seriemotor regelen of seriemotor parallel maken ?

hallo,

ik ben de laatste tijd bezig met het bedenken wat ik met 2 serie motoren ga doen.

het zijn 2 startmotoren 5kw per stuk (24 volt)
ik zit er dus aan te denken om dat in een quad te bouwen
maar nu ben ik tegen het volgende aan gelopen:

ik weet niet of je een serie motor kan gebruiken als aandrijving en of je die (goed) kan regelen. nu heb ik wel gelezen dat je de veld spoel en de rotor los kan halen en apart zou kunnen schakelen. is dit aan te raden?

ik heb een filmpje gezien op internet
http://www.youtube.com/watch?v=C5lp3fP1WKo
deze man gebruikt de zelfde startmotor als mij
maar ik heb er lekker 2 :P
hij gebruikt dus geen regelaar, alleen het relais

mijn vraag aan jullie is:

weten jullie een manier om dit te regelen
zal ik hem parallel maken? of gewoon serie houden
wat voor regelaar moet ik gebruiken als dit allemaal zou werken

MVG derkie

volgens mij kun je als je de shunt en field scheid door bij een van de twee de spanning om te draaien de motor ook de andere kant op laten draaien. ik weet alleen niet of je dan 24 v door beide moet sturen of op beide nog maar 12 volt gebruiken. je kunt volgens mij ook door spanning verschil te creëren je koppel veranderen.
ik ben zelf met een gelijk soort project bezig. ik wil een 24v 4kW motor gaan regelen met pwm gestuurde FETs.

Dergelijke regelaars zijn niet bepaald een beginnerproject, ben ik bang. De (gemiddelde) accustroom zou, met een goede regelaar, beperkt moeten worden tot zo'n 200A, maar de stroom door de motor kan nog een paar keer groter worden dan dat. De motorstroom is altijd groter of gelijk aan de gemiddelde accustroom, en de motorspanning is altijd kleiner of gelijk aan de accuspanning. Het product van die twee is natuurlijk gelijk, afgezien van de verliezen in de regelaar.

Je kunt zo'n motor wel regelen als je hem in serie laat staan, dat is eigenlijk het eenvoudigst, aangezien de veldstroom zal dalen terwijl de motorsnelheid stijgt (bij een bepaalde aangelegde spanning).

Als de motor nu in serie geschakeld is, kun je hem niet zomaar als shunt aansluiten, omdat de weerstand van de veldwikkeling daar te laag voor is.

@GON: het idee van een seriemotor is dat de stroom door de veldwikkeling en de rotor gelijk is, en de spanning verdeeld wordt afhankelijk van het toerental en de stroom. De stroom door de veldwikkeling bepaald de koppelfactor en daarmee, samen met het motor toerental, de tegen-EMK in de rotor. Deze tegen-EMK bepaald op zijn beurt weer, samen met de weerstand van de veld- en rotor wikkelingen en de aangelegde spanning, wat de totale stroom is.

Het is dus een bijzonder slecht idee om het veld en de rotor te scheiden en beide keihard op 12 of 24V te rammen. Je kunt ze wel scheiden, dan wordt het een Sepex motor, maar daar heb je wel echt een regelaar bij nodig. Het voordeel van een Sepex is dat je volledige controle hebt, en dat de koppel-toeren kromme bij een gegeven accuspanning nog iets hoger uitkomt, maar de regelaar wordt er een stuk ingewikkelder van.

Ik zou proberen een regelaar en relais van een elektrische heftruck o.i.d. te vinden, dat is veel eenvoudiger dan het zelf maken.

Als dat startmotoren zijn kun je ze niet continu gebruiken, daar zijn ze niet voor ontworpen.

Behalve als je ze op gereduceerd vermogen (PWM, halve spanning, etc.) bedrijft.

denk je echt dat de TS hier na 2 maanden nog iets aan heeft?

verder staat er in het filmpje ook, no controller only one speed fast

gewoon een sterk relais aan een pedaal, 2x 100mAh accu

zeg 200A op 200mAh, das dus 6 sec ofzo? gelukkig want de motors houden dit niet veel langer

EDIT: ik weet niet waarom er 100mAh onder het filmpje staat? als ik die accu's zie is het eerder 100Ah

zelfs dan duurt het filmpje geen 30sec omdat je motors zwaar aan het oververhitten zijn

[Bericht gewijzigd door DK op (10%)]

Kennelijk was de post verweesd en niet gekickt. Was me ook niet opgevallen toen ik reageerde. Als de TS zijn notificaties aan heeft staan... Wie weet heeft hij er nog wat aan. Projecten blijven ongeacht wie ze doet soms langer dan 2 maanden liggen.

hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties

ik ben nog wel bezig met het projeckt, alleen staat het op een laag pitje ivm drukte van schoolwerk ect

maar ik ben er inmiddels achter dat een startmotor niet echt geschikt is voor aandrijving en dat heeft met meerdere dingen te maken oa; heel laag rendement, serie motor, losse rotor wikkeling ect. in een woord : slechte motoren

nu heb ik een site gevonden waar jullie mischien wel van gehoord hebben en anders misschien wel baat bij hebben:
http://www.goldenmotor.com/

hier ga ik binnen kort een motor bestellen
en die komt dan in mijn quad

mvg derkie :)

leuk speelgoed, wel geprijsd

een 10kw(20kw piek) brushless dc op je fiets :P dan stap ik waarschijnlijk af :P

Op 27 juni 2012 00:43:51 schreef derkie:
nu heb ik een site gevonden waar jullie mischien wel van gehoord hebben en anders misschien wel baat bij hebben:
http://www.goldenmotor.com/

Je kunt die motoren ook hier bestellen: www.devi-motion.com
Zit in Opdam, scheelt een hoop verzendkosten en invoergelden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (39%)]

startmotoren kun je nergens voor gebruiken als deze lang moeten draaien , ze raken snel oververhit en de lagers zijn bronzen bussen , die slijten snel weg.

de zware startmotoren hebben wel 4 koolborstels , als er 2 van uitgehaald worden kan de stroom halveren maar zijn ze nog steeds erg sterk.

voor een motor die continu kan lopen , zoek er 1 uit een pallettruck op 24v oid , die zijn 2 kw en zijn wel gemaakt voor de lange termijn aan gebruiksuren.

heel toevallig was ik vandaag wat oud ijzer aant weg brengen en 3 x raden wat ik tegen kwam... heel veel oude heftrucks met de motor nog gemonteerd (zonder accu), alleen de vraag is doen de motoren het nog ?

dus ik denk dat ik binnen kort maar weer eens even langs ga,
en even aardig vraag aan die mensen of ik er misschien een kan mee nemen. wie weet.. misschien mag het wel

mvg derk