Hallo iedereen,

Ik heb een probleem met een Philips 70FA930.
Het is namelijk zo dat bij het inschakelen van dit apparaat na ongeveer 4 seconden een relais aangaat (onderdeelnr.: 5254) en hierna begint te 'klapperen' en daarop volgend gaan er 2 zekeringen van 2,5A stuk (onderdeel nr.: 1252 en 1253).
Er zaten best veel slechte soldeerverbindingen op de printplaat dus ik heb heel veel soldeerverbindingen na-gesoldeert.
Weet iemand wat er met de Philips 70FA930 aan de hand is of kan iemand mij misschien verder helpen?

Alvast Bedankt!

Kevin

Naast heel veel slechte solderingen kunnen bijvoorbeeld de ruststroompotmeters gaar zijn (3284 en 3285).
Dit is een zogenaamde Klasse G eindtrap met een soort van geschakelde voeding. Controleer ook eens of de 'bovenste' eindtorren (7271 en 7273 voor het linker en 7270 en 7272 voor het rechter kanaal) geen sluiting hebben.
Verder zou ik het apparaat niet te vaak meer inschakelen om nog grotere schade te voorkomen.

Groeten, Ron.

als de zekeringen er pas uitgaan nadat het speakerrelais is ingekomen , heb je veel kans op een tor of meer in de eindtrap die in sluiting ligt. via de speakers ontstaat er dan kortsluiting tussen de plus of min van de voeding tegen massa. meet idd de eindtorren maar eens na , daar zal wel iets niet goed zitten.

Beste Rontronix en Testman,

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Ik heb het volgende gedaan,

Ik heb de rustpotmeter doorgemeten en de eene gaf 76 en de andere gaf 73 Ohm aan.
Tevens heb ik de 'bovenste' eindtorren (7271 en 7273 voor het linker en 7270 en 7272 voor het rechter kanaal) nagemeten en ik meette bij alle 4 de eindtorren niets tussen de aansluitingen... gewoon echt niets. (ik heb ze eruit gesoldeert en toen gemeten)

Ik had eigenlijk 'gehoopt' dat het aan de eindtorren zou liggen maar ik kan niets vinden.

Misschien een andere idee of vermoeden waar het aan zou kunnen liggen?

Alvast Heel erg bedankt!

heb je de torren op diodestand gemeten of op de ohm stand van de dmm ? meten als diode en kijken of de torren gelijk meten , dus dezelfde typen vergelijken. de drivers ( meen een staand upc ic kan ook de reden zijn van de uitval.

de zekeringen van 2,5a zijn voor de + en - 30v , dat is niet de spanning van de eindtrappen ( die is 54v )maar een stuurspanning die wel veel voed in het ding , zoeken naar spanningsregelaars die stuk zijn of andere onderdelen die beide spanningen voeren. de upc stuurtrap bijv..

Beste Testman,

Ik heb even een andere multimeter gepakt en met diodestand opnieuw de torren doorgemeten.
Er kwamen allemaal dezelfde waardes uit.
En de spanningsregelaar die erin zit (78M05) vertoond ook geen rare waardes bij doormeten.

Wat bedoelde je met de drivers? snap namelijk even niet zo goed welke je hiermee bedoelt.

Alvast heel erg bedankt voor je reactie!

Geen sluiting in de elco's 2305 of 2306? (2200uF). Philips heeft in sommige apparaten (zoals de N7300 taperecorder) nogal beroerde voedingselco's gebruikt; die krijgen na een tijdje volle sluiting...

Beste Arco,

Nee helaas niet :(
In 2305, 2306, 2326 en 2327 (80V. 4700uF) heb ik geen sluiting gemeten.

Toch bedankt :-)

Dan lijkt het er toch sterk op dat er iets kapot is van de 8 transistoren 7268....7275

het relais gaat klapperen ... , is de brugcel van de 30volt niet stuk ? of elco 2305 of 2306 ? deze versterker lijkt de upc ic's niet te hebben , de zwaardere fr951 had die wel..

Ik zou denken dat er een sluiting voorbij het relais zit , het relais komt toch pas in als er geen gelijkspanning wordt gedetecteerd de eerste 4 seconde

uitgang van het relais lossolderen en verbinden met een lamp of speaker

[Bericht gewijzigd door Franssel op (20%)]

Hallo iedereen!,

Allereerst wil ik iedereen bedanken die heeft meegeholpen om te zoeken naar een oplossing!
Helaas is het probleem echter nogsteeds aanwezig :(
Ik heb alle 8 de transistoren eruit gesoldeert en nagemeten, maar het waren allemaal normale resultaten.
Er zitten 2 gelijkrichters in, deze heb ik er ook alle 2 uit gehad en nagemeten maar deze zijn ook goed.
De 'grote condensatoren' 2305, 2306, 2326 en 2327 heb ik er ook uit gehad en nagemeten, deze zijn ook nog goed.
De spanningregelaar vertoont ook geen vreemde waarde bij het doormeten, en bij het relais meet ik ook geen kortsluiting.

Kort samengevat vallen er alweer een hele hoop onderdelen af die stuk zouden kunnen zijn.

Ik hoop dat jullie er misschien wel uit zouden kunnen komen, want ik weet het momenteel even niet meer waar ik nog zou kunnen gaan zoeken.

Alvast Heel erg bedankt!

!News flash!

Hallo iedereen,

Ik heb zojuist relais 5254 eruit gehaald, nieuwe zekeringen ( 1252, 1253) erin gedaan en de zekeringen blijven heel!
Als ik op de aansluitingen ga meten die, wanneer het relais schakelt, door verbonden zouden zijn, meet ik 1k ohm.

Ik hoop dat iemand aan de hand van deze nieuwe informatie mij misschien verder kan helpen.

Alvast bedankt!

Als je via een flinke condensator een luidspeker aansluit op de ingang vh relais (uitgang versterker) zou je geluid moeten hebben en constateren of de versterker goed werkt

[Bericht gewijzigd door Franssel op (14%)]

relais 5254 is het beveiligingsrelais naar de uitgangen toe. meet eens tussen de klemmen achterop of daar sluiting zit , zowel a en b systeem. er zit ook de koptelefoon aansluiting op , deze heeft 4 weerstanden 1 in serie met elk kanaal van 390 ohm , waar een weerstand van 120 ohm naar massa achter zit voor de koptelefoonuitgang die meestal 32 ohm is .

@Franssel en @testman, bedankt voor jullie reactie!

Ik heb de uitgangen systeem a en b nagemeten en niets gemeten van (ohmse) doorgang.
Ook heb ik de koptelefoonuitgang nagemeten, deze gaf 505 Ohm aan op beide kanalen.
Dit lijkt mij dus allemaal nog goed..

Weer een gedeelte uitgesloten wat stuk zou kunnen zijn ;-)

meet maar eens door wat de uitgangen tov massa meten nog voor het verwijderde relais .. om de een of andere reden knallen de zekering van de stuurspanning zonder boxen als het relais inkomt. dat is raar , maar zal ergens toch wel niet kloppen . miss een sluiting ergens tussen de stuurspanning en een speaker uit ?

heb je zonder relais ook al een gemeten of er tussen de uitgangen op het relais binnenkomende en de massa , een dc spanning meetbaar is ? als dit zo is dan is dat de reden van de flappende zekeringen wrs..

Beste Testman,

Ik heb de uitgangen tov de massa gemeten en ik meette nergens een ohmse doorverbinding.

Hierna ben ik gaan meten aan de aansluitingen van het relais die 'binnenkwamen' en na het inschakelen van het relais pas door zou gaan.
Op deze aansluitingen heb ik tov van de - van:

gelijkrichter 6283, 54.6V DC gemeten

en

gelijkrichter 6284, 30.0V DC gemeten.

Dus er is wel degelijk een spanning meetbaar.

Gevonden in de SB's:

MODEL:
FA930

PROBLEM:
Fuses 1252 and 1253 broken; No other fault found in set.

CAUSE:
Depending on the applied boxes, the impedance falls below approx. 2 ohm at high audio frequencies (approx. 30kHz....50kHz). This results in broken fuses. SOLUTION: Add two capacitors of 100pF/50V across collector and emitter of transistor 7272 right channel and transistor 7273 left channel. Service codenumber capacitor reads 100pF/50V (4822 122 33195). Short circuit coil 5252 (right) and coil 5253 (left channel). This modification has to be performed in each set, brought in for repair. Service information A93-453 (Add el cap 2301, 2302) has to be executed too, in case this modification has not been implemented yet. REMARKS : This publication will be followed by a service information

Beste Arco,

Bedankt voor je reactie, waar heb je hem gevonden :$ ?

Dus als ik het naar nederlands vertaal staat er eigenlijk dat ik 2 condensatoren van 100pf 50V moet hebben en die op collector en emitter moet zetten van transistor 7272 en 7273

ik zou eerst ff de spanning DC meten tussen R3368 en massa evenals R3369 en massa

en via een elko kun je er ook een speaker aansluiten

En spoel 5252 en 5253 kortsluiten. Stond in een Philips service bulletin.

@franssel, Waar kan ik die R3368 en R3369 vinden dan?
Ik zoek me een ongeluk maar volgens mij kijk ik er steeds overheen hahah

Ik vermoed dat R3358 en 3359 bedoeld worden, dat zijn de weerstanden in het boucherot netwerk aan de uitgang van de versterker.

Groeten, Ron.

@Rontronix, bedankt! deze heb ik wel gevonden haha

@Franssel, ik heb de spanning gemeten die er op de weerstanden vanuit de massa staat, en vanuit de - van gelijkrichter 6284 staat er 30V DC en vanuit de - van gelijkrichter 6283 +- 50V DC.

@Arco, oke bedankt! Eventueel tips voor welke soort condensator ik er het beste voor kan gebruiken toevallig :$ ?

Iedereen,

bedankt!