij 200V kan niet kloppen.
Nixies hebben een brandspanning (maintaining voltage) die ergens rond de 120-140V ligt.
Over je segmentserieweerstand blijft dan nog maximum 60-80V over.
Voor een theoretische nominale segmentstroom van 350µA heb je dan ca. 170 tot 230K nodig.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik heb hier een datasheet waar 150V als brandspanning staat. Maar ik verstond niet waarom er de minimum voedingsspanning van 180V bijstond. Dat is dan de ontsteek spanning ofzo?

Bij een brandspanning van 150V heb ik dan een weerstand van 150k nodig. Dan ga ik dit aanpassen want dan krijgen ze nu veel te veel!

Tidak Ada

Golden Member

Een Nixie (neonlamp) gedraagt zich als een (zener)diode. De spanning over de diode is in zekere mate constant (vandaar ook stabilisatie buizen met neon vulling). Er moet daarom een stroombeperkende weerstand in het circuit en de voedingsspanning moet boven de ontsteekspannng liggen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten