Altijd ten opzichte van massa meten, de - van de gelijkrichters zorgen in dit apparaat voor een negatieve voedingsspanning (ten opzichte van massa!).
Als je ten opzichte van massa op de genoemde weerstanden een spanning meet van meer dan een tiental millivolt dan is er iets goed mis in het apparaat.
Groeten, Ron.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Op 21 juni 2012 13:47:27 schreef Rontronix:
Ik vermoed dat R3358 en 3359 bedoeld worden, dat zijn de weerstanden in het boucherot netwerk aan de uitgang van de versterker.Groeten, Ron.
Klopt was moeilijk te lezen op de copy
en de elko moet je zien als een gelijkstroom beveiliging net als het relais met een beetje kwaliteitsverschil
http://forum.mfbfreaks.com/viewtopic.php?f=2&t=2974
Het is zelfs zo dat er dan gerust wat meer gelijkstroom/spanning op de uitgangtrap mag staan
Kevin G.
Doet veel met LED-inbouw en reparaties
@Rontronix, oke, en welk punt kan ik pakken zodat ik zeker weet een goede massa te hebben?
@Franssel, je bedoelt de 100pf 50V condensator? die geplaats moet worden op c. - e. van transistor 7272 en 7273?
Wat voor een condensator moet dit zijn als ik vragen mag?
Ik weet niet tot hoever je Farnell kent, want als je me daar een link van zou kunnen geven welke ik het beste kan gebruiken zou ik hem meteen bij farnell kunnen bestellen.
Iedereen voor zover weer bedankt!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Keramisch c'tje voldoet prima.
Je kunt een SMD model nemen, kun je aan de onderzijde van de print tussen C en E eilandje solderen...
http://nl.farnell.com/multicomp/mcca000330/mlcc-0805-np0-50v-100pf/dp/…
Kevin G.
@Rontronix, Ik heb de weerstanden voor de 2de maal gemeten, en deze keer vanuit een goed massapunt.
Ik heb tov de massa de weerstanden gemeten en kwam uit op +- 52mV.
Franssel
Wel weten wat en waar je meet he 52mV DC is teveel lijkt me en in welke toestand , volume vol open en Met of Zonder geluid ?
En ik zei een uitgangselko en niet een Ctje
Kijk aub bij schakelingen , links op het scherm onder navigatie 1000 tot 5000uF (enkele en dubbele voedingen maakt niet uit)
JE MOET WEL DC METEN op de eindtrap zie ik net als je de DC beveiliging wil meten
Kevin G.
@Franssel, Sorry hoor, ik ben hier ook maar om dingen te leren omdat ik ook nog echt niet alles weet.
En ik dacht door dingen te vragen en informatie te krijgen verder te komen.
Sorry.
Maar ik heb dus een 50V. 100pF elko nodig? of hoe moet ik het zien.
Bedankt
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Geen elco, die bestaan niet in 100pF. Wat je nodig hebt staat in het laatste bericht van Arco hierboven.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]
Kevin G.
@maartenbakker, dat van die elco dat dacht ik inderdaad al ja.
Maar ik volg hem even niet meer.. ik moetl inks op het scherm kijken onder navigatie, dan bij schakelingen, en dan?? omdat er ook 1000 tot 5000uF staat.
Sorry, maar ik begrijp het even niet meer.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kevin G.
Dankje..
Ik vraag toch gewoon netjes om hulp? en ik geef het toch ook gewoon toe dat ik het even niet meer snap?
Ik weet gewoon niet welke soort condensator ik nou het beste kan gebruiken.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
1000 tot 5000u zijn wel degelijk elco's. Waarom je voor een reparatie bij de schakelingen moet kijken snap ik ff niet. Mogelijk zijn anderen ook verwarrend bezig geweest hier.
In elk geval gaat het kennelijk om diverse condensatoren. Als ik zo teruglees is er in het servicebulletin ook sprake van elco's die volgens een ander bulletin vervangen moeten worden. Welke en waardoor zie ik zo snel ook even niet.
Ik zou gewoon beginnen met die 2 ceramische C'tjes en de rest even afwachten.
Franssel
Op 21 juni 2012 13:29:41 schreef Franssel:
ik zou eerst ff de spanning DC meten tussen R3358 en massa evenals R3359 en massaen via een elko kun je er ook een speaker aansluiten
Dit bedoeld als voorbeeld om zonder relais toch de speakers aan te sluiten dmv elko's
dan speelt de versterker toch om dan te kunnen meten cq constateren wat wel of niet werkt of goed is (klinkt)
Bij de versterkers onder schakelingen diverse voorbeelden
Arco
Special Member
Kevin G.
Beste iedereen,
Nog heel erg bedankt voor alle hulp!
Vooral dat stukje wat Arco gepost heeft, zeer handig.
Nu heb ik alles gedaan wat in de Philips service bulletin stond en van dat stukje van Arco.
Nu is er nogsteeds het volgende probleem.
Het apparaat schakelt in, het relais komt in en de zekeringen blijven heel.
Wanneer de schakelaars van speakers A en B niet aan staan blijft het apparaat gewoon aan.
Bij het inschakelen van systeem A (van de speakers) gebeuren er ook geen vreemde dingen.
Maar wanneer ik speaker systeem B inschakel (terwijl systeem A nog aanstaat of uit staat) begint meteen het relais (5254) te trillen, het klinkt als rrrrrrrrrrrr.
Tevens! word transistor 7269 steeds warmer en warmer! op deze transistor staat: D1895.
Ik heb geprobeerd, terwijl de speakersystemen uit staan om geluid via de hoofdtelefoonaansluiting te krijgen.
Ik moet het geluid maximaal zetten wil ik een heelzacht geluid kunnen horen.
En als ik speakersysteem B aanzet, terwijl er een hoofdtelefoon nog aangesloten is, hoor ik een hele luide storing over de koptelefoon, hetzelfde geluid wat het relais ook maak maar dan harder en erger hahah.
Ik hoop dat iemand aan de hand van deze nieuwe informatie mij misschien verder kan helpen.
Alvast weer heel heel erg bedankt!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb hier een fa930 staan , maar die heeft een eq aansluiting achterop , heb je daar wel brugjes ingezet ?
Kevin G.
je bedoelt met brugjes bij de aansluiting processor?
van wit naar wit en rood naar rood?
Want hier zit namelijk niets in..
joopv
Golden Member
Op 21 juni 2012 13:23:23 schreef Arco:
Gevonden in de SB's:
[...]
Brrrr....
Als er zekeringen uit klappen bij een impedantie van lager dan 2 ohm en ultrasone frekwenties kan dat m.i. alleen maar duiden op een oscillerende eindtrap.
Arco
Special Member
Kevin G.
@Testman, super bedankt! nu heb ik tenminste speakersysteem A in orde.
@Arco, klopt, zat er ook eigenlijk op aangesloten 
Maar ondanks de bruggetjes an aanpassingen, werkt speakersysteem B helaas nogsteeds niet goed
.
Wanneer ik het inschakel begin het relais nogsteeds te klapperen en word transistor 7269 heel erg warm, en dit blijf doorgaan en doorgaan tot ik speakersysteem B weer uitzet en/of de zekeringen doorbranden.
Iedereen weer heel erg bedankt voor al jullie hulp,
En hopelijk kunnen we dit probleempje samen ook nog oplossen.
Dankjewel
Heb je daadwerkelijk speakers aangesloten op uitgangen A en B?
Zo ja, verhuist het probleem naar systeem A als je de systemen omwisselt?
De hoofdtelefoon wordt ook door relais 5254 geschakeld dus het is niet zo verwonderlijk dat je de storing ook door de hoofdtelefoon hoort.
Met uitgeschakelde speakers zou je echter gewoon geluid op je hoofdtelefoon moeten horen. Als je alleen iets hoort met volume op max., zou je eens kunnen kijken of relais 5254 dan wel ingeschakeld wordt?
Groeten, Ron.
Kevin G.
@Rontronix, ik heb speakers aangesloten op uitgang A, op B durf ik niet omdat ik ze dan denk ik opblaas.
Want het 'misselijke' geluid dat ook heel hard door de hooftelefoon te horen is(was), zal dan ook over de boxen klinken, en ik zit er niet op te wachten om mijn boxen op te blazen.
Als ik systeem B aanzet terwijl ik systeem A aan heb staan, hoor ik het hele harde misselijke geluid ook over systeem A (door kort systeem B aan te zetten heb ik het geprobeerd).
En ik heb het nunet nog eens geprobeerd, maar ik hoor met uitgeschakelde speakers wel gewoon geluid over de hoofdtelefoon uitgang.
Ik denk dat ik het eerst niet hoorde door de bruggetjes die ik niet geplaatst had.
Dus door het bijschakelen van een niet aangesloten uitgang gaat je versterker raar doen?
Weet je zeker dat je de zaak goed hebt aangesloten? Zitten er wellicht slechte contacten op het luidspreker-uitgangsprintje?
Groeten, Ron.
Arco
Special Member
Weet je zeker dat de luidsprekers op 'A' zitten, en niet tussen 'A' en 'B'? (Dus vertikaal linksboven, en niet horizontaal, want dan zit 'ie tussen 'A' en 'B' in, wat veel zou verklaren...)